Πέμπτη 30 Ιουνίου 2016

Πλέον στα ζητήματα lgbt, είμαστε επισήμως πιό πίσω και από το Πακιστάν... Ιμάμηδες στο Ισλαμαμπάντ νομιμοποίησαν με φετφά τους γάμους των διεμφυλικών ατόμων





Μια ομάδα μουσουλμάνων ιμάμηδων στο Πακιστάν ανακοίνωσε ότι πλέον θα είναι νόμιμο, σύμφωνα με τους ισλαμικούς θρησκευτικούς νόμους (φάτβα), να παντρεύονται τα διεμφυλικά άτομα και επισης θα δικαιούνται ισλαμικές κηδείες και θα μπορούν να γίνουν κληρονόμοι της οικογενειακής τους περιουσίας.

Silent conversations
Στιγμιότυπο από το "Silent Conversations" / Ντοκιμαντέρ


Παρότι η απόφαση αυτή δεν έχει τυπικά νομική ισχύ, στο Πακιστάν οι αποφάσεις των κληρικών έχουν στην ουσία τεράστια επιρροή.
Όπως διαβάζουμε εδώ, η απόφαση των κληρικών της Λαχώρης ουσιαστικά λέει ότι όσες διεμφυλικές γυναίκες θέλουν να παντρευτούν άλλη γυναίκα μπορούν να το κάνουν ελεύθερα, αρκεί να δείχνουν εξωτερικά σαν άνδρες, και το ανάποδο για τους διεμφυλικούς άντρες που θέλουν να παντρευτούν άλλον άνδρα.
Εν ολίγοις οι κληρικοί επισημάνουν ότι αν κάποιος διεμφυλικός παρουσιάζει "οπτικά σημάδια" και των δυο φύλων, τότε δεν μπορεί να παντρευτεί, πράγμα το οποίο δεν αποτελεί φυσικά καλό νέο, άλλα τουλάχιστον γίνονται μικρά βήματα προς την σωστή κατεύθυνση.
Το φάτβα επισης λέει ότι κάθε προσπάθεια κακής συμπεριφοράς (bullying κλπ)  εναντίον διεμφυλικών ανθρώπων θεωρείται αμαρτία. Επιπλέον αναφέρει ότι και στα τρανς άτομα δεν θα πρέπει τους αρνείται το δικαίωμα να θάβονται με το ισλαμικό τελετουργικό και δεν πρέπει να τους αρνείται η οικογενειακή τους περιουσία. Για να το εμπεδώσει περισσότερο ο κόσμος, οι κληρικοί δήλωσαν ότι όποιος δεν τηρήσει αυτά που προτάσσει το φάτβα, θα έχουν να αντιμετωπίσουν την "οργή του θεού".
Οι ακτιβιστές των lgbtq δικαιωμάτων στο Πακιστάν ζητούν να επικυρωθεί και απ' το κράτος νομική ισχύς των παραπάνω δικαιωμάτων.




Αυτό ειναι ενα μεγάλο βήμα για τα δικαιώματα των διεμφυλικών ανθρώπων στο Πακιστάν, ειδικά μετά το πρόσφατο συμβάν, στο οποίο ένα διεμφυλικό άτομο πυροβολήθηκε και πέθανε στο νοσοκομείο, διότι οι γιατροί δεν μπόρεσαν να αποφασίσουν εάν έπρεπε να νοσηλευτεί σε μονάδα ανδρών ή γυναικών.

Αξίζει να σημειωθεί ότι στο Πακιστάν δεν επιτρέπονται οι γάμοι μεταξύ ομοφυλοφίλων και επίσης οι gay άντρες έχουν φυλακιστεί και βασανιστεί στο παρελθόν με την κατηγορία του σοδομισμού. Μετα τις τελευταίες εξελίξεις, πάντως, φαίνεται ότι τα πράγματα στο θεοκρατικό Πακιστάν σιγά-σιγά μπαίνουν σε έναν πιο ανθρωπιστικό δρόμο ως προς την lgbtq κοινότητα.




Δείτε τη Δανέζικη ταινίαGlen or Glenda (1953) 


Διεμφυλικοί: Μια περιθωριοποιημένη ομάδα που διεκδικεί να ακουστεί

Απευθύνοντας έκκληση προς την Πολιτεία να λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα ώστε τα διεμφυλικά άτομα «να μπορούν να έχουν μία αξιοπρεπή ζωή στο φως της ημέρας όπως όλοι οι άνθρωποι», καταρτίζοντας το απαραίτητο νομοθετικό πλαίσιο που θα απαγορεύει τις διακρίσεις σε βάρος τους, το Σωματείο Υποστήριξης Διεμφυλικών κατέθεσε αυτή την εβδομάδα προς το υπουργείο Δικαιοσύνης τις δικές του παρατηρήσεις αναφορικά με το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο «Καταπολέμηση ορισμένων μορφών και εκδηλώσεων ρατσισμού και ξενοφοβίας μέσω του Ποινικού Κώδικα». Η πρόεδρος του Σωματείου, κ. Μαρίνα Γαλανού μιλά στο tvxs.gr για τις διακρίσεις που υφίστανται σήμερα οι διεμφυλικοί, την πρωτοβουλία του υπουργείου, αλλά και τις προτάσεις των ίδιων των διεμφυλικών σχετικά με το νομικό πλαίσιο προστασίας τους.


Η περιθωριοποίηση αποτελεί το κύριο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι διεμφυλικοί. «Σκεφτείτε πόσα τρανς άτομα έχετε συναντήσει στην ζωή σας να έχουν εργασία, όπως όλοι οι άνθρωποι, στον δημόσιο ή στον ιδιωτικό τομέα. Τα διεμφυλικά άτομα είναι αποκλεισμένα από τον χώρο εργασίας (δυστυχώς οι πιο πολλές τρανς γυναίκες κάνουν -καταναγκαστική στην ουσία- πορνεία), ως εκ τούτου έχουν περιορισμένα έως ανύπαρκτα ασφαλιστικά δικαιώματα, υπάρχει δυσκολία ακόμη και στην εύρεση στέγης, στο παρελθόν υπήρξαν περιπτώσεις που δύο τρανς γυναίκες δεν είχαν γίνει δεκτές σε νυκτερινό σχολείο και πολλά ακόμη», τονίζει η κ. Γαλανού.
Ένα πρόσφατο παράδειγμα που επικαλείται είναι ότι το Μάιο του 2010, το Εθνικό Ραδιοτηλεοπτικό Συμβούλιο, έβαλε χρηματικό πρόστιμο σε τηλεοπτική εκπομπή γιατί φιλοξένησε μία τρανς γυναίκα, την Μπέτυ Βακαλίδου, συγγραφέα και ηθοποιό, απλά γιατί ήταν τρανς, σημειώνει χαρακτηριστικά.

«Ταυτότητα Κοινωνικού Φύλου» Το Σωματείο Υποστήριξης Διεμφυλικών κατάθεσε σειρά παρατηρήσεων υπόψιν του υπουργού και του υφυπουργού Δικαιοσύνης, που εστιάζονται σε πέντε άρθρα του υπό δημόσια διαβούλευση νομοσχεδίου. 
Βασική του ένσταση είναι το γεγονός πως δεν περιλαμβάνεται καθόλου η ταυτότητα κοινωνικού φύλου. Η κ. Γαλανού επισημαίνει: η έννοια αυτή είναι ιδιαίτερα σημαντική για εμάς γιατί είναι αυτή που χαρακτηρίζει τα διεμφυλικά άτομα, όσα άτομα δηλαδή η εσωτερική εμπειρία τους για το φύλο μπορεί να μην βρίσκεται σε αντιστοιχία με το βιολογικό τους φύλο, ή για να γίνω πιο κατανοητή εννοούμε τα τρανς άτομα, άντρες ή γυναίκες. Η έννοια της ταυτότητας κοινωνικού φύλου εσωκλείει την κοινωνική ομάδα των διεμφυλικών ατόμων (παρενδυτικών, τραβεστί, τρανσέξουαλ/διαφυλικών, μεσοφυλικών, ερμαφρόδιτων, ατόμων μη καθορισμένου φύλου), ατόμων που υφίστανται αποκλεισμό από την ιδιωτική και δημόσια σφαίρα με έναν απαράδεκτο τρόπο, προσθέτει.
«Θεωρούμε λοιπόν ότι στα Άρθρα 3,4 και 7 που ο νομοθέτης ορίζει ποιες είναι οι κοινωνικές ομάδες κατά των οποίων πρέπει να τιμωρείται ο δημόσιος ρατσιστικός λόγος, πρέπει να προστεθούν και τα διεμφυλικά άτομα, με την προσθήκη της ταυτότητας κοινωνικού φύλου, όπως συμβαίνει σε μία σειρά από χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης».
Το μονομελές Πρωτοδικείο Αθηνών στην απόφαση 7646/ 2010, αναγνώρισε την ταυτότητα φύλου ως πεδίο που πρέπει να απαγορεύονται οι διακρίσεις (κάνοντας ερμηνεία του Άρθρου 14 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ), παρότι η ΕΣΔΑ δεν την αναφέρει ρητά. Επίσης, το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, στην υπόθεση P.V. κατά Ισπανίας, εξέδωσε απόφαση που υποστηρίζει επίσης ότι η ταυτότητα κοινωνικού φύλου πρέπει να προστατεύεται από τις διακρίσεις. «Επομένως, έχουμε και ελληνική και κοινοτική νομολογία που υποδεικνύει ότι η ταυτότητα κοινωνικού φύλου, πρέπει να εισαχθεί από τον νομοθέτη ως παράμετρος που πρέπει να απαγορεύονται οι διακρίσεις και ως εκ τούτου και οι ρατσιστικές συμπεριφορές», υπογραμμίζει η πρόεδρος του Σωματείου Υποστήριξης Διεμφυλικών.

«Ρητορική μίσους» έναντι της αόριστης «εχθροπάθειας» Μία δεύτερη ένστασή του Σωματείου είναι ο αόριστος όρος «εχθροπάθεια», που ορίζεται στο Άρθρο 2. Αντ' αυτού προτείνει «τον πιο απλό και κατανοητό "ρητορική μίσους" (σε μετάφραση του συνήθους που χρησιμοποιείται στις πιο πολλές νομοθεσίες κρατών "hate speech")». Συγκεκριμένα, προτείνουν την εξής ορολογία: «ο όρος "ρητορική μίσους" θα πρέπει να νοηθεί ως αναφερόμενος στην δημόσια προσβολή που στρέφεται κατά ομάδας προσώπων ή μέλους ομάδας». Άλλωστε αυτός είναι και πρέπει να είναι ο σκοπός ενός αντιρατσιστικού νομοσχεδίου: να περιορίζει και να τιμωρεί την προσβλητική ή υβριστική συμπεριφορά σε βάρος κοινωνικών ομάδων, επισημαίνει η κ. Γαλανού.
Επιπλέον, ενώ το σχέδιο νόμου είναι η ενσωμάτωση στην Ελληνική Νομοθεσία της Απόφασης-Πλαίσιο 2008/913/ΔΕΥ του Συμβουλίου της 28.11.2008, ο νομοθέτης στο σχέδιο νόμου, παραλείπει την αναφορά ότι «τα κράτη μέλη μπορούν να τιμωρούν μόνον συμπεριφορά με (...) απειλητικό, υβριστικό ή προσβλητικό χαρακτήρα» και κρατάει μόνο την έκθεση σε κίνδυνο της δημόσιας τάξης, γεγονός που στην εφαρμογή του είναι από δύσκολο έως αδύνατο να εφαρμοστεί, επισημαίνει το Σωματείο. «Μοιάζει δηλαδή εδώ, ο νομοθέτης να κρατάει μόνο τα στοιχεία της Απόφασης-Πλαίσιο που κάνουν τον νόμο ανεφάρμοστο. Και αυτό είναι κατά τη γνώμη μας πολύ σημαντικό».
Τέλος το σχέδιο νόμου, στο Άρθρο 8, αποκλείει την δυνατότητα παράστασης πολιτικής αγωγής στις μη κυβερνητικές οργανώσεις, δίνοντας το δικαίωμα αυτό μόνο σε αυτές που έχουν αναγνωριστεί ότι έχουν καθεστώς συμβουλευτικού χαρακτήρα από τον ΟΗΕ, «αποκλείει δηλαδή τις περισσότερες οργανώσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων που εκπροσωπούν κοινωνικές ομάδες να υπερασπιστούν θύματα ρατσιστικού μίσους. Είναι η πρώτη φορά που τίθεται ένας τέτοιος περιορισμός - ακόμη και ο νόμος κατά των διακρίσεων (ο 3304/2005) δεν έχει τέτοιον αποκλεισμό. Ακόμη δέ, και το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, δεν θέτει έναν τέτοιο περιορισμό. Θεωρούμε ότι πρέπει να αρθεί».
Στο σύνολό του το Σωματείο Υποστήριξης Διεμφυλικών χαρακτηρίζει τη νομοθετική πρωτοβουλία του υπουργείου Δικαιοσύνης ως μια «κατ' αρχήν θετική πρωτοβουλία», που χρειάζεται, ωστόσο, κάποιες απαραίτητες διορθώσεις, τις οποίες και θέτουν υπόψη του υπουργείου.



Δείτε την ταινία ''Η ιστορία του Ρένε,ενός τράνς άνδρα''.


Δεν υπάρχουν σχόλια: