Σάββατο 21 Μαΐου 2016

Κτίριο Κεράνης: Μία "πονεμένη" και ακριβή ιστορία τρέλας του Ελληνικού Δημοσίου

                            
Ανεκμετάλλευτο για 18 χρόνια, παρά το κόστος της αγοράς και των μισθωμάτων, παρέμενε το κτίριο της πρώην εταιρείας «Κεράνης», αφού όσες απόπειρες είχαν γίνει από τις πολιτικές ηγεσίες διαφόρων υπουργείων, από το 1998, για μεταφορά εργαζομένων στο συγκεκριμένο συγκρότημα των 46.600 τετραγωνικών μέτρων «ναυάγησαν».


Το θέμα της αξιοποίησης του συγκεκριμένου κτιρίου είχε φτάσει και στη Βουλή με ερωτήσεις βουλευτών και άνοιξε εκ νέου στον Πειραιά τη συζήτηση για τα ανεκμετάλλευτα κτίρια της ευρύτερης περιοχής.

Το εγχείρημα του Τρύφωνα Αλεξιάδη να μεταφερθούν στο κτίριο του Κεράνης σε τρεις μήνες οι υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών, μπορεί μεν να συναντά τις αντιδράσεις εκπροσώπων εργαζομένων, ωστόσο η κυβέρνηση φέρεται αποφασισμένη, σύμφωνα με πληροφορίες, να προχωρήσει άμεσα στην αξιοποίηση κτιρίων που ανήκουν στο ελληνικό δημόσιο, καθώς η όλη προσπάθεια έγκειται στον περιορισμό και την εξοικονόμηση δαπανών.

Πάντως ανεξάρτητα αν τελικά θα μπορέσουν εκεί να μεταφερθούν από το Σεπτέμβριο οι υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών, το ελληνικό δημόσιο είναι υποχρεωμένο από το 2013 έως το 2033, να καταβάλει μίσθωμα κάθε χρόνο που φθάνει τα 2.652.000 εκατ. ευρώ, ενώ σε αυτά θα πρέπει να προστεθεί το κόστος των παγίων των Οργανισμών Κοινής Ωφέλειας και της δαπάνης ασφάλισης

Τo κτίριο που αγοράσθηκε από το ελληνικό δημόσιο το 1988, έναντι του ποσού των 35 εκατ. ευρώ, ενώ άλλα 35 με 40 εκατ. ευρώ δαπανήθηκαν την ίδια περίοδο για την ανακατασκευή του, εντάχθηκε το 2013 σε χαρτοφυλάκιο 28 ακινήτων του ΤΑΙΠΕΔ.

Αξιοποιήθηκε με τη μέθοδο πώλησης και επανεκμίσθωσης από το ελληνικό δημόσιο (sale & lease back - δυνατότητα επανάκτησης μετά από είκοσι έτη) και πουλήθηκε το 2013 στην εταιρεία ΕΘΝΙΚΗ ΠΑΝΓΑΙΑ ΑΕΕΑΠ θυγατρική της Εθνικής Τράπεζας, που ελέγχεται κατά 66% από τον ολλανδο-ισραηλινό επενδυτικό όμιλο invel real estate Netherlands.

Το κτίριο, από το 2005 έως σήμερα, παραμένει κλειστό και φυλάσσεται από την Ελληνική Αστυνομία σε 24ωρη βάση.

Την υπόθεση των 28 ακινήτων του δημοσίου, στα οποία ανήκει το συγκεκριμένο κτίριο, που πουλήθηκαν και επανεκμισθώθησαν στο ελληνικό δημόσιο γνωρίζει πολύ καλά το μέλος του δικηγορικού συλλόγου Πειραιά Γιάννης Καρδαράς, ο οποίος μαζί με άλλου δύο συναδέλφους του είχαν καταθέσει προσφυγή στον 'Αρειο Πάγο για να διερευνηθεί ποινικά και αστικά η υπόθεση.

Το Α'Χαρτοφυλάκιο των 14 ακινήτων αγόρασε η Εθνική Πανγαία, έναντι 115.5 εκατ. ευρώ και το Β' Χαρτοφυλάκιο αγόρασε η Eurobank Properties, θυγατρική της Eurobank, έναντι 145,81 εκατ. ευρώ.

Η υπόθεση δικαστικά είναι σε εξέλιξη, ενώ το συνολικό ποσό που προέκυψε από την αγοραπωλησία, φέρεται να έχει κατατεθεί για την αποπληρωμή του δημόσιου χρέους της χώρας.

Το συγκεκριμένο κτίριο του "Κεράνης" ανακατασκευάστηκε αρχικά το 1998, προκειμένου να μεταφερθούν εκεί όλες οι υπηρεσίες του υπουργείου Περιβάλλοντος, ωστόσο οι εκπρόσωποι των εργαζομένων που αντιδρούσαν στην απόφαση αυτή επικαλέστηκαν έλλειψη συγκοινωνιακής δομής, με αποτέλεσμα το συγκεκριμένο σχέδιο να αναβληθεί προσωρινά και να μπει στις καλένδες.

Μάλιστα οι εργαζόμενοι είχαν επικαλεστεί τότε έγγραφο του Οργανισμού Ρυθμιστικού Σχεδίου και Προστασίας Περιβάλλοντος ότι δεν έχει υποβληθεί κυκλοφοριακή και συγκοινωνιακή μελέτη για το υπάρχον κτίριο, ότι δεν γειτνιάζει με σταθμό και από πλευρά λεωφορειακής εξυπηρέτησης συνδέεται μόνο από τις δρομολογιακές γραμμές που διατρέχουν τη λεωφόρο Θηβών.

Απόπειρα για μετακόμιση των δικαστηρίων Πειραιά στο συγκεκριμένο κτίριο είχε γίνει το 2013 και από το υπουργείο Δικαιοσύνης, αλλά λόγω αντιδράσεων φορέων της πόλης του Πειραιά αλλά και του δικηγορικού συλλόγου της πόλης και αυτό το σχέδιο ναυάγησε.

Μάλιστα, ο τότε υπουργός Δικαιοσύνης Χαράλαμπος Αθανασίου είχε αναθέσει στην εταιρεία ΘΕΜΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ ΑΕ τη μελέτη, δημοπράτηση, επίβλεψη και παραλαβή του έργου προϋπολογισμού 759.713 ευρώ, ενώ υπεγράφη κοινή υπουργική απόφαση των υπουργών ΠΕΚΑ και Δικαιοσύνης, με την οποία καθορίστηκαν οι πολεοδομικοί όροι για την αναδιαρύθμιση των χώρων.

Έπειτα, ωστόσο, από προσφυγή των δικηγόρων ότι το συγκεκριμένο κτίριο δεν ενδείκνυται για μεγάλες συναθροίσεις, που αφορούν ακροατήρια, αλλά μόνο για γραφεία, το δικαστήριο έκανε το αίτημα δεκτό και αυτή η απόπειρα έπεσε στο κενό.

Σύμφωνα πάντως με την τεχνική μελέτη της ΘΕΜΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ το κτίριο Κεράνης δεν έχει αποδειχθεί να έχει προβλήματα στατικής και αντισεισμικής μορφής, ενώ μάλιστα έχει αποδειχθεί ότι έχουν γίνει όλες οι στατικές ενισχύσεις, προκειμένου να μην υπάρξει πιθανό πρόβλημα στο μέλλον.

Ο βασικός φέρων οργανισμός είναι με οπλισμένο σκυρόδεμα με πρόσθετες σημαντικές αντισεισμικές ενισχύσεις από τοιχώματα βαριάς κατασκευής, από δομικό χάλυβα, χαλύβδινα υποστηλώματα και συνδέσμους. Επίσης όλες οι παρεμβάσεις έχουν γίνει βάσει συγκεκριμένων μελετών και με γνώμονα της αύξηση της στατικής-σεισμικής αντοχής του.

Ανάλογη απόπειρα για μεταφορά των υπηρεσιών του, που βρίσκονται διασκορπισμένες σε 11 διαφορετικά κτίρια και το ετήσιο κόστος τους συνολικά για μισθώματα αγγίζει περίπου τα 4 εκατ.ευρώ (τα στοιχεία είχε επικαλεστεί ο πρώην υπουργός Μάξιμος Χαρακόπουλος στη Βουλή), είχε γίνει και το 2013 και από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, ωστόσο ούτε αυτή κατέστη δυνατή.

Το κτίριο Κεράνης περιλαμβάνει δύο υπόγεια, 6 υπέργειους ορόφους, ενώ η επιφάνεια του κτιρίου αγγίζει τα 46.600m2 και το οικόπεδο έχει εμβαδόν 15.500m2.

Περιλαμβάνει 506 θέσεις στάθμευσης (248 υπαίθριες και 250 στεγασμένες). Στο ισόγειό του, εκτός από τους χώρους υποδοχής και εργασίας υπάρχουν χώροι ιατρείου και κυλικείου. Στο δώμα υπάρχουν εγκατεστημένα φωτοβολταϊκά τόξα για την ενεργειακή υποστήριξη του κτιρίου. 

ΑΜΠΕ

1 σχόλιο:

Unknown είπε...

Δεν καταλαβαίνω τις απαιτήσεις των Υπαλλήλων για συγκοινωνιακές μελέτες κ.λ.π.Για τους εργαζόμενους στον ιδιωτικό τομέα γίνονται?