Η
στάση πληρωμών προς τις τεχνικές εταιρίες που χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ
έφεραν σημαντικές καθυστερήσεις στα έργα, αν και ο Αλ. Τσίπρας μίλησε για.
ομηρία και διαφθορά
Ιδιαίτερη σημασία είχε για την Ήπειρο η
επίσκεψη του Πρωθυπουργού Αλ. Τσίπρα στο Υπουργείο Υποδομών, αφού στις
ανακοινώσεις μετά την σύσκεψη, έγινε ειδική αναφορά και στους δυο μεγάλους
οδικούς άξονες, την Ιόνια Οδό και τον
Ε-65.
Είναι τοις πάσι γνωστό ότι ένας από τους
σημαντικότερους κλάδους της ελληνικής οικονομίας σήμερα, ο κατασκευαστικός,
περνάει δύσκολους καιρούς, εξαιτίας κυρίως της έλλειψης ρευστότητας, με
αποτέλεσμα τα μεγάλα οδικά έργα να πηγαίνουν από αναβολή σε αναβολή!
Η
προσπάθεια να μετατοπισθεί η ευθύνη στους προηγούμενους και στον τρόπο
παραχώρησης των οδικών έργων ήταν εμφανής, κυρίως από τον Αλ. Τσίπρα, ο οποίος
έκανε λόγο για καθιέρωση ενός αποτελεσματικού και διαφανούς συστήματος.
Παράταση για Ιόνια και Ε-65
Την ίδια ώρα, όπως
δήλωσε ο αναπλ. Υπουργός Υποδομών Χρ. Σπίρτζης αποφασίστηκε να επιταχυνθούν οι
διαδικασίες για να επιλυθούν θέματα που αποτελούν τις βασικές πληγές
καθυστερήσεων των δημόσιων έργων, όπως απαλλοτριώσεις, περιβαλλοντικές
ρυθμίσεις, αρχαιολογικές έρευνες. Για το λόγο αυτό συμφωνήθηκε η χρονική
παράταση της περιόδου κατασκευών να είναι 17 μήνες για την Ιόνια Οδό
(Αντίρριο-Γιάννενα και Μεταμόρφωση-Σκάρφεια) και 18 μήνες για τον άξονα
Κεντρικής Ελλάδος (Λαμία-Ξυνιάδα - Ε65).
Τι λέει το
ΚΕΠΕ
Βέβαια, μπορεί ο Πρωθυπουργός να προσπαθεί να μετατοπίσει τις
μεγάλες ευθύνες της δικής του διακυβέρνησης όσον αφορά στις καθυστερήσεις των
έργων, ωστόσο αποκαλυπτικό είναι το μηνιαίο δελτίο οικονομικών εξελίξεων του
Κέντρου Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ), σύμφωνα με το οποίο
υπήρξαν σημαντικοί παράμετροι το τελευταίο εξάμηνο που επηρέασαν τον κλάδο και
μπλόκαραν τα έργα.
Για τα οδικά έργα με συμβάσεις παραχώρησης το ΚΕΠΕ
επισημαίνει πως παρότι τον Δεκέμβριο του 2013 ψηφίστηκαν από το ελληνικό
Κοινοβούλιο οι τροποποιημένες συμβάσεις παραχώρησης των μεγάλων οδικών αξόνων
σήμερα παρατηρούνται σημαντικές καθυστερήσεις ως προς την εκτέλεση των έργων,
κυρίως λόγω της στάσης των εσωτερικών πληρωμών προς τις κατασκευαστικές
εταιρείες τεχνικών έργων που χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ και του περιορισμού
του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.
Επίσης, η υποχρεωτική μεταφορά των
ταμειακών διαθεσίμων των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης και των αποθεματικών των
Δήμων και των Περιφερειών στο πλαίσιο εξοικονόμησης πόρων για καταβολή μισθών
και συντάξεων, έχει επηρεάσει αρνητικά τις κατασκευαστικές εταιρείες που
εμπλέκονται ως ανάδοχοι στην κατασκευή έργων της τοπικής
αυτοδιοίκησης.
Επιπροσθέτως, από τον Ιανουάριο του 2015, παρατηρείται μια
άτυπη στάση εσωτερικών πληρωμών του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους προς τους
προμηθευτές του Δημοσίου (μεταξύ άλλων και των εργοληπτικών εταιρειών που
εμπλέκονται ως ανάδοχοι στην κατασκευή των μεγάλων οδικών έργων παραχώρησης).
Σε σχέση ειδικά με τα μεγάλα οδικά έργα παραχώρησης, αξίζει να σημειωθεί ότι
σε μελέτη του ΚΕΠΕ εκφράζονταν ισχυρές αμφιβολίες σχετικά με το αν και υπό ποιες
προϋποθέσεις αυτά τα έργα θα μπορούσαν να ολοκληρωθούν και να παραδοθούν
εμπρόθεσμα.
Νέο σύστημα
Πάντως χθες ο Αλ. Τσίπρας
επέμεινε ότι τα τελευταία πέντε χρόνια διευρύνθηκε η διαφθορά στην Ελλάδα και
πως οι αλλαγές που συμφωνήθηκαν στις δύο παραχωρήσεις αυτοκινητοδρόμων, την
Ιόνια οδό και τον Ε-65, έγιναν σε συνθήκες εγκλωβισμού και ομηρίας του ελληνικού
δημοσίου, από τις υπάρχουσες συμβάσεις.
Με το νομοσχέδιο του Υπ. Υποδομών
ανέφερε ο πρωθυπουργός δημιουργείται κεντρικό σύστημα αδειοδοτήσεων, καθίσταται
υποχρεωτική η σύνταξη μελέτης εφαρμογής για όλα τα έργα - με πραγματικούς
προϋπολογισμούς, σε όλες τις δημόσιες υπηρεσίες θα καθοριστούν ελάχιστες
προϋποθέσεις, για στελέχωση σε επιστημονικό προσωπικό και υποδομές, ενώ αλλάζει
το σύστημα δημοπράτησης, μελέτης και κατασκευής των έργων.
Ανακοίνωσε επίσης
ότι με το νομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών, υπεισέρχονται οκτώ αλλαγές για
διαφάνεια στα δημόσια έργα και πάταξη της διαπλοκής. Για κάθε 100 ευρώ δημόσιων
υποδομών, είπε, θα εισρέουν 55 ευρώ στα δημόσια ταμεία.
Ο Γ.
Σταθάκης
Από την πλευρά του ο Υπουργός Οικονομίας Γιώργος Σταθακης
έκανε λόγο για αλλαγή της στόχευσης και υλοποίησης των δημοσίων έργων με γοργά
βήματα.
Όπως είπε, θα δοθεί έμφαση πολύ περισσότερο σε μεσαία και μικρά έργα
από τα μεγάλα που προτιμούνταν στο παρελθόν, θα αλλάξει ο τρόπος σχεδιασμού και
εκτέλεσης των έργων με τεράστιες αλλαγές που είναι αναγκαίες - και όπως
σημείωσε- ήδη γίνονται τα πρώτα σημαντικά βήματα, ενώ θα είναι και πολύ
διαφορετικός τρόπος που θα προσδένονται τα έργα στις ανάγκες των τοπικών
κοινωνιών.
Η πολιτική διοδίων
Θετικές ειδήσεις ήρθαν χθες από τον αναπλ. Υπ. Υποδομών, ο οποίος ανακοίνωσε
ελκυστικότερη πολιτική διοδίων για δύο από τις πέντε συμβάσεις παραχώρησης της
Ιονίας Οδού και του Ε-65. Σύμφωνα με το σχεδιασμό που ανακοινώθηκε, η συμφωνία η
οποία εξασφαλίστηκε με τον όμιλο της ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ που κατασκευάζει τα δύο έργα,
περιλαμβάνει μεταξύ άλλων, τις εξής ενέργειες:
. Δωρεάν διελεύσεις από όλους
τους σταθμούς διοδίων στα οχήματα τα οποία είτε ανήκουν είτε αναγνωρισμένα
μεταφέρουν άτομα με ειδικές ανάγκες.
. Παροχή επιπλέον εκπτώσεων σε
εργαζόμενους χρήστες. Στις 40 διελεύσεις οι πέντε θα είναι δωρεάν. Δηλαδή το
12,5% αυτών των διελεύσεων θα γίνεται ελεύθερα.
. Αναλογικό σύστημα διοδίων
χιλιομετρικής απόστασης. Αυτό το σύστημα θα τεθεί σε εφαρμογή όταν θα
ολοκληρωθούν τα έργα της Ιονίας Οδού και του Ε-65.
Κριτική
Αυγενάκη
Γραπτή δήλωση, με αφορμή την χθεσινή επίσκεψη του Αλ.
Τσίπρα στο Υπ. Υποδομών εξέδωσε ο Υπεύθυνος του Τομέα Υποδομών, Μεταφορών &
Δικτύων, βουλευτής Ηρακλείου της Ν.Δ. Λευτέρης Αυγενάκης. «Ο Πρωθυπουργός από
την επίσκεψη στο Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, υποσχέθηκε «νέα»
έργα υποδομής στη χώρα. Είναι αυτά που η προηγούμενη Κυβέρνηση δρομολόγησε και ο
ΣΥΡΙΖΑ πάγωσε όταν ανέλαβε τη διακυβέρνηση της χώρας.
- Καμία κουβέντα για
νέα έργα, καμία κουβέντα για τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα έργα σε
όλη την Ελλάδα, καμία κουβέντα για τα αεροδρόμια που παραπαίουν, καμία κουβέντα
για τις καθυστερήσεις των έργων και την έλλειψη χρηματοδότησης σε έργα που
πρέπει να κλείσουν μέχρι το 2015. Όσον αφορά στην τιμολόγηση των διοδίων ο
Υπουργός οφείλει να μας ενημερώσει για τα «ψιλά γράμματα» αυτών που συμφωνεί,
διότι η μείωση των διοδίων δεν γίνεται αναίμακτα...», τόνισε μεταξύ
άλλων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου