Το καλοκαίρι ήρθε - και είναι ταυτισμένο με την
παραλία. Βουτιές, σεξ, πλάκα, μυστήριο, ίντριγκα, έρωτες μέχρι δακρύων: η
παραλία πάντα προσφέρει το τέλειο σκηνικό για κάθε δράση. Το σινεμά υπήρξε
αναπόφευκτα ο καλύτερος υμνητής των ανέμελων στιγμών παρά θιν αλός
1 «Και ο Θεός έπλασε
τη γυναίκα» (1956).
Μετά από αυτή την ταινία του Ροζέ Βαντίμ με
πρωταγωνίστρια την 21 ετών τότε, σύζυγό του, Μπριζίτ Μπαρντό, το Σεν Τροπέ
γέμισε άντρες. Εψαχναν όλοι, μήπως και βρουν μία ακόμα Ζιλιέτ (ο καθένας για τον
εαυτό του).
Εψαχαν μια γυναίκα πρόσχαρη και δεκτική, με ελεύθερο πνεύμα και
ομορφιά όμοια με κούκλας. Εψαχναν αυτό που δεν υπάρχει δηλαδή.
Ενας κριτικός της εποχής είχε γράψει πως «το μπικίνι
της πρωταγωνίστριας είναι η ανταμοιβή για όλες τις στερήσεις που αναγκάστηκαν να
υποστούν μεταπολεμικά οι Ευρωπαίοι».
2
«Ζορμπάς» (1964).
Ο Αντονι Κουίν ως Ζορμπάς δεν μπορεί να αντισταθεί στον
χορό πάνω στην άμμο και δίπλα στο νερό. Πετάει τα ρούχα από πάνω του και
χαίρεται τη στιγμή. «Μάθε μου να χορεύω» του λέει ο ξενέρωτος Εγγλέζος (Αλαν
Μπέιτς).
Και τότε ξεχύνεται μέσα στο σινεμά η μουσική του Θεοδωράκη. Αυτή η
σκηνή, στο κλείσιμο της θρυλικής ταινίας του Μιχάλη Κακογιάννη, σημαίνει Ελλάδα,
για όλους τους μη Ελληνες που την έχουν δει σε ολόκληρο τον κόσμο.
3 «Αυτή είναι η Ζωή Μου» (1959).
Το μελόδραμα
που μοιάζει με καρτ ποστάλ αρχίζει με μία ωραία εκδρομή, σε παραθαλάσσια
περιοχή. Εκεί η Λάνα Τάρνερ χάνει την κόρη της και τελικά τη βρίσκει, να την
προσέχει μια ευγενική Αφροαμερικανή. Μπικίνι, καπέλα, ομπρέλες, αντηλιακά, ήλιος
θάλασσα, βουτιές. Ολα όσα θέλει κανείς για το Σαββατοκύριακο,
δηλαδή.
4 «Γαλάζια Χαβάη» (1961).
Σχεδόν μόλις είχε
τελειώσει τον στρατό ο Ελβις. Χαρούμενος και καλογυαλισμένος, παίζει στην πρώτη
και καλύτερη από τις τρεις ταινίες με τη Χαβάη και κουνάει πέρα δώθε τους
καλογυμνασμένους γλουτούς του. Το μόνο που ζητάει από τη ζωή (σε όλη τη διάρκεια
της ταινίας) είναι να καλοπερνάει με τους φίλους του και το κορίτσι του στο
παραδεισένιο νησί.
5 «Η Γοργόνα» (1984).
Ο Τομ Χανκς ξυπνάει με τα
ρούχα στην παραλία, μετά από άσχημο μεθύσι και βογκάει. Τότε εμφανίζεται γυμνή η
Ντάριλ Χάνα μέσα από κάτι θάμνους, τον φιλάει τρυφερά και μετά εξαφανίζεται
πάλι, μέσα στο κύμα. Εκείνος δεν βλέπει την ουρά της, εμείς (οι θεατές) τη
βλέπουμε. Κάπως έτσι αρχίζει αυτό το αφελές ρομαντσάκι, που πάντως το
παρακολουθείς ευχάριστα μέσα στον καύσωνα.
6 «Η Παραλία» (2000).
Ο «Αρχοντας των Μυγών»
(1954) του βρετανού νομπελίστα συγγραφέα Γουίλιαμ Γκόλντινγκ σε επανέκδοση για
την ταξιδιωτική γενιά των ψαγμένων οδηγών Lonely Planet. Η ταινία γυρίστηκε στην
Ταϊλάνδη, με πρωταγωνιστή τον Λεονάρντο ντι Κάπριο, και αφηγείται τις δυσάρεστες
περιπέτειες ενός νέου και ανήσυχου ταξιδιώτη που ψάχνει τον παράδεισο και δεν
τον βρίσκει πουθενά.
7 «Η Γαλάζια Λίμνη» (1980).
Η Μπρουκ Σιλντς και
ο Κρίστοφερ Ατκινς, χάρη σ΄αυτή την ταινία, πρωταγωνιστούσαν στη Μανίνα και στη
Σούπερ Κατερίνα, έναν χρόνο προτού φέρει ο Ανδρέας Παπανδρέου την «Αλλαγή» στην
Ελλάδα. Τότε η Μπρουκ Σιλντς ήταν ένα πανέμορφο κορίτσι και ο Κρις Ατκινς ένα
αγόρι με ολόξανθα μπουκλάκια. Οι δυο τους ήταν ναυαγοί σε ένα μαγικό νησί και
εκεί ανακάλυψαν τι κάνουν στη ζωή ένας άντρας και μια γυναίκα. Αυτά. Και ωραίες
παραλίες.
8 «Νότιος Ειρηνικός» (1958).
Φοβερές παραλίες.
Αυτό έχει να προσφέρει η ταινία, ως φόντο για να ακουστούν τα καταπληκτικά
τραγούδια των Ροτζερς & Χάμερσταϊν, οι οποίοι εμφανίζονται ως μία μπάντα
απογοητευμένων ναυτών που γυρίζουν εδώ κι εκεί και τραγουδάνε: «There is Nothin'
Like a Dame». Και η Μίτζι Γκέινορ τους απαντάει: «I'm Gonna Wash That Man Right
Outta My Hair». Ολα αυτά εν καιρώ πολέμου, υποτίθεται.
9 «Ο Ταλαντούχος Κύριος
Ρίπλεϊ» (1999).
Ο Τζουντ Λο και η Γκουίνεθ Πάλτροου ξαπλώνουν και μαυρίζουν
στο νησάκι Ισκια κοντά στη Νάπολη, και εκεί πηγαίνει και τους γνωρίζει ο Ματ
Ντέιμον, αυτός που θέλει να κλέψει τη λαμπερή και ξέγνοιαστη ζωή τους. Πέφτουν
και οι δύο θύματα, πολύ εύκολα, πολύ γρήγορα, πολύ χαριτωμένα. Σε ένα από τα
ομορφότερα και τα πιο ηλιόλουστα σκηνικά της Μεσογείου. Το τέλος του κυρίου
Ρίπλεϊ, θα είναι πολύ πιο πικρό και νεφελώδες.
10 «Μερικοί το Προτιμούν Καυτό» (1959).
Στη
Φλόριντα! Εκεί πήγαν να κρυφτούν, ντυμένοι γυναίκες, ο Τόνι Κέρτις και ο Τζακ
Λέμον, από τους γκάνγκστερ που τους κυνηγούσαν στο Σικάγο. Δύο μοναδικές
ερμηνείες! Δύο ξεκαρδιστικές μεταμφιέσεις. Και μαζί τους η Μέριλιν, χαριτωμένη
και ελαφρώς μεθυσμένη, να παίζει γιουκαλίλι. Στην παραλία με τους
εκατομμυριούχους υποψήφιους γαμπρούς.
11 «Θάνατος στη Βενετία» (1971).
Μια άλλου
είδους παραλία, είναι αυτή στο νησάκι Λίντο, της Βενετίας, στο ατμοσφαιρικό
ξενοδοχείο Le Bains με τις πολυτελείς καμπάνες για τους πλούσιους λουόμενους.
Εκεί ο ομοφυλόφιλος συνθέτης που παραπέμπει στον Μάλερ, παρακολουθεί ένα νεαρό
αγόρι και παρασύρεται στη δίνη της χολέρας. που μαστίζει την πόλη. Ενα
καταπληκτικό βιβλίο από τον Τόμας Μαν, μια πολύ όμορφη ταινία από τον Λουκίνο
Βισκόντι.
12 «Οσο Υπάρχουν Ανθρωποι» (1954).
Το «From
Here to Eternity» προβλήθηκε στην Ελλάδα με τον τίτλο «Οσο υπάρχουν άνθρωποι».
Σήμερα, είναι μια ταινία πολυκαιρισμένη ως και ξεπερασμένη, που κρατάει ίσως
για τις δεύτερες ερμηνείες, του Φρανκ Σινάτρα και του Ερνεστ Μποργκνάιν και
βεβαίως για το φιλί. Το Φιλί. Η σκηνή με τον Μπαρτ Λάνκαστερ και την Ντέμπορα
Κερ που φιλιούνται στην άμμο, ενώ τους λούζει η θάλασσα είναι η πρώτη που
έρχεται στο μυαλό του σινεφίλ όταν ακούει τις λέξεις «φιλί» και «παραλία». Ακόμα
και αυτό το φιλί όμως, τελικά το παίρνει το κύμα, βάσει σεναρίου. Σε λίγο οι
Γιαπωνέζοι θα βομβαρδίσουν το νησί.
13 «Το Kυνήγι του Kλέφτη» (1955).
Ο Κάρι
Γκραντ, πρώην κλέφτης κοσμημάτων, έχει πλέον αποσυρθεί στους αμπελώνες του, στη
Γαλλική Ριβιέρα. Εκεί όμως κάποιος νέος κλέφτης, μιμείται το κομψό στιλ του, και
ο γόης θέλει να τον πιάσει για να αποκαταστήσει τη φήμη του. Τότε, γνωρίζει την
πανέμορφη, πάνκομψη και πάμπλουτη Γκρέις Κέλι η οποία πέφτει επίσης θύμα του
κλέφτη. Η μελλοντική πριγκίπισσα με το στιλ της δίνει ακόμη περισσότερη λάμψη
στην παραλία της Ριβιέρας. Εδώ, ο συνήθως αυστηρός και πουριτανός Αλφρεντ
Χίτσκοκ δεν έχει κανέναν ενδοιασμό να αφήσει την κάμερα να σαγηνευτεί από την
υπέροχη Γκρέις.
14 «Ξαφνικά πέρσι το καλοκαίρι» (1959).
Ταινία
μυστηρίου που εκτυλίσσεται στον Αμερικανικό Νότο και βασίζεται στο ομώνυμο
θεατρικό έργο του Τενεσί Γουίλιαμς. Η Λιζ Τέιλορ παγιδεύεται από τη θεία της, η
οποία θέλει να τη στείλει να κάνει λοβοτομομή, ως πνευματικά διαταραγμένη. Ο
λόγος; Η Λιζ Τέιλορ το προηγούμενο καλοκαίρι υπήρξε αυτόπτης μάρτυς του θανάτου
του εξαδέλφου της. Που; Στις ακτές της Ισπανίας.
15 «Ερωτική εκδίκησις» (1955).
Ενα φιλμ νουάρ
που εκτυλίσσεται στην παραλία. Η Τζόαν Κρόφορντ πηγαίνει διακοπές στη θερινή
κατοικία του μακαρίτη συζύγου της. Εκεί γνωρίζει και ερωτεύεται τον γόη της
παραλίας, ο οποίος παραδόξως μπαινοβγαίνει στο σπίτι της Κρόφορντ σαν να ήταν
δικό του. Η «εκδίκησις» είναι ένα πιάτο που τρώγεται και δροσερό.
16 «Δόκτωρ Νο»
(1962).
Η πρώτη ταινία Τζέιμς Μποντ με τον Σον Κόνερι και την Ούρσουλα
Αντρες. Ο προϋπολογισμός ήταν χαμηλός αλλά η επιτυχία τεράστια. Αυτή η ταινία τα
είχε όλα: έναν ωραίο κατάσκοπο για ήρωα, μπόλικη περιπέτεια, κωμικά στοιχεία,
ονειρεμένο περιβάλλον (παραλίες της Τζαμάικα) και φυσικά την Ούρσουλα Αντρες.
Την Ελβετίδα με το λευκό μαγιό και το κοχύλι, η οποία δεν διστάζει να μαχαιρώσει
αλλά ούτε και να κυλιστεί στη βρεγμένη άμμο με τον κατάσκοπο.
17 «Στέλλα» (1955).
Από αυτή την ταινία θυμάσαι το
μαχαίρωμα αλλά η σκηνή στην παραλία είναι μια πολύ ωραία σκηνή και εκεί η Μελίνα
Μερκούρη φαίνεται να έχει ένα εντυπωσιακά ωραίο σώμα. Μερκούρη - Φούντας, το
δίδυμο της καταστροφής βρέχεται στα νερά του Σαρωνικού και προετοιμάζει, το
μοιραίο τέλος του στο πειραϊκό σταυροδρόμι. Δεν θα γράψω την ατάκα.
18 «Κορίτσια στον Ηλιο» (1969).
Εδώ θα γράψω την
ατάκα: «Στάσου μύγδαλα!». Ο βοσκός θέλει να φιλέψει ντόπια «μύγδαλα» την αγγλίδα
τουρίστρια κι εκείνη φοβάται μήπως τη βιάσει και τρέχει αλαλάζοντας στα χωράφια.
Ο βοσκός συλλαμβάνεται. Στην πραγματικότητα βέβαια εκείνη την εποχή συνέβαινε
ακριβώς το αντίθετο στα ελληνικά νησιά: οι τουρίστριες έρχονταν με σκοπό να
γνωρίσουν τον βοσκό, να κάνουν σεξ και να επιστρέψουν στις πατρίδες τους
μαυρισμένες και ευχαριστημένες. Επίσης κάθε κέρασμα γινόταν δεκτό.
19 «Γυμνοί στον Ηλιο» (1960).
Ο
«Ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ» του 1960, η πρώτη ταινία δηλαδή που βασίστηκε στο
ομώνυμο μυθιστόρημα της Πατρίτσια Χάισμιθ, σε σκηνοθεσία Ρενέ Κλεμάν. Αυτή είναι
η αγαπημένη εκδοχή των σινεφίλ και εδώ όλοι παραδέχονται την απίστευτη λάμψη και
ομορφιά του Αλέν Ντελόν. Μαζί του παίζουν ο Μορίς Ρονέ και η Μαρί Λαφορέ. Η
τέλεια ταινία για θερινούς κινηματογράφους.
20 «Δέκα» (1979).
Μπο Ντέρεκ με μπεζ ολόσωμο,
σχεδόν αόρατο και μαλλιά ράστα. Αυτή η ταινία την έκανε σταρ. Η υπόθεση:
κουρασμένος μεσήλικας ξελογιάζεται με νιόπαντρη ξανθιά (δίχως να την έχει δει)
και τελικά τη συναντάει στο Μεξικό. Ας τα να πάνε. Ο τίτλος πάντως παραπέμπει
στο «δεκάρι», το «δέκα το καλό», κτλ. το οποίο στα '70s είχε γίνει πολύ της
μόδας ως έκφραση χάρη στο απίστευτο και για πρώτη φορά στην ιστορία δεκάρι της
Νάτια Κομανέτσι στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 1976.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου