Τετάρτη 31 Μαΐου 2023

Αναβιώνει το παραδοσιακό πανηγύρι στην Ελάτη

Μετά από δέκα ακριβώς χρόνια το παραδοσιακό και ιστορικό πανηγύρι της Ελάτης Ζαγορίου, αναβιώνει με πρωτοβουλία του Πολιτιστικού Συλλόγου.

Ανήμερα της εορτής του Αγίου Πνεύματος, χωριανοί και επισκέπτες θα μεταβούν στο εκκλησάκι της Αγίας Τριάδας, προκειμένου να παρακολουθήσουν τη θεία λειτουργία και να ανταλλάξουν ευχές.

Αμέσως μετά θα επιστρέψουν στην πανέμορφη πλατεία του χωριού, όπου θα ξεκινήσει και το γλέντι με τη ζυγιά του Ηλία Πλαστήρα.

Ο Σύλλογος καλεί τους χωριανούς, τα γειτονικά χωριά και τους επισκέπτες να συμμετέχουν και να συνδράμουν στην αναβίωση του πανηγυριού. Το γλέντι θα ξεκινήσει στις 11:00 και ο Σύλλογος ευελπιστεί, κέφι χορός και φαγοπότι να διαρκέσουν μέχρι αργά όπως τα χρόνια τα παλιά…

https://www.epiruspost.gr/

Πέθανε ο Θεόδωρος Πάγκαλος σε ηλικία 84 ετών

Σε ηλικία 84 ετών «έφυγε» από τη ζωή ο πρώην υπουργός των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ Θεόδωρος Πάγκαλος. Η είδηση του θανάτου του έγινε γνωστή μέσα από ανάρτηση της οικογένειάς του στο Twitter.

«Ο αγαπημένος μας Θόδωρος Πάγκαλος έφυγε σήμερα από κοντά μας, ήσυχα στο σπίτι του, έχοντας δίπλα του την οικογένειά του και τους στενούς του συνεργάτες. Καλό ταξίδι λατρεμένε μας. Θα σε θυμόμαστε πάντα με αγάπη», τονίζεται στην ανάρτηση της οικογένειάς του.

Ο αγαπημένος μας Θόδωρος Πάγκαλος έφυγε σήμερα από κοντά μας, ήσυχα στο σπίτι του, έχοντας δίπλα του την οικογένειά του και τους στενούς του συνεργάτες.
Καλό ταξίδι λατρεμένε μας.
Θα σε θυμόμαστε πάντα με αγάπη.

Ποιος ήταν ο Θεόδωρος Πάγκαλος

Σπούδασε Νομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και Οικονομικά (Διδάκτωρ των Οικονομικών Επιστημών) στο Πανεπιστήμιο του Παρισιού Ι (Πάνθεον Σορβόνη) με υποτροφία της Γαλλικής Κυβερνήσεως.

Με σημαντική δράση στο φοιτητικό κίνημα και ιδρυτικό μέλος της Νεολαίας Λαμπράκη, διαδραμάτισε ενεργό ρόλο στον αντιδικτατορικό αγώνα με αποτέλεσμα να του αφαιρεθεί η ελληνική ιθαγένεια από την χούντα το 1968.

Από το 1969 μέχρι το 1978 εργάσθηκε στη Σορβόνη ως Εντεταλμένος Διδάσκαλος και Ερευνητής σε θέματα οικονομικής ανάπτυξης, προγραμματισμού και χωροταξίας. Διετέλεσε επίσης Διευθυντής του Ινστιτούτου Οικονομικής Ανάπτυξης του ίδιου Πανεπιστημίου. Το 1981 εκλέχθηκε για πρώτη φορά Βουλευτής με το ΠΑΣΟΚ, ιδιότητα την οποία κατείχε αδιάλειπτα μέχρι το 2012.

Διετέλεσε Υφυπουργός Εμπορίου (1982), Υφυπουργός Εξωτερικών για θέματα Ευρωπαϊκής Κοινότητας (1984), Αναπληρωτής Υπουργός Εξωτερικών (1985-1989). Κατά την περίοδο 1989 μέχρι 1993 ορίστηκε Αντιπρόσωπος του Ελληνικού Κοινοβουλίου στο Συμβούλιο της Ευρώπης.

Τον Οκτώβριο 1993 ορκίστηκε και πάλι Αναπληρωτής Υπουργός Εξωτερικών. Τον Ιούλιο 1994 αναλαμβάνει Υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών. Τον Ιανουάριο 1996 ορκίστηκε Υπουργός Εξωτερικών ασκώντας τα καθήκοντά του μέχρι τον Φεβρουάριο 1999.

Τον Απρίλιο 2000 ορκίσθηκε Υπουργός Πολιτισμού διατηρώντας το αξίωμα έως το Νοέμβριο 2000. Διετέλεσε Επικεφαλής της Ελληνικής Αντιπροσωπείας στην Κοινοβουλευτική Συνέλευση της Δυτικοευρωπαϊκής Ένωσης και του Συμβουλίου της Ευρώπης.

Τον Ιούνιο 2003 ορίσθηκε εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ στο Συμβούλιο Εξωτερικής Πολιτικής. Το Νοέμβριο του 2004 ορίσθηκε Συντονιστής της προεκλογικής εκστρατείας του ΠΑΣΟΚ. Επανεκλέχθηκε μέλος του Πολιτικού Συμβουλίου του ΠΑΣΟΚ και ορίσθηκε αρμόδιος του Τομέα Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Πολιτικής Καταναλωτών. Στη συνέχεια ανέλαβε την ευθύνη του Τομέα Αυτοδιοίκησης, Δημόσιας Διοίκησης και Δικαιοσύνης ενώ σήμερα προΐσταται στον νευραλγικό Τομέα Εξωτερικής Πολιτικής, Ασφάλειας και Άμυνας.

Τον Σεπτέμβριο του 2006 ανέλαβε Γενικός Εισηγητής του ΠΑΣΟΚ στις διαδικασίες για την Συνταγματική Αναθεώρηση.

Από το 2004 έως τις εκλογές του 2009 εκπροσώπησε την Βουλή των Ελλήνων στην Κοινοβουλευτική Συνέλευση της Δυτικοευρωπαϊκής Ένωσης και του Συμβουλίου της Ευρώπης.

Στις 6 Οκτωβρίου 2009 ορκίστηκε Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης. Άσκησε τα καθήκοντά του μέχρι τον Μάϊο του 2012.

Ήταν  συγγραφέας πολλών άρθρων και διαφόρων βιβλίων μεταξύ των οποίων ξεχωρίζουν τα «Παγκοσμιοποίηση και Αριστερά» (2001), «Εφήμεροι Προφήτες – Αδιέξοδα του νεοφιλελευθερισμού και κοινωνικά κινήματα στην εποχή της παγκοσμιοποίησης» (2005), «Η Ευρώπη σε σταυροδρόμι» (2005), «Παρέμβαση στην Επικαιρότητα» (1994) και «Η Ελλάδα στην Ευρωπαϊκή Κοινότητα» (1988).

Ήταν παντρεμένος με την Χριστίνα Χριστοφάκη και πατέρας πέντε παιδιών.

https://www.protothema.gr/

Η λαογραφική Συλλογή «Γεωργίου Γιάννου» και το ΚΔΑΠ «Το Μελίσσι» παρουσίασαν ξενάγηση για την διεθνή Ημέρα Μουσείων

Με αφορμή τον εορτασμό της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων (International Museum Day), η οποία για το 2023 είχε θέμα: «Μουσεία, Αειφορία και Ποιότητα Ζωής» η Λαογραφική Συλλογή «Γεωργίου Γιάννου» παρουσίασε μία θεματική ξενάγηση που ανέδειξε ζητήματα προστασίας του περιβάλλοντος, καλές πρακτικές ανακύκλωσης, επανάχρηση υλικών και εξοικονόμηση φυσικών πόρων. Τη θεματική ξενάγηση ανέλαβαν με εξαιρετική επιτυχία οι εκπαιδευτικοί του ΚΔΑΠ Δήμου Ζηρού «Το Μελίσσι» και πιο συγκεκριμένα η κα Αλεξάνδρα Τσάτσιου και η κα Χριστίνα Πέτρου, έχοντας την καθοριστική συνδρομή της ιδιοκτήτριας κας Πανάγιως Γιάννου.

Μαθητές του 2ου Νηπιαγωγείου Θεσπρωτικού, του Νηπιαγωγείου και του Δημοτικού Σχολείου Γοργομύλου, συνοδευόμενοι από τους εκπαιδευτικούς κα Ευαγγελία Ευαγγέλου, κα Αλίκη Σταμάτη και κ. Ιωάννη Μάνια, ενημερώθηκαν για τον τρόπο με τον οποίο υφαίνονταν τα ρούχα κατά την προβιομηχανική εποχή δίνοντας έμφαση στο υλικό που χρησιμοποιούσαν. Οι μαθητές άγγιξαν το μαλλί από τα πρόβατα και το λινό από το φυτό λινάρι και εντυπωσιάστηκαν όταν έμαθαν την κοπιώδη διαδικασία για να παραχθεί το νήμα αλλά και όταν πλέον το ρούχο έπαυε να καλύπτει τις ανθρώπινες ανάγκες πως μετατρέπονταν σε στρωσίδι στον αργαλειό κι έπειτα γίνονταν σκόνη, «έλιωνε» και ξαναγύριζε στον κύκλο της ζωής. Έτσι με βιωματική επαφή οι μαθητές έγιναν γνώστες και κοινωνοί του μηνύματος της αειφορίας και της ανακύκλωσης.

«Ο μαγεμένος αργαλειός»

Επιπλέον με την αφήγηση του παραμυθιού «Ο μαγεμένος αργαλειός» τα παιδιά κατανόησαν τι έχει περισσότερο ανάγκη ο σημερινός άνθρωπος για να αποκτήσει ποιότητα ζωής ενώ με επίκεντρο τη στέρνα και μέσα από το θεατρικό παιχνίδι και την υιοθέτηση ρόλων οι μικροί μαθητές συνειδητοποίησαν πόσο σημαντική είναι η λελογισμένη χρήση νερού και η χρηστή διαχείρισή του.

Πολλά μπράβο στην κα Γάλλιου Μαρία Πρόεδρο της Σχολικής Επιτροπής Α’ βάθμιας εκπαίδευσης Δήμου Ζηρού για τον συντονισμό των επισκέψεων των Σχολείων και τον κ. Θεόδωρο Πανούση Πρόεδρο της Κοινωφελούς Επιχείρησης του Δήμου για την προσφορά των κερασμάτων στους μικρούς φίλους.

Η ζωή ενός παιδιού με τον μπαμπά: 13 χιουμοριστικά σκίτσα με μπαμπά και παιδί εν δράσει...

Το 8ο, το Έχουμε Ζήσει ΟΛΟΙ… Τη στιγμή, που ένας άντρας παίρνει στην αγκαλιά του το παιδί του, η ζωή του γεμίζει με ευτυχία και μεγάλη ευθύνη.

Τα παρακάτω σκιτσάκια αναπαριστούν μερικές χαρακτηριστικές καταστάσεις που βιώνουν οι νέοι μπαμπάδες και ίσως σας θυμίσουν κάτι αντίστοιχο από τη δική σας ζωή…

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

Credit: adme.ru

https://fanpage.gr

Τρίτη 30 Μαΐου 2023

Το κατέβασμα της σημαίας.


Γράφει ο Χρήστος Α. Τούμπουρος

«Κατά την νύχτα της 30ής προς την 31ην Μαΐου υπεξηρέθη η επί της Ακροπόλεως κυματίζουσα γερμανική πολεμική σημαία παρ’ αγνώστων δραστών. Διενεργούνται αυστηραί ανακρίσεις. Οι ένοχοι και συνεργοί αυτών θα τιμωρηθούν διά της ποινής του θανάτου»
(Το γερμανικό ανακοινωθέν που αναγγέλλει το κατέβασμα της γερμανικής σημαίας από την Ακρόπολη)

Είναι γνωστό πως στις 23 Απριλίου 1941 η βασιλική οικογένεια και η κυβέρνηση Τσουδερού εγκατέλειψαν την Αθήνα και πήγαν στην Κρήτη για να βρεθούν αργότερα στο Κάιρο. Άφησαν στις φυλακές πολιτικούς κρατούμενους για να τους παραδώσουν αργότερα στους Γερμανούς και γενικά στις δυνάμεις Κατοχής. Δεν έφυγαν με άδεια τα χέρια… Πήραν μαζί τους σε χρυσό τα αποθέματα της Τράπεζας της Ελλάδας, -τα υπεξαίρεσαν με εντολή τους ο διοικητής και ο υποδιοικητής της, Κυριάκος Βαρβαρέσσος και Γεώργιος Μαντζαβίνος-, αξίας 7,5 δις. δραχμών και το σύνολο του εξωτερικού συναλλάγματος. Ακολούθησαν πολλοί πολιτικοί, όπως Π. Κανελλόπουλος, Γ. Παπανδρέου, ο Κ. Καραμανλής τον Ιούλη του 1944.
Ακολούθως σχηματίστηκε η (29 Απριλίου 1941) η πρώτη κατοχική κυβέρνηση, η κυβέρνηση των δωσίλογων. Πρωθυπουργός Γεώργιος Τσολάκογλου. (Να διευκρινίσουμε ακόμα πως πλήθος πολιτικών ηγετών, όλων των αστικών πτερύγων, «συνέρρευσαν» για να τον συγχαρούν: Στ. Γονατάς, Θ. Πάγκαλος, Αλ. Οθωναίος, Δ. Μάξιμος, Κ. Τσαρλδάρης, Γ. Παπανδρέου, Π. Κανελλόπουλος, Περ. Ράλλης, Στεφ. Στεφανόπουλος, Γ. Μερκούρης, κλπ.) Στην ουσία δηλαδή υπήρχε η κυβέρνηση των δωσίλογων και η κυβέρνηση των φυγάδων. Ο ελληνικός λαός παρατημένος πανταχόθεν άρχισε να αναζητά τρόπους αντίστασης στον κατακτητή. Μπορούμε να ονοματίσουμε ως πρώτη αυθόρμητη αντιστασιακή πράξη την πάλη του λαού για επιβίωση. Οργανώθηκαν λαϊκά συσσίτια με την πρωτοβουλία διαφόρων επαγγελματικών ενώσεων και συλλόγων των εργαζομένων.

Το πρώτο αποφασιστικό ράπισμα κατά των στρατευμάτων κατοχής έδωσαν δύο νέοι φοιτητές. Ο Μανόλης Γλέζος, φοιτητής της Ανωτάτης Σχολής Εμπορικών και Οικονομικών Επιστημών και ο Αποστόλης (Λάκης) Σάντας, φοιτητής της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Και οι δυο τη νύκτα της 30ής Μαΐου 1941 σκαρφάλωσαν από τη Βορειοδυτική πλευρά στον ιερό βράχο της Ακρόπολης και χωρίς να γίνουν αντιληπτοί από τη γερμανική φρουρά κατέβασαν τη γερμανική σημαία! Με την πράξη τους αυτή οι δυο νέοι εξέφρασαν και την ψυχική διάθεση του ελληνικού λαού. Και συνεχίστηκε η Κατοχή. Παράλληλα όμως ανδρώθηκε η Αντίσταση του ελληνικού λαού και άρχισε να παίρνει μαζική μορφή. ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ, όπως την περιγράφει ο Σικελιανός στο Επίγραμμα.
«Δεν είναι τούτο πάλαιμα σε μαρμαρένια αλώνια,/εκεί να στέκει ο Διγενής και μπρος να στέκει ο Χάρος./Εδώ σηκώνεται όλη η γη με τους αποθαμένους,/και με τον ίδιο θάνατο πατάει το θάνατό της./
Κι απάνω-απάνω στα βουνά, κι απάνω στις κορφές τους/φωτάει με μιας Ανάσταση, ξεσπάει αχός μεγάλος./Η Ελλάδα σέρνει το χορό, ψηλά, με τους αντάρτες,/- χιλιάδες δίπλες ο χορός, χιλιάδες τα τραπέζια, -/κ' είν' οι νεκροί στα ξάγναντα, πρωτοπανηγυριώτες!»
Τέτοια πρωτόφαντη και πρωτόγνωρη για τους φασίστες Αντίσταση. Εδώ, στην Ελλάδα. Κι άρχισαν …Κι όλη η Ελλάδα έγινε ένας τόπος ιερός, εδώ όπου σκάφτηκαν τάφοι και στους τάφους δε χωρούσαν οι λεβέντες, καθώς δεν χωρά στα σπλάχνα τόσος πόνος.



Χρήστος Α. Τούμπουρος

Πώς βγάζω άδεια για αγροτική αποθήκη σε 1 στρέμμα

Έως σήμερα για την ανέγερση αποθήκης απαιτούντο 4 στρέμματα και αρτιότητα.

Σύμφωνα με τις νέες διατάξεις με την ηλεκτρονική πλέον έκδοση της έγκρισης δόμησης μικρής κλίμακας από το πληροφοριακό σύστημα e-adeies του ΤΕΕ – ΥΠΕΝ απλοποιείται η διαδικασία για όσους θέλουν να χτίσουν αγροτική λιθόκτιστη αποθήκη σε καλλιεργούμενη έκταση τουλάχιστον 1 στρέμματος.

Προϋποθέσεις

–  Tο αγροτεμάχιο να είναι τουλάχιστον 1 στρέμμα – μέχρι τώρα ίσχυε ότι έπρεπε να είναι τουλάχιστον 4 στρέμματα, άρτιο και οικοδομήσιμο

–  Η αποθήκη να είναι λιθόκτιστη – συμπεριλαμβάνεται κάθε είδους φέρουσα τοιχοποιία, π.χ. οπτοπλινθοδομή, χωρίς χρήση οπλισμένου σκυροδέματος

–  Η αποθήκη να έχει εμβαδό 15 τ.μ.

–  Η αποθήκη να έχει συνολικό ύψος, συμπεριλαμβανομένης της στέγης, 3 μέτρα.

–  Το κτίσμα να βρίσκεται σε απόσταση τουλάχιστον 5 μέτρων από το όριο της ιδιοκτησίας

–  Η αποθήκη χρησιμοποιείται αποκλειστικά ως αποθηκευτικός χώρος εργαλείων, εφοδίων, προϊόντων και δεν μπορεί να μετατραπεί σε κατοικία – καταγράφεται ως αυθαίρετο και επιβάλλονται πρόστιμα

–  Η κατασκευή της αποθήκης γίνεται σε καλλιεργούμενο αγροτεμάχιο εκτός σχεδίου πόλης και οικισμού – η καλλιεργούμενη έκταση δεν μπορεί να βρίσκεται μέσα στο χωριό

–  Στο καλλιεργούμενο αγροτεμάχιο στο οποίο θα κατασκευαστεί η αποθήκη μπορεί να υπάρχει ήδη κατοικία με άδεια

–  Μπορεί να υπάρχουν περισσότερα του ενός διάσπαρτα καλλιεργούμενα αγροτεμάχια και να χτιστούν αντίστοιχες αποθήκες

–  Δεν υπάρχει περιορισμός στο είδος της καλλιέργειας του αγροτεμαχίου

Διαδικασία

Εκδίδεται ηλεκτρονικά μία άδεια από την Πολεοδομία του οικείου δήμου μετά από αίτηση του ιδιοκτήτη ή εξουσιοδοτημένου εκπροσώπου. Απαιτείται σφραγίδα και υπογραφή αρμόδιου μηχανικού.

Η αίτηση για την έγκριση δόμησης μικρής κλίμακας για λιθόκτιστη αγροτική αποθήκη υποβάλλεται από τον/την μηχανικό ηλεκτρονικά στο πληροφοριακό σύστημα e-adeies. Αμέσως μετά την ηλεκτρονική υποβολή των απαιτούμενων δικαιολογητικών η έκδοση της έγκρισης γίνεται αυτόματα.

Σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις κατά περίπτωση, απαιτούνται και άλλες εγκρίσεις αρμόδιων υπηρεσιών – Δασαρχείου, Υπουργείου Πολιτισμού, Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής για τους παραδοσιακούς οικισμούς κλπ.

Δικαιολογητικά (ηλεκτρονική κατάθεση)

–  Αίτηση του ιδιοκτήτη

–  Στοιχεία νομιμότητας του κτίσματος εντός του αγροτεμαχίου εάν υπάρχει – οικοδομική άδεια, τακτοποίηση αυθαίρετων κατασκευών, βεβαίωση μηχανικού για κτίσμα που υπάρχει πριν από το 1955. Τοπογραφικό διάγραμμα και αποτύπωση της νέας αποθήκης

–  Σχέδια κάτοψης και τομής

–  Τεχνική έκθεση μηχανικού

–  Βεβαίωση όπου υπάρχει κτηματολόγιο

–  Φωτογραφίες του ακινήτου

–  Δήλωση συναίνεσης της απλής πλειοψηφίας των συνιδιοκτητών του ακινήτου

–  Προϋπολογισμός εργασιών

–  Έγκριση της αρμόδιας Δ/νσης Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων ότι η αποθήκη κρίνεται απαραίτητη ως αποθηκευτικός χώρος

Δικαιολογητικά για την έγκριση από την αρμόδια Δ/νση Αγροτικής Ανάπτυξης

–  Αίτηση στην οποία θα αναφέρονται το είδος της καλλιέργειας, η τοποθεσία και η έκταση της εκμετάλλευσης ή δήλωση καλλιέργειας στο ΟΣΔΕ

–  Αντίγραφα των εντύπων Ε1 και Ε9 όπου φαίνεται δηλωμένο το αγροτεμάχιο 

–  2 αντίγραφα τοπογραφικού διαγράμματος με σημειωμένη τη θέση της αποθήκης σε απόσταση 5 μέτρων από τα όρια του αγροτεμαχίου και αναφορά στις χρήσεις γης, τους όρους και τους περιορισμούς δόμησης

–  2 σειρές αρχιτεκτονικών σχεδίων με αποτύπωση της λειτουργικότητας της αποθήκης και σύμφωνα με τους πολεοδομικούς περιορισμούς

–  Κατάσταση – υπεύθυνη δήλωση με τα αντίστοιχα παραστατικά των προς αποθήκευση μηχανημάτων, εργαλείων, εφοδίων κλπ

–  Αντίγραφο δήλωσης της καλλιέργειας του αγροτεμαχίου

Άρθρο του ιδρυτή και γεν. δντη της MP-Energy, κ. Μιχαήλ Πέτσιου, Διπλ. Ηλεκτρολόγου Μηχανικού ΕΜΠ, Διδάκτορος ΕΜΠ

Πηγή – mp-energy.gr

https://agronewsbomb.gr/

Ο Μαυρομίχος....


Ένας άντρακλας θηρίος, αξούργος,ανάλαγος θα είχε να λουστεί απο τα βαφτίσια του τριχωτός σαν ακούδι.
 Ωρέ λέω τι είναι τούτο. 
Τσώπα μου λέει ο μεγάλος μου αδερφός
γιατί άμα σου τραβήξει κάνα φούσκο αυτός θα σούρθει ο ουρανός σφοντύλι
θα μάθουμε λοιπόν την ιστορία αυτού του ανθρώπου. Από μικρός έχασε τον πατέρα του.
Λένε οτι τον πήραν οι Εαμίτες στο παραπέτασμα. Άλλοι λένε πως πήγε μοναχός του για καλύτερα
Μετά απο λίγο καιρό χάνει και τη μάνα του, πήγε η καψερή να σκαλίσει ένα χωραφάκι απέκια από το ποτάμι κατέβασε αυτό και την σκαπέτσε κάτω στ'ν Άρτα, τη βρήκαν νταούλ.
Απο τότε ο Μίχος γυρνάει με ένα ασκί στή πλάτη σε γάμους πανηγύρια βαφτίσια κηδείες και οτι αποφάγια μένουνε τα  ρίχνει στο ασκί του.
Οποια βαριά δουλειά υπάρχει ο Μίχος την κάνει Να φορτωθεί κάτι θερία αγκονάρια να τα πάει στoν Μπάρμπα Μήτσο για να φτιάκ το σπίτι της Παππαδημήτρους.
Εμείς τα παιδαρέλια τον περγελάγαμαν περπάταγε βαριά και αργά.
Αρε πάππου πάρε τα ποδάρια σου Ωρε γιυρτοπιάσματα γιατί με λέτε πάππου μήπως καπάκωσα τις βάβες σας. Οταν φτιαχνώταν ο δρόμος στο χωριό ο Μιχος τα είχε με τη μπουλτόζα, φοβότανε μην του χαλάσει το γρέκι. Πήγε ένα βράδυ και της έσπασε τα φανάρια νομίζοντας οτι της βγάζει τα μάτια.  Όπως μολογάν παιδιά που είναι σύσκαλα με το Μίχο όταν περάσαν περιοδεύον η γνωμάτευση έγραφε "ευρέθη με υπερμεγέθη γεννητικά όργανα αλλά τελείως αδρανή".
Ο Μίχος το πήρε πολύ βαριά. Ωρε Μίχο του φωνάζανε,  μη με λέτε Μίχο μαύρο Μίχο να με λέτε. Από τότε του έμεινε το Μαυρομίχο.
Ηταν θυμάμαι καλοκαίρι εκείνος ο ανεπρόκοπος ο Νάστος δεν έκοβε ούτε ενα χορτάρι Έλα ρε τεμπέλαρε να κάνουμε καμιά δουλειά του έλεγε η Νάσταινα που μόνο παιδιά σπέρνεις. Πρέπει να είχε κάνα δεκαριά κάποια ούντα βλέπουμε να αρπάζει φωτιά. “Τα παιδιά!!!” φωνάζει η Νάσταινα, ποιός πάει η καλύβα φούντωσε όλοι τα είχαμε χαμένα κάποια ούντα βλέπουμε μιά φιγούρα γνωστή να πετάζετε μέσα απο τους καπνούς ήταν αυτό το θηρίο ο Μίχος κράταγε στα χέρια του που είναι σαν φτυάρια δυό παιδιά. Ολοι μείναμε με το στόμα ανοιχτό. Μόνο ο παππάς ακούστηκε να λέει “Χωριανοί αυτό το σημερινό είναι μεγάλο δίδαγμα, ο ταπεινός Μιχάλης που μια ζωή εμείς οι έξυπνοι τον αμπόχναμε μας έδωκε σήμερα ένα καλό μάθημα. Απο δω και πέρα όλοι θα τον φωνάζουμε Μιχάλη και όλοι με σεβασμό και όλοι να ήμαστε ταπεινοί σαν αυτόν τον καλό χωριανό μας”

σκαπέτησε=την εστειλε
νταούλ' =φουσκωμένη ούντα /στιγμή
σύσκαλα =ίδια ηλικία
αμπόχναμε=σπρώχναμε
γιουρτοπιάσματα=πιάστηκαν σε γιορτή περάσαν χρόνια

Ο Μίχος χαμάλης στήν πόλη εκεί στό Γιαλί Καφενέ κουβάλαγε τα σέα απο τους ταξιδιώτες Έψαξα να τον βρώ, πηγαίνω στο Κουρμανιό εκεί που αράζουν οι χαμάληδες ρωτάω κανένας δεν ξέρει. Με φωνάζει κάποιος,-
- Ε πατριώτ ποιόν χαλεύς; 
-τον Μίχο τον Μπλατσάρα
-ποιον ωρέ εκείνο το θηρίο που έτρωγε τρία πιάτα με κατσιούλα.-
-Ναί ωρέ του λέω
-Αυτός πνίγηκε στην λίμνη πήγε και έσωσε μια κοπέλα και πνίγηκε αυτός.



Γιώργος Γιαννάκης 
Απόδημος Κραψίτης

"Ηπειρώτικο Αντάμωμα" από τον Πανηπειρωτικό Σύλλογο Ασπροπύργου

Μπατσαριά, η λατρεμένη πίτα της Ηπείρου. ΒΙΝΤΕΟ

Σε αυτό το βίντεο, είχαμε το προνόμιο να γνωρίσουμε τον Γιώργο, έναν κάτοικο από το χωριό Δραμεσιοί Ιωαννίνων που μας καλωσόρισε ευγενικά στη φάρμα του. Ο Γιώργος μοιράστηκε μαζί μας τη βαθιά του εκτίμηση για μια αγνή και παραδοσιακή διατροφή, τονίζοντας τη σημασία των τοπικών προϊόντων. Ελάτε μαζί μας καθώς εμβαθύνουμε στον μαγευτικό κόσμο της περίφημης χορτόπιτας των Ιωαννίνων, της μπατσαριάς, και γίνετε μάρτυρες της γνήσιας σύνδεσης μεταξύ του Γιώργου, της φάρμας του και του πάθους του για την αυθεντική Ελληνική κουζίνα.

Ελάτε μαζί μας στο κανάλι μας στο YouTube καθώς συνεχίζουμε να εξερευνούμε τον ποικίλο και μαγευτικό κόσμο της Ελληνικής διατροφής.

Παραγωγή: Greek Village Life

Δευτέρα 29 Μαΐου 2023

Αγέλη λύκων επιτέθηκε και τραυμάτισε νεαρό κτηνοτρόφο. ΒΙΝΤΕΟ

Με ελαφρά τραύματα στα χέρια γλίτωσε 25χρονος κτηνοτρόφος από τη Δαύλεια όταν λύκος του επιτέθηκε στην προσπάθειά του να προστατέψει το κοπάδι του από αγέλη 20 άγριων ζώων στον Παρνασσό.

Ο πληθυσμός των λύκων αυξάνεται δραματικά και οι επιθέσεις σε κοπάδια πολλαπλασιάζονται με αποτέλεσμα σοβαρές απώλειες στο ζωικό κεφάλαιο.

Το απίστευτο περιστατικό απασχόλησε και τη συνεδρίαση του ΔΣ Λεβαδέων.


https://agronewsbomb.gr/

Η 24χρονη οικονομολόγος που έγινε κτηνοτρόφος

Πριν από ένα χρόνο η Χρυσάνθη Καπέλη δημιούργησε, από το μηδέν, μια φάρμα αναπαραγωγής και πάχυνσης βοοειδών στην Στράτο Αιτωλοακαρνανίας. Αγόρασε την έκταση, τα ζώα, ενημερώθηκε για τις εξελίξεις στην εκτροφή και σε περίπου 10 μήνες θα δώσει στην αγορά το δικό της βιολογικό κρέας. Εντυπωσιακή λεπτομέρεια; Η Χρυσάνθη είναι μόλις 24 ετών. Μιλά για την διαδρομή και τις συμπτώσεις της ζωής που, από οικονομολόγο, την έκαναν κτηνοτρόφο.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ στη Ρούλα Φλώρου

Κάθε νέα μέρα, τον τελευταίο χρόνο, ξεκινά με τους νέους της φίλους. Τους ταΐζει, τους ποτίζει, κυρίως όμως τους μιλά και όλα αυτά υπό τους ήχους της κλασσικής μουσικής. Λίγη ώρα από το Αγρίνιο, μίλια όμως μακριά από την παλιά της ζωή, η οικονομολόγος Χρυσάνθη Καπέλη απολαμβάνει την σκληρή δουλειά στην φάρμα αναπαραγωγής και πάχυνσης βοοειδών που διατηρεί. Η 24χρονη κτηνοτρόφος εξηγεί πως, από το κοστούμι, πέρασε στις γαλότσες και από το γραφείο στο στάβλο χωρίς μάλιστα να υπάρχει οικογενειακή παράδοση.

Η Χρυσάνθη Καπέλη σπούδασε στην Πάτρα Οικονομικές Επιστήμες και επέστρεψε στο Αγρίνιο χωρίς να είναι απόλυτα σίγουρη για το ποιο θα είναι το επαγγελματικό της περιβάλλον. Εργάστηκε σε λογιστικό γραφείο για περίπου ένα χρόνο και βρέθηκε στην Κρήτη κατά την διάρκεια 5μηνης απασχόλησης στην ΠΑΣΕΓΕΣ. Εκεί η επαφή της με τους παραγωγούς ήταν κάτι σαν αποκάλυψη. Γύρισε πίσω και, αφού το συζήτησε με τον 20χρονο αδερφό της Βασίλη, πήρε τη μεγάλη απόφαση. Ανακοίνωσε ότι θα γίνει κτηνοτρόφος.

«Μέχρι τότε δεν το είχα σκεφθεί ποτέ. Δεν υπήρχε παράδοση στην οικογένεια. Ξεκινήσαμε πριν από ένα χρόνο την προσπάθεια και πριν από 7 μήνες δημιουργήσαμε τις σταβλικές εγκαταστάσεις έκτασης 1.000 τ.μ. Σήμερα έχουμε 80 μοσχάρια και 1 ταύρο, ενώ στην φάρμα μας έχουν γίνει 14 γέννες Είναι αποκλειστικά φάρμα πάχυνσης, βιολογική, και στόχος μας είναι να φθάσουμε τις 200 μάνες».

Η Χρυσάνθη είναι ένα νέο και δροσερό κορίτσι. Αν τη δεις στο δρόμο, δύσκολα θα σκεφθείς ότι δουλεύει τόσο σκληρά για τον στόχο της. Οι φίλοι και οι συμφοιτητές της ακόμη δεν μπορούν να πιστέψουν ότι έγινε κτηνοτρόφος. Πόσο μάλλον αν σκεφθείς ότι στη ζωή της δεν είχε καν κατοικίδιο ζώο. Τώρα, για να μπορεί να σηκώνει τις μπάλες με το τριφύλλι, ξεκίνησε γυμναστήριο.

«Το πρωί πηγαίνω και καθαρίζω τις ταΐστρες. Θα ρίξω την τροφή, το νερό, θα καθίσω να τους κάνω παρέα, στα μικρότερα έχω δώσει ονόματα που κάποια από αυτά ανταποκρίνονται. Συμπεριφέρονται σαν κατοικίδια, κάθονται να τα χαϊδέψεις και, αν δεν το κάνεις, σου τρίβονται. Το απόγευμα βγαίνουν για βοσκή. Την πρώτη μέρα που ήρθα σε επαφή, μου είχε φανεί περίεργο και ρώτησα τον μπαμπά μου πότε θα τα κάνουμε μπάνιο. Χαζή ερώτηση. Τώρα το ξέρω. Απλά δεν είχα σκεφθεί ποτέ τι κάνει ένας κτηνοτρόφος. Φοράω γάντια, γαλότσες, φόρμα. Έχω γίνει πιο απλή στην καθημερινότητά μου».

Σε ένα ταξίδι στην Ημαθία, μαζί με τον πατέρα της Ηλία, επισκέφθηκε μια φάρμα όπου τα μοσχάρια ακούν κλασσική μουσική 12 ώρες την ημέρα. Όταν επέστρεψε έκανε την έρευνά της και ανακάλυψε ότι οι αγελάδες που εκτρέφονται ακούγοντας κλασσική μουσική παράγουν κρέας πλούσιο σε Ω3 λιπαρά. Έτσι σκέφθηκε να το εφαρμόσει Και να σκεφθείς ότι μοσχαράκια είχε δει στη ζωή της μόνο μέσα από το αυτοκίνητο σε οικογενειακές εκδρομές στην εξοχή. Τότε τα φοβόταν. Τώρα, όπως λέει, ξέρει ότι είναι καλά ζώα και ήρεμα. Και μαζί τους αγχώθηκε μόνο μια φορά.

«Είχαμε μια δύσκολη μέρα, όταν ξεγεννήσαμε αγελάδα. Δεν το είχαμε σκεφθεί. Αναγκαστήκαμε να το κάνουμε. Ήταν δύσκολο, είχαμε αγχωθεί. Αλλά θέλω να σας πω ότι αυτό το επάγγελμα για μένα είναι και ευχαρίστηση. Π.χ. δεν περίμενα ποτέ ότι θα ξυπνούσα ένα πρωί και θα φύτευα πατάτες και αγγουράκια, ντομάτες και φράουλες. Περνώ πολύ ωραία. Πολλές φορές πηγαίνω μαζί με τη μητέρα και την αδερφή μου. Έχω παρασύρει και τους φίλους μου στην εξοχή».

Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΑΣ Αγρινίου ο νομός μας κατέχει στην Βιολογική Κτηνοτροφία το 30% του συνόλου των αιτήσεων της χώρας. Την ίδια ώρα η Ε.Ε. αποτελεί σημαντικό παραγωγό βόειου – μοσχαρίσιου κρέατος αντιπροσωπεύοντας το 15-16% της παγκόσμιας παραγωγής. Σε επίπεδο εξαγωγών η Ε.Ε. ξεπέρασε τα 5,5 δις ευρώ. Στην Ελλάδα εκτρέφονται περίπου 500.000 βοοειδή (117.971 αγελάδες γαλακτοπαραγωγής, 299.000 βοοειδή κρεατοπαραγωγής, 1.000 βουβάλια) ενώ παράγονται περίπου 750.000 τόνοι αγελαδινού γάλακτος και 65.000 τόνοι βόειου – μοσχαρίσιου κρέατος. Με αυτά τα δεδομένα η κτηνοτροφία θα μπορούσε να είναι μια ελπιδοφόρα προοπτική για τους νέους αγρότες.

«Ως νέα αγρότισσα βλέπω ότι δεν έχουμε βοήθεια από τη νέα ΚΑΠ. Εγώ σκέφθηκα ν’ ασχοληθώ γιατί το 90% του μοσχαρίσιου κρέατος είναι εισαγωγής, χωρίς να γνωρίζουμε την ποιότητά του, και μόλις το 10% είναι ντόπιο προϊόν. Πόσο μάλλον όταν είναι βιολογικό. Αλλά το κόστος των ζωοτροφών έχει εκτιναχθεί και οι επιδοτήσεις καθυστερούν. Εγώ κινήθηκα με δικά μου κεφάλαια. Ενημερώνομαι μόνη μου από site, παρακολουθώ άλλες φάρμες και τη δράση τους. Έχω επισκεφθεί με τον πατέρα μου κάποιες από αυτές, είτε για ν’ αγοράσουμε, είτε για να δούμε. Μαζί με τον αδερφό μου και τον πατέρα μου κυνηγάμε τους στόχους μας».

Από νεαρή οικονομολόγος, αφοσιωμένη κτηνοτρόφος. Η Χρυσάνθη είναι από αυτά τα νέα παιδιά που, αν και θα μπορούσε, δεν επέλεξε τη λύση του γραφείου. Που είδε τη δυσκολία ως μια μεγάλη ευκαιρία. Η νεαρή Αγρινιώτισσα βεβαιώνει ότι τίποτα δεν μπορεί να την απογοητεύσει γιατί έχει τα όνειρά της. Και, όπως όλα δείχνουν, σύντομα θα τα εκπληρώσει. Όχι και τόσο κακός απολογισμός για κάποια που ξεκίνησε μόλις πριν από έναν χρόνο και στηρίχθηκε μόνο στην σκληρή δουλειά και την επιμονή της. Η Χρυσάνθη Καπέλη είναι ίσως η πιο τρανταχτή απόδειξη ότι υπάρχει και αυτή η Ελλάδα, των νέων που τολμούν να ονειρεύονται και να παλεύουν σκληρά για φθάσουν στον στόχο τους.

Πηγή: agriniovoice

https://agronewsbomb.gr/

Ρούσα παπαδιά, το μοιρολόι για τα δυο πνιγμένα αδέρφια από το Λεσίνι (Κατοχή).


Ένα παραδοσιακό τραγούδι της περιοχής μας που αναδεικνύει μια τραγική ιστορία με δυο αδέρφια που πνίγηκαν στον ποταμό Αχελώο.
Το τραγούδι που τραγούδησε η Δόμνα Σαμίου και ο Τάκης Καρναβάς, αναφέρεται στον πνιγμό δυο αδερφιών, με το επώνυμο Σωτηρίου, που ζούσαν στο Λεσίνι. 

Σύμφωνα με τις παλαιότερες μαρτυρίες, τα δυο αγαπημένα αδέρφια προσπάθησαν να σώσουν τα γουρούνια που έπεσαν μέσα στο ποτάμι, με αποτέλεσμα να βρουν τραγικό θάνατο από τα φημισμένα ορμητικά νερά του Αχελώου που είχε πάρει αρκετούς ανθρώπους στο διάβα του τα παλιότερα χρόνια.

Είναι ένας θρήνος που έφτασε να είναι αναπόσπαστο κομμάτι του γλεντιού, δείχνοντας για άλλη μια φορά την επαφή των δύο κόσμων στην λαϊκή παράδοση.

Για το όνομα του τραγουδιού, υπάρχουν φήμες που θέλουν η μητέρα των παιδιών να ήταν παπαδιά χωρίς ωστόσο να έχει εξακριβωθεί κάτι τέτοιο. Γενικά, είναι ένας ύμνος προς τη δύσμοιρη γυναίκα που έχασε τα δυο παιδιά της. Ο ρυθμός του κομματιού είναι 4/4 (2-2).
Μια μοναδική ερμηνεία από τον παπά-Γιάννη, ιερέα του Λεσινίου, σε καταγραφή Νίκου Πλακίδα.


Στίχοι
Σαν πήρα έναν κατήφορο στην ά… στην άκρη στο ποτάμι,
και το ποτά… άιντε ρούσα παπαδιά και το ποτάμι ήταν θολό.
Και το ποτάμι ήταν θολό θολό θολό κατεβασμένο,
σέρνει λιθά… άιντε ρούσα παπαδιά σέρνει λιθάρια ριζιμιά.
Σέρνει λιθάρια ριζιμιά δέντρα δέντρα ξεριζωμένα,
σέρνει και μια άιντε ρούσα παπαδιά σέρνει και μια γλυκομηλιά.

Σέρνει και μια γλυκομηλιά τα μή… τα μήλα φορτωμένη,
κι ανάμεσα άιντε ρούσα παπαδιά κι ανάμεσα στους κλώνους της.
Κι ανάμεσα στους κλώνους της δυ’ αδέ… δυ’ αδέρφια ‘γκαλιασμένα,
τονα τον λε… άιντε ρούσα παπαδιά τονα τον λέγαν Θοδωρή.
Τονα τον λέγαν Θοδωρή, τον άλλο Κωνσταντίνο άιντε ρούσα παπαδιά.

Και η φοβερή ερμηνεία από τον «άρχοντα» του δημοτικού τραγουδιού, Τάκη Καρναβά.


Γενικά, πρόκειται για ένα τραγούδι που έχει λατρευτεί από διάφορα σημεία της Ελλάδος, πρωτίστως της Ρούμελης. Έτσι, σε αυτό το ταξίδι του έχει υποστεί πολλές παραλλαγές, ανάλογα με τον τόπο.

29 Mαϊου 1453. H Άλωση της Κωνσταντινούπολης: Το χρονικό του τέλους μιας Αυτοκρατορίας

siege of constantinople

«Το δε την πόλιν σοι δούναι ουτ' εμόν εστίν ουτ' άλλου των κατοικούντων εν αυτή, κοινή γαρ γνώμη πάντες αυτοπροαιρέτως αποθανούμεν και ου φεισόμεθα της ζωής ημών» (Απάντηση του Κωνσταντίνου ΙΑ' Παλαιολόγου στον Μωάμεθ Β')

29 Μαΐου 1453: μία ημερομηνία κομβικής σημασίας για την ελληνική, αλλά και την παγκόσμια ιστορία, καθώς σηματοδοτεί το τέλος της υπερχιλιετούς Βυζαντινής Αυτοκρατορίας- της Ανατολικής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, που αποτελεί συνώνυμο της ιστορικής πορείας του μεσαιωνικού Ελληνισμού. Η Άλωση έχει αφήσει το δικό της ανεξίτηλο αποτύπωμα στην ελληνική παράδοση, η οποία για αιώνες μετά θρηνούσε και θρηνεί το τέλος της «Ρωμανίας» και την πτώση της Πόλης των Πόλεων, που αποτέλεσε φάρο φωτός- αλλά και απόρθητο φρούριο, προπύργιο απέναντι στους εξ Ανατολών κινδύνους- εκεί που η Ανατολή συναντούσε τη Δύση, τα χρόνια που στην Ευρώπη κυριαρχούσε ο σκοταδισμός και η οπισθοδρόμηση που ακολούθησαν την πτώση της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας.

Η πολιορκία που διήρκεσε από τις 6 Απριλίου ως τις 29 Μαΐου, ημέρα Τρίτη (εξ ου, σύμφωνα με μια εκδοχή, και η «γρουσούζικη» για τον Ελληνισμό παράδοση της «Τρίτης και 13», από την ημέρα και το άθροισμα των αριθμών που συνθέτουν το 1453- 1+4+5+3) αποτέλεσε το φινάλε μιας πορείας παρακμής η οποία είχε αρχίσει πολλά χρόνια πριν. Αρκετοί θεωρούν ότι η αρχή της μεγάλης πτώσης ήταν η άλωση της Πόλης από τους Λατίνους του 1204, από την οποία η Αυτοκρατορία- παρά την ανάκτηση της Κωνσταντινούπολης το 1261- δεν ανέκαμψε ποτέ, ενώ άλλοι εκτιμούν ότι η πορεία προς την καταστροφή είχε αρχίσει πολλά χρόνια πριν. Σε κάθε περίπτωση, το τελικό χτύπημα για την αποδυναμωμένη αυτοκρατορία ήταν η προέλαση των Οθωμανών, η οποία ήταν αδύνατον να ανακοπεί.

Ο Σέρβος πολιτικός, ιστορικός, συγγραφέας και διπλωμάτης Τσέντομιλ Μιγιάτιοβιτς (1842-1932), συνοψίζει τους λόγους της οθωμανικής ορμής στο βιβλίο του «Κωνσταντίνος Παλαιολόγος: Η τελευταία νύχτα της Πόλης»: «Οι Τούρκοι δεν είχαν έλλειψη αρετών και χαρισμάτων όταν άφησαν τις στέπες κι έφτασαν στην Αρμενία για να φρουρούν τα ανατολικά σύνορα των Σελτζούκων σουλτάνων, όμως, μετά τον προσηλυτισμό τους στο Ισλάμ, ο εθνικός χαρακτήρας τους υπέστη μια επαναστατική αλλαγή. Οι σπίθες της φωτιάς που έκαιγε την ψυχή του Προφήτη ενέπνευσαν τους δεκτικούς γιους των ασιατικών ερήμων, και κατάφεραν να αναπτύξουν την ιδέα της εθνικής ιδιαιτερότητας, κάτι που θα τους καθιστούσε ικανούς να επιτύχουν σπουδαία πράγματα. Σαν ακατανίκητη χιονοστιβάδα κινήθηκαν προς τα δυτικά, ισοπεδώνοντας κάθε πολιτικό και εθνικό οργανισμό, που είχε εξασθενήσει και υπονομευτεί από χρόνια και χρόνια καταχρήσεων και κακοδιαχείρισης». Ωστόσο, προσθέτει, δεν ήταν μόνο η τουρκική ενεργητικότητα και η αντοχή, καθώς και η οργάνωση και το ηθικό με το οποίο ενέπνευσε τους Τούρκους το Ισλάμ: «αν οι μαχητικοί και ενθουσιώδεις οπαδοί του Μωάμεθ είχαν βρει μπροστά τους ένα πραγματικά ισχυρό, υγιές και οργανωμένο κράτος στην άλλη πλευρά του Ελλήσποντου, είναι αμφίβολο εάν οι σελίδες της ιστορίας θα μιλούσαν για εξάπλωση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας».

Siege constantinople bnf fr2691

Ο 14ος αιώνας θεωρείται μάλλον το τελικό λυκόφως της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας- τόσο λόγω της πίεσης εξ ανατολών, όσο και λόγω την πληγμάτων από τα χριστιανικά έθνη της Δύσης. «Το Βυζάντιο του 14ου αιώνα θα γνωρίσει την πορεία προς μια αδιάκοπη παρακμή και κατάπτωση. Οι Οθωμανοί, εγκατεστημένοι στα γειτονικά με την Κωνσταντινούπολη βιθυνικά εδάφη, κατάφεραν στα μέσα κιόλας του 11ου αιώνα, αν όχι και προηγουμένως, να περάσουν στην Ευρώπη (1354 ο σεισμός της Καλλίπολης που τους επιτρέπει να εγκατασταθούν στην πόλη αυτή, το κλειδί του Ελλησπόντου), ενώ οι άλλοι Τουρκομάνοι κατακτούν, τη μία μετά την άλλη, τις πόλεις της Μικρασίας (η Έφεσσος πέφτει το 1304, η Σμύρνη το 1318», γράφει η Ελένη Γλύκατζη-Αρβελέρ στο «Γιατί το Βυζάντιο». Η Φιλαδέλφεια θα παραμείνει ελεύθερη ως το 1391, με την πτώση της να σηματοδοτεί το οριστικό τέλος της βυζαντινής Μικράς Ασίας, αλλά και «δηλώνει την ηθική παρακμή που γνωρίζει