Μία από τις σημαντικότερες ειδήσεις των τελευταίων ημερών είναι η ολοκλήρωση του αγωγού ΤΑΡ και η ανακοίνωση ότι στις αρχές Δεκεμβρίου τίθεται σε δοκιμαστική λειτουργία με στόχο το 2020 να ξεκινήσουν οι παραδόσεις φυσικού αερίου στην Ελλάδα, την Ιταλία, την Αλβανία και αργότερα σε περισσότερες χώρες της Βαλκανικής. Πρόκειται για έναν από τους μεγαλύτερους αγωγούς, έργο τεράστιας γεωπολιτικής και οικονομικής σημασίας που συμβάλλει στην ανάδειξη της Ελλάδας σε περιφερειακό ενεργειακό κόμβο. Είναι ο μεγαλύτερος αγωγός που φέρνει το φυσικό αέριο τόσο κοντά στην Ήπειρο αλλά χωρίς να φτάνει στην Ήπειρο!
Ο αγωγός ξεκινά από
τους Κήπους, διασχίζει όλη τη Βόρεια
Ελλάδα, φτάνει στην Καστοριά, διέρχεται
πολύ κοντά από τα όρια των Νομών Καστοριάς
και Ιωαννίνων και στη συνέχεια εισέρχεται
στο Αλβανικό έδαφος.
Διασχίζει την
Αλβανία και υποθαλάσσια συνδέεται με
το Ιταλικό δίκτυο μεταφοράς φυσικού
αερίου.
Πρόκειται για έναν
αγωγό που στην ουσία αντικαθιστά τον
ελληνοιταλικό, που είχε ξεκινήσει να
σχεδιάζεται στα μέσα της δεκαετίας του
2000 και προβλεπόταν να φτάσει στα παράλια
της Θεσπρωτίας ώστε να συνεχίσει την
διαδρομή του προς το Οτράντο.
Ο σχεδιασμός του
ΤΑΡ ξεκίνησε αρκετά χρόνια αργότερα
και όταν ο ελληνοιταλικός και λόγω των
αντιδράσεων και λόγων των διεθνών
εξελίξεων «πάγωσε».
Σήμερα ολοκληρώθηκε.
Όχι μόνο δεν διέρχεται
από την Ήπειρο αλλά δεν υπάρχει καμία
πρόβλεψη για την τροφοδοσία της Ηπείρου
με φυσικό αέριο παρότι ο μεγαλύτερος
αγωγός της χώρας βρίσκεται τόσο κοντά.
Η ολοκλήρωση του
αγωγού ΤΑΡ εκτός από την προσθήκη μιας
ακόμη πηγής εφοδιασμού της ελληνικής
αγοράς με φυσικό αέριο, γεγονός που
τονώνει τον ανταγωνισμό και αυξάνει
την ασφάλεια εφοδιασμού, δημιουργεί
τις προϋποθέσεις για τροφοδοσία των
χωρών της περιοχής με αέριο από το
Αζερμπαϊτζάν μέσω Ελλάδας, σε πρώτη
φάση με τον ελληνοβουλγαρικό αγωγό
(IGB) που βρίσκεται επίσης υπό κατασκευή
και θα διασυνδεθεί με τον ΤΑΡ. Οι
τελευταίες συμφωνίες για την κατασκευή
του IGB υπεγράφησαν τον Οκτώβριο στη
Σόφια από τον υπουργό Περιβάλλοντος
και Ενέργειας Κωστή Χατζηδάκη και την
ομόλογό του υπουργό Ενέργειας της
Βουλγαρίας Temenuzhka Petkova.
Ο ΤΑΡ θα έχει
μεταφορική ικανότητα 10 δισ. κυβικών
μέτρων φυσικού αερίου το χρόνο με
δυνατότητα επαύξησης στα 20 δισ. στο
μέλλον. Μέτοχοι του ΤΑΡ είναι οι εταιρείες
BP (20%), SOCAR (20%), Snam (20%), Fluxys (19%), Enagás (16%) και
Axpo (5%). Η κατασκευή του αγωγού ξεκίνησε
το Μάιο του 2016 και ο προϋπολογισμός του
έργου ξεπέρασε το 1,5 δισ. ευρώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου