Όταν η Φύση και ο ανθρώπινος παράγοντας
κόβουν το νήμα αμέτρητων ζωών.
Το 2014 σε λίγες μέρες φεύγει και η γεύση
που μας αφήνει είναι αρκετά πικρή. Σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς
γεγονότα-τραγωδίες έκαναν το γύρο του κόσμου, προκαλώντας την παγκόσμια
συγκίνηση για τις ζωές που χάθηκαν.
Η Φύση ξέσπασε την οργή της, με
σεισμούς, κατολισθήσεις και πλημμύρες, ενώ υπήρχαν και εκείνες οι περιπτώσεις
που ο ανθρώπινος παράγοντας ήταν η αιτία δυστυχημάτων.
Ο φωτογραφικός
φακός κατέγραψε δέκα από τις τραγωδίες της χρονιάς και εμείς σας τις
παραθέτουμε, με την ελπίδα ότι το 2015 θα είναι πιο αισιόδοξο και λιγότερο
αιματηρό.
Σεισμός στην Κίνα. Νεκροί: 617. Αγνοούμενοι: 112
(θεωρούνται πλέον νεκροί)
Ισχυρός
σεισμός 6,5 Ρίχτερ χτυπά τον Αύγουστο την Κίνα, αφήνοντας πίσω του τουλάχιστον
617 νεκρούς και 3.143 τραυματίες. Η σεισμική δόνηση είχε επίκεντρο την επαρχία
Γιουνάν στα νοτιοδυτικά της Κίνας, άλλη μια περιοχή που πλήττεται από τη
φτώχεια. Δεκάδες χιλιάδες σπίτια κατέρρευσαν αφήνοντας άστεγες αμέτρητες
οικογένειες. Μετά τον σεισμό, οι δρόμοι έμοιαζαν με πεδίο μάχης και τα ερείπια
ήταν το μόνο που αντίκριζε κανείς. Η νότια Κίνα έχει ταρακουνηθεί πολλές φορές
τα τελευταία χρόνια. Η φονικότερη σεισμική δόνηση είχε γίνει το 2008, αφήνοντας
πίσω της περισσότερους από 90.000 νεκρούς στην επαρχία Σιτσουάν.
Βύθιση
δύο πλοιαρίων με μετανάστες. Νεκροί: Περισσότεροι από 700
Τον
Σεπτέμβριο, δύο υπερφορτωμένα με μετανάστες πλοιάρια βυθίζονται ανοιχτά των
ακτών της Μάλτας το ένα και της Λιβύης το δεύτερο, παρασύροντας στον θάνατο
περισσότερα από 700 άτομα.
Δύο νεαροί παλαιστίνιοι επιζώντες του πρώτου
ναυαγίου αφηγήθηκαν πως αναχώρησαν από την Νταμιέτα, στην Αίγυπτο, μαζί με
περίπου 500 άλλους ανθρώπους -Σύρους, Παλαιστίνιους, Αιγύπτιους και Σουδανούς.
Οι διακινητές υποχρέωσαν πολλές φορές τους μετανάστες να αλλάξουν σκάφος και
τελικά να πηδήξουν πάνω σε ένα μικρότερο και προφανώς λιγότερο ασφαλές πλοίο.
Όταν οι επιβάτες εξεγέρθηκαν, οι διακινητές -που βρίσκονταν πάνω σε άλλο πλοίο-
εμβόλισαν το πλεούμενο των μεταναστών, το οποίο κατόπιν βυθίστηκε.
Όσο
για το πλοιάριο που ναυάγησε ανοικτά της Λιβύης, είχε ξεκινήσει την προσπάθειά
του να κάνει τον διάπλου της Μεσογείου και να φτάσει στην Ευρώπη, φορτωμένο με
μετανάστες από την υποσαχάρια Αφρική. Η Μεσόγειος έχει μετατραπεί σε υγρό
νεκροταφείο για τους μετανάστες που επιλέγουν τη θάλασσα ως το μέσο που θα τους
βοηθήσει να δραπετεύσουν από τον πόλεμο και τη φτώχεια, ιδίως μετά την
αυστηροποίηση των ελέγχων στα σύνορα των ευρωπαϊκών χωρών. Σύμφωνα με έρευνες
που έχουν γίνει γύρω από τον αριθμό των νεκρών μεταναστών που έχουν προσπαθήσει
να βρουν καλύτερη ζωή στην Ευρώπη, τα στοιχεία σοκάρουν: Από το 2000,
περισσότεροι από 25.000 άνθρωποι έχουν πνιγεί στη Μεσόγειο.
Πλημμύρες
στην Ασία. Νεκροί: Περισσότεροι από 500
Εβδομάδες
σφοδρών βροχοπτώσεων σε Ινδία, Πακιστάν και Μπαγκλαντές είχαν ως αποτέλεσμα
εκτεταμένες πλημμύρες, που κόστισαν τη ζωή σε περισσότερους από 500 ανθρώπους
τον Σεπτέμβριο. Σχεδόν δύο εκατομμύρια άνθρωποι χτυπήθηκαν από τις πλημμύρες
στις τρεις αυτές χώρες, περιλαμβανομένων 400.000 που έμειναν άστεγοι μετά την
καταστροφή των σπιτιών τους.
Στις
περιοχές που επλήγησαν ζούσαν κυρίως κάτοικοι που έβγαζαν τα προς το ζην από τη
γεωργία, με αποτέλεσμα να χάσουν τη βασική πηγή εισοδήματός τους, αφού
περισσότερα από 325.000 στρέμματα καλλιεργειών καταστράφηκαν. Ο αριθμός των
χωριών που υπέστησαν ανεπανόρθωτες ζημιές αγγίζει τα 1.000. Η έλλειψη υποδομών
για την αντιμετώπιση της κρίσης είχε ως αποτέλεσμα να ξεσπάσουν επιδημίες, με
τις οποίες έπρεπε να παλέψουν επιπρόσθετα οι επιζώντες.
Κατάρρευση
στοάς ορυχείου στην πόλη Σόμα της Τουρκίας. Νεκροί: 301
Τον
Μάιο, η Τουρκία επλήγη με μια από τις φονικότερες τραγωδίες στην ιστορία της,
όταν στοά ορυχείου στην πόλη Σόμα, στην επαρχία της Μαγνησίας, κατέρρευσε
οδηγώντας στον θάνατο 300 άτομα. Η στοά σωριάστηκε έπειτα από έκρηξη, η οποία
προκλήθηκε από βραχυκύκλωμα σε μετασχηματιστή, οδηγώντας τους μεταλλωρύχους σε
φριχτό θάνατο από ασφυξία. Συγγενείς των νεκρών μεταλλωρύχων κατήγγειλαν ότι δεν
τηρήθηκαν οι κανόνες ασφαλείας και δεν είχαν γίνει οι απαραίτητες επιθεωρήσεις
στο ορυχείο, με τα τουρκικά συνδικάτα να επικρίνουν την κυβέρνηση για το θέμα
της τήρησης των κανόνων. Απαντώντας στις επικρίσεις των συνδικάτων, ο τούρκος
πρωθυπουργός Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν δήλωσε ότι υγειονομικές επιθεωρήσεις και
έλεγχοι ασφαλείας είχαν γίνει στη Σόμα από τον Μάρτιο.
Μετά
την τραγωδία ακολούθησε σειρά οργισμένων και βίαιων διαδηλώσεων σε πολλές πόλεις
της Τουρκίας. Οι διαδηλωτές φώναζαν συνθήματα κατά του Ερντογάν και του ζητούσαν
να παραιτηθεί.
Συντριβή
της πτήσης MH17 των Μαλαισιανών Αερογραμμών στην Ουκρανία
Νεκροί: 298 (283
επιβάτες και 15 μέλη πληρώματος)
Στις 17
Ιουλίου, έμελλε να είναι η τελευταία πτήση (MH17) του Boeing 777-2H6ER των
Μαλαισιανών Αερογραμμών. Το αεροπλάνο, που εκτελούσε το δρομολόγιο
Άμστερνταμ-Κουάλα Λουμπούρ, συνετρίβη στην ανατολική Ουκρανία, κοντά στα
ρωσο-ουκρανικά σύνορα, παρασύροντας στον θάνατο και τους 298 επιβάτες του,
πολλοί εκ των οποίων πήγαιναν στη Μελβούρνη για να συμμετάσχουν στη 20ή Διεθνή
Διάσκεψη του Παγκοσμίου Οργανισμού Υγείας.
Η αιτία της συντριβής
παραμένει αδιευκρίνιστη. Οι δυτικές κυβερνήσεις, περιλαμβανομένων των Ηνωμένων
Πολιτειών, υποστηρίζουν ότι το αεροπλάνο καταρρίφθηκε από φιλορώσους αντάρτες. Η
Ρωσία, από την πλευρά της, καθώς και αρκετά Μέσα Ενημέρωσης της Μαλαισίας,
ισχυρίστηκαν ότι ουκρανικό μαχητικό κατέρριψε το Boeing κατά τη διάρκεια
στρατιωτικής άσκησης. Οι έρευνες για τα αίτια της συντριβής
συνεχίζονται.
Βύθιση
του κορεατικού πλοίου Sewol. Νεκροί: 295. Αγνοούμενοι: 9
Στο
πένθος βύθισε τη Νότια Κορέα το ναυάγιο του πλοίου Sewol, το οποίο εκτελούσε το
δρομολόγιο από το λιμάνι Ίντσεον στο τροπικό νησί Τζέζου στις 6 Απριλίου,
μεταφέροντας 476 επιβάτες. Περισσότεροι από 300 μαθητές επέβαιναν στο πλοίο, που
θα τους πήγαινε υποτίθεται εκδρομή στο τουριστικό νησί Τζέζου, αλλά αντ' αυτού
έμελλε η θάλασσα να γίνει ο υγρός τάφος τους.
Σύμφωνα με τα Μέσα
Ενημέρωσης, 179 επιβάτες διασώθηκαν, εκ των οποίων οι 79 ήταν μαθητές. Κατά τις
αστυνομικές αρχές της χώρας, τόσο η υπερφόρτωση του φέρι όσο και ο τρόπος με τον
οποίο είχε ασφαλιστεί το φορτίο συνέβαλαν στη βύθισή του. Άλλωστε, όπως
αποκαλύφθηκε, το πλοίο όχι μόνο ταξίδευε με φορτίο έξι φορές πάνω από το
επιτρεπτό όριο αλλά είχε πραγματοποιήσει 246 δρομολόγια τους τελευταίους 13
μήνες υπό αυτές τις συνθήκες.
Η οργή
για τις ενέργειες της κορεατικής κυβέρνησης ήταν διάχυτη και αυτό ανάγκασε τον
πρωθυπουργό της χώρας Τσουνγκ Χονγκ-γουόν να παραιτηθεί «για να μην επιβαρύνει
άλλο την κυβέρνηση», όπως είχε δηλώσει χαρακτηριστικά. Ο καπετάνιος του πλοίου
Λι Ζουν Σακ, που είχε κατηγορηθεί ότι εγκατέλειψε το πλοίο πρώτος απ' όλους,
καταδικάστηκε σε 36 χρόνια φυλάκισης για αμέλεια.
Εξαφάνιση
αεροπλάνου των Μαλαισιανών Αερογραμμών. Νεκροί: 239 (227 επιβάτες και 12 μέλη
πληρώματος)
Το 2014
ήταν από τα χειρότερα χρόνια στην ιστορία των Μαλαισιανών Αερογραμμών. Πριν από
την τραγωδία του Ιουλίου με την πτήση MH17 του Boeing 777, προηγήθηκε (στις 17
Μαρτίου) η εξαφάνιση από τα ραντάρ του αεροσκάφους που εκτελούσε την πτήση
MH370. Το αεροπλάνο είχε αναχωρήσει από το αεροδρόμιο της Κουάλα Λουμπούρ με
προορισμό το Πεκίνο, όταν η επαφή του με το κέντρο ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας
χάθηκε μία ώρα μετά την απογείωσή του.
Μέχρι
και σήμερα, τα ίχνη του αεροσκάφους δεν έχουν βρεθεί. Οι μυστηριώδεις συνθήκες
γύρω από την εξαφάνιση του αεροπλάνου οδήγησαν σε διάφορες θεωρίες σχετικά με
την τύχη του, κάποιες εκ των οποίων έκαναν λόγο ότι προσγειώθηκε σε ερημικό
νησί.
Κατολίσθηση στη Σρι Λάνκα. Νεκροί: 16. Αγνοούμενοι: 192
(θεωρούνται πια νεκροί)
Μετά το
τσουνάμι του 2004, η Σρι Λάνκα γνώρισε και πάλι μια από τις χειρότερες
καταστροφές στην ιστορία της (29 Οκτωβρίου). Έπειτα από σφοδρές βροχοπτώσεις, η
πλαγιά ενός βουνού υποχώρησε και έθαψε κάτω από τόνους λάσπης τα σπίτια του
χωριού Χαλντουμούλα, 190 χιλιόμετρα από την πρωτεύουσα Κολόμπο. Δεκαέξι ήταν οι
επιβεβαιωμένοι θάνατοι, οι 192 αγνοούμενοι όμως που οι αρχές θεώρησαν αργότερα
νεκρούς εκτοξεύουν τον αριθμό των απωλειών σε πάνω από 200. Στην περιοχή που
έγινε η κατολίσθηση, οι κάτοικοι εργάζονταν σε φυτείες τσαγιού, και οι εργάτες
αυτοί μέτρησαν ακριβώς τους περισσότερους αγνοουμένους.
Έκρηξη
του ηφαιστείου Οντάκε στην Ιαπωνία.Νεκροί: Τουλάχιστον 57
Τον
Σεπτέμβριο, η έκρηξη του ηφαιστείου Οντάκε στην Ιαπωνία έπιασε απροετοίμαστους
τους σεισμολόγους και άφησε πίσω της τουλάχιστον 57 νεκρούς. Τα περισσότερα από
τα θύματα έκαναν πεζοπορία στο βουνό όταν βρυχήθηκε το Οντάκε και πέθαναν από
μεγάλες ποσότητες δηλητηριώδους αερίου που εκλήθη από το ηφαίστειο, αλλά και από
κομμάτια πετρωμάτων που εκτοξεύτηκαν. Κατά τη διάρκεια των επιχειρήσεων διάσωσης
τα εμπόδια ήταν πολλά, εξαιτίας των δυσχερών καιρικών συνθηκών, με αποτέλεσμα να
διακοπούν πολλές φορές οι προσπάθειες. Η καταστροφή του Οντάκε είναι η
μεγαλύτερη που έχει γνωρίσει η Ιαπωνία από το τέλος του Β' Παγκοσμίου
Πολέμου.
Ορειβατική
τραγωδία από χιονοθύελλα στο Νεπάλ
Νεκροί:
43
Στις 14
Οκτωβρίου, η οροσειρά των Ιμαλαΐων από την πλευρά του Νεπάλ πλήττεται από σφοδρή
χιονοθύελλα, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους 43 ορειβάτες. Οι σοροί βρέθηκαν
στη γνωστή ορειβατική διαδρομή Αναπούρνα και συγκεκριμένα στην περιοχή Μουστάνγκ
και στη γειτονική Μανάνγκ. Ανάμεσα στους νεκρούς είναι Νεπαλέζοι, Πολωνοί και
Ισραηλινοί, ενώ τα συνεργεία διάσωσης κατάφεραν να ανασύρουν ζωντανούς 500
ανθρώπους.
Η κυβέρνηση του Νεπάλ ισχυρίστηκε ότι πολλοί από τους
ορειβάτες δεν διέθεταν τον κατάλληλο εξοπλισμό για να μπορέσουν να
αντιμετωπίσουν την απρόβλεπτη αλλαγή του καιρού. Ανακοίνωσε μάλιστα
αυστηρότερους κανονισμούς για όσους επιχειρούν ορειβασία στη φημισμένη οροσειρά
και δεσμεύτηκε για αναλυτικότερες καιρικές προβλέψεις.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου