Δευτέρα 23 Σεπτεμβρίου 2013

24 Σεπτεμβρίου 1828. Με διάταγμά του, ο Ιωάννης Καποδίστριας Ιδρύει την Ταχυδρομική Υπηρεσία.



Το 1827 η επανάσταση έχει φτάσει στο τέλος της μετά από τόσες αγωνίες. Ο Ιμπραήμ έχει κατέβει στη Πελοπόννησο και καταστρέφει τα πάντα. Έτσι τον Ιανουάριο του 1828 μετά από πολλές ζυμώσεις έρχεται στην Ελλάδα ο Καποδίστριας. Στις 20-1-1828 γίνεται κυβερνήτης και έρχεται με ένα πολεμικό πλοίο στο Ναύπλιο. Εκεί υπάρχουν δυο οπλαρχηγοί που μάχονται μεταξύ τους. Ο ένας είναι ο Γρίβας στο Παλαμήδι και ο άλλος ο Στράτος στο Μπούρτζι. Ο Καποδίστριας παρεμβαίνει, παίρνει τα κλειδιά από τους δυο και τους συμφιλιώνει. Ο εμφύλιος πόλεμος μαίνεται. Μετά με άλλο πολεμικό πάει στην Αίγινα όπου τον καλούν να ορκιστεί στα διάφορα συντάγματα και στις αποφάσεις των εθνοσυνελεύσεων κλπ για την ελευθερία των Ελλήνων. Ο Καποδίστριας καλεί τους πολιτικούς και τους μιλάει τη γλώσσα της ειλικρίνειας.


Αυτό είναι το δεύτερο δίδαγμα από τη ζωή του Καποδίστρια. Δεν πρέπει να κρύβουμε τίποτα. Πρέπει να μιλάμε με ειλικρίνεια. Λέει λοιπόν στους προκρίτους: «Με καλέσατε και μου λέτε να ορκιστώ στην ελευθερία των Ελλήνων και την ανεξαρτησία τους. Ποια ελευθερία; Ποια ανεξαρτησία; Όταν μιλάμε για Ελλάδα είναι τα Μέγαρα, η Ελευσίνα, ο Πόρος, η Αίγινα και το Ναύπλιο. Που είναι η Ελλάδα; Ο Ιμπραήμ αλωνίζει τη Πελοπόννησο και καταστρέφει τα πάντα! Δεν θα ορκιστώ σε τίποτα. Να ξεχάσετε τα συντάγματα και τις εθνοσυνελεύσεις. Εδώ προέχει η πατρίδα. Αν δεν θέλετε εγώ παίρνω το καπελάκι μου και φεύγω, γιατί εγώ για την Ελλάδα θα θυσιάσω τα πάντα εκτός από την υπόληψη μου. Δεν θα με κάνετε εσείς ρεζίλι»! 

Ο Καποδίστριας ήταν κρατιστής. Πίστευε στην έννοια του κράτους καθώς και στη δύναμη και στο σκοπό του κράτους. Το κράτος κατά τον Καποδίστρια, (και αυτά τα έχει γράψει στην αυτοβιογραφία του) είναι ηθική προσωπικότητα. Το κράτος πρέπει να καθοδηγεί, να λέει ποιο είναι το καλό και να κατευθύνει τους πολίτες του προς αυτό. Δεν είναι σωστό να υπάρχει κράτος αναιμικό και κλοτσοσκούφι του ενός και του άλλου, ειδικά των πλουσίων!

Κράτος χωρίς ταχυδρομεία; Απαράδεκτο! Ιδρύει και τα πρώτα ταχυδρομεία με έντεκα ταχυδρομικά γραφεία! Φτιάχνει και ορφανοτροφεία, φτιάχνει και σχολεία και το ορφανοτροφείο του Καποδίστρια το κράτος αυτό των νεοβαρβάρων στην Αίγινα το είχε μέχρι πρόσφατα για φυλακές!




Ελληνικά Ταχυδρομεία.
Τα Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛΤΑ) είναι το πρώην κρατικό μονοπώλιο που παρείχε στην Ελλάδα ταχυδρομικές υπηρεσίες. Σήμερα είναι ανώνυμη εταιρία με μετόχους το Ελληνικό Δημόσιο και το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο. Τα ΕΛΤΑ έχουν το μονοπώλιο της έκδοσης γραμματοσήμων. Εκδίδουν γραμματόσημα από το 1861 και προσφέρουν πολλές υπηρεσίες στους πελάτες τους, πέραν της ταχυδρομικής εξυπηρέτησης διανομής της αλληλογραφίας, ως καθολικός πάροχος στην ελληνική επικράτεια.

Στις 24 Σεπτεμβρίου 1828 ο Κυβερνήτης Ι ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ υπογράφει ψήφισμα "περί συστάσεως τακτικής ταχυδρομικής συγκοινωνίας" ιδρύοντας το "Γενικόν Ταχυδρομείον "

Το ψήφισμα της 24ης Σεπτεμβρίου του 1828 πρόβλεπε τη δημιουργία τεσσάρων γραφείων που αποτέλεσαν την αρχή του ελληνικού ταχυδρομείου. 

Το 1829 έγινε ο πρώτος ταχυδρομικός κανονισμός στην Αίγινα, που ήταν τότε η έδρα του κυβερνήτη.

Το ίδιο έτος μεταφέρεται η πρωτεύουσα στο Ναύπλιο και τα γραφεία του ταχυδρομείου γίνονται δεκατρία, με κεντρικό γραφείο το γραφείο των Αθηνών.

Στην Αθήνα ο ταχυδρόμος ερχόμενος από το Ναύπλιο, την τότε πρωτεύουσα, "ανήρχετο επί βαρελίου, αναγιγνώσκων εις επήκοον των συγκεντρωμένων κατοίκων τας επί των επιστολών διευθύνσεις. Εν περιπτώσει καθ ην δεν εμφανίζοντο οι αποδέκται, αι επιστολαί εκαίοντο επιτόπου."

 Η γεωγραφική ιδιομορφία και ποικιλία της χώρας, και η παντελής έλλειψη συγκοινωνιακής υποδομής κάνει το ταχυδρομικό έργο ιδιαίτερα δύσκολο.

Το 1834 σε συμφωνία με τον Γάλλο τραπεζίτη Φεράλδη εξασφαλίζεται η εξυπηρέτηση του ταχυδρομείου προς και από τα νησιά, ενώ το 1836 τοποθετούνται οι πρώτες άμαξες για τη μεταφορά αλληλογραφίας Αθήνα-Πειραιά.

Το 1860 τίθεται σε ισχύ ο νόμος περί γραμματοσήμων και τυπώνεται στο Νομισματοκοπείο του Παρισιού το πρώτο ελληνικό γραμματόσημο που έχει σαν παράσταση - συμβολικά- την κεφαλή του Ερμή.

Οι ταχυδρομικές υπηρεσίες εκσυγχρονίζονται.
Το 1869 τα ελληνικά ταχυδρομεία επιβιβάζονται στο τρένο ενώ το 1874 , πάντα πρωτοπόρα, βρίσκονται παρόντα στην Ίδρυση της Παγκόσμιας Ταχυδρομικής Ένωσης στη ΒΕΡΝΗ.

Το 1892 το τηλέφωνο προστίθεται στις αρμοδιότητες των ταχυδρομείων και δημιουργούνται τα 3Τ.

Το 1896 γίνονται οι πρώτοι διεθνείς Ολυμπιακοί αγώνες στην Αθήνα. Τα ελληνικά ταχυδρομεία προχωρούν σε δύο διεθνείς πρωτοπορίες.

Εκδίδουν την- πρώτη παγκοσμίως -σειρά αναμνηστικών γραμματοσήμων με αθλητικό θέμα Διαθέτουν μέρος των εσόδων από την πώληση αυτών των γραμματοσήμων, για να ενισχύσουν οικονομικά την Ολυμπιακή επιτροπή. Με αυτή την ενέργειά τους, τα ελληνικά ταχυδρομεία γίνονται οι πρώτοι επίσημοι χορηγοί των σύγχρονων Ολυμπιακών Αγώνων.

Το 1909 εγκαινιάζεται η αγροτική ταχυδρομική υπηρεσία. Επί δεκαετίες ο αγροτικός διανομέας αποτελεί το μοναδικό μέσο επικοινωνίας της ελληνικής υπαίθρου με τον υπόλοιπο κόσμο.

1926 Η Ιταλική εταιρία "Αεροεσπρέσσο" απογειώνει για πρώτη φορά τα ελληνικά ταχυδρομεία.

Κατά τη διάρκεια πολεμικών επιχειρήσεων, τα ταχυδρομεία ήταν πάντοτε παρόντα, εξασφαλίζοντας, επιτρέποντας την επικοινωνία με το μέτωπο.
Το 1940 εν όψει του Ελληνοιταλικού πολέμου, οργανώνεται η "εν εκστρατεία ταχυδρομική υπηρεσία".

Το 1949 με την ίδρυση του ΟΤΕ χωρίζονται τα τρία Τ, και τα ταχυδρομεία αναλαμβάνουν αμιγώς ταχυδρομικές υπηρεσίες.

Από το 1970 τα "Ελληνικά ταχυδρομεία" λειτουργούν σαν Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού δικαίου.

Το 1983 ο ΕΛΤΑ κοινωνικοποιείται. Εισάγεται ο ταχυδρομικός κώδικας και αρχίζει η προσπάθεια καθολικού εκσυγχρονισμού της εταιρίας.

Με νόμο του 1996 καθορίζεται ο τρόπος λειτουργίας των ΔΕΚΟ και το 1998 καθορίζεται ο ρόλος του ΕΛΤΑ σαν φορέα παροχής Καθολικής Ταχυδρομικής Υπηρεσίας  υπό την μορφή ανωνύμου εταιρείας.

Το 2013, απελευθερώνεται πλήρως η ταχυδρομική αγορά, σύμφωνα με οδηγία της Ε.Ε. αλλά ο ΕΛΤΑ εξακολουθεί να παραμένει πάροχος καθολικών υπηρεσιών.

Δεν υπάρχουν σχόλια: