Δευτέρα 30 Σεπτεμβρίου 2024

Η Περήφανη Ερημίτισσα. Η Ευμορφία και η Ζωή της στο Δάσος

 Η Κυρία Ευμορφία: Τα Χέρια που Πλάθουν την Παράδοση

Στις βουνοκορφές της Καρδίτσας κοντά στην Ρεντίνα, η κυρία Ευμορφία είναι μια ζωντανή υπενθύμιση μιας ζωής βαθιά συνδεδεμένης με τη φύση και τις παραδόσεις. Μεγαλωμένη σε μια πολυμελή οικογένεια Σαρακατσάνων, η καθημερινότητά της ήταν πλεγμένη με το ρυθμό του δάσους και των ζώων.

Από μικρό κορίτσι, η Ευμορφία έμαθε την τέχνη της αυτάρκειας. Το ψωμί, το βούτυρο, το άρμεγμα - όλα ήταν μέρος της καθημερινής ζωής. Παρά τις δυσκολίες, βρήκε χρόνο και για το σχολείο, όπου όμως η διαφορετικότητά της συχνά την έκανε στόχο.

Μεγαλώνοντας, η Ευμορφία αφομοίωσε τις παραδοσιακές δεξιότητες: το πλέξιμο, το γνέσιμο, τον αργαλειό. Έφτιαξε την προίκα της με τα ίδια της τα χέρια, ενώ παράλληλα βοηθούσε τη μητέρα της με τα πρόβατα και τα γίδια. Ο γάμος της με έναν τσοπάνη ήταν φυσική συνέχεια αυτής της ζωής. Το γλέντι, απλό αλλά αυθεντικό, με τους καλεσμένους να προσφέρουν ό,τι μπορούσαν και να τραγουδούν μελωδίες που αντηχούσαν στα δέντρα.

Η Ευμορφία έγινε μητέρα, αλλά η αγάπη της για το δάσος παρέμεινε ακλόνητη. Με αξιοπρέπεια και σεβασμό, μεγάλωσε τα παιδιά της με τις ίδιες αξίες που είχε κληρονομήσει από τους γονείς της.
Σήμερα, συνταξιούχος πια, συνεχίζει να ζει όπως πάντα: κοντά στη φύση, με τα ζώα της. Θεωρεί τις γυναίκες του παρελθόντος ηρωίδες, για την αντοχή και την αφοσίωσή τους. Η δική της ιστορία είναι ένα παράδειγμα αυτής της ηρωικής καθημερινότητας, μιας ζωής που, αν και δύσκολη, είναι γεμάτη νόημα και ομορφιά. Η κυρία Ευμορφία είναι μια πραγματική Ελληνίδα, με την καρδιά της για πάντα δεμένη με το δάσος που την έθρεψε.

Παραγωγή: Greek Village Life


Πότε έρχεται το πακέτο αποζημιώσεων για ζημιές από την πανώλη.Το ποσό αποζημίωσης για κάθε ζώο

Ειδήσεις έβγαλε η παρουσία Τσιάρα στην Λάρισα τις προηγούμενες ημέρες και η συνάντηση με τους Θεσσαλούς κτηνοτρόφους.

Όπως δήλωσε στο Agronewsbomb εκ μέρους της Ομοσπονδίας Κτηνοτρόφων και Κτηνοτροφικών Συλλόγων Θεσσαλίας κ. Νίκος Παλάσκας: “η συζήτηση με τον υπουργό επικεντρώθηκε κυρίως στην πανώλη και στις αποζημιώσεις. Εξ όσων καταλάβαμε η πληρωμή των αποζημιώσεων πάει για Νοέμβριο – Δεκέμβριο. Το ποσό θα είναι κατ’ ανώτατο όριο 250 ευρώ όσον αφορά στα θανατωμένα ενώ στα αρσενικά που είναι ελάχιστα 300 ευρώ το ζώο. Ζητήσαμε να δοθεί το αμέσως επόμενο διάστημα μια προκαταβολή έστω 100-150 ευρώ ανά ζώο, αλλά μας είπαν ότι επειδή δεν είναι πολλά τα θανατωμένα ζώα και αν πάνε και όλα καλά, θα δοθούν όλες μαζί οι αποζημιώσεις”.

Αναφορικά με την αποκατάσταση του ζωικού κεφαλαίου ο ΥπΑΑΤ Κ. Τσιάρας ανέφερε ότι θα αποζημιωθούν οι παραγωγοί 100%, δηλαδή θα φτάσει το ποσό στα 300 και πλέον ευρώ ανά ζώο.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Agronewsbomb, πρόταση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη ήταν η αποζημίωση να φτάσει τα 300 ευρώ ανά θανατωμένο ζώο, κάτι που δεν πέρασε από την ΕΕ.

Αίτημα de minimis για ζωοτροφές

Σημειωτέον ότι οι Θεσσαλοί κτηνοτρόφοι ζήτησαν και de minimis για τις μονάδες στη ζώνη των 3 και 10 χλμ. με κρούσματα για αγορά ζωοτροφών, με τις πληροφορίες να λένε, ότι το ΥπΑΑΤ εξετάζει πλέον και αυτό το ενδεχόμενο.

https://agronewsbomb.gr/

'Ήπειρος της πεντατονίας. Το τραγούδι του νεκρού αδελφού. Απολαύστε το video





Απολαύστε το video


Η Ήπειρος - το φτωχότερο χωράφι της Ευρώπης, κατά την πρόσφατη στατιστική της ΕΟΚ - αλλά ίσως το πιο πλούσιο από πολιτισμική άποψη, προσπαθεί να επιβιώσει πεισματικά εδώ και 15.000 -- τουλάχιστον - χρόνια, αν και το επίσημο ελληνικό κράτος δέχεται ότι η ιστορία του ξεκινά μόλις το 6000 π.Χ.


Το ιδιαίτερο μουσικό του χαρακτηριστικό, η πεντατονική μουσική, είναι ίσως ό,τι πιο πολύτιμο μας παραδόθηκε από τον αρχαίο ηπειρώτικο λαό. Αυτό που οι λόγιοι μουσικοί θεωρούν ως «μουσικό λάθος» ξεκίνησε από την Ήπειρο και ταξίδεψε με τους ικανότατους Ηπειρώτες ναυτικούς, καραβανιέρηδες εμπόρους και κτίστες-πετράδες, σ' όλον τον κόσμο : Κεντρική Αφρική, Ινδία, Καύκασο, Ιμαλάια, Νότια Κίνα, Πολυνησία, Περού, Ινδιάνους, Λαπωνία, Γροιλανδία, Κέλτες, Ιρλανδία, κλπ. όπου είχε τη δύναμη και το σθένος να σταθεί σαν αυτόνομη μουσική. 







«Του νεκρού αδελφού» (διαρκείας 30΄), συλλεγμένο ψηφίδα-ψηφίδα, στίχο-στίχο, μελωδία-μελωδία από διάφορους τόπους και ανθρώπους κι ερμηνευμένο από διάφορους τραγουδιστές-φωνές, που παραπέμπει σε αρχαία ελληνική τραγωδία, καταδεικνύοντας για άλλη μια φορά την συνέχεια αυτού του λαού, αυτού του πολιτισμού!

Έτσι αποδεικνύεται γιατί γεννήθηκε και «έκατσε» η πεντατονία σε μια ορεινή περιοχή, όπως η Ήπειρος, και από ανθρώπους που έβρισκαν φυσικό καταφύγιο στις πολυάριθμες σπηλιές του τόπου τους.

πιο πολλές πληροφορίες εδώ http://visaltis.blogspot.com/2010/12/...

Ευτράπελα και ιστορίες από τα χωριά μας.....Ο Γιάννος ο καλοντυμένος

Γράφει ο Γιώργος Γιαννάκης

 Έτρωγε και αυτό που κούναγε

 Σε κάποιο χωριό μια μεγάλη φαμίλια έκλεψε ένα βόδι. Εκεί που έτρωγαν νά σου και το απόσπασμα, αφού είχαν φάει ολόκληρο το βόιδι το μόνο που έμεινε ήταν το κεφάλι Η γιαγιά που ήταν γάτα με πέταλα παίρνει το κεφάλι το τυλίγει σε μια κουβέρτα και το βάζει σε μια σαρμανίτσα. 

Έρχονται οι χωροφύλακες, κοιτάνε τίποτα, κάποια ούντα ρωτάει ο καπετάνιος: Τι έχει η σαρμανίτσα μέσα γιαγιά; 

Και αυτή του απαντάει: Το παιδί έχει καπετάνιε μου και κάνει το σταυρό της και αν λέω ψέματα να με καταραστεί ο Θεός και να το φάω.

                      Ο Γιάννος ο καλοντυμένος 

 Στα χωριά εκείνο τον παλιό καιρό σπάνια έβλεπες καλοντυμένο άνθρωπο, κανέναν τσιφλικά, κανέναν ζωέμπορα, ευτυχώς τέτοια ζλαπκά δεν είχαμαν που έλεγε και η θειά Λάμπραινα στο χωριό. Το παιδί της Κώσταινας του Μήτρου γίνηκε δάσκαλος καμάρι για το χωριό. Το χωριό δεν έβγαλε και κανέναν άλλον γραμματιζούμενο, έναν φουκαρά παππά είχε που δε θα είχε βγάλει το δημοτικό. Τέλος πάντων τις κηδείες τις ήξερε απόξω, τώρα γάμους και βαφτίσια λιγοστά. 

Με το καλαμπούρι που είχε του βγήκε σε κακό. Πολλές φορές για πλάκα μου έλεγε Γάκο πάμε να κλέψουμε γίδια. Σε μιά γιορτή ήτανε κόσμος πολύς για μεταλαβιά, ο παππούλης στριμώχτηκε εκεί σην Ωραία Πύλη και φωνάζει ο έρμος. "Γυναίκες μη βιάζεστε έχω και άλλο πράμα". Οι γυναίκες το πήρανε στραβά, άλλο έλεγε ο παππάς και άλλο τις γαργάλαγε αυτές. Μια αναφορά στον Δεσπότη παλαιό καπετάνιο που δεν σήκωνε και πολλά και δυσμενή μετάθεση, τον σκαπέτησε στα Ζαγόρια που σήμερα είναι πολύ πολύ τουριστικό μέρος. 

Αλλά ας συνεχίσουμε με τον δασκαλάκο που ήρθε γραβατωμένος στο χωριό. Τον βλέπει η ξαδέρφη του η Βασίλω εκείνη η μισό ζουρλή και γραμμή για την θεία της να της δώσει τα συχαρίκια. "Θειά ο Σιούλας έρχεται με μιά βαρβάτα". Ούι τι έπαθα γιέμ λεει η θειά Κώσταινα, σιάζεται λιγάκι και περιμένει το ζευγάρι. 

Βλέπει, τι να δεί τον δάσκαλο μοναχό του. 

-Καλά μωρέ παιδάκι μ' που είναι η τσούπρα; 

-ΤΙ λες μωρή μάννα!!! 

-Να μου το είπε αυτό το χαζό που εχει το μυαλό  φλοέρα, μωρή στραποβαρεμένη που την είδες την βαρβάτα; 

-Να θειά κρέμεται στο λαιμό !!!  



Γιώργος Γιαννάκης

Απόδημος Κραψίτης

Κυριακή 29 Σεπτεμβρίου 2024

Νοσταλγικές αναμνήσεις: Το σπίτι στο χωριό, τόση “ομορφιά” κλεισμένη σε λίγα τετραγωνικά

Τα παλιά, πέτρινα σπίτια εκπέμπουν μια ιδιαίτερη γοητεία, λες και κρατάνε μέσα τους μυστικά και ιστορίες, σαν να ναι έτοιμα να διηγηθούν ένα παρελθόν μισοξεχασμένο…

Τα σπίτια στο χωριό παλαιότερα ήταν μονώροφα και αργότερα διώροφα. Στο 1ο επίπεδο ήταν το κατώι όπου παλαιοτέρα σταβλίζονταν τα ζώα και στο 2ο επίπεδο ο χώρος της κατοικίας.

Επίσης υπήρχε εξωτερικός ξυλόφουρνος πέτρινος.Από πίσω ήταν χτισμένα μέχρι την επιφάνεια της γης και λίγο πιο επάνω με πέτρα και από το σημείο αυτό ως τη στέγη με χειροποίητα αφουρνάριστα τούβλα που συνήθως ονομάζονται πληθιά.

Οι στέγες των σπιτιών ήταν σκεπασμένες με ημισωληνωτές κεραμίδες . Το εξωτερικό μέρος των σπιτιών ήταν γυμνό χωρίς σουβά για αυτά τα λασπαχυρότουβλα που ορθώνουν τους τοίχους, τρίβονταν με την πάροδο του χρόνου από τις αλλεπάλληλες βροχοθύελλες που ξεσπούσαν κατά τη διάρκεια του χειμώνα, της άνοιξης και του φθινοπώρου. Το εσωτερικό των σπιτιών σχετικά περιποιημένο.

Νοσταλγικές αναμνήσεις: Το σπίτι στο χωριό, τόση "ομορφιά" κλεισμένη σε λίγα τετραγωνικά

Τα δωμάτια υποδοχής καθώς και τα άλλα στρώνονταν με ψάθες και αργότερα τα περισσότερα σπίτια στρώνονταν με όμορφα χαλιά που η ίδια νοικοκυρά ύφαινε στον αργαλειό της κατά την εποχή του χειμώνα τότε που κοπιάζει πια η εξωτερική εργασία . Όσο για τα έπιπλα τα σπουδαιότερα ήταν: μία άρκλα (ντουλάπα) για προφύλαξη των φαγητών, μια στρογγυλή τάβλα αντί για τραπέζι φαγητού και τρία, τέσσερα σκαμνάκια για τους επισήμους γιατί οι σπιτικοί κάθονταν πάντοτε σταυροπόδι στην ψάθα.

Τα σκεύη ήταν σχεδόν όλα από ξύλα εκτός από τις κατσαρόλες που ήτανε χάλκινες . Τα πιάτα και τα κουτάλια ήταν τα περισσότερα ξύλινα . Ονομαστή από τα ξύλινα πιάτα ήταν η τουρνευτή (καυκιά) που έτρωγαν την τσιγαριστή φασολάδα και την νόστιμη σκορδαλιά τα μεσημέρια ή στο σπίτι ή στα χωράφια.

Νοσταλγικές αναμνήσεις: Το σπίτι στο χωριό, τόση "ομορφιά" κλεισμένη σε λίγα τετραγωνικά

Το τουρνευτό επίσης κλειδοπίνακο που βρισκόταν σε πολλά σπίτια στον κάμπο που η νοικοκυρά έβαζε λίγο τυρί και μερικές ελιές, τα ασφάλιζε καλά και με λίγο ψωμί στον τρουβά ( ταγάρι) τα έστελνε για πρωινό ή για απογευματινό στο νοικοκύρη και στα παιδιά της με το τσαπί στο χέρι δούλευαν για το τίμιο ψωμί.

Λεγόταν και κονάκι

Ξενόφερτοι, στα περισσότερα μέρη, οι χτιστάδες. Ονομαστοί στο είδος αυτό κυρίως οι Ηπειρώτες και οι Λαγκαδιανοί. Δουλεύανε συντροφικά και κουβαλούσαν μαζί τους κι όλο τον απαραίτητο εξοπλισμό για τη δουλειά τους. Σε κάθε χωριό που πήγαιναν, δεν έχτιζαν μόνο ένα σπίτι, γι’ αυτό και η εργασία τους ήταν ομαδική.

Νοσταλγικές αναμνήσεις: Το σπίτι στο χωριό, τόση "ομορφιά" κλεισμένη σε λίγα τετραγωνικά

Έφερναν μαζί τους και αρκετά ζώα (κυρίως μουλάρια), για να κουβαλούν τον ασβέστη από το καμίνι, την άμμο από τις ποταμιές, την πέτρα για την τοιχοποιία την κουβαλάγανε από τα νταμάρια που δουλεύανε οι φουρνελατζήδες, το νερό από τα πηγάδια ή τις δημόσιες βρύσες και γενικά για όλες τις απαραίτητες εργασίες.

Στο άνοιγμα των θεμελίων απαραίτητο ήταν το σφάξιμο του κόκορα και στην περίπτωση που ο νοικοκύρης ήτανε πιο εύπορος, τότε αντί για κόκορα σφάζανε αρνί (πολύ παλιό έθιμο). Όταν ολοκληρωνόταν η οικοδομή, σε πολλά μέρη, όλοι οι συγγενείς κι οι φίλοι κρέμαγαν ένα μαντίλι (συνήθως μεταξωτό). Αυτά τα έπαιρναν οι χτίστες. Ήταν δίπατα. Χτισμένα τα περισσότερα με πέτρα, ξύλο ή και με πωρόλιθο. Αργότερα χρησιμοποιήθηκαν οι πλίθες (για τα φτωχόσπιτα) και τα τούβλα (για περισσότερο ευκατάστατους). Η στέγη με πλάκες πέτρας, τσίγκο ή κεραμίδια, είχε μεγάλη κλίση, για τα χιόνια και τις βροχές και προεξείχε πολύ πάνω από τις προσόψεις.

Νοσταλγικές αναμνήσεις: Το σπίτι στο χωριό, τόση "ομορφιά" κλεισμένη σε λίγα τετραγωνικά

Το πάνω πάτωμα (1ος όροφος) το ανώι και το κάτω (ισόγειο) το κατώι. Το ανώι είχε 2-3 δωμάτια και προοριζόταν για τη διαμονή της μεγάλης (συνήθως) αγροτικής οικογένειας ή για φιλοξενία για κάποιους επισκέπτες (ο Δοξάτος όπως το έλεγαν στην Καστοριά) . Δύο μεγάλα δωμάτια κι ανάμεσά τους ένα μικρό.

Νοσταλγικές αναμνήσεις: Το σπίτι στο χωριό, τόση "ομορφιά" κλεισμένη σε λίγα τετραγωνικά

Το ένα από τα 2 μεγάλα ήταν το σαλόνι του σπιτιού, με σανιδένιο πάτωμα. Το μικρό, ανάλογα με τις ανάγκες της οικογένειας, άλλαζε χρήση. Το άλλο μεγάλο δωμάτιο ήταν το πρόχειρο (με διάφορες τοπικές ονομασίες), αλλά και το πιο σημαντικό. Από εκεί ήταν και η κύρια είσοδος στο σπίτι. Όλη η λάτρα του σπιτιού, γινόταν στο πρόχειρο δωμάτιο. Επίσης εδώ δέσποζε το τζάκι, το πιο πολύτιμο μέρος (ίσως) σε μια αγροτική κατοικία. Μόνιμη παρουσία στο τζάκι η πυροστιά ή σιδεροστιά, ένας κυκλικός ή τριγωνικός μεταλλικός τρίποδας.
Αποτελούσε το βασικό εργαλείο της νοικοκυράς, γιατί πάνω σ’ αυτό έβαζε κάθε κουζινικό σκεύος (π.χ. τηγάνι, τέντζερη, τσουκάλι, ταψί, σκάρα) για να ετοιμάσει το φαγητό. Τα βοηθητικά όργανα, εκεί κι αυτά. Η μασιά, για να ανακατεύουν τα κάρβουνα κι η τσιμπίδα, για να τα πιάνουν όταν σκόρπαγαν. Ο χώρος στο γείσωμα του τζακιού ήταν πολύ χρήσιμος για τη νοικοκυρά, που τον αξιοποιούσε με τον καλύτερο τρόπο. Εκεί πάνω τοποθετούσε πράγματα αμέσου χρήσεως.

Νοσταλγικές αναμνήσεις: Το σπίτι στο χωριό, τόση "ομορφιά" κλεισμένη σε λίγα τετραγωνικά

Μια σειρά από πήλινα βάζα, στα οποία έβαζε το αλάτι, τη ρίγανη, το αλεύρι για το τηγάνισμα, το τσάι του βουνού ή τη φασκομηλιά κι ότι άλλο την εξυπηρετούσε. Δεξιά κι αριστερά υπήρχαν πολλά ξύλινα ράφια για τα χαλκώματα και τα τσουκάλια.

Επίσης πολλά καρφιά στους τοίχους, όπου κρέμαγε πολλές πάνινες σακούλες με τρόφιμα όπως τραχανά, χυλοπίτες, μπουλουγούρι, κριθαρένια παξιμάδια, σταφίδες και άλλα. Πάνω ψηλά, κρεμασμένη στα δοκάρια της σκεπής, μια πλατιά τάβλα, μήκους περίπου 2 μέτρων, που πάνω εκεί έβαζαν όλα τα καρβέλια μετά από το ξεφούρνισμα και τα σκέπαζαν μ’ ένα στενόμακρο πανί.

Νοσταλγικές αναμνήσεις: Το σπίτι στο χωριό, τόση "ομορφιά" κλεισμένη σε λίγα τετραγωνικά

Σ’ ένα άνοιγμα στον τοίχο, που είχε μετατραπεί σε ντουλάπι με εσωτερικά ράφια, τοποθετούσαν όλα τα πιατικά, τα μαχαιροπίρουνα, τα κουτάλια, τις κούπες και τα ποτήρια.
Σ’ άλλο ειδικά διαμορφωμένο χώρο, υπήρχε θέση για το βαρελάκι με το πόσιμο νερό από την κεντρική βρύση του χωριού, απ’ όπου το κουβάλαγαν. Σε μια άκρη του δαπέδου υπήρχε μια μεγάλη στάμνα με το νερό της λάτρας και στη σειρά μικρότερες στάμνες – κιούπια – διαφορετικού μεγέθους για τη γλίνα, τη ντομάτα και το πετιμέζι. Στον τοίχο κρεμασμένος κι ο σοφράς ή τάβλα, ένα χαμηλό τραπέζι, συνήθως στρογγυλό, ύψους 20 εκατοστών. Την ώρα του φαγητού το ξεκρέμαγαν και κάθονταν όλοι τριγύρω σε σκαμνάκια.

Νοσταλγικές αναμνήσεις: Το σπίτι στο χωριό, τόση "ομορφιά" κλεισμένη σε λίγα τετραγωνικά

Η σάλα του σπιτιού δεν πολυπατιότανε. Προοριζόταν για τους μουσαφίρηδες. Οι πλούσιες οικογένειες είχαν σιδερένια κρεβάτια, ενώ οι φτωχοί είχαν ξύλινες σανίδες για να μπαίνει πάνω το στρώμα, συνήθως από άχυρο.

Σ’ αυτό το δωμάτιο, αριστερά της εισόδου και πάνω ψηλά δέσποζε το εικονοστάσι, με τις εικόνες και τα στέφανα των νοικοκυραίων.

Νοσταλγικές αναμνήσεις: Το σπίτι στο χωριό, τόση "ομορφιά" κλεισμένη σε λίγα τετραγωνικά

Πιο πέρα, ο μεγάλος γιούκος με όλα τα στρωσίδια καλοδιπλωμένα και τοποθετημένα προσεκτικά το ένα πάνω στο άλλο. Βελέντζες, μπατανίες, χράμια και το πάπλωμα για τους επισκέπτες, όλα σκεπασμένα με μια μεγάλη φανταχτερή μπατανία. Ντουλάπα με τη σημερινή μορφή δεν υπήρχε. Τα ρούχα της οικογένειας βρίσκονταν σε ένα παραπέτασμα κρυμμένα με μια μπατανία κι αυτά. Σ’ ένα μπαούλο (φορτσέρι, σεντούκι), κλειδώνονταν αντικείμενα κάποιας αξίας, αχρησιμοποίητος ρουχισμός & πολλές φορές τα γλυκά του σπιτιού.
Ένα μεγάλο τραπέζι στο μέσο του δωματίου, σκεπασμένο μ’ ένα κεντημένο τραπεζομάντιλο, και γύρω-γύρω καρέκλες. Κυρίαρχη θέση πάνω στο τραπέζι ή στον τοίχο κρεμασμένη, είχε η λάμπα πετρελαίου (λουσέρνα), που άναβε στη κυριολεξία με το σταγονόμετρο καθώς το πετρέλαιο ήταν πολύ ακριβό για τα δεδομένα της εποχής.

Νοσταλγικές αναμνήσεις: Το σπίτι στο χωριό, τόση "ομορφιά" κλεισμένη σε λίγα τετραγωνικά

Στην πρόσοψη του σπιτιού δέσποζε η λόντζα, χαγιάτι ή το λιακό, ένα είδος βεράντας που αποτελούσε και την είσοδο στο ανώι. Ανάλογα με το ύψος της οικοδομής ήταν και το ύψος της σκάλας για τη λόντζα.

Το κατώι προοριζόταν κυρίως για τα ζώα. Η χρησιμότητά τους ήταν μοναδική. Ήτανε λοιπόν επόμενο να τα φροντίζουν πολύ. Για τον ίδιο λόγο, η απώλεια κάποιου ζώου, αποτελούσε βαρύ πλήγμα για την οικογένεια που το έχανε. Αν κάποια οικογένεια δεν μπορούσε να φτιάξει δίπατο σπίτι, τότε για τα ζώα κατασκεύαζε ένα καλυβάκι. Δεμένα με τέτοιο τρόπο, ώστε το ένα να μην ενοχλεί το άλλο. Σε κάποιο χώρο έβαζαν το άχερο, τη βρώμη και το σανό. Ένα μικρό τμήμα του κατωγιού τον χρησιμοποιούσε η οικογένεια το χειμώνα. Στο κατώι υπήρχε επίσης το βαγένι με το κρασί, και στον τοίχο κρεμασμένες οι πλεξούδες με τα κρεμμύδια και τα σκόρδα.

Νοσταλγικές αναμνήσεις: Το σπίτι στο χωριό, τόση "ομορφιά" κλεισμένη σε λίγα τετραγωνικά

Για 2 ζώα υπήρχε ξεχωριστός χώρος. Ο λώζος για το γουρούνι και το κοτέτσι για τις κότες. Μάλιστα, για να μην ξενογεννάνε οι κότες, μέσα στο κοτέτσι τους έφτιαχναν ένα ειδικό χώρο κι εκεί απαραιτήτως έβαζαν ένα αβγό, το φώλι ή φώλο, για να το βλέπει και να μπαίνει η κότα να γεννήσει εκεί. Και στον λώζο και στο κοτέτσι, απαραίτητη η κορύτα γεμάτη με νερό.
Στην αυλή, τέλος, αποθηκεύονταν σε ντάνες (τρακάδες) τα ξύλα και τα κλαριά για τις ανάγκες του σπιτιού.

Νοσταλγικές αναμνήσεις: Το σπίτι στο χωριό, τόση "ομορφιά" κλεισμένη σε λίγα τετραγωνικά

Σε κάποιο σημείο δέσποζε ο φούρνος, απαραίτητος για κάθε σπίτι κι αυτό γιατί εκείνη την εποχή δεν υπήρχε έτοιμο ψωμί, ούτε επαγγελματίας φούρναρης.

dinfo.gr

https://xiromeropress.gr

Ιερέας και πιστός «πιάστηκαν στα χέρια». Αιτία στάθηκε το ψεύτικο ευρώ, που βρέθηκε στο παγκάρι

Ένα απίστευτο περιστατικό έντασης συνέβη σήμερα Κυριακή 29 Σεπτεμβρίου 2024 σε Ιερό Ναό στην περιοχή της Καλλιθέας στην Αττική.

Σύμφωνα με πληροφορίες που δημοσιεύει το «Εκκλησία online», όλα άρχισαν στις 8 το πρωί όταν η Εκκλησία ετοιμαζόταν για την Κυριακάτικη Θεία Λειτουργία και ήδη ο Επίτροπος είχε ανοίξει τις πόρτες του Ναού για να υποδεχτεί το εκκλησίασμα.

Ένας Ιερέας, εκ των δύο εφημερίων του Ναού, βρισκόταν με ανοιχτή την πόρτα στο γραφείο του Ναού πίσω ακριβώς από το παγκάρι με τα κεριά. Εκείνη την ώρα στον ναό ειήλθε μία οικογένεια και ο πατέρας πήρε τρία κεριά ρίχνοντας στο παγκάρι κάτι. Ο ιερέας θεώρησε πως δεν ήταν καν κέρμα και όπως ανέφερε ο Επίτροπος άρχισε να ωρύεται, θεωρώντας πως πρόκειται για προσβολή και κοροϊδία της ιερότητας του χώρου.

Σηκώθηκε όρθιος, πλησίασε το σημείο και ζήτησε να ανοίξουν αμέσως το παγκάρι, για να διαπιστώσει τι είχε ρίξει μέσα ο άνθρωπος που πήρε τα κεριά.

Πράγματι, -σύμφωνα με το δημοσίευμα- διαπιστώθηκε ότι ο άνθρωπος είχε αφήσει ένα ψεύτικο σοκολατάκι σε σχήμα ευρώ, γεγονός που εξόργισε τον Ιερέα ο οποίος τον πλησίασε του ζήτησε το λόγο μέσα στον Ναό, λέγοντάς του πως είναι η δεύτερη φορά που κάνει κάτι παρόμοιο ενώ τον έσπρωξε και τον πρόσταξε να φύγει αμέσως από την Εκκλησία, γιατί εμπαίζει τον Θεό με αυτή του τη στάση.

Ο άνδρας αντέδρασε στην επίθεση του Ιερέα και τον έσπρωξε και εκείνος, λέγοντας πως δεν είναι «τσιφλίκι» του ο Ναός και θα μείνει στο χώρο με τη οικογένειά του για να παρακολουθήσει την λειτουργία.

Τελικά υπήρξε η παρέμβαση των ψυχραιμότερων και δόθηκε τέλος στους διαπληκτισμούς.

https://www.zougla.gr/

Η ζωή σε ένα απομακρυσμένο χωριό της Ηπείρου, χωρίς δρόμους, μακριά από τον πολιτισμό.ΒΙΝΤΕΟ

Δύσκολη η ζωή στην ορεινή πατρίδα, όπου οι κάτοικοί της επιβιώνουν στις πιο σκληρές συνθήκες... 

Το οδοιπορικό μας συνεχίζεται στα ψηλά βουνά της Κοιλάδας Αχελώου, όπου συναντήσαμε τη φιλόξενη γιαγιά-Φωτεινή, η οποία μας καρτερεί με μεγάλη χαρά στο απομονωμένο χωριουδάκι της που τόσο πολύ αγαπάει, μας μεταφέρει τους προβληματισμούς της και μας περιγράφει πώς ήταν και πώς είναι η ζωή στο χωριό!

Βίντεο: Ανδρέας Κουτσοθανάσης


Σάββατο 28 Σεπτεμβρίου 2024

Λύκοι κατασπάραξαν αγελάδες

Σοκαριστικές ήταν οι εικόνες που αντίκρισαν περιπατητές, αλλά και κτηνοτρόφος, στην περιοχή του Νεοχωρίου όταν διαπίστωσαν ότι λύκοι είχαν κατασπαράξει 4 αγελάδες.

Το περιστατικό σημειώθηκε στις εκβολές του Αχελώου στο βουνό «Κοτσιλάρι».

Το γεγονός έγινε αντιληπτό από τους περιπατητές, οι οποίοι ενημέρωσαν τον κτηνοτρόφο και ιδιοκτήτη των αγελάδων.

Στην περιοχή υπάρχουν πολλά ζώα και εκφράζεται η ανησυχία ότι τα φαινόμενα θα συνεχιστούν, ενώ στο παρελθόν ουκ ολίγες φορές, τόσο στην περιοχή του Μεσολογγίου αλλά και γενικότερα στην Αιτωλοακαρνανία, έχουν καταγραφεί αντίστοιχα περιστατικά.

Ο κίνδυνος όμως δεν περιορίζεται μόνο στο οικονομικό σκέλος και την οικονομική καταστροφή που έχουν υποστεί οι κτηνοτρόφοι από τις επιθέσεις των λύκων, αλλά οι ίδιοι ανησυχούν και για την τη ζωή στην περίπτωση που έρθουν οι ίδιοι σε επαφή με τα άγρια ζώα.

Πηγή: sinidisi.gr

 https://agronewsbomb.gr

Ο Δήμος Αρταίων κλείνει τους παιδικούς σταθμούς Καμπής και Κωστακιών. Ισχυρή αντίδραση γονέων

«Με εισήγηση Χαρακλιά, η δημοτική αρχή Σιαφάκα κλείνει τους παιδικούς σταθμούς Κωστακιών και Καμπής».

-Λάθος η απόφαση να κλείσουν οι παιδικοί σταθμοί.

-Λάθη του Προέδρου του ΔΣ, κατά την διαδικασία της ψηφοφορίας.

Στην συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου της Τετάρτης, με εισήγηση του Αντιδημάρχου Παιδείας κ.Χαρακλιά, η νέα Δημοτική Αρχή του κ.Σιαφάκα, αποφάσισε την αναστολή λειτουργίας των Βρεφονηπιακών Σταθμών Κωστακιών και Καμπής. Μάλιστα κατά την ψηφοφορία παρωδία…οι Αντιδήμαρχοι Τσώλα Αγγέλα, Λυγούρα Μαίρη και ο Πρόεδρος της ΑΔΑΕ Κέφης Νίκος, ζήτησαν από τον Πρόεδρο του ΔΣ κ.Πατήλα “χρόνο για να το σκεφτούν…”, κάτι που δεν προβλέπεται και έπρεπε η ψήφος τους να θεωρηθεί ως παρόν. Όμως αυτό δεν έγινε από τον κ.Πατήλα και μετά από αρκετή ώρα (κατά την ψηφοφορία!) και την πίεση του Δημάρχου ψήφισαν υπέρ της αναστολής λειτουργίας των παιδικών σταθμών. Μόνο ο δημοτικός σύμβουλος της πλειοψηφίας Γεωργόπουλος Παναγιώτης, καταψήφισε την πρόταση του Δημάρχου και ψήφισε υπέρ της πρότασης συνέχισης λειτουργίας των παιδικών σταθμών Κωστακιών και Καμπής.

Η παράταξη μας «Αρτινών Συνεργασία», όλες οι παρατάξεις της αντιπολίτευσης και τα τοπικά συμβούλια Κωστακιών και Καμπής, οι γονείς και οι αρμόδιοι υπάλληλοι-βρεφονηπιοκόμοι που παρευρέθηκαν στο ΔΣ, ζήτησαν να μην κλείσουν οι βρεφονηπιακοί σταθμοί των Κωστακιών και Καμπής.

Τονίζουμε ότι είναι λάθος να κλείνουν σύγχρονοι και αδειοδοτημένοι Βρεοφονηπιακοί σταθμοί, που λειτουργούν σε δημοτικά κτήρια και καλούμε την Δημοτική Αρχή να ανακαλέσει την απόφαση που έλαβε για την αναστολή λειτουργίας των παιδικών σταθμών Κωστακιών και Καμπής. Διότι ότι κλείνει δεν ανοίγει! Όπως και η δική μας δημοτική αρχή επί 9 χρόνια λειτουργούσε κανονικά τους παιδικούς σταθμούς, έτσι και τώρα η νέα δημοτική αρχή, να αφήσει τις αστείες δικαιολογίες περί ηλεκτρονικών αιτήσεων και να συνεχίσει την λειτουργία των παιδικών σταθμών από φέτος.

Τα στελέχη της παράταξη μας «Αρτινών Συνεργασία», στις τοποθετήσεις τους στο ΔΣ τεκμηρίωσαν, γιατί είναι λάθος να ληφθεί μια τέτοια απόφαση για την αναστολή λειτουργίας των παιδικών σταθμών Κωστακιών και Καμπής. Οι λόγοι είναι οι εξής:

  • Δεν προβλέπεται ελάχιστος αριθμός παιδιών κάτω από τον οποίο μπορεί να κλείσει ένας παιδικός σταθμός. Ο πρότυπος κανονισμός λειτουργίας δημοτικών και βρεφονηπιακών σταθμών (ΦΕΚ 4249/Β/2017), αναφέρει στο άρθρο 8, ότι κάθε τμήμα παιδικού σταθμού εξυπηρετεί έως 25 παιδιά. Δεν αναφέρει πουθενά ο πρότυπος κανονισμός λειτουργίας περί ελάχιστου αριθμού παιδιών. Άλλωστε τα προηγούμενα χρόνια οι παιδικοί σταθμοί Αγίων Αναργύρων και Καλογερικού, λειτουργούσαν με τέσσερα (4) παιδάκια.

  • Οι παιδικοί σταθμοί Κωστακιών και Καμπής, όλα τα προηγούμενα χρόνια είχαν παιδιά και λειτουργούσαν κανονικά. Φέτος με την ανάληψη της νέας δημοτικής αρχής, μπαίνει για πρώτη φορά το θέμα του κλεισίματος των παιδικών σταθμών.

  • Οι εν λόγω παιδικοί σταθμοί είναι σε δημοτικά κτήρια, έχουν άδεια λειτουργίας και πληρούν όλες τις απαραίτητες προδιαγραφές για την λειτουργία τους.

  • Έχουν δαπανηθεί χρήματα για τις εργασίες εκσυγχρονισμού τους και την βελτίωση των εγκαταστάσεων τους. Μάλιστα για τον βρεφονηπιακό σταθμό Κωστακιών, που εγκαινιάστηκε τον Σεπτέμβριο του 2020, δαπανήθηκαν πάνω από 150.000€, για το έργο της μετατροπής του κτηρίου από πρώην πνευματικό κέντρο που λειτουργούσε στο χώρο. Ενώ για τον βρεφονηπιακό σταθμό της Καμπής, οι εργασίες βελτίωσης και εκσυγχρονισμού των εγκαταστάσεων που ολοκληρώθηκαν πρόσφατα, συμπεριλήφθηκαν σε μια εργολαβία 800.000€, (μαζί με άλλους 8 παιδικούς σταθμούς), με πόρους δημοτικούς αλλά και από το πρόγραμμα ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ. Από την περαίωση των εν λόγω εργασιών σε αυτούς τους παιδικούς σταθμούς, δεν έχει παρέλθει 5-ετία, γεγονός που μπορεί να δημιουργήσει θέμα επιστροφής της χρηματοδότησης στο Υπουργείο Εσωτερικών.

  • Οι παιδικοί σταθμοί δημιουργήθηκαν αρχικά για τα παιδάκια εκείνα, που οι γονείς τους είναι και οι δύο εργαζόμενοι και δεν δικαιούνται vouchers. Εκείνοι οι γονείς που δικαιούνται vouchers μπορούν να απευθυνθούν και σε ιδιωτικούς παιδικούς σταθμούς. Τι θα κάνουν όμως τα παιδάκια τους, οι γονείς που είναι και οι δύο εργαζόμενοι;

  • Ο παιδικός σταθμός της Καμπής εξυπηρετεί κυρίως την ΔΕ Ξηροβουνίου και το Χανόπουλο. Ο παιδικός σταθμός Κωστακιών, εξυπηρετεί την ευρύτερη περιοχή του Κάμπου, αλλά και τις παρυφές της πόλης της Άρτας. Είναι λάθος να κλείνονται δημόσιες σχολικές δομές, διότι με τον τρόπο αυτό ερημώνουν τα χωριά μας. Και μάλιστα όταν οι τοπικές κοινωνίες αποφασίζουν ομόφωνα, μέσα από τα τοπικά τους συμβούλια, να μην κλείσουν οι παιδικοί σταθμοί, οφείλουμε να σεβαστούμε την απόφασή τους.

  • Πως γίνεται πχ το Νηπιαγωγείο Κωστακιών να λειτουργεί φέτος με 36 παιδιά από την περιοχή και ο παιδικός σταθμός να μην έχει αιτήσεις εγγραφής παιδιών; Αφού όλοι γνωρίζουμε, ότι από τον Ιούνιο είχε προαποφασιστεί από την δημοτική αρχή να κλείσουν αυτοί οι παιδικοί σταθμοί και η αρμόδια υπηρεσία κατηύθυνε τους γονείς να πάνε να δηλώσουν τα παιδιά τους, σε άλλους παιδικούς σταθμούς. Γιατί τώρα που κατατέθηκαν περίπου 7 αιτήσεις ανά παιδικό σταθμό δεν λήφθηκαν υπόψιν; Γιατί να ταλαιπωρηθούν αυτά τα παιδιά και οι γονείς τους; Γιατί να επιβαρυνθούν οικονομικά; Θα μπορούσαν φέτος να δώσουν και την δυνατότητα στις αιτήσεις που απορρίφθηκαν από τους παιδικούς σταθμούς της πόλης, λόγω πληρότητας, να επιλέξουν -όποιοι επιθυμούν- τους παιδικούς σταθμούς Κωστακιών και Καμπής.

Σενίκο Σελλών Ιωαννίνων. Δείτε τα video




ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Όλα τα παρακάτω στοιχεία τα έχουμε συλλέξει από το διαδίκτυο( site, blog, You tube, facebook, βικιπαίδεια). Εάν σε μερικά από αυτά κάποιος έχει πνευματικά δικαιώματα και δεν επιθυμεί να δημοσιευτούν ας μας τηλεφωνήσει στο 6977266641

Χριστόφορος Ευθυμίου

Δείτε τα video 













































Σενίκο Σελλών Ιωαννίνων
Το Σενίκο είναι ημιορεινός οικισμός (υψόμ. 480 μ.), που βρίσκεται στην βόρεια απόληξη της Κοιλάδας των Σελλών και υπάγεται διοικητικά στο Δήμο Δωδώνης του νομού Ιωαννίνων (2014). Είναι έδρα της ομώνυμης κοινότητας (7 τ. χλμ.), στην οποία ανήκουν και άλλοι δύο μικρότεροι οικισμοί, το Μικροχώρι (υψόμ. 540 μ.) και η Δομολεσσά (υψόμ. 340 μ.). Απέχει περίπου 480 χλμ από την Αθήνα και 30 χλμ από τα Γιάννενα. 
Η κοινότητα «Σενίκον» αναγνωρίστηκε εξαρχής ως κοινότητα με την ονομασία αυτή. Αποτελούνταν από τους συνοικισμούς «Σενίκον», που ήταν και έδρα της, «Δομολεσσά» και «Τοσκεσάκι».Ο G. Stadmuler γράφει ότι Σενίκον = αχυρώνας και επεξηγεί πως η λέξη προέρχεται από το σλαβικό seno, το οποίο ερμηνεύει «άχυρον».Ο Σπ. Μουσελίμης σημειώνει για το τoπωnύμιo: «.Σινίκο (το) = χωριό της Ντουσκάρας (σλαβικά σινίκ = αχυρώνας).». Ο Στ. Μπέττης υποστηρίζει ότι το όνομα του χωριού είναι σλαβικής προέλευσης, σύνθετο από τη ρίζα Σεν = σανός; ξερό χορτάρι και την υποκοριστική κατάληξη -ικ, -ικο, και προσθέτει πως «. Όλο μαζί σημαίνει χορταράκι.. .».



























Ο βασικός δρόμος ξεκινάει από την Πεδινή Ιωαννίνων, όπου μέσω της κεντρικής αρτηρίας της "Εγνατίας" μπορεί σε 10 μόλις λεπτά να φθάσει στον κόμβο του χωριού Τύρια, και σε άλλα 7-8 περίπου λεπτά να βρίσκεται στο Σενίκο. Ανήκει στα χωριά της Λάκας Σουλίου και παλιότερα υπάγονταν στην Παραμυθία Θεσπρωτίας. Αργότερα πέρασε στην Επαρχία Δωδώνης μετέπειτα στο Δήμο Σελλών και τώρα με το σχέδιο Καλλικράτης πάλι στο Δήμο Δωδώνης. Σαν περιοχή από παλιά η λάκα που βρίσκεται και το Σενίκο λεγόταν Ντουσκάρα. Κοντινά μέρη που υπάρχουν, είναι το αρχαίο θέατρο της Δωδώνης, το μοναστήρι του Αη-Δημήτρη στο Διχούνι, οι Πύλες του Άδη στον ποταμό Αχέροντα (Λάκκα Σούλι), το αυτοφυές δρυόδασος της Αγίας Μαρίνας, οι πηγές του Αχέροντα στο Σιστρούνι Λάκκας Σουλίου, η εκκλησία του Αγίου Νικολάου στη Δομολεσσά που ανακαινίστηκε το 1850 και κατασκευάστηκε πολύ πριν, η Παραμυθιά κ.α. Μπορεί εύκολα να βρεθεί πάνω από το χωριό Ζωτικό, όπου και θα θαυμάσει τα άγρια άλογα που ζουν στα όρη του Σουλίου. Τα τοξωτά πέτρινα γεφύρια (μονότοξα) που υπάρχουν στην είσοδο του χωριού, δένουν άψογα με το τοπίο και δημιουργούν μια μαγευτική εικόνα. Οι λιγοστοί κάτοικοι που έχουν απομείνει σήμερα στο χωριό, ασχολούνται κυρίως με την κτηνοτροφία και γεωργικές ασχολίες.
Τα καφενεία στο Σενίκο και το Μικροχώρι, παρέχουν τα απαραίτητα εφόδια για τη ζωή των κατοίκων του χωριού. Πέραν αυτών, η Τύρια απέχει 10΄ λεπτά και με την ολοένα συνεχόμενη ανάπτυξή της, παρέχει τα πάντα και τα Γιάννενα πλέον δεν είναι όπως άλλωτε...

Το πέτρινο γεφύρι του Ξηροποτάμου στο Σενίκο Ιωαννίνων






























Το πέτρινο γεφύρι του Ξηροποτάμου, βρίσκεται στηv περιοχή του χωριού Σενίκο Ιωαννίνων,  γεφυρώνει τον Ξηροπόταμο και είναι πολύ κοντά στο γεφύρι  που βρίσκεται στη θέση Χελιμόδι της Τύριας .
Το γεφύρι του Ξηροποτάμου έχει ένα μεγάλο (κύριο) τόξο με ύψος 10 μ. και  άνοιγμα 15 μ. καθώς και δύο άλλα μικρότερα βοηθητικά τόξα. Το πλάτος του είναι 3,20 μ.
Το κατάστρωμα του είναι φαρδύ και στα πλαϊνά του υπάρχουν αραιές προστατευτικές αρκάδες.
Δεν υπάρχουν στοιχεία και κατά συνέπεια δεν γνωρίζουμε ούτε το πότε αλλά ούτε και από ποιόν έχει κατασκευαστεί.
Εξυπηρετούσε παλαιότερα την επικοινωνία των κατοίκων των χωριών της περιοχής Ντουσκάρας με τα χωριά της περιοχής της Ολίτσικας.

Το πέτρινο γεφύρι στη θέση Γεφυράκι στο Σενίκο Ιωαννίνων




























Το πέτρινο γεφύρι στη θέση "Γεφυράκι" του χωριού Σενίκο έχει χαρακτηρισθεί ως ιστορικό διατηρητέο μνημείο. Παραθέτουμε το κείμενο της απόφασης χαρακτηρισμού του από την οποία μπορείτε να αντλήσετε χρήσιμα πληροφοριακά στοιχεία:
"Χαρακτηρίζουμε ως ιστορικό διατηρητέο μνημείο, που χρειάζεται ειδική κρατική προστασία σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν 1469/1950 και το Ν. 2039/92 "Περί Κύρωσης της Σύμβασης για την Προστασία της Αρχιτεκτονικής Κληρονομιάς της Ευρώπης" (ΦΕΚ 61/Α/13-4-92), το πέτρινο γεφύρι στη θέση "Γεφυράκι" στο Σενίκο του Δήμου Σελλών Ν. Ιωαννίνων.
Πρόκειται για πέτρινο χτιστό γεφύρι με ένα τόξο μήκους 8,8μ. και ύψος 5,5μ. (από το εξωράχιο μέχρι το νερό), σημαντικό δείγμα της πολύχρονης εμπειρίας και τέχνης των ηπειρωτών μαστόρων, το οποίο εκτός του τεχνικού ενδιαφέροντος, αποτελεί και ιστορική μαρτυρία για τον τρόπο επικοινωνίας και κοινωνικοοικονομικής οργάνωσης της περιοχής και είναι συνδεδεμένο με τις μνήμες των κατοίκων.
"

Το πέτρινο γεφύρι στη θέση Χελιμόδι
Το γεφύρι βρίσκεται δίπλα στην Εγνατία Οδό, στο δρόμο προς το Σενίκο στη θέση Χελιμόδι. Γεφυρώνει τον Τύρια ,παραπόταμο του Καλαμά. Το έτος κατασκευής του είναι άγνωστο. Επισκευάστηκε το 2006.

Οδηγίες Πρόσβασης:
Λίγο μετά τον κόμβο της Τύριας στην Εγνατία Οδό θα το συναντήσουμε στο δεξί μας χέρι.
Συντεταγμένες:  N 39° 33΄00,8΄΄ E 020° 39΄20,1΄΄

Ιερά Μονή Διχούνιου



Διονύσιος Φιλόσοφος: 400 χρόνια μετά (1611-2011)

Για να κατανοήσουμε τη σημασία της επανάστασης του Διονυσίου Φιλοσόφου το 1611 πρέπει να  γνωρίσουμε τις ατραπούς της δουλείας, το οικονομικό-διοικητικό και δικαστικό πλαίσιο της Οθωμανικής κυριαρχίας.

     Έτσι η επανάσταση του 1611- 400 χρόνια μετά-  μπορεί να γίνει σπέρμα μιας νέας κοινωνικής και  εθνικής ζωής για όλους εμάς τους νεοέλληνες.
    Η Οθωμανική κυριαρχία ακολούθησε τα συνηθισμένα βήματα άλλων δεσποτισμών στην πορεία της από τη διαφθορά στην τελική παρακμή. Η εκλογή αγράμματων και ανίκανων υπουργών, στρατηγών και ναυάρχων διευκολύνθηκε από τη μοιρολατρία των μωαμεθανών. Ο όχλος που έκρινε τους μεγάλους βεζύρηδες και τους ανώτατους αξιωματούχους της αυτοκρατορίας περισσότερο από το ατομικό τους ήθος και την προσωπική τους συμπεριφορά παρά από την πολιτική που εφάρμοζαν, έδειχνε συχνά τη δυσαρέσκειά του για τα μέτρα εκείνων των μεγάλων βεζύρηδων που είχαν την καλύτερη φήμη πριν να αναλάβουν το αξίωμα.
    Η έκδηλη αντίθεση ανάμεσα στη συμπεριφορά ακόμα και των ικανότερων ανδρών σε διαφορετικές συνθήκες και θέσεις ανάγκασε το λαό να συμπεράνει πως δεν έφτανε μόνη της η ανθρώπινη διάνοια για την καθοδήγηση του ηγεμόνα στην εκλογή των κατάλληλων αξιωματούχων. Το θρησκευτικό στοιχείο ήταν πάντοτε ισχυρό μέσα  στο μωαμεθανικό πληθυσμό και έγινε πίστη στο λαό πως ήταν καλύτερα να εμπιστεύεται κανείς στο Θεό παρά στους ανθρώπους. Σ΄ αυτή τη θεϊκή προστασία ανέβασε την Οθωμανική αυτοκρατορία στην απαράμιλλη βαθμίδα δύναμης και δόξας και έδωσε γενική αναγνώριση στο λαϊκό ρητό: « Όταν παραχωρεί ο Θεός μια θέση, χορηγεί και τις ικανότητες που ζητά αυτή η θέση».
    Υπήρχε ένα κακό χαρακτηριστικό γνώρισμα στην Οθωμανική διοίκηση σε όλες τις θέσεις εξουσίας: η δωροδοκία, η οποία ήταν το άλφα και το ωμέγα στην πολιτική της αυτοκρατορίας.(Για να χαριτολογήσουμε και λίγο αλλά στα σοβαρά δεν είμαι σε θέση να αποδείξω αν το χαρακτηριστικό της δωροδοκίας είναι κληρονομική συνέχεια κι της σύγχρονης πολιτικής ζωής των Ελλήνων).
    Η φιλαργυρία ήταν πασίγνωστη, μάλιστα οι Πατριάρχες αγόραζαν το αξίωμά τους πληρώνοντας ένα χρηματικό ποσό στην Πύλη.(Το ίδιο έκανε και ο Παύλος Μελάς, το καλοκαίρι του 1904, στην πορεία του στη Δ. Μακεδονία: όπως ο ίδιος γράφει, πλήρωνε τους τούρκους στρατιωτικούς αξιωματούχους για να μην τους έχει εμπόδιο στην αντιμετώπιση του βουλγάρικου επεκτατισμού).
    Ο Ρουστέμ, μεγάλος βεζύρης του Σουλεϊμάν του Νομοθέτη δήλωνε δημόσια πως εκείνο που με περισσότερη λαχτάρα ζητούσε η Πύλη ήταν το χρήμα. Με τη δωροδοκία κι τις φοροεισπράξεις ο Ρουστέμ συγκέντρωνε μια περιουσία που του έδινε ετήσιο εισόδημα διακόσιες χιλιάδες χρυσά δουκάτα, το δε ετήσιο εισόδημα του Σουλτάνου υπολογιζόταν στα 12.000.000 δουκάτα ενώ αντίστοιχα στη Δύση και ειδικότερα του Καρόλου του Ε΄ από όλες τις κτήσεις έφτανε τα 6.000.000.
    Ο ίδιος κανόνας ίσχυε και στη δικαιοσύνη. Τα δικαστικά αξιώματα πουλιούνταν το ίδιο ανοιχτά, όπως και τα διοικητικά με ό, τι αυτό συνεπαγόταν και στην απονομή της δικαιοσύνης.

    Αυτή η διαφθορά έγινε αγιάτρευτη, γιατί πότισε τον κορμό των Οθωμανών αξιωματούχων. Οι καταχρήσεις, που έχουν την αρχή τους στο δικαίωμα κάθε αξιωματούχου στην Τουρκία να απαιτεί ετσιθελiκά κατοικία και προμήθειες σε βάρος της πόλης ή του χωριού, έγιναν τόσο μεγάλο βάρος για τους ξωμάχους της αγροτικής ζωής, ώστε οι χωρικοί εγκατέλειπαν τις κατοικίες τους και μετανάστευαν στις πιο απομονωμένες κοιλάδες των βουνών. Πολλές περιοχές ερημώθηκαν από τους κατοίκους τους λόγω των εκβιασμών των πασάδων και των κατά τόπους φοροεισπρακτόρων. Στην Οθωμανική επικράτεια δύο ήταν οι κοινωνικές τάξεις: οι πλούσιοι και οι φτωχοί.

    Σ' αυτήν την αθλιότητα στη ζωή των ανθρώπων αντιστάθηκε και επαναστάτησε ο Διονύσιος ο Φιλόσοφος το 1611 μεσούσης της Οθωμανικής κυριαρχίας, όπου όλα τα΄σκιαζε η φοβέρα και τα πλάκωνε η σκλαβιά.
    Τα επαναστατικά του κινήματα στη Θεσσαλία αρχικά και μετά στην Ήπειρο δεν ήταν φαντασιόπληκτα κινήματα ενός δύστροπου, ισχυρογνώμονα, ιδιότροπου και εν τέλει πράκτορα της Καθολικής εκκλησίας, όπως θέλησαν να τα παρουσιάσουν οι βολεμένοι του συστήματος της Οθωμανικής κυριαρχίας.
    Ήταν κινήματα αγάπης και φιλευσπλαχνίας ενός ιερωμένου προς το πολύπαθο ποίμνιό του. Ήταν κινήματα ενός ανθρώπου της διανόησης και του πνεύματος, όπως ακριβώς αρμόζει στην πνευματική ηγεσία, κάθε φορά που διαπιστώνει ότι η κοινή ζωή των ανθρώπων τραβά την κατηφόρα.
    Δεν ήταν ο Διονύσιος ο Δον Κιχώτης της εποχής, που με τη φαντασία του πίστευε ότι θα απελευθερώσει το έθνος του. Εξάλλου έθνη το 1611 δεν υπήρχαν.
    Ο Διονύσιος ο Φιλόσοφος ήταν η άγρυπνη συνείδηση των απελπισμένων, η οποία δεν επιτρέπει με οποιοδήποτε τίμημα να μετατρέπεται το όσιο και ιερό σε εμπόρευμα και η ομορφιά της ζωής σε σκληρή εκμετάλλευση και χρήμα. Ως μητροπολίτης Λάρισας δεν εισέπραττε φόρους, τους οποίους έπρεπε να αποδώσει, για να αυξηθεί το εισόδημα του κάθε λογής αξιωματούχου.
    Ο Διονύσιος πλήρωσε, αλλά πλήρωσε συνειδητά με τη ζωή του.
    Ο Καζαντζάκης γράφει ότι ρόλος του πνευματικού ανθρώπου είναι να φωνάζει στην έρημο. Ίσως κάποιος τον ακούσει. Αυτό έκανε ο Φιλόσοφος Διονύσιος. Πολύ πριν τον Καζαντζάκη, με το επαναστατικό του κίνημα από το μοναστήρι του Διχουνίου φώναξε μαζί με τους απελπισμένους της περιοχής μηδέ εξαιρουμένης και της Παραμυθιάς, για να κυοφορήσει τη γένεση και την ανάπτυξη του νεοελληνικού έθνους κάτω από τις απάνθρωπες σε αγριότητα και αυστηρότητα συνθήκες της Τουρκοκρατίας.
    Το επαναστατικό κίνημα του Διονυσίου Φιλοσόφου δεν αποσιωπήθηκε μόνο. Συκοφαντήθηκε και το κίνημα και ο Δεσπότης του στο όνομα «της βασιλείας του πολυχρονίου βασιλέως σουλτάν Μεχμέτ και πολλά των ατόπων διανοηθείς και σκεψάμενος».
    Το ίδιο το Πατριαρχείο που τον όρισε μητροπολίτη Λάρισας τον καθαίρεσε από τη θέση με απόφαση της Ιεράς Συνόδου του Πατριαρχείου επειδή δεν απέδωσε «την πατριαρχικήν ζητείαν τε και βοήθειαν και έτι προς τούτοις τα της βασιλείας χαράτσια εφάνη εν πάσιν απειθής και καταφρονητής» και επειδή «απόδρα εις τόπους αλλοτρίους της βασιλικής εξουσίας και αδυνάτως έχει επανελθείν εις την επαρχίαν ταύτην ως ανεφανείς της βασιλείας επίβουλος».
Αυτά μεταξύ των άλλων αναφέρονται στην καθαιρετική πράξη της Ιεράς Συνόδου του Πατριαρχείου, όπως αυτή δημοσιεύθηκε στην ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΑΛΗΘΕΙΑ, περιοδικό της Κωνσταντινούπολης, 1882, σελίδα 780 και στη συνέχεια  στα ΗΠΕΙΡΩΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ το 1928, σελίδες178-179.

   Ο Διονύσιος αρχικά διέφυγε τον εναντίον του διωγμό των Τουρκικών αρχών. Από τα Ηπειρωτικά παράλια πήγε στην Ιταλία και από εκεί στην Ισπανία. Φαίνεται να επισκέφτηκε και τον Πάπα και να πήρε υποσχέσεις βοήθειας. Περισσότερο ελπιδοφόρες πρέπει να ήταν οι υποσχέσεις του Καρόλου, του δούκα του Νεβέρ, ο οποίος φαίνεται να του είπε να φύγει να πάει στην Ήπειρο να οργανώσει επαναστατικό κίνημα κι αυτός από τη μεριά του θα έκανε απόβαση στα παράλια με αποτέλεσμα να ξεσηκωθεί όλη η Δυτική Βαλκανική.

    Τις υποσχέσεις των δυτικών, μάλλον, ο Διονύσιος τις πίστεψε. Υπήρχε όμως τότε ένα γενικότερο Δυτικό αντί-μωαμεθανικό κλίμα που κυρίως πήγαζε από τα ίδια γεωπολιτικά συμφέροντα των βασιλιάδων και των δουκών  για επέκταση των κτήσεών τους.
     Είναι γνωστό ότι ο Ισπανικός στόλος στα 1595 λεηλάτησε το Μοριά. Η Πύλη τότε είχε πειστεί ότι η επιτυχία των Ισπανών οφειλόταν κυρίως στις μυστικές συνεννοήσεις που είχαν με τους ραγιάδες. Για το λόγο αυτό στο ντιβάνι οργανώθηκε σχέδιο γενικής σφαγής του Χριστιανικού πληθυσμού της Οθωμανικής επικράτειας.
    Στην Ισπανία ο Διονύσιος δεν μπορεί παρά να είδε από κοντά τη μεταχείριση και τελικά το διωγμό στα 1609 των μωαμεθανών της Ισπανίας.
     Έτσι, μάλλον σίγουρος, αποφάσισε να επιστρέψει στο μοναστήρι του Διχουνίου για να οργανώσει το κίνημά του και όπως σημειώνει ο Γάλλος Πουκεβίλ- στον οποίο κυρίως στηρίζονται οι ιστορικοί Αραβαντινός,Σάθας και Χιώτης - συστράτευσε τον αγροτικό πληθυσμό από την επιρροή που είχε στη Θεσπρωτία και κυρίως την περιοχή της Παραμυθιάς έχοντας ως συνεργάτες τους Ποποβίτες, το  Ζώτο Τσίριπο, Γιώργο Ντελή και κάποιο Λάμπρο.
    Η βοήθεια των Δυτικών δεν ήρθε ποτέ. Όλα τα σχέδια του Δουκός Νεβέρ- σημειώνει στα Ιστορικά Απομνημονεύματά του ο ιστορικός Χιώτης- διεματαιώθησαν. «Διότι πέντε μεν πλοία έτοιμα να αποσταλώσιν με πολεμοφόδια εκάησαν εις τους λιμένας της Γαλλίας. Οι Βενετοί ωριμώτερον σκεπτόμενοι, έβλεπον εις πόσον μέγαν κίνδυνον εξετίθεντο.Οι ηγεμόνες της Ευρώπης.τα πάντα μεν υπέσχοντο, αεί δε δια τας προς αλλήλους ζηλοτυπίας εις νέους πολέμους διασπώμενοι ανέβαλον την άμεσον συνεργείαν»(τ.Γ΄,σ.151).
     Το αποτέλεσμα του κινήματος είναι γνωστό. Ο υπολογισμός-σωστός ή μη του Διονυσίου- σαφώς έχει την ιστορική του σημασία. Για τη φιλοσοφημένη και επαναστατική προσωπικότητα του Διονυσίου μάλλον δεν πρέπει να έχει σημασία. Οι επαναστάτες για ελεύθερη ζωή δε βαδίζουν με υπολογισμούς και στρατιωτικούς τακτικισμούς. Φτάνουν στο ύψος της πολεμίστρας όχι επειδή μετρούν, αλλά επειδή ωθούνται από ιδανικά, οράματα και αξίες της ζωής.
    Και αυτό έκανε ο Διονύσιος: Έφτασε στα Γιάννινα με 800 απελπισμένους,  ξωμάχους της ζωής χωρίς να έχει μετρήσει, χωρίς να έχει υπολογίσει, όχι πλέον στη βοήθεια των Δυτικών, αλλά και στη βοήθεια όσων στο κάστρο των Ιωαννίνων πρόσφεραν τις υπηρεσίες στον Οσμάν πασά. Πολύ δε περισσότερο χωρίς να υπολογίζει τη ζωή του.
    Με προσοχή διάβασα σε ηλεκτρονική σελίδα Θεσπρωτικής εφημερίδας το κείμενο του Παναγιώτη Τσαμάτου αφιερωμένο στο έτος του Διονυσίου Φιλοσόφου, όπου αναφέρει-και σωστά- ότι στους πολλούς ο Διονύσιος είναι γνωστός ως Σκυλόσοφος και όχι ως Φιλόσοφος, για να φανεί, όπως σημειώνει, η σκληρότητα της ιστορικής μνήμης στο πρόσωπό του. Και σωστά πάλι αναφέρει το στηλευτικό λόγο του Μάξιμου του Πελοπονήσιου ως προσπάθεια δυσφήμισης του Διονυσίου και του επαναστατικού κινήματός του.
     Σ' αυτά θα προσθέσω κάτι εντελώς προσωπικό. Τόσο η καθαιρετική πράξη, όσο και ο λόγος του Μάξιμου δημοσιεύονται το 1928 στο ίδιο τεύχος και σε συνέχεια των σελίδων 178-179 η πράξη και 180-182 ο Μάξιμος στα ΗΠΕΙΡΩΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ, ώστε ο ανυποψίαστος αναγνώστης να έχει μια ολοκληρωμένη άποψη για το τι «διάβολος» ήταν ο Διονύσιος και πόσο «επικίνδυνο» ήταν το κίνημά του. Αν κάνω λάθος ,Θεός να με συγχωρέσει, να το πάρω πίσω.










    Κύριοι  της Πανηπειρωτικής Ομοσπονδίας
    Σας τιμά η απόφαση να ανακηρύξετε - 400 χρόνια μετά-  το έτος 2011 ως έτος Διονυσίου του Φιλοσόφου.
    Με την ευκαιρία τών  που μου δώσατε  θέλω να σας καταθέσω δυο- τρεις σκέψεις μου.
    Ιστορικές πηγές, πέρα από τις γνωστές για το Διονύσιο και το κίνημα, δεν έχουμε. Διαβάζω ότι πρέπει να ανατρέξουμε στα Δυτικά ιστορικά αρχεία της Ιταλίας και Ισπανίας. Τα ιταλικά αρχεία, τόσο ο Ζαχαρίας Τσιρπανλής, όσο και ίσως πιο πολύ ο Γεώργιος Πλουμίδης, είναι ψαγμένα. Τα ισπανικά αρχεία, όπως γράφει ο Πλουμίδης, τα έχει δουλέψει ο αείμνηστος Στέφανος Παπαδόπουλος, ο οποίος έχει δώσει για πρώτη φορά την ιστορική διάσταση του κινήματος του Διονυσίου. Προσωπικά πιστεύω τον μακαριστό μητροπολίτη Κορυτσάς Ευλόγιο Κουρίλα που στο έργο του: Η Τραγωδία των Ομήρων (1951), προκειμένου να στηλιτεύσει τη σκόπιμη και παντελή αδιαφορία των εκπροσώπων της Πολιτείας για την εθνική πορεία και την ιστορική μνήμη, αναφέρει ως παράδειγμα το σκονισμένο αρχείο του Διονυσίου που βρίσκεται στο Άγιο Όρος, για το οποίο κανείς δεν έχει δείξει ενδιαφέρον.
    Το άλλο που θέλω να πω είναι αυτό  που έχει σχέση με τη σκληρότητα της ιστορικής μνήμης. Νομίζω ότι όλοι μας διαπιστώνουμε αυτή τη σκληρότητα από την πλήρη εγκατάλειψη του Μοναστηριού και ειδικότερα την επικινδυνότητα της εκκλησίας του Αγίου Δημητρίου στο Διχούνι. Η σημερινή υπαρξή τής Μονής Οφείλετε κυρίως στον ιερομόναχο Ιάκωβο Τζώρτζη(Τόν κατά τόν κόσμοΠαπαγιάννη)  που επί 70 χρόνια - μόνος του -  κράτησε το μοναστήρι. Χωρίς την «άγια» από κάθε πλευρά, παρουσία του, σήμερα δε θα υπήρχε μνημείο.
    Σήμερα θέλουμε να λέμε ότι τίποτε δεν είναι ίδιο με το χτες.
    Όμως  πολλά σημεία του χτες τα ζούμε, δυστυχώς, και σήμερα. Η παγκόσμια κοινότητα των ανθρώπων ζει την παγκόσμια αυτοκρατορία  και τα δεινά που απορρέουν από αυτήν, εξαιτίας των κερδοσκόπων του χρήματος και των τραπεζιτών.
    Σ' όλα αυτά με ευκαιρία τής συμπλήρωσης 400 χρόνων  επετειακής καί ιστορικής μνήμης, εμείς από το ιστορικό μνημείο του μοναστηριού του Διονυσίου Φιλοσόφου, απαντούμε μ'ένα μικρό απόσπασμα από τα απομνημονεύματα του Μακρυγιάννη: Τα αγάλματα:
    Είχα δυο αγάλματα περίφημα, μια γυναίκα κι ένα βασιλόπουλο, ίδια. Φαίνονταν οι φλέβες, τόση εντέλειαν  είχαν.
    Όταν χάλασαν τον Πόρο, τά'χαν πάρει κάτι στρατιώτες, και στο Άργος θα τα πουλούσαν των Ευρωπαίων.
    Χίλια τάλαρα γύρευαν.
    Πήρα τους στρατιώτες, τους, μίλησα: Αυτά, και δέκα χιλιάδες τάλαρα να σας δώσουνε, να μην καταδεχτείτε να βγούν από την πατρίδα μας. Γι' αυτά πολεμήσαμε.

Γιάννης Α. Αναγνώστου.