Πέμπτη 1 Οκτωβρίου 2015

Oικονομικό Eπιμελητήριο Eλλάδας: Έτσι θα έρθουν επενδύσεις στην Ελλάδα. Οι προτάσεις για το νέο Αναπτυξιακό Νόμο



Τις θέσεις και απόψεις του σχετικά με το νέο αναπτυξιακό πλαίσιο απέστειλε στην ηγεσία του υπουργείου Οικονομίας το Οικονομικό Επιμελητήριο της Ελλάδας, μετά από πρόσκληση της Γενικής Γραμματείας Στρατηγικών & Ιδιωτικών Επενδύσεων και στο πλαίσιο της θεσμικής του παρέμβασης. 
Στο κείμενο προτείνονται τα εξής
Έμφαση σε όλες τις δραστηριότητες του πρωτογενή τομέα και επέκταση των κινήτρων - και, μάλιστα, ενιαία, για όλη τη χώρα - για τις επιχειρήσεις του γεωργικού, κτηνοτροφικού και αλιευτικού τομέα και στις δραστηριότητες τυποποίησης, προώθησης εξαγωγών, μεταφοράς, εφαρμογής νέων τεχνολογιών. 
Ενίσχυση των υψηλών επιπέδου τουριστικών επενδύσεων συνολικά, τόσο για τις εγκαταστάσεις ειδικού τουρισμού όσο και για τις νέες κλίνες που δημιουργούν. 
Επανακαθορισμός των περιοχών εφαρμογής των κινήτρων και των αποκλειομένων περιοχών (κορεσμένες τουριστικά περιοχές). 
Επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. 
Οριοθέτηση της επέκτασης των κρατικών ενισχύσεων στον τομέα των υπηρεσιών και του εμπορίου σε συγκεκριμένες δραστηριότητες και επενδύσεις, που δημιουργούν ουσιαστική υποδομή και υποστήριξη άλλων παραγωγικών τομέων (εμπορευματικοί σταθμοί, δίκτυα διανομής, μεταφορικά μέσα, logistics, υπηρεσίες ψηφιακής τεχνολογίας κλπ). Επιδότηση των εμπορικών επιχειρήσεων, όταν συνάπτουν 
συνεργασία με παραγωγικές επιχειρήσεις και χρησιμοποιούν τα δίκτυα τους είτε στο εσωτερικό είτε στο εξωτερικό. 
Στήριξη των επιχειρήσεων με ευνοϊκούς όρους από τις τράπεζες. 
Ταχύτερη και χωρίς καθυστερήσεις ανάκτηση της ισοδύναμης επιχορήγησης (για παράδειγμα, με συνυπολογισμό εκπτώσεων και σε έμμεσους φόρους, π.χ. στο ΦΠΑ), για αποτελεσματικότερη φορολογική απαλλαγή. 
Με δεδομένο το υψηλό ποσοστό ανεργίας προτείνεται ο διαχωρισμός των επενδυτικών σχεδίων με βάση το είδος του παραγωγικού συντελεστή που θα απασχοληθεί σε κάθε επενδυτικό σχέδιο με διαφοροποίηση στο είδος της ενίσχυσης. Για τις επενδύσεις εντάσεως εργασίας προτείνεται να προβλεφθεί η κάλυψη των ασφαλιστικών εισφορών των απασχολούμενων για τα 3 πρώτα χρόνια του επενδυτικού σχεδίου και για τις επενδύσεις εντάσεως κεφαλαίου η επιδότηση του επιτοκίου δανεισμού. 
Επιδότηση της χρηματοδοτικής μίσθωσης σε όλες τις κατηγορίες επενδυτικών σχεδίων και για το σύνολο των αποκτούμενων στοιχείων ενεργητικού. Στο κόστος να συμπεριλαμβάνονται και οι δαπάνες μεταφοράς και εγκατάστασης των αποκτούμενων στοιχείων. 
Αξιοποίηση του Πληροφοριακού Συστήματος Κρατικών Ενισχύσεων για ενημέρωση των επενδυτών, για παρακολούθηση των αιτημάτων και των επί μέρους διοικητικών καταστάσεων κάθε επενδυτικού σχεδίου, με χρήση ειδικού κωδικού. 
Καταβολή της επιχορήγησης με μεταφορά χρημάτων σε τραπεζικούς λογαριασμούς των δικαιούχων (χρήση ηλεκτρονικής Τραπεζικής e-banking). 
Ανάρτηση στο διαδίκτυο όλων των οδηγών εφαρμογής και ελέγχου, καθώς και των κατά περίπτωση απαιτουμένων δικαιολογητικών. 
Σύσταση ειδικής Υπηρεσίας για τον έλεγχο των αιτήσεων υπαγωγής με στελέχη που διαθέτουν ικανότητα, εξειδικευμένη εμπειρία, οργάνωση και έχουν αξιολογηθεί ως προς τα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα τους. 
Προώθηση ενός πλαισίου πιστοποίησης προσόντων των μελετητών του αναπτυξιακού νόμου στην κατεύθυνση μιας αξιόπιστης, διαφανούς και αποτελεσματικής αναπτυξιακής στρατηγικής. Τα οικονομικά χαρακτηριστικά της μελέτης είναι αντικείμενο του οικονομολόγου μελετητή, ο οποίος πρέπει να πιστοποιηθεί για την επάρκεια του από το Οικονομικό Επιμελητήριο της Ελλάδας (ΟΕΕ). 
Επανεξέταση των κριτηρίων βαθμολόγησης και επανασχεδιασμός της μεθοδολογίας αξιολόγησης και βαθμολόγησης των επενδυτικών σχεδίων. 
Αξιολόγηση και έλεγχος των επενδυτικών προτάσεων στο οικονομικό τμήμα τους αποκλειστικά από οικονομολόγους. Η κατάρτιση από το ΟΕΕ μητρώων οικονομολόγων αξιολογητών και ελεγκτών πιστοποιώντας την γνώση τους με την παρακολούθηση ειδικών σεμιναρίων και αξιολόγησης των τυπικών και ουσιαστικών προσόντων τους θα συμβάλει στην διαφάνεια διαχείρισης των επενδυτικών ενισχύσεων, στον αξιόπιστο έλεγχο, στην οικονομική αποτελεσματικότητα. 
Στο πρότυπο της οικονομοτεχνικής μελέτης πρέπει να γίνει σαφής διάκριση του οικονομικού και τεχνικού μέρους της. Το Οικονομικό Επιμελητήριο θα επιδιώξει σε συνεργασία με τους άλλους εμπλεκόμενους επιστημονικούς φορείς να καταθέσει ολοκληρωμένη πρόταση για τη δημιουργία ειδικών μητρώων μελετητών, ελεγκτών και αξιολογητών του Αναπτυξιακού Νόμου. 
Το Οικονομικό Επιμελητήριο της Ελλάδας, ο θεσμοθετημένος οικονομικός σύμβουλος της πολιτείας, με τις θέσεις και προτάσεις του για την επόμενη μέρα της ελληνικής οικονομίας και τον αναπτυξιακό σχεδιασμό της χώρας μας, θεωρεί απαραίτητη τη συμμετοχή του στην ομάδα εργασίας του Υπουργείου, η οποία θα επεξεργασθεί και θα εκπονήσει το νέο αναπτυξιακό νομοσχέδιο. 

Προτάσεις ΟΕΕ  για το νέο Αναπτυξιακό Νόμο

Το Οικονομικό Επιμελητήριο της Ελλάδας ανταποκρινόμενο στην πρόσκληση της Γενικής Γραμματείας Στρατηγικών & Ιδιωτικών Επενδύσεων και στο πλαίσιο της θεσμικής του παρέμβασης, διατυπώνει τις θέσεις και απόψεις του σχετικά με το νέο Αναπτυξιακό πλαίσιο, το οποίο θα έχει ως στόχο την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας, την κινητοποίηση των παραγωγικών δυνάμεων της ελληνικής οικονομίας, τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και την εξάλειψη της γραφειοκρατίας που παρατηρήθηκε κατά την εφαρμογή των προηγούμενων αναπτυξιακών νόμων. Το νέο αναπτυξιακό πρότυπο με κατεύθυνση την παραγωγή, την καινοτομία και τις νέες τεχνολογίες θα συμβάλει στην οικονομική ανάταξη της χώρας μας και στην έξοδό της από την υφεσιακή κρίση. 
1. Στρατηγικός προσανατολισμός ενισχύσεων των επενδυτικών σχεδίων 
α) Παροχή επαρκών κινήτρων ώστε να καθιστά ελκυστική την υλοποίηση επενδύσεων, τόσο από Έλληνες όσο και από ξένους επενδυτές, σε τομείς που συμβάλουν στην οικονομική ανάπτυξη της χώρας και ειδικότερα: 
Στην αναδιάρθρωση του παραγωγικού συστήματος της χώρας. 
Στην εισαγωγή νέων τεχνολογιών. 
Στην προώθηση της τοπικής και περιφερειακής ανάπτυξης. 
Στην διατήρηση υφισταμένων και τη δημιουργία νέων βιώσιμων θέσεων απασχόλησης. 
Στη βελτίωση της ανταγωνιστικής θέσης των επιχειρήσεων τόσο στο εσωτερικό όσο και στις διεθνείς αγορές. 
Στην αναβάθμιση της ποιότητας των Ελληνικών προϊόντων. 
2. Στην ενσωμάτωση στην παραγωγική διαδικασία όλων των κανόνων προστασίας του περιβάλλοντος και των φυσικών πόρων. 
Στην απλοποίηση των διαδικασιών και στην χωρίς γραφειοκρατικές καθυστερήσεις έγκριση των επενδυτικών σχεδίων. 
β) Προώθηση ειδικών κατηγοριών επενδυτικών σχεδίων με δυνατότητα δημιουργίας ισχυρού ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος, ήτοι διασφάλιση προτεραιότητας σε επενδύσεις που θα στοχεύουν : 
 στην ανάπτυξη υψηλής ποιότητας και εξωστρεφών προϊόντων και υπηρεσιών, 
στην ανάπτυξη ειδικών κατηγοριών καινοτομίας, 
στην ενίσχυση της σύνδεσης της έρευνας με την παραγωγή, 
στην προώθηση της βιώσιμης απασχόλησης, 
στην προώθηση της ανάπτυξης και αποτελεσματικής λειτουργίας συνεργατικών σχηματισμών (οριζόντιου και κάθετου χαρακτήρα) σε όλο το εύρος της παραγωγικής αλυσίδας, 
στη σύνδεση των επενδύσεων με την τοπική οικονομία, με προώθηση συνεργειών με άλλους παραγωγικούς τομείς και αξιοποίηση τοπικών χαρακτηριστικών και πλεονεκτημάτων, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της Στρατηγικής Έξυπνης Εξειδίκευσης 2014-2020, για κάθε Περιφέρεια, 
στην ανάπτυξη νέων Τουριστικών Προϊόντων - διεύρυνση της Τουριστικής 
Περιόδου, 
στην αύξηση και της έμμεσης απασχόλησης, μέσω των συνεργειών με άλλους παραγωγικούς τομείς. 
γ) Σχετικά με τις συνθήκες που επικρατούν στη χώρα μας, η διατήρηση του θεσμού των άμεσων ενισχύσεων επιβάλλεται από τη διαρθρωτική εικόνα της ελληνικής οικονομίας (πολύ μικρές επιχειρήσεις οικογενειακού χαρακτήρα κλπ). 
Ειδικότερα : 
3. Πρωτογενής Τομέας 
Η χώρα μας θα πρέπει να δώσει ιδιαίτερη έμφαση σε όλες τις δραστηριότητες του πρωτογενή τομέα και τα κίνητρα που προβλέπονται για τις επιχειρήσεις του γεωργικού, κτηνοτροφικού και αλιευτικού τομέα είναι ανάγκη να επεκταθούν και στις δραστηριότητες τυποποίησης, προώθησης εξαγωγών, μεταφοράς, εφαρμογής νέων τεχνολογιών. Σε ό,τι αφορά στον πρωτογενή τομέα, προτείνουμε τα κριτήρια ενίσχυσης να είναι ενιαία και χωρίς εξαιρέσεις για όλη τη χώρα. 
Τουριστικός Τομέας 
Η χώρα μας διέθετε ανέκαθεν συγκριτικό πλεονέκτημα ως χώρα θερινών διακοπών που σε συνδυασμό με τις καλές κλιματολογικές συνθήκες και την επιμήκυνση των εποχών της άνοιξης και του θέρους μπορούν να προσδώσουν στη χώρα τον χαρακτηρισμό του διεθνούς θέρετρου. 
Εκτιμούμε ότι η δημιουργία τουριστικών μονάδων που παρέχουν υψηλής ποιότητας υπηρεσίες με εγκαταστάσεις ειδικών μορφών τουρισμού (συνεδριακά κέντρα, κέντρα θαλασσοθεραπείας, γήπεδα γκολφ, μαρίνες κλπ), είναι σκόπιμη σε όλη την επικράτεια και ως εκ τούτου οι επενδύσεις αυτές θα πρέπει να ενισχύονται συνολικά τόσο για τις εγκαταστάσεις ειδικού τουρισμού όσο και για τις νέες κλίνες που δημιουργούν. 
Για τις επενδύσεις αμιγώς ξενοδοχειακών μονάδων θα πρέπει να γίνει επανακαθορισμός των περιοχών εφαρμογής των κινήτρων και των αποκλειομένων περιοχών (κορεσμένες τουριστικά περιοχές). 
Δευτερογενής Τομέας (Μεταποίηση) 
Ο τομέας της μεταποίησης δεν είναι μεταξύ αυτών που αποτελούν πλέον συγκριτικό πλεονέκτημα για τη χώρα. 
Εκτιμάται ότι στον τομέα της μεταποίησης θα πρέπει να δοθεί έμφαση σε κίνητρα τα οποία θα προσελκύσουν μεγάλες επενδύσεις εντάσεως κεφαλαίου. Για τον συγκεκριμένο τομέα πρέπει να υπάρξει κλαδική πολιτική, κατατάσσοντας τις επιχειρήσεις σε κατηγορίες χαμηλής, μέσης και υψηλής ενίσχυσης. 
4. Υπηρεσίες - Εμπόριο 
Δεδομένου του σημαντικού ρόλου στην σύγχρονη οικονομία του τομέα των υπηρεσιών και του εμπορίου θεωρούμε ότι η παροχή ενισχύσεων πρέπει να διευρυνθεί και στους τομείς αυτούς. 
Λόγω των δημοσιονομικών περιορισμών η επέκταση των κρατικών ενισχύσεων στον τομέα των υπηρεσιών και του εμπορίου θα πρέπει να οριοθετηθεί σε συγκεκριμένες δραστηριότητες και επενδύσεις που δημιουργούν ουσιαστική υποδομή και υποστήριξη άλλων παραγωγικών τομέων (εμπορευματικοί σταθμοί, δίκτυα διανομής, μεταφορικά μέσα, logistics, υπηρεσίες ψηφιακής τεχνολογίας κλπ). Κατεξοχήν θα πρέπει να επιδοτηθούν οι εμπορικές επιχειρήσεις όταν συνάπτουν συνεργασία με παραγωγικές επιχειρήσεις και χρησιμοποιούν τα δίκτυα τους είτε στο εσωτερικό είτε στο εξωτερικό. 
2. Δομή - Σύνθεση των ενισχύσεων 
Με δεδομένη σήμερα την οικονομική κρίση που βιώνει η χώρα μας και την ανάγκη ενδυνάμωσης της ιδιωτικής οικονομίας θα πρέπει να επανεξετασθούν τα είδη ενισχύσεων. Λόγω της έλλειψης ρευστότητας με την εφαρμογή των capital control μία επιχείρηση ζητεί επιχορήγηση κεφαλαίου από το Κράτος, αντί των φοροαπαλλαγών που προβλέπονται. 
Λόγω των οικονομικών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν πολλές επιχειρήσεις στη λειτουργία τους από την κρίση του χρηματοπιστωτικού συστήματος στη χώρα μας και τα οποία οδηγούν αναπόφευκτα στην μη ολοκλήρωση των επενδυτικών τους σχεδίων καθίσταται σήμερα επιτακτική ανάγκη η στήριξή τους με ευνοϊκούς όρους από τις τράπεζες. 
Τα φορολογικά κίνητρα στοχεύουν σε μακροπρόθεσμη ενίσχυση της επένδυσης και τα οφέλη από την εφαρμογή τους καθίστανται ορατά κυρίως σε υφιστάμενες επιχειρήσεις (παλαιοί φορείς) οι οποίοι πραγματοποιούν νέες επενδύσεις στα πλαίσια των αναπτυξιακών νόμων ενώ για νέες επιχειρήσεις (νέοι φορείς), οι ενισχύσεις από την εφαρμογή των φορολογικών κινήτρων περιορίζονται από λογιστικής πλευράς σε χαμηλά επίπεδα και σε βάθος χρόνου μετά την υλοποίηση της επένδυσης. Η αποτελεσματικότητα της φορολογικής απαλλαγής διασφαλίζεται με την ταχύτερη και χωρίς καθυστερήσεις ανάκτηση της ισοδύναμης επιχορήγησης (για παράδειγμα, με συνυπολογισμό εκπτώσεων και σε έμμεσους φόρους, π.χ. στο ΦΠΑ). 
 Με δεδομένο το υψηλό ποσοστό ανεργίας προτείνεται ο διαχωρισμός των επενδυτικών σχεδίων με βάση το είδος του παραγωγικού συντελεστή που θα απασχοληθεί σε κάθε επενδυτικό σχέδιο με διαφοροποίηση στο είδος της ενίσχυσης. Για τις επενδύσεις εντάσεως εργασίας προτείνεται να προβλεφθεί η κάλυψη των ασφαλιστικών εισφορών των απασχολούμενων για τα 3 πρώτα χρόνια του επενδυτικού σχεδίου και για τις επενδύσεις εντάσεως κεφαλαίου η επιδότηση του επιτοκίου δανεισμού. 
Προτείνεται να προβλεφθούν δράσεις για την στήριξη και διατήρηση της λειτουργίας των επιχειρήσεων με εξαγωγικό χαρακτήρα όπως χρηματοπιστωτικά εργαλεία που θα ενισχύσουν πραγματικά τη ρευστότητα των επιχειρήσεων. 
Εφαρμογή της επιδότησης χρηματοδοτικής μίσθωσης σε όλες τις κατηγορίες επενδυτικών σχεδίων και για το σύνολο των αποκτούμενων στοιχείων ενεργητικού. Στο κόστος να συμπεριλαμβάνονται και οι δαπάνες μεταφοράς και εγκατάστασης των αποκτούμενων στοιχείων. 
Tα χρηματοδοτικά (κεφαλαιακά) κίνητρα και η επιδότηση τόκων ή επιδότηση χρηματοδοτικής μίσθωσης στην περίπτωση που η επένδυση χρηματοδοτείται με leasing, έχουν αμεσότερη επίδραση κυρίως στο στάδιο υλοποίησης της επένδυσης που θεωρείται και κρίσιμο διάστημα για το επιχειρηματικό σχέδιο. 
3. Επενδυτικά σχέδια 
Σημειώνουμε ότι ένα μεγάλο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις είναι οι χρονοβόρες και δαπανηρές διαδικασίες υποβολής της επενδυτικής πρότασης και των σχετικών δικαιολογητικών. Η απλοποίηση και η αποσαφήνιση του προτύπου της αίτησης υπαγωγής με περιορισμό των δικαιολογητικών μόνο στα απολύτως αναγκαία, θα συμβάλει στην προσέλκυση επενδύσεων. Σήμερα η γραφειοκρατία, ο μεγάλος αριθμός των δικαιολογητικών που θα έπρεπε να αναζητούνται αυτεπάγγελτα από τις υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Επενδύσεων, η μη υιοθέτηση ενός σύγχρονου απλού προτύπου οικονομοτεχνικής μελέτης το οποίο θα αναδεικνύει τα βασικά χαρακτηριστικά της επένδυσης και θα τεκμηριώνει την βιωσιμότητά της, αποτρέπει τους επιχειρηματίες και ιδιαίτερα τους νέους από την υποβολή καινοτόμων επενδυτικών σχεδίων. Η οικονομοτεχνική μελέτη πρέπει να έχει επαρκή στοιχεία τα οποία θα τεκμηριώνουν με βεβαιότητα την ικανότητα ολοκλήρωσης των επενδυτικών σχεδίων. 
Οι προτάσεις του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος : 
 Βελτίωση της λειτουργικότητας και της χρηστικότητας του Πληροφοριακού 
Συστήματος Κρατικών Ενισχύσεων με ανάπτυξη νέων εφαρμογών ή προσαρμογής τους στις νέες διαδικασίες, με στόχο την πλήρη υποστήριξη της διαχείρισης του συνόλου των διαδικασιών υποβολής, αξιολόγησης, ένταξης, παρακολούθησης και ελέγχου ολοκλήρωσης των επενδυτικών σχεδίων, καθώς και της καταβολής των ενισχύσεων και του ελέγχου της τήρησης των υποχρεώσεων των ενισχυόμενων επιχειρήσεων. Αξιοποίηση του Πληροφοριακού Συστήματος Κρατικών Ενισχύσεων για ενημέρωση των επενδυτών, για παρακολούθηση των αιτημάτων και των επί μέρους διοικητικών καταστάσεων κάθε επενδυτικού σχεδίου, με χρήση ειδικού κωδικού. Καταβολή της επιχορήγησης με μεταφορά χρημάτων σε τραπεζικούς λογαριασμούς των δικαιούχων (χρήση ηλεκτρονικής Τραπεζικής e-banking). 
Οι πολύπλοκες και σε πολλές περιπτώσεις ασαφείς διατάξεις του αναπτυξιακού νόμου και μη κατανοητές στους επενδυτές με τις πρακτικές παραπομπής σε έκδοση κανονιστικών πράξεων, έχουν ως αποτέλεσμα μεγάλες καθυστερήσεις στην υλοποίησή του. Καθίσταται αναγκαία η κατάρτιση σαφών και αναλυτικών οδηγών για τους επενδυτές και για τα αρμόδια όργανα ελέγχου, με στόχο τη διασφάλιση της ομοιόμορφης εφαρμογής των διαδικασιών, σε κεντρικό και περιφερειακό επίπεδο, καθώς και της διαφάνειας και αποτελεσματικότητας των ελέγχων. Πρέπει να γίνεται η ανάρτηση στο διαδίκτυο όλων των οδηγών εφαρμογής και ελέγχου, καθώς και των κατά περίπτωση απαιτουμένων δικαιολογητικών. 
Να εξετασθεί η σύσταση ειδικής Υπηρεσίας για τον έλεγχο των αιτήσεων υπαγωγής με στελέχη που διαθέτουν ικανότητα, εξειδικευμένη εμπειρία, οργάνωση και έχουν αξιολογηθεί ως προς τα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα τους. Απαραίτητη είναι η εφαρμογή ολοκληρωμένου και συστηματικού πλαισίου διαρκούς επιμόρφωσης και ενημέρωσης του εμπλεκόμενου ανθρώπινου δυναμικού. Η πολιτεία πρέπει να δώσει τα εχέγγυα ώστε ο επιχειρηματίας να αποκτήσει ξανά την εμπιστοσύνη του στις υπηρεσίες διαχείρισης των επενδυτικών προγραμμάτων. 
Η σύνταξη μιας άρτιας οργανωμένης επενδυτικής πρότασης προϋποθέτει την ενημέρωση και εξειδίκευση του μελετητή στις διαδικασίες του Αναπτυξιακού Νόμου. Είναι αναγκαία η προώθηση ενός πλαισίου πιστοποίησης προσόντων των μελετητών του αναπτυξιακού νόμου στην κατεύθυνση μιας αξιόπιστης, διαφανούς και αποτελεσματικής αναπτυξιακής στρατηγικής. Τα οικονομικά χαρακτηριστικά της μελέτης είναι αντικείμενο του οικονομολόγου μελετητή ο οποίος πρέπει να πιστοποιηθεί για την επάρκεια του από το Οικονομικό Επιμελητήριο της Ελλάδας (ΟΕΕ). 

Πρέπει να επανεξετασθούν τα κριτήρια βαθμολόγησης και να επανασχεδιασθεί η μεθοδολογία αξιολόγησης και βαθμολόγησης των επενδυτικών σχεδίων. Τα κριτήρια βαθμολόγησης πρέπει : 
α) να ικανοποιούν τους αναπτυξιακούς στόχους της χώρας, 
β) να διασφαλίζουν την υλοποίηση παραγωγικών, αποδοτικών, εξωστρεφών και βιώσιμων επενδύσεων, 
γ) να προσβλέπουν στην μείωση της ανεργίας με τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, 
δ) να προωθούν την εφαρμογή νέων τεχνολογιών στην παραγωγή. 
Εκτιμούμε ότι το πλέον σημαντικό κριτήριο με την μεγαλύτερη βαρύτητα για την επιλογή των κατάλληλων επενδύσεων πρέπει να ορισθεί «η βελτίωση της παραγωγικότητας» με τρόπο προσδιορισμού της «τη μείωση του κόστους λειτουργίας της επιχείρησης. 
Το κριτήριο της καινοτομίας όπως χρησιμοποιείται σήμερα δεν ενισχύει την ανταποδοτικότητα των επενδυτικών επιχορηγήσεων, δεν συμβάλει στην αύξηση του ΑΕΠ της χώρας και η έννοια της καινοτομίας πρέπει να αποσαφηνισθεί και να ερμηνευθεί ως διαδικασία η οποία συνεισφέρει αποτελεσματικά στην παραγωγικότητα, στην μείωση του κόστους και στην αξιοποίηση νέων ευκαιριών ανάπτυξης. 
Η αξιολόγηση και ο έλεγχος των επενδυτικών προτάσεων στο οικονομικό τμήμα τους προτείνουμε να γίνεται αποκλειστικά από οικονομολόγους. Η κατάρτιση από το ΟΕΕ μητρώων οικονομολόγων αξιολογητών και ελεγκτών πιστοποιώντας την γνώση τους με την παρακολούθηση ειδικών σεμιναρίων και αξιολόγησης των τυπικών και ουσιαστικών προσόντων τους θα συμβάλει στην διαφάνεια διαχείρισης των επενδυτικών ενισχύσεων, στον αξιόπιστο έλεγχο, στην οικονομική αποτελεσματικότητα. 

4. Γενικές Παρατηρήσεις 
Η βελτίωση της παραγωγικότητας στην ελληνική οικονομία, η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας, η εξειδίκευση στην παραγωγή, η εξωστρέφεια της οικονομίας είναι στόχοι που θα συμβάλουν στη οικονομική ανάταξη της χώρας με την δίκαιη αξιοποίηση της κατανομής ενισχύσεων στους παραγωγικούς τομείς, την ενίσχυση της διαφάνειας και τη καταπολέμηση της γραφειοκρατίας. 
1. Με το νέο αναπτυξιακό πρότυπο πρέπει να εκλείψουν : 
α) οι χρονοβόρες διαδικασίες και καθυστερήσεις που παρατηρούνται στα στάδια από την κατάρτιση της επενδυτικής πρότασης μέχρι την ολοκλήρωση και χρηματοδότηση του επενδυτικού σχεδίου, 
β) οι ενισχύσεις μη βιώσιμων επενδύσεων χωρίς αναπτυξιακό χαρακτήρα, 
γ) οι αδυναμίες και παθογένειες του μηχανισμού ελέγχου και αξιολόγησης των επενδυτικών σχεδίων, 
δ) το ασταθές και περίπλοκο φορολογικό περιβάλλον για τα εγκεκριμένα επενδυτικά σχέδια. 
Πολλές από τις επιδοτήσεις για την χρηματοδότηση επενδύσεων από το 1978 μέχρι σήμερα συνεισέφεραν πολύ λιγότερα του αναμενόμενου στην αναπτυξιακή προσπάθεια. Η εμπειρία των προηγούμενων επενδυτικών νόμων θα πρέπει να μελετηθεί και να ληφθεί υπόψη στην διαμόρφωση του νέου επενδυτικού πλαισίου. 
2. Η παρατεταμένη έλλειψη ρευστότητας και η αύξηση των μη εξυπηρετούμενων δανείων η οποία περιόρισε την δανειοδοτική δυνατότητα των Τραπεζών, δημιουργεί κενό χρηματοδότησης με αποτέλεσμα τη συνεχή μείωση του επενδυτικού ενδιαφέροντος. Η σταθεροποίηση της οικονομίας και η άμεση προώθηση των διαρθρωτικών αλλαγών στη χώρα μας είναι το ζητούμενο για την υποστήριξη των επενδυτικών σχεδίων. Για την προσέλκυση επενδύσεων πρέπει να υιοθετηθούν νέα μέτρα στήριξης και χρηματοδότησης και θέσπιση ειδικού καθεστώτος ενισχύσεων με έγκριση από την ΕΕ με βάση τις συνθήκες λειτουργίας. 
3. Στο πρότυπο της οικονομοτεχνικής μελέτης πρέπει να γίνει σαφής διάκριση του οικονομικού και τεχνικού μέρους της. Το Οικονομικό Επιμελητήριο θα επιδιώξει σε συνεργασία με τους άλλους εμπλεκόμενους επιστημονικούς φορείς να καταθέσει 
ολοκληρωμένη πρόταση για τη δημιουργία ειδικών μητρώων μελετητών, ελεγκτών και αξιολογητών του Αναπτυξιακού Νόμου. 
4. Το Οικονομικό Επιμελητήριο της Ελλάδας, ο θεσμοθετημένος οικονομικός σύμβουλος της πολιτείας, με τις θέσεις και προτάσεις του για την επόμενη μέρα της ελληνικής οικονομίας και τον αναπτυξιακό σχεδιασμό της χώρας μας, θεωρεί απαραίτητη τη συμμετοχή του στην ομάδα εργασίας του Υπουργείου, η οποία θα επεξεργασθεί και θα εκπονήσει το νέο αναπτυξιακό νομοσχέδιο. 

Δεν υπάρχουν σχόλια: