Πέμπτη 9 Μαΐου 2024

Συνελήφθη αλλοδαπός σε περιοχή του Δήμου Ζηρού για κλοπή λαδιού από μνήματα κοιμητηρίου

Συνελήφθη χθες (8-5-2024) το απόγευμα σε περιοχή της Πρέβεζας από αστυνομικούς του Αστυνομικού Τμήματος Ζηρού αλλοδαπός, σε βάρος του οποίου σχηματίστηκε δικογραφία για κλοπή.

Ο 33χρονος Ιρακινής καταγωγής, σε βάρος του οποίου σχηματίστηκε δικογραφία για κλοπή, κατηγορείται ότι το μεσημέρι της προηγούμενης ημέρας εισήλθε στο κοιμητήριο του Ιερού Ναού Αγίου Γεωργίου Φιλιππιάδας και αφαίρεσε από διάφορα μνήματα ποσότητα ελαιόλαδου, συνολικής αξίας περίπου 100 ευρώ.

Ο συλληφθείς οδηγήθηκε στην Εισαγγελία Πρωτοδικών Άρτας.

«Βυζαντινές ιστορίες – Το Δεσποτάτο της Ηπείρου»Εκδήλωση από τον Μ/Φ Σύλλογο Άρτης «Ο ΣΚΟΥΦΑΣ»


Ο Μουσικοφιλολογικός Σύλλογος Άρτης «Ο ΣΚΟΥΦΑΣ» σε συνδιοργάνωση με το Ινστιτούτο Έρευνας & Μελέτης Θουκυδίδης

σας προσκαλούν στη διάλεξη με θέμα:

«Βυζαντινές ιστορίες – Το Δεσποτάτο της Ηπείρου»

με ομιλητές τον κ. Γεώργιο Καραμπελιά, πολιτικός επιστήμων-συγγραφές και την κα. Ευστρατία Συγκέλου , επίκουρη καθηγήτρια Βυζαντινολογίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

το Σάββατο 11 Μαΐου και ώρα 7:30 μ.μ.

στην Πνευματική Στέγη του Συλλόγου.

Από το Δ.Σ. του Συλλόγου

Άγιος Χριστόφορος.


Γράφει η Κατερίνα Σχισμένου.

Χρόνια πολλά στο διαχειριστή της σελίδας Χριστόφορο Ευθυμίου.

Κατά την παράδοση του ελληνικού λαού ο άγιος Χριστοφόρος θεωρείται προστάτης των χωραφιών και των αμπελιών από τις δυσμενείς καιρικές συνθήκες και ιδιαίτερα από την πτώση χαλαζιού. Στους νεώτερους χρόνους, άρχισε να θεωρείται προστάτης των αυτοκινητιστών, των οδοιπόρων και του Σώματος Εφοδιασμού-Μεταφορών του Στρατού, ενώ είναι και ο πολιούχος της πόλης του Αγρινίου.
Η μνήμη του τιμάται στις 9 Μαΐου από την Ορθόδοξη Εκκλησία και στις 25 Ιουλίου από την Καθολική. Θεωρείται επίσης άγιος από την Λουθηρανική και την Αγγλικανική εκκλησία.
Ο Άγιος Χριστοφόρος περιγράφεται και εικονίζεται πολλές φορές και ως κυνοκέφαλος, προφανώς λόγω της σύνδεσής του με το έθνος των Σκυλοκεφάλων


Σε κώδικα του 11ου αιώνα ο Χριστόφορος «ἐκ τοῦ γένους τῶν κυνοκεφάλων ὐπῆρχεν, γῆς δὲ τῶν ἀνθρωποφάγων». Και περιγράφεται ως ἀνὴρ νεανίας, φοβερὸς τῷ εἴδει, καὶ ὑπερμεγέθης τῷ σώματι καὶ τῷ πάχει· οἱ δὲ ὀφθαλμοὶ αὐτοῦ ὡς ἀστὴρ ὁ πρωῒ ἀνατέλλων, καὶ οἱ ὀδόντες αὐτοῦ ὡς συάγρου ἐξέχοντες.Έτσι από τα κείμενα προκύπτει πως υπήρχε παράδοση περί καταγωγής του Χριστόφορου από τη χώρα των Κυνοκεφάλων.


Η παράδοση λέει πως έζησε και μαρτύρησε στα χρόνια του Ρωμαίου αυτοκράτορα Δεκίου (249-251 μ.Χ.). Στη διάρκεια ενός πολέμου συνελήφθη αιχμάλωτος μαζί με άλλους στρατιώτες και μεταφέρθηκε στην Αντιόχεια όπου βαπτίστηκε από τον εκεί επίσκοπο, ιερομάρτυρα Βαβύλα. Πήρε τότε το όνομα Χριστόφορος ή Χριστοφόρος εγκαταλείποντας το προηγούμενο όνομά του που ήταν Ρέπροβος.

Χρόνια πολλά Χριστόφορε, πάντα υγιής και δημιουργικός.
Με όλη μας την αγάπη.



Κατερίνα Σχισμένου









Ευχαριστώ πολύ την καλή φίλη και συνεργάτιδα Κατερίνα Σχισμένου για τις ευχές της και για το τόσο ενδιαφέρον και με ιστορικά στοιχεία  κείμενο που μας έστειλε.
Χριστόφορος

Τετάρτη 8 Μαΐου 2024

Φωτιά στην ΒΙ.ΠΕ. Πρέβεζας


Πυρκαγιά ξέσπασε πριν λίγο σε οικισμό Ρομά κοντά στην ΒΙ.ΠΕ. Πρέβεζας.

Για την κατάσβεση επιχειρούν τρία οχήματα της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας Πρέβεζας

Τι γιορτάζουμε στις 9 Μαΐου κάθε χρόνο

 
 «Οι κάτωθι υπογεγραμμένοι, ενεργώντας εξ ονόματος της Γερμανικής Ανώτατης Διοίκησης, συμφωνούμε με την άνευ όρων παράδοση όλων των ενόπλων δυνάμεών μας κατά ξηράν, θάλασσα και αέρα, καθώς και όλων των δυνάμεων που βρίσκονται τώρα υπό την γερμανική διοίκηση, προς την Ανώτατη Διοίκηση του Κόκκινου Στρατού και ταυτόχρονα προς την Ανώτατη Διοίκησή των συμμαχικών εκστρατευτικών δυνάμεων»
Μ' αυτά τα λόγια που συνιστούν το πρώτο άρθρο της «Πράξης Συνθηκολόγησης» άνευ όρων, η ναζιστική Γερμανία αποδέχτηκε την ήττα της και βγήκε από τον Β` Παγκόσμιο Πόλεμο, ο οποίος, τότε, ουσιαστικά έφτασε στο τέλος του, τουλάχιστον για την Ευρώπη. Η υπογραφή της Πράξης έγινε στις 9 Μαΐου 1945, ώρα 0.43 π.μ., στην αίθουσα της στρατιωτικής σχολής μηχανικού, στο προάστιο Κάρλσχορστ του Βερολίνου. Την ανώτατη γερμανική στρατιωτική διοίκηση εκπροσώπησαν ο στρατάρχης Κάιτελ, ο ναύαρχος Φρίντερμπουργκ και ο στρατηγός της αεροπορίας Στουμπφ. Την αντιπροσωπεία της αντιχιτλερικής συμμαχίας αποτέλεσαν: από μέρους της ΕΣΣΔ ο στρατάρχης Γ. Κ. Ζούκωφ, από μέρους της Αγγλίας ο στρατάρχης της αεροπορίας Α. Τέντερ, από μέρους των ΗΠΑ ο στρατηγός Κ. Σπάατς και από τη Γαλλία ο στρατηγός Ντε Λατρ ντε Τασινύ.
Περιγράφοντας το ιστορικό γεγονός στα απομνημονεύματά του ο Ζούκωφ δίνει λεπτομερείς πληροφορίες για όλα όσα διαδραματίστηκαν εκείνες τις μοναδικές στιγμές στη σύγχρονη ιστορία της ανθρωπότητας. Ας ξαναδούμε μαζί του τη μεγάλη στιγμή, όπου η συνθηκολόγηση γίνεται - και τυπικά - γεγονός.
Η ιστορική στιγμή της συνθηκολόγησης «Απευθύνθηκα - γράφει ο Ζούκωφ - στη γερμανική αντιπροσωπεία:


- Εχετε στα χέρια σας την πράξη της άνευ όρων παράδοσης, τη μελετήσατε και είσθε εξουσιοδοτημένοι να υπογράψετε την πράξη αυτή;..
- Μάλιστα, τη μελετήσαμε και είμαστε έτοιμοι να την υπογράψουμε απάντησε με υπόκωφη φωνή ο στρατάρχης Κάιτελ, δίνοντάς μας το ντοκουμέντο που είχε υπογράψει ο ναύαρχος Νταίνιτς. Το ντοκουμέντο αυτό έλεγε ότι ο Κάιτελ, ο Φον Φρίντερμπουργκ και ο Στουμπφ είναι εξουσιοδοτημένοι να υπογράψουν την πράξη της άνευ όρων παράδοσης...
Αφού σηκώθηκα, είπα τα εξής:

- Προτείνω στη γερμανική αντιπροσωπεία να πλησιάσει εδώ, στο τραπέζι. Εδώ θα υπογράψετε την πράξη της άνευ όρων


(Ο στρατήρχης της ΕΣΣΔ Γκ. Ζούκοφ διαβάζει την πράξη της άνευ όρων παράδοσης της Γερμανίας.)

Ο Κάιτελ σηκώθηκε γρήγορα από τη θέση του, ρίχνοντας σε μας μια εχθρική ματιά, ύστερα κατέβασε τα μάτια και, παίρνοντας αργά από το τραπέζι τη στραταρχική ράβδο του, προχώρησε με αβέβαιο βήμα προς το τραπέζι μας. Το μονόκλ του έπεσε και κρεμάστηκε στο κορδόνι. Το πρόσωπό του γέμισε με κόκκινες κηλίδες.
Μαζί του πλησίασαν στο τραπέζι ο στρατηγός Στουμπφ, ο ναύαρχος Φον Φρίντερμπουργκ και οι Γερμανοί αξιωματικοί που τους συνόδευαν. Αφού διόρθωσε το μονόκλ ο Κάιτελ κάθισε στην άκρη του τραπεζιού και με τρεμάμενο ελαφρά χέρι και χωρίς να βιάζεται υπέγραψε πέντε αντίτυπα της πράξης για την άνευ όρων παράδοση της Γερμανίας. Μετά έθεσαν τις υπογραφές τους οι Στουμπφ και Φρίντερμπουργκ.

Μετά την υπογραφή της πράξης, ο Κάιτελ σηκώθηκε από το τραπέζι, φόρεσε το δεξί γάντι του και προσπάθησε πάλι να επιδείξει το στρατιωτικό του παράστημα, αλλά δεν τα κατάφερε και γύρισε ήσυχα πίσω στο τραπέζι του.
Στις 9 Μαΐου 1945 ώρα 0.43, η υπογραφή της πράξης για την άνευ όρων παράδοση της Γερμανίας είχε τελειώσει...» (Στρατάρχης Γ. Κ. Ζούκωφ: «Αναμνήσεις και Στοχασμοί», εκδόσεις «Σύγχρονη Εποχή», τόμος 2ος, σελ. 424- 425).


Η 9η Μαΐου κηρύχτηκε, τότε, από το προεδρείο του Ανώτατου Σοβιέτ της ΕΣΣΔ, ως η μέρα της Μεγάλης Αντιφασιστικής Νίκης των Λαών. Κι έτσι έμεινε στην ιστορία, αφού ήταν η μέρα της ολοκληρωτικής συντριβής της φασιστικής Γερμανίας και το τέλος του πολέμου, τουλάχιστον για τη γηραιά ήπειρο.  Τη μεγάλη αντιφασιστική Νίκη των Λαών, γιορτάζουμε!!!



Χρήστος Α. Τούμπουρος

Η Αδεφότητα Ηπειρωτών Ν.Μάκρης. Μαραθώνα, Ραφήνας διοργανώνει εκδήλωση για τους εθνικούς ευεργέτες





Η Ολυμπιάδα, ο Αλέξανδρος, το Όρραον και η Αμβρακία


-Ταξίδια στο Αρχαίο Όρραον(κοντά στον Γοργόμυλο Πρέβεζας) και στην Αμβρακία (σημερινή Άρτα) έκανε ως παιδί και ως ενήλικας ο Μέγας Αλέξανδρος

-Η κεφαλή της Ολυμπιάδας είναι το έμβλημα του ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ του οποίου η έδρα του Εκπαιδευτικού αυτού Ιδρύματος είναι η Άρτα

Η Ολυμπιάδα ήταν Πριγκίπισσα των Μολοσσών της Ηπείρου, κόρη του Βασιλιά Νεοπτόλεμου B´, σύζυγος του Βασιλιά Φιλίππου Β´ των Μακεδόνων, και μητέρα του Μεγάλου Αλεξάνδρου των Μακεδόνων. Γεννήθηκε στην Αρχαία Πασσαρώνα (Νομός Ιωαννίνων) το έτος 373 π.Χ., μεγάλωσε στο Αρχαίο Όρραον (Νομός Πρέβεζας), έζησε ως σύζυγος του Φιλίππου Β´ στην Πέλλα και στις Αιγές (σήμερα Βεργίνα) και δολοφονήθηκε με λιθοβολισμό στην Πύδνα με εντολή του Κάσσανδρου το έτος 316 π.Χ..
Μυρτάλη Ολυμπιάδα, Χρυσό περίαπτο, Μουσείο Θεσσαλονίκης

Ως ιστορική προσωπικότητα η Ολυμπιάδα έζησε στη σκιά δύο μεγάλων ιστορικών χαρακτήρων, του Φιλίππου Β´ και του γιού της Μεγάλου Αλεξάνδρου. Όμως, δεν υστερούσε καθόλου σε δύναμη προσωπικότητας και η συμμετοχή ή η παρέμβασή της συνετέλεσαν σημαντικά στη διαμόρφωση πολλών ιστορικών γεγονότων της εποχής της.

Ήταν η δευτερότοκη κόρη του Νεοπτόλεμου ΙΙ, βασιλιά των Μολοσσών της Ηπείρου, και γεννήθηκε το 373 π.Χ. στην Πασσαρώνα (Νομός Ιωαννίνων), την πρωτεύουσα του βασιλείου των Μολοσσών.

Η αδελφή της λεγόταν Τρωάδα. Το όνομα της, σύμφωνα με τον ιστορικό W. Heckel, ήταν Πολυξένη όταν ήταν παιδί, Μυρτάλη όταν παντρεύτηκε, και αργότερα μετονομάστηκε Ολυμπιάδα και Στρατονίκη. Το όνομα Ολυμπιάδα της δόθηκε, σύμφωνα με την παράδοση, ύστερα από την νίκη του Φίλιππου στους Ολυμπιακούς αγώνες του 356 π.Χ..

Εφηβική ηλικία 
 Όταν ήταν έντεκα χρόνων, πέθανε ο πατέρας της Νεοπτόλεμος Β´ και το θρόνο πήρε ο θείος της, Αρύββας, ο οποίος παντρεύτηκε την ορφανή ανεψιά του και μεγαλύτερη αδελφή της, Τρωάδα, 16 ετών τότε.

Ο ορφανός αδελφός της, Αλέξανδρος, ήταν τότε μόλις ενός έτους. Ήταν η εποχή που η Ήπειρος είχε απαλλαγεί από το πνεύμα της τοπικής περιχαράκωσης και βρίσκονταν σε αναγεννητική περίοδο σε όλους τους τομείς. Πιθανολογείται ότι ο Αρύββας με τη μικρή σύζυγό του Τρωάδα και την κουνιάδα του Μυρτάλη διέμεναν στην Αρχαία Αμβρακία του Ν. Άρτας και Αρχαίο Όρραον του Ν.Πρέβεζας.


Η Μυρτάλη - Ολυμπιάδα και η αδελφή της Τρωάδα μεγάλωσαν στην νότια περιφέρεια των Μολοσσών, Αρχαία Αμβρακία, και Αρχαίο Όρραον, στα ταξίδια της δε στην Ήπειρο είναι αυτονόητο ότι διέμενε εδώ. Ταξίδια στο Αρχαίο Όρραον και την Αμβρακία έκανε ως παιδί και ως ενήλικας ο Μέγας Αλέξανδρος.


Όταν η Ολυμπιάδα ίδρυσε την Ηπειρωτική Συμμαχία, το Όρραον συμμετείχε σε αυτήν. Το έτος 168-167 π.Χ. ο οικισμός Όρραον καταστράφηκε από τους Ρωμαίους του Αιμίλιου Παύλου, με την ολοσχερή ισοπέδωση των τειχών του, επειδή ήταν μία από τις τέσσερις ηπειρωτικές πόλεις που προέβαλλαν αντίσταση κλείνοντας τις πύλες τους στις ρωμαϊκές λεγεώνες του Ανίκιου Γάλου.


Η Μυρτάλη - Ολυμπιάδα από τα παιδικά της χρόνια έτυχε ιδιαίτερης μόρφωσης πέρα από απλή μάθηση και γραφή. Νωρίς διακρίθηκε για το ανήσυχο και ανικανοποίητο πνεύμα της, τις μεταφυσικές της ανησυχίες και τη δίψα να μάθει περισσότερα για τα μυστήρια της ζωής και του θανάτου.

Έμαθε τα ιερατικά μυστικά στο Μαντείο της Δωδώνης, το οποίο και υπηρέτησε για χρόνια, ενώ ήταν μυημένη και στα Βακχικά Μυστήρια. Ήταν ιέρεια των Καβειρίων Μυστηρίων της Σαμοθράκης, όπου και γνώρισε και ερωτεύτηκε τον Φίλιππο Β'.

Κλείνοντας αυτή την μικρή αποσπασματική ιστορική αναφορά, σημειώνουμε ότι έμβλημα του ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ είναι η κεφαλή της Ολυμπιάδας.

Την αναφορά αυτή την κάναμε εν όψει των όποιων αποκαλύψεων μας επιφυλάσσει ο τύμβος Καστά στην Αμφίπολη...   

Ο φωτογραφίες είναι από το αρχαίο Όρραον 



Τρίτη 7 Μαΐου 2024

Χορός και Παράδοση σε Πανηγύρι του Αγίου Γεωργίου

Κώστας Μπανιώτης και Πόπη Καραμπά σε πανηγύρι στα Τοπόλιανα Ευρυτανίας!

Στις 6 Μαΐου 2024, την Δεύτερη μέρα του Πάσχα, πραγματοποιήθηκε στο χωριό Τοπόλιανα Ευρυτανίας θρησκευτική πανήγυρις προς τιμήν του Αγίου Γεωργίου. Το πανηγύρι, που έχει καθιερωθεί ως θεσμός στην περιοχή, συγκέντρωσε πλήθος κόσμου από τα γύρω χωριά και όχι μόνο.

Η πανηγυρική λειτουργία τελέστηκε στον Ιερό Ναό του Αγίου Γεωργίου, όπου οι πιστοί προσήλθαν για να τιμήσουν τον Άγιο και να λάβουν την ευλογία του.
Το αποκορύφωμα της πανηγύρις ήταν η μουσική βραδιά που ακολούθησε. Στο πλαίσιο της βραδιάς, η ορχήστρα, αποτελούμενη από τους Κώστα Μπανιώτη (τραγούδι), Πόπη Καραμπά (τραγούδι), Αλέξανδρος Ρεσίτης (τραγούδι), Γιάννη Παπαδημητρίου (κλαρίνο), Χρήστο Τσιαμπόκαλο (βιολί), Φάνη Πεταρούδα (κιθάρα) και Τάκη Φουρλίγκα (ντραμς), διασκέδασε το κοινό με παραδοσιακά τραγούδια και χορούς μέχρι τις πρωινές ώρες.
Η θρησκευτική πανήγυρις στα Τοπόλιανα αποτελεί μια σημαντική εκδήλωση για την περιοχή, η οποία συνδυάζει την πίστη, την παράδοση και τη διασκέδαση.

Παραγωγή: Greek Village Life






Τα παιχνίδια της μοίρας...... ο κερατάς το μαθαίνει τελευταίος

 Γράφει ο Γιώργος Γιαννάκης

Σας γράφω  τώρα τον μήνα  Μάη που είναι ο πιο ερωτικός μήνας του χρόνου  όπως η φύση ξυπνά οπό τον λήθαργο  του χειμώνα έτσι και ο άνθρωπος  έχει αυξημένες ορέξεις ερωτισμού καμιά φορά ξεχνιέται και μπαίνει σε ξένο αμπέλι. Ναι ίσως να  είναι  ξέφραγο μπορεί να μην βλαστολογείτε καλά  και ίσως να φταίει και ο νοικοκύρης πάντως το ξεχέρσωμα που κάνει ο γείτονας είναι καλύτερο από του αφεντικού που αυτός το μαθαίνει τελευταίος. 
Ο  Μεγάλος γυναικολόγος καθηγητής συγγραφέας και πολιτικός Λούρος, γράφει για τον απατημένο που το μαθαίνει τελευταίος. Λέει λοιπόν αυτός ο μεγάλος γιατρός,  έχω μια καλή παρέα  ένα απίθανο ζευγάρι το πρόβλημά τους ότι είναι  άτεκνοι, με τα πολλά τους πείθω να   εξετάσω την σύζυγο. Οπότε την εξετάζω και την βρίσκω μια χαρά και απευθύνομαι στον σύζυγο που με πολλά παρακάλια τον πείθω να πάει σε έναν ανδρολόγο να τον εξετάσει.  
Και   έτσι έγινε, ο γιατρός  διέγνωσε πρόβλημα και είναι αδύνατο να τεκνοποιήσει, τώρα τι κάνουμε αφού η  κυρία ήθελε οπωσδήποτε να τεκνοποιήσει. Τους ρίχνω μια ιδέα και  άμα   πιάσει έπιασε. Έχω έναν γνωστό μου ένα  ανθρωπάκι έχει τέσσερα παιδιά αυτόν θα φωνάξουμε να παίξει τον ρόλο του πατέρα και έτσι  έγινε και επί αμοιβή. Ο  χρόνος περνούσε αλλά η  κυρία τίποτα [εδώ πρέπει να διευκρινίσω τότε δεν υπήρχαν τα μέσα, τράπεζα σπέρματος και ότι άλλο προχώρησε η επιστήμη σήμερα] με τα πολλά εξετάζουν τον υποψήφιο πατέρα και ο γιατρός έκανε την διάγνωση ότι ο κύριος αυτός ποτέ δεν μπορούσε να τεκνοποιήσει και ας είχε τέσσερα παιδιά.                                                                       
 Ίσως οι παλαιοί να θυμούνται ένα τραγούδι του εβδομήντα η  [ Ρίτα ]  με τον Γιάννη Βογιατζή αυτή την υπέροχη  φωνή.  Αναφερόταν σε δύο νέους που αγαπιότανε αλλά υπήρχε κόλλημα οι οικογένειες ήταν γνωστές  και   η  μαμά   της Ρίτας τα έφτιαξε με   τον   μπαμπά του νεαρού και έτσι μας προέκυψε  η Ριτα, ο νεαρός το έμαθε και πήγε στην μάνα του και της λέει   
     Μαμά δεν αντέχω την Ρίτα αγαπώ η μοίρα το φέρνει μα πως να στο πω.                           
 Η μαμά που ήταν ενήμερη γιατί και αυτή είχε κάνει την κουτσοκέλα της του απαντά: η Ρίτα παιδί  μου θα γίνει δική σου γιατί δεν είναι αδερφή σου, να πεις του μπαμπά  σου δεν είναι μπαμπά σου και να την παντρευτείς.                                                                                           Συμπέρασμα  ο κερατάς το μαθαίνει τελευταίος



Γιώργος Γιαννάκης

Δευτέρα 6 Μαΐου 2024

Όταν πηγαίνεις για Πάσχα στο χωριό της γυναίκας σου..... (Βιωματικό)

Οταν Πηγαίνεις για να κάνεις Πάσχα στο χωριό της γυναίκας σου, και ειδικά στο Ξηρόμερο, δύο τινά μπορεί να σου συμβούν.

Το πρώτο είναι να μην υπάρχει προσωπικό να σε βοηθήσει όταν από την αρχή που έγινες γαμπρός δείχνεις πρόθυμος για όλα και τους αφήνεις με την εντύπωση ότι καταπιάνεσαι με τα πάντα. 

Μετά το αρνί το επόμενο θύμα είσαι εσύ. 

Το δεύτερο είναι να γνωρίζουν όλοι από το σόι  από ψησίματα, από αρνιά από κοκορέτσια και εσύ κάνεις ότι στενοχωριέσαι που είσαι σε ξένο τόπο. Παραγγέλνεις  και το τραγούδι του Τάκη Καρναβά, "σε ξένο χώμα περπατάς" και έδεσε το γλυκό.

Ευτυχώς εγώ ανήκω στην δεύτερη κατηγορία ακόμη.

Παίρνεις παρέα και κάποιον άλλο που δεν είναι από το χωριό και Μεγάλη Παρασκευή μετά τον Επιτάφιο, με αρνίσια παϊδάκια προσπαθείς να "πνίξεις τον καημό σου".

Το μόνο σίγουρο είναι ότι περιμένεις την Κυριακή του Πάσχα μήπως και φας κάτι νηστήσιμο, όπως ντομάτα , μαρούλι, ελιές.

Ξέχασα ότι πρέπει να ενημερώσω το μπλόγκ, δεν πρόκανα να πάρω τηλέφωνα για ευχές, οπότε 

ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ, ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ, ΠΟΛΛΕΣ ΕΥΧΕΣ ΣΕ ΛΑΜΠΡΟΥΣ- ΛΑΜΠΡΙΝΕΣ, ΓΕΩΡΓΙΕΣ- ΓΙΩΡΓΙΟΥΣ, ΑΝΑΣΤΑΣΙΕΣ-ΑΝΑΣΤΑΣΗΔΕΣ



Σάββατο 4 Μαΐου 2024

Το ROMIANEWS σας εύχεται Καλή Ανάσταση. ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ εν Χριστώ Αδελφοί


ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ

Πασχαλινές ευχές από τον Σύλλογο Ηπειρωτών Θριασίου Πεδίου

 

Πασχαλινές ευχές από την Αδελφότητα και τον Πολιτιστικό Σύλλογο Σελλαδιτών Άρτας

Πασχαλινές ευχές από τον Γραμματέα Κ.Π.Ε. του ΠΑΣΟΚ Ανδρέα Σπυρόπουλο

 Ολόθερμες ευχές για Καλή Ανάσταση και Καλό Πάσχα!

Χαλκούνια στο Αγρίνιο | Ένα πασχαλινό έθιμο γεμάτο συμβολισμούς!

Τα Χαλκούνια, ένα από τα πιο γνωστά και εντυπωσιακά πασχαλινά έθιμα στην Ελλάδα, λαμβάνουν χώρα κάθε χρόνο στο Αγρίνιο, το βράδυ της Μεγάλης Παρασκευής.

Οι ρίζες του εθίμου χρονολογούνται στην εποχή της Τουρκοκρατίας.
Μετά την περιφορά των Επιταφίων, οι "χαλκουνάδες", συγκεντρώνονται στην κεντρική πλατεία Δημοκρατίας, όπου χωρίζονται σε δύο ομάδες και κρατώντας στα χέρια τους τα χαλκούνια αναπαριστούν τον «χαλκουνοπόλεμο».

Παραγωγή: Greek Village Life


Εν Έτει 1894: Αστυνόμος και μπανιστηρτζής και χαλάστρας, αλλά... «λαγωνικό»

Πίσω στο 1894. Μεγάλο λαγωνικό ο ενωμοτάρχης της Κούλουρης, ο οποίος πιάνει στο σκοτάδι ζευγάρι «εις στάσιν απρεπήν», χαλάει την προσωπική ερωτική στιγμή του ζευγαριού, και στη συνέχεια με στοιχείο μια παντούφλα αναζητά την κοπέλα στην «παγκόσμια ζωοπανήγυρη» της Κούλουρης. Τελικά κρατά και τη «σκελέαν ως πειστήριον».

Η αναφορά του ενωμοτάρχη Μιχάλη Ζουλαχμάκη εστάλη στις 10 Νοεμβρίου του 1894 από την Κούλουρη προς «το Σεβαστόν και Αξιότιμον Αρχηγείον Χωροφυλακής». Ακολουθεί ολόκληρη η αναφορά: 

«Χθες περί λύχνων αφάς καιροφυλακτίσας λάθρα και υπούλως συνέλαβον ζεύγος ερωτομανές, αποτελούμενον εκ μιας εγχωρίου νεανίδος και ενός αλλόφυλου άρρενος εις στάσιν απρεπή, αλλά λόγω του δημοτικού σκότους και ελλείψει ιδιωτικού φαναρίου εις χείρας μου, απέδρασαν και εξακολουθούν απέδρα, αφήσαντες ακουσίως εις τον τόπον του εγκλήματος τα τεκμήρια της ανόμου πράξεώς των, την τε γυναικείαν σκελέαν, την εγχώριον παντούφλαν και τον πήλον του αλλόφυλου άρρενος, άτινα συνέλαβον άνευ αντιστάσεως τίνος.
 
Ο ανήρ διετέλη ενταύθα εξ Αθηνών προσωρινώς και επί συστάσει, εις πανδοχείων και απέδρα περί το λυκαυγές κρυφίως και υπούλως δια του πορθμείου.
 
Αύριον επωφεληθώ της ενταύθα παγκοσμίου ζωοπανηγύρεως και θέλω προβάλλει την εγχώριον παντούφλαν εις τους πόδας των γυναικών προς αναγνώρισιν της ενόχου οικοδεσπότισης, ταύτης κηρυχθείσης εις άγνοιαν.
 
Την σκελέαν κρατώ ως πειστήριον.
 
Ευπειθέστατος ο Αναφέρων Αστυνόμος
 
Μιχάλης Ζουλαχμάκης
 
Ενωμοτάρχης»

 
* Η αναφορά δημοσιεύθηκε στο blog fourtounis.gr. 

Παρασκευή 3 Μαΐου 2024

Το μοιρολόι της Παναγιάς!


Σήμερα μαύρος ουρανός, σήμερα μαύρη μέρα… 

Γράφει η Μαρία Νίκου Αγγέλη

      Η Μεγάλη Παρασκευή είναι μέρα πένθους και μεγάλης νηστείας για τους χριστιανούς.
     Ο λαός ζει με κατάνυξη το θείο δράμα. Τη βαθειά επιθυμία του να συμμετάσχει στο Πάθος του Κυρίου φανερώνουν κάποιες απλές, αλλά χαρακτηριστικές πράξεις:
  Σε πολλά χωριά της πατρίδας μας τη Μεγάλη Παρασκευή, οι γυναίκες «δεν βάζουν κατσαρόλα»δεν μαγειρεύουν, αλλά τρώνε πρόχειρα. Και σε άλλα, τη μέρα αυτή τρώνε μόνο νερόβραστα φαγητά με ξίδι. Το ξίδι καταναλώνεται γι’ αγάπη του Χριστού, που τον ποτίσανε ξίδι........

     Όταν γίνεται η αποκαθήλωση και εκτεθεί σε προσκύνημα η χρυσοΰφαντη παράσταση του νεκρού Ιησού πάνω σε φορητό κουβούκλιο, τότε αρχίζει οστολισμός του Επιταφίου…
Οι γυναίκες αναλαμβάνουν το στολισμό. 
        Τα κορίτσια συνήθως αναλαμβάνουν το στολισμό με όλα τα λουλούδια της άνοιξης… Στα χωριά τα λουλούδια κόβονται από τους ανθόκηπους και τις γλάστρες των σπιτιών. Οι νοικοκυρές με πολλή χαρά τα κόβουν για να τα προσφέρουν στον Επιτάφιο. Και τα κάνιστρα γεμίζουν με τριαντάφυλλα, βιολέτες, μενεξέδες, λεμονανθούς, πασχαλιές και κρίνα που πλέκονται σε γιρλάντες και στεφάνια για το στολισμό του Επιταφίου.
Τα παιδάκια περνούν τρεις φορές σταυρωτά κάτω από τον Επιτάφιο για να είναι ευλογημένα και να έχουν υγεία. 
      Σε ορισμένα μέρη, οι γυναίκες ενώ στολίζουν τον Επιτάφιο, ψάλλουν το μοιρολόγι της Παναγιάς.
 Ένα μεγάλο θρησκευτικό τραγούδι, που ιστορεί τη Σταύρωση του Χριστού και εκφράζει τον πόνο της Αγίας Μητέρας Του.
     Σε άλλα μέρη το μοιρολόγι αυτό το τραγουδάνε τα παιδιά το πρωί της Μεγάλης Παρασκευής γυρίζοντας από σπίτι σε σπίτι και κρατώντας ένα σταυρό στο χέρι. Οι νοικοκυρές τα φιλεύουν κουλούρια, άβαφα αυγά και χρήματα.
    Αλλού, το τραγουδούν το βράδυ της Μεγάλης Πέμπτης. Όταν τελειώσει η ακολουθία των δώδεκα Ευαγγελίων, παραμένουν στην εκκλησία μαυροφορεμένες γυναίκες και κάνουν ολονυκτία κοντά στο Χριστό, θρηνώντας για την Σταύρωσή Του.
     Συμπεριφέρονται, όπως συνηθίζουν να συμπεριφέρονται για κάθε αγαπημένο τους νεκρό. Ο πόνος της Παναγίας γίνεται δικός τους πόνος…

      Όταν ήμουνα μικρή το μοιρολόγι αυτό το άκουγα που το σιγοτραγουδούσε τη Μ. Παρασκευή η μάνα μου. Και μ’ έπιαναν τα κλάματα. Θυμάμαι τη ρωτούσα να μου εξηγήσει, τι ήταν ο χαλκιάς. Και εκείνη μου απαντούσε:
«Ο γύφτος παιδί μου, που έφκιαξε τα πέντε καρφιά, για να σταυρώσουν το Χριστό!»
Το καρφί από τη Σταύρωση του Ιησού
       Ένοιωθα τότε μεγάλο μίσος για τον χαλκιά… Νόμιζα ότι αυτός ευθυνόταν για τη Σταύρωση του Χριστού! Η μάνα μου, αγράμματη γυναίκα, δε μπορούσε να μου εξηγήσει πολλά πράγματα. Πίστευε με το δικό της απλό τρόπο…Συγκινιόταν και δάκρυζε ως  μάνα που ένιωθε το βαρύ πόνο της Μεγάλης μάνας, της Παναγιάς.

      Πέρασαν χρόνια από τότε. Η μάνα μου έφυγε νωρίς. Εγώ μεγάλωσα… Λησμόνησα το μοιρολόγι… Θυμόμουνα μόνο κάποιους στίχους.
 Μια καλή μας γειτόνισσα, η θεια Καλλιόπη Νικήταχαροκαμένη μάνα και η ίδια, μου σιγοτραγούδησε το μοιρολόγι της Παναγιάς. Το κατέγραψα και το δημοσιεύω:

Σήμερα  μαύρος ουρανός, σήμερα μαύρη μέρα
Σήμερα όλοι θλίβονται και τα βουνά λυπούνται.
Σήμερα βάλανε βουλή οι άνομοι Οβραίοι,
οι άνομοι και τα σκυλιά και οι τρισκαταρεμένοι,
για να σταυρώσουν τον Χριστό των πάντων Βασιλέα.
Κι ο Κύριος ηθέλησε να μπει στο περιβόλι,
να λάβει δείπνο μυστικό, να τον συλλάβουν όλοι.

Η Παναγιά η Δέσποινα καθόταν μοναχή της
τας προσευχάς της έκανε για τον Μονογενή της.
Φωνή της ήρθε εξ ουρανού και απ’ Αρχαγγέλου στόμα:
- Φτάνουν Κυρά μ’ οι προσευχές φτάνουν και οι μετάνοιες και τον Υιό σου πιάσανε και στον χαλκιά τον πάνε
και στου Πιλάτου τας αυλάς σκληρά τον τυραννάνε.
- Χαλκιά, χαλκιά φκιάσε καρφιά φκιάσε τρία πιρούνια,
Και κείνος επαράκουσε τραβά και φκιάνει πέντε!
-Εσύ χαλκιά που τάφκιασες πρέπει να μας διατάξεις.
-Τώρα που με ρωτήσατε κι εγώ θα σας διατάξω:
Βάλτε τα δυο στα χέρια του τα άλλα δυο στους πόδας,
το πέμπτο το φαρμακερό βάλτε το στη καρδιά Του
να τρέξει αίμα και νερό να λιγωθεί η καρδιά Του!

Και η Παναγιά σαν τάκουσε έπεσε και λιγώθη,
στάμνες νερό της ρίξανε τρία κανάτια μόσχους
και τρία νεροστάλλαμα για να της έρθει ο νους της.
Ζητάει μαχαίρι να σφαγεί, γκρεμό να πάει να πέσει,
ζητάει φωτιά για να καεί για τον Μονογενή της!
-Το ποιος μου κάνει συντροφιά για του ληστού την πόρτα;

Η Μάρθα, η Μαγδαληνή και του Λαζάρου η μάνα,
και του Ιακώβου η αδερφή κι οι τέσσερις αντάμα,
σαν πήραν το στρατί-στρατί, στρατί το μονοπάτι.
Το μονοπάτι τ’ς  έβγαλε μεσ’ του ληστή  την πόρτα.
-Άνοιξε πόρτα του ληστή και πόρτα του Πιλάτου.
Κι η πόρτα από το φόβο της ανοίγει μοναχή της.
Τηρά δεξιά, τηρά ζερβά κανέναν δεν γνωρίζει.
Τηρά και δεξιότερα και βλέπει τον Αι-Γιάννη.

-Άγιε Γιάννη Πρόδρομε και Βαπτιστή του γιού μου ,
μην είδες τον υιόκα και σε διδάσκαλό σου;
-Δεν έχω χείλη να σου πω, γλώσσα να σου μιλήσω
δεν έχω χεροπάλαμο για να σου τόνε δείξω.
Βλέπεις εκείνο το γυμνό τον παραπονεμένο,
όπου φορεί πουκάμισο στο αίμα βουτηγμένο,
όπου φορεί στην κεφαλή ακάνθινο στεφάνι;

Εκείνος είναι ο γιόκας σου και με ο διδάσκαλός μου.
Και σαν τον επλησίασε γλυκά τον ερωτούσε:
-Δεν μου μιλάς παιδάκι μου, δεν μου μιλάς παιδί μου;
-Τι να σου πω μανούλα μου, που διάφορο δεν έχεις.
Σύρε μάνα μ’ στο σπίτι σου και στ’ άλλα τα παιδιά σου.
Βάλε κρασί σ’ ένα γυαλί κι αφράτο παξιμάδι
και μένα να με καρτερείς το Σάββατο το βράδυ.

Όταν σημάνουν οι εκκλησιές και ψάλλουν οι παπάδες
τότε κι εσύ μανούλα μου θα’ χεις χαρές μεγάλες!
Όποιος τ’ ακούσει σώζεται κι όποιος το λέει αγιάζει
κι όποιος το καλοκουρμαστεί παράδεισο θα λάβει.
Παράδεισο και λίβανο, από τον Άγιο Τάφο!

       Ας το τραγουδήσουμε και εμείς τη Μεγάλη Παρασκευή συμμετέχοντας στο θρήνο της Παναγιάς για το μονογενή της…
Έτσι,  όπως ο λαός μας το διατήρησε μέσα στο χρόνο…

ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ
ΚΑΛΗ ΑΝΑΣΤΑΣΗ!