Η Κυρία Ευμορφία: Τα Χέρια που Πλάθουν την Παράδοση
Δευτέρα 30 Σεπτεμβρίου 2024
Η Περήφανη Ερημίτισσα. Η Ευμορφία και η Ζωή της στο Δάσος
Πότε έρχεται το πακέτο αποζημιώσεων για ζημιές από την πανώλη.Το ποσό αποζημίωσης για κάθε ζώο
Ειδήσεις έβγαλε η παρουσία Τσιάρα στην Λάρισα τις προηγούμενες ημέρες και η συνάντηση με τους Θεσσαλούς κτηνοτρόφους.
Όπως δήλωσε στο Agronewsbomb εκ μέρους της Ομοσπονδίας Κτηνοτρόφων και Κτηνοτροφικών Συλλόγων Θεσσαλίας κ. Νίκος Παλάσκας: “η συζήτηση με τον υπουργό επικεντρώθηκε κυρίως στην πανώλη και στις αποζημιώσεις. Εξ όσων καταλάβαμε η πληρωμή των αποζημιώσεων πάει για Νοέμβριο – Δεκέμβριο. Το ποσό θα είναι κατ’ ανώτατο όριο 250 ευρώ όσον αφορά στα θανατωμένα ενώ στα αρσενικά που είναι ελάχιστα 300 ευρώ το ζώο. Ζητήσαμε να δοθεί το αμέσως επόμενο διάστημα μια προκαταβολή έστω 100-150 ευρώ ανά ζώο, αλλά μας είπαν ότι επειδή δεν είναι πολλά τα θανατωμένα ζώα και αν πάνε και όλα καλά, θα δοθούν όλες μαζί οι αποζημιώσεις”.
Αναφορικά με την αποκατάσταση του ζωικού κεφαλαίου ο ΥπΑΑΤ Κ. Τσιάρας ανέφερε ότι θα αποζημιωθούν οι παραγωγοί 100%, δηλαδή θα φτάσει το ποσό στα 300 και πλέον ευρώ ανά ζώο.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Agronewsbomb, πρόταση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη ήταν η αποζημίωση να φτάσει τα 300 ευρώ ανά θανατωμένο ζώο, κάτι που δεν πέρασε από την ΕΕ.
Αίτημα de minimis για ζωοτροφές
Σημειωτέον ότι οι Θεσσαλοί κτηνοτρόφοι ζήτησαν και de minimis για τις μονάδες στη ζώνη των 3 και 10 χλμ. με κρούσματα για αγορά ζωοτροφών, με τις πληροφορίες να λένε, ότι το ΥπΑΑΤ εξετάζει πλέον και αυτό το ενδεχόμενο.
'Ήπειρος της πεντατονίας. Το τραγούδι του νεκρού αδελφού. Απολαύστε το video
Ευτράπελα και ιστορίες από τα χωριά μας.....Ο Γιάννος ο καλοντυμένος
Γράφει ο Γιώργος Γιαννάκης
Έτρωγε και αυτό που κούναγε
Σε κάποιο χωριό μια μεγάλη φαμίλια έκλεψε ένα βόδι. Εκεί που έτρωγαν νά σου και το απόσπασμα, αφού είχαν φάει ολόκληρο το βόιδι το μόνο που έμεινε ήταν το κεφάλι Η γιαγιά που ήταν γάτα με πέταλα παίρνει το κεφάλι το τυλίγει σε μια κουβέρτα και το βάζει σε μια σαρμανίτσα.
Έρχονται οι χωροφύλακες, κοιτάνε τίποτα, κάποια ούντα ρωτάει ο καπετάνιος: Τι έχει η σαρμανίτσα μέσα γιαγιά;
Και αυτή του απαντάει: Το παιδί έχει καπετάνιε μου και κάνει το σταυρό της και αν λέω ψέματα να με καταραστεί ο Θεός και να το φάω.
Ο Γιάννος ο καλοντυμένος
Στα χωριά εκείνο τον παλιό καιρό σπάνια έβλεπες καλοντυμένο άνθρωπο, κανέναν τσιφλικά, κανέναν ζωέμπορα, ευτυχώς τέτοια ζλαπκά δεν είχαμαν που έλεγε και η θειά Λάμπραινα στο χωριό. Το παιδί της Κώσταινας του Μήτρου γίνηκε δάσκαλος καμάρι για το χωριό. Το χωριό δεν έβγαλε και κανέναν άλλον γραμματιζούμενο, έναν φουκαρά παππά είχε που δε θα είχε βγάλει το δημοτικό. Τέλος πάντων τις κηδείες τις ήξερε απόξω, τώρα γάμους και βαφτίσια λιγοστά.
Με το καλαμπούρι που είχε του βγήκε σε κακό. Πολλές φορές για πλάκα μου έλεγε Γάκο πάμε να κλέψουμε γίδια. Σε μιά γιορτή ήτανε κόσμος πολύς για μεταλαβιά, ο παππούλης στριμώχτηκε εκεί σην Ωραία Πύλη και φωνάζει ο έρμος. "Γυναίκες μη βιάζεστε έχω και άλλο πράμα". Οι γυναίκες το πήρανε στραβά, άλλο έλεγε ο παππάς και άλλο τις γαργάλαγε αυτές. Μια αναφορά στον Δεσπότη παλαιό καπετάνιο που δεν σήκωνε και πολλά και δυσμενή μετάθεση, τον σκαπέτησε στα Ζαγόρια που σήμερα είναι πολύ πολύ τουριστικό μέρος.
Αλλά ας συνεχίσουμε με τον δασκαλάκο που ήρθε γραβατωμένος στο χωριό. Τον βλέπει η ξαδέρφη του η Βασίλω εκείνη η μισό ζουρλή και γραμμή για την θεία της να της δώσει τα συχαρίκια. "Θειά ο Σιούλας έρχεται με μιά βαρβάτα". Ούι τι έπαθα γιέμ λεει η θειά Κώσταινα, σιάζεται λιγάκι και περιμένει το ζευγάρι.
Βλέπει, τι να δεί τον δάσκαλο μοναχό του.
-Καλά μωρέ παιδάκι μ' που είναι η τσούπρα;
-ΤΙ λες μωρή μάννα!!!
-Να μου το είπε αυτό το χαζό που εχει το μυαλό φλοέρα, μωρή στραποβαρεμένη που την είδες την βαρβάτα;
-Να θειά κρέμεται στο λαιμό !!!
Γιώργος Γιαννάκης
Απόδημος Κραψίτης
Κυριακή 29 Σεπτεμβρίου 2024
Νοσταλγικές αναμνήσεις: Το σπίτι στο χωριό, τόση “ομορφιά” κλεισμένη σε λίγα τετραγωνικά
Τα παλιά, πέτρινα σπίτια εκπέμπουν μια ιδιαίτερη γοητεία, λες και κρατάνε μέσα τους μυστικά και ιστορίες, σαν να ναι έτοιμα να διηγηθούν ένα παρελθόν μισοξεχασμένο…
Τα σπίτια στο χωριό παλαιότερα ήταν μονώροφα και αργότερα διώροφα. Στο 1ο επίπεδο ήταν το κατώι όπου παλαιοτέρα σταβλίζονταν τα ζώα και στο 2ο επίπεδο ο χώρος της κατοικίας.
Επίσης υπήρχε εξωτερικός ξυλόφουρνος πέτρινος.Από πίσω ήταν χτισμένα μέχρι την επιφάνεια της γης και λίγο πιο επάνω με πέτρα και από το σημείο αυτό ως τη στέγη με χειροποίητα αφουρνάριστα τούβλα που συνήθως ονομάζονται πληθιά.
Οι στέγες των σπιτιών ήταν σκεπασμένες με ημισωληνωτές κεραμίδες . Το εξωτερικό μέρος των σπιτιών ήταν γυμνό χωρίς σουβά για αυτά τα λασπαχυρότουβλα που ορθώνουν τους τοίχους, τρίβονταν με την πάροδο του χρόνου από τις αλλεπάλληλες βροχοθύελλες που ξεσπούσαν κατά τη διάρκεια του χειμώνα, της άνοιξης και του φθινοπώρου. Το εσωτερικό των σπιτιών σχετικά περιποιημένο.
Τα δωμάτια υποδοχής καθώς και τα άλλα στρώνονταν με ψάθες και αργότερα τα περισσότερα σπίτια στρώνονταν με όμορφα χαλιά που η ίδια νοικοκυρά ύφαινε στον αργαλειό της κατά την εποχή του χειμώνα τότε που κοπιάζει πια η εξωτερική εργασία . Όσο για τα έπιπλα τα σπουδαιότερα ήταν: μία άρκλα (ντουλάπα) για προφύλαξη των φαγητών, μια στρογγυλή τάβλα αντί για τραπέζι φαγητού και τρία, τέσσερα σκαμνάκια για τους επισήμους γιατί οι σπιτικοί κάθονταν πάντοτε σταυροπόδι στην ψάθα.
Τα σκεύη ήταν σχεδόν όλα από ξύλα εκτός από τις κατσαρόλες που ήτανε χάλκινες . Τα πιάτα και τα κουτάλια ήταν τα περισσότερα ξύλινα . Ονομαστή από τα ξύλινα πιάτα ήταν η τουρνευτή (καυκιά) που έτρωγαν την τσιγαριστή φασολάδα και την νόστιμη σκορδαλιά τα μεσημέρια ή στο σπίτι ή στα χωράφια.
Το τουρνευτό επίσης κλειδοπίνακο που βρισκόταν σε πολλά σπίτια στον κάμπο που η νοικοκυρά έβαζε λίγο τυρί και μερικές ελιές, τα ασφάλιζε καλά και με λίγο ψωμί στον τρουβά ( ταγάρι) τα έστελνε για πρωινό ή για απογευματινό στο νοικοκύρη και στα παιδιά της με το τσαπί στο χέρι δούλευαν για το τίμιο ψωμί.
Λεγόταν και κονάκι
Ξενόφερτοι, στα περισσότερα μέρη, οι χτιστάδες. Ονομαστοί στο είδος αυτό κυρίως οι Ηπειρώτες και οι Λαγκαδιανοί. Δουλεύανε συντροφικά και κουβαλούσαν μαζί τους κι όλο τον απαραίτητο εξοπλισμό για τη δουλειά τους. Σε κάθε χωριό που πήγαιναν, δεν έχτιζαν μόνο ένα σπίτι, γι’ αυτό και η εργασία τους ήταν ομαδική.
Έφερναν μαζί τους και αρκετά ζώα (κυρίως μουλάρια), για να κουβαλούν τον ασβέστη από το καμίνι, την άμμο από τις ποταμιές, την πέτρα για την τοιχοποιία την κουβαλάγανε από τα νταμάρια που δουλεύανε οι φουρνελατζήδες, το νερό από τα πηγάδια ή τις δημόσιες βρύσες και γενικά για όλες τις απαραίτητες εργασίες.
Στο άνοιγμα των θεμελίων απαραίτητο ήταν το σφάξιμο του κόκορα και στην περίπτωση που ο νοικοκύρης ήτανε πιο εύπορος, τότε αντί για κόκορα σφάζανε αρνί (πολύ παλιό έθιμο). Όταν ολοκληρωνόταν η οικοδομή, σε πολλά μέρη, όλοι οι συγγενείς κι οι φίλοι κρέμαγαν ένα μαντίλι (συνήθως μεταξωτό). Αυτά τα έπαιρναν οι χτίστες. Ήταν δίπατα. Χτισμένα τα περισσότερα με πέτρα, ξύλο ή και με πωρόλιθο. Αργότερα χρησιμοποιήθηκαν οι πλίθες (για τα φτωχόσπιτα) και τα τούβλα (για περισσότερο ευκατάστατους). Η στέγη με πλάκες πέτρας, τσίγκο ή κεραμίδια, είχε μεγάλη κλίση, για τα χιόνια και τις βροχές και προεξείχε πολύ πάνω από τις προσόψεις.
Το πάνω πάτωμα (1ος όροφος) το ανώι και το κάτω (ισόγειο) το κατώι. Το ανώι είχε 2-3 δωμάτια και προοριζόταν για τη διαμονή της μεγάλης (συνήθως) αγροτικής οικογένειας ή για φιλοξενία για κάποιους επισκέπτες (ο Δοξάτος όπως το έλεγαν στην Καστοριά) . Δύο μεγάλα δωμάτια κι ανάμεσά τους ένα μικρό.
Μια σειρά από πήλινα βάζα, στα οποία έβαζε το αλάτι, τη ρίγανη, το αλεύρι για το τηγάνισμα, το τσάι του βουνού ή τη φασκομηλιά κι ότι άλλο την εξυπηρετούσε. Δεξιά κι αριστερά υπήρχαν πολλά ξύλινα ράφια για τα χαλκώματα και τα τσουκάλια.
Επίσης πολλά καρφιά στους τοίχους, όπου κρέμαγε πολλές πάνινες σακούλες με τρόφιμα όπως τραχανά, χυλοπίτες, μπουλουγούρι, κριθαρένια παξιμάδια, σταφίδες και άλλα. Πάνω ψηλά, κρεμασμένη στα δοκάρια της σκεπής, μια πλατιά τάβλα, μήκους περίπου 2 μέτρων, που πάνω εκεί έβαζαν όλα τα καρβέλια μετά από το ξεφούρνισμα και τα σκέπαζαν μ’ ένα στενόμακρο πανί.
Η σάλα του σπιτιού δεν πολυπατιότανε. Προοριζόταν για τους μουσαφίρηδες. Οι πλούσιες οικογένειες είχαν σιδερένια κρεβάτια, ενώ οι φτωχοί είχαν ξύλινες σανίδες για να μπαίνει πάνω το στρώμα, συνήθως από άχυρο.
Σ’ αυτό το δωμάτιο, αριστερά της εισόδου και πάνω ψηλά δέσποζε το εικονοστάσι, με τις εικόνες και τα στέφανα των νοικοκυραίων.
Στην πρόσοψη του σπιτιού δέσποζε η λόντζα, χαγιάτι ή το λιακό, ένα είδος βεράντας που αποτελούσε και την είσοδο στο ανώι. Ανάλογα με το ύψος της οικοδομής ήταν και το ύψος της σκάλας για τη λόντζα.
Το κατώι προοριζόταν κυρίως για τα ζώα. Η χρησιμότητά τους ήταν μοναδική. Ήτανε λοιπόν επόμενο να τα φροντίζουν πολύ. Για τον ίδιο λόγο, η απώλεια κάποιου ζώου, αποτελούσε βαρύ πλήγμα για την οικογένεια που το έχανε. Αν κάποια οικογένεια δεν μπορούσε να φτιάξει δίπατο σπίτι, τότε για τα ζώα κατασκεύαζε ένα καλυβάκι. Δεμένα με τέτοιο τρόπο, ώστε το ένα να μην ενοχλεί το άλλο. Σε κάποιο χώρο έβαζαν το άχερο, τη βρώμη και το σανό. Ένα μικρό τμήμα του κατωγιού τον χρησιμοποιούσε η οικογένεια το χειμώνα. Στο κατώι υπήρχε επίσης το βαγένι με το κρασί, και στον τοίχο κρεμασμένες οι πλεξούδες με τα κρεμμύδια και τα σκόρδα.
Σε κάποιο σημείο δέσποζε ο φούρνος, απαραίτητος για κάθε σπίτι κι αυτό γιατί εκείνη την εποχή δεν υπήρχε έτοιμο ψωμί, ούτε επαγγελματίας φούρναρης.
Ιερέας και πιστός «πιάστηκαν στα χέρια». Αιτία στάθηκε το ψεύτικο ευρώ, που βρέθηκε στο παγκάρι
Ένα απίστευτο περιστατικό έντασης συνέβη σήμερα Κυριακή 29 Σεπτεμβρίου 2024 σε Ιερό Ναό στην περιοχή της Καλλιθέας στην Αττική.
Σύμφωνα με πληροφορίες που δημοσιεύει το «Εκκλησία online», όλα άρχισαν στις 8 το πρωί όταν η Εκκλησία ετοιμαζόταν για την Κυριακάτικη Θεία Λειτουργία και ήδη ο Επίτροπος είχε ανοίξει τις πόρτες του Ναού για να υποδεχτεί το εκκλησίασμα.
Ένας Ιερέας, εκ των δύο εφημερίων του Ναού, βρισκόταν με ανοιχτή την πόρτα στο γραφείο του Ναού πίσω ακριβώς από το παγκάρι με τα κεριά. Εκείνη την ώρα στον ναό ειήλθε μία οικογένεια και ο πατέρας πήρε τρία κεριά ρίχνοντας στο παγκάρι κάτι. Ο ιερέας θεώρησε πως δεν ήταν καν κέρμα και όπως ανέφερε ο Επίτροπος άρχισε να ωρύεται, θεωρώντας πως πρόκειται για προσβολή και κοροϊδία της ιερότητας του χώρου.
Σηκώθηκε όρθιος, πλησίασε το σημείο και ζήτησε να ανοίξουν αμέσως το παγκάρι, για να διαπιστώσει τι είχε ρίξει μέσα ο άνθρωπος που πήρε τα κεριά.
Πράγματι, -σύμφωνα με το δημοσίευμα- διαπιστώθηκε ότι ο άνθρωπος είχε αφήσει ένα ψεύτικο σοκολατάκι σε σχήμα ευρώ, γεγονός που εξόργισε τον Ιερέα ο οποίος τον πλησίασε του ζήτησε το λόγο μέσα στον Ναό, λέγοντάς του πως είναι η δεύτερη φορά που κάνει κάτι παρόμοιο ενώ τον έσπρωξε και τον πρόσταξε να φύγει αμέσως από την Εκκλησία, γιατί εμπαίζει τον Θεό με αυτή του τη στάση.
Ο άνδρας αντέδρασε στην επίθεση του Ιερέα και τον έσπρωξε και εκείνος, λέγοντας πως δεν είναι «τσιφλίκι» του ο Ναός και θα μείνει στο χώρο με τη οικογένειά του για να παρακολουθήσει την λειτουργία.
Τελικά υπήρξε η παρέμβαση των ψυχραιμότερων και δόθηκε τέλος στους διαπληκτισμούς.
Η ζωή σε ένα απομακρυσμένο χωριό της Ηπείρου, χωρίς δρόμους, μακριά από τον πολιτισμό.ΒΙΝΤΕΟ
Δύσκολη η ζωή στην ορεινή πατρίδα, όπου οι κάτοικοί της επιβιώνουν στις πιο σκληρές συνθήκες...
Το οδοιπορικό μας συνεχίζεται στα ψηλά βουνά της Κοιλάδας Αχελώου, όπου συναντήσαμε τη φιλόξενη γιαγιά-Φωτεινή, η οποία μας καρτερεί με μεγάλη χαρά στο απομονωμένο χωριουδάκι της που τόσο πολύ αγαπάει, μας μεταφέρει τους προβληματισμούς της και μας περιγράφει πώς ήταν και πώς είναι η ζωή στο χωριό!
Βίντεο: Ανδρέας Κουτσοθανάσης
Σάββατο 28 Σεπτεμβρίου 2024
Λύκοι κατασπάραξαν αγελάδες
Σοκαριστικές ήταν οι εικόνες που αντίκρισαν περιπατητές, αλλά και κτηνοτρόφος, στην περιοχή του Νεοχωρίου όταν διαπίστωσαν ότι λύκοι είχαν κατασπαράξει 4 αγελάδες.
Το περιστατικό σημειώθηκε στις εκβολές του Αχελώου στο βουνό «Κοτσιλάρι».
Το γεγονός έγινε αντιληπτό από τους περιπατητές, οι οποίοι ενημέρωσαν τον κτηνοτρόφο και ιδιοκτήτη των αγελάδων.
Στην περιοχή υπάρχουν πολλά ζώα και εκφράζεται η ανησυχία ότι τα φαινόμενα θα συνεχιστούν, ενώ στο παρελθόν ουκ ολίγες φορές, τόσο στην περιοχή του Μεσολογγίου αλλά και γενικότερα στην Αιτωλοακαρνανία, έχουν καταγραφεί αντίστοιχα περιστατικά.
Ο κίνδυνος όμως δεν περιορίζεται μόνο στο οικονομικό σκέλος και την οικονομική καταστροφή που έχουν υποστεί οι κτηνοτρόφοι από τις επιθέσεις των λύκων, αλλά οι ίδιοι ανησυχούν και για την τη ζωή στην περίπτωση που έρθουν οι ίδιοι σε επαφή με τα άγρια ζώα.
Πηγή: sinidisi.gr
Ο Δήμος Αρταίων κλείνει τους παιδικούς σταθμούς Καμπής και Κωστακιών. Ισχυρή αντίδραση γονέων
«Με εισήγηση Χαρακλιά, η δημοτική αρχή Σιαφάκα κλείνει τους παιδικούς σταθμούς Κωστακιών και Καμπής».
-Λάθος η απόφαση να κλείσουν οι παιδικοί σταθμοί.
-Λάθη του Προέδρου του ΔΣ, κατά την διαδικασία της ψηφοφορίας.
Στην συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου της Τετάρτης, με εισήγηση του Αντιδημάρχου Παιδείας κ.Χαρακλιά, η νέα Δημοτική Αρχή του κ.Σιαφάκα, αποφάσισε την αναστολή λειτουργίας των Βρεφονηπιακών Σταθμών Κωστακιών και Καμπής. Μάλιστα κατά την ψηφοφορία παρωδία…οι Αντιδήμαρχοι Τσώλα Αγγέλα, Λυγούρα Μαίρη και ο Πρόεδρος της ΑΔΑΕ Κέφης Νίκος, ζήτησαν από τον Πρόεδρο του ΔΣ κ.Πατήλα “χρόνο για να το σκεφτούν…”, κάτι που δεν προβλέπεται και έπρεπε η ψήφος τους να θεωρηθεί ως παρόν. Όμως αυτό δεν έγινε από τον κ.Πατήλα και μετά από αρκετή ώρα (κατά την ψηφοφορία!) και την πίεση του Δημάρχου ψήφισαν υπέρ της αναστολής λειτουργίας των παιδικών σταθμών. Μόνο ο δημοτικός σύμβουλος της πλειοψηφίας Γεωργόπουλος Παναγιώτης, καταψήφισε την πρόταση του Δημάρχου και ψήφισε υπέρ της πρότασης συνέχισης λειτουργίας των παιδικών σταθμών Κωστακιών και Καμπής.
Η παράταξη μας «Αρτινών Συνεργασία», όλες οι παρατάξεις της αντιπολίτευσης και τα τοπικά συμβούλια Κωστακιών και Καμπής, οι γονείς και οι αρμόδιοι υπάλληλοι-βρεφονηπιοκόμοι που παρευρέθηκαν στο ΔΣ, ζήτησαν να μην κλείσουν οι βρεφονηπιακοί σταθμοί των Κωστακιών και Καμπής.
Τονίζουμε ότι είναι λάθος να κλείνουν σύγχρονοι και αδειοδοτημένοι Βρεοφονηπιακοί σταθμοί, που λειτουργούν σε δημοτικά κτήρια και καλούμε την Δημοτική Αρχή να ανακαλέσει την απόφαση που έλαβε για την αναστολή λειτουργίας των παιδικών σταθμών Κωστακιών και Καμπής. Διότι ότι κλείνει δεν ανοίγει! Όπως και η δική μας δημοτική αρχή επί 9 χρόνια λειτουργούσε κανονικά τους παιδικούς σταθμούς, έτσι και τώρα η νέα δημοτική αρχή, να αφήσει τις αστείες δικαιολογίες περί ηλεκτρονικών αιτήσεων και να συνεχίσει την λειτουργία των παιδικών σταθμών από φέτος.
Τα στελέχη της παράταξη μας «Αρτινών Συνεργασία», στις τοποθετήσεις τους στο ΔΣ τεκμηρίωσαν, γιατί είναι λάθος να ληφθεί μια τέτοια απόφαση για την αναστολή λειτουργίας των παιδικών σταθμών Κωστακιών και Καμπής. Οι λόγοι είναι οι εξής:
Δεν προβλέπεται ελάχιστος αριθμός παιδιών κάτω από τον οποίο μπορεί να κλείσει ένας παιδικός σταθμός. Ο πρότυπος κανονισμός λειτουργίας δημοτικών και βρεφονηπιακών σταθμών (ΦΕΚ 4249/Β/2017), αναφέρει στο άρθρο 8, ότι κάθε τμήμα παιδικού σταθμού εξυπηρετεί έως 25 παιδιά. Δεν αναφέρει πουθενά ο πρότυπος κανονισμός λειτουργίας περί ελάχιστου αριθμού παιδιών. Άλλωστε τα προηγούμενα χρόνια οι παιδικοί σταθμοί Αγίων Αναργύρων και Καλογερικού, λειτουργούσαν με τέσσερα (4) παιδάκια.
Οι παιδικοί σταθμοί Κωστακιών και Καμπής, όλα τα προηγούμενα χρόνια είχαν παιδιά και λειτουργούσαν κανονικά. Φέτος με την ανάληψη της νέας δημοτικής αρχής, μπαίνει για πρώτη φορά το θέμα του κλεισίματος των παιδικών σταθμών.
Οι εν λόγω παιδικοί σταθμοί είναι σε δημοτικά κτήρια, έχουν άδεια λειτουργίας και πληρούν όλες τις απαραίτητες προδιαγραφές για την λειτουργία τους.
Έχουν δαπανηθεί χρήματα για τις εργασίες εκσυγχρονισμού τους και την βελτίωση των εγκαταστάσεων τους. Μάλιστα για τον βρεφονηπιακό σταθμό Κωστακιών, που εγκαινιάστηκε τον Σεπτέμβριο του 2020, δαπανήθηκαν πάνω από 150.000€, για το έργο της μετατροπής του κτηρίου από πρώην πνευματικό κέντρο που λειτουργούσε στο χώρο. Ενώ για τον βρεφονηπιακό σταθμό της Καμπής, οι εργασίες βελτίωσης και εκσυγχρονισμού των εγκαταστάσεων που ολοκληρώθηκαν πρόσφατα, συμπεριλήφθηκαν σε μια εργολαβία 800.000€, (μαζί με άλλους 8 παιδικούς σταθμούς), με πόρους δημοτικούς αλλά και από το πρόγραμμα ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ. Από την περαίωση των εν λόγω εργασιών σε αυτούς τους παιδικούς σταθμούς, δεν έχει παρέλθει 5-ετία, γεγονός που μπορεί να δημιουργήσει θέμα επιστροφής της χρηματοδότησης στο Υπουργείο Εσωτερικών.
Οι παιδικοί σταθμοί δημιουργήθηκαν αρχικά για τα παιδάκια εκείνα, που οι γονείς τους είναι και οι δύο εργαζόμενοι και δεν δικαιούνται vouchers. Εκείνοι οι γονείς που δικαιούνται vouchers μπορούν να απευθυνθούν και σε ιδιωτικούς παιδικούς σταθμούς. Τι θα κάνουν όμως τα παιδάκια τους, οι γονείς που είναι και οι δύο εργαζόμενοι;
Ο παιδικός σταθμός της Καμπής εξυπηρετεί κυρίως την ΔΕ Ξηροβουνίου και το Χανόπουλο. Ο παιδικός σταθμός Κωστακιών, εξυπηρετεί την ευρύτερη περιοχή του Κάμπου, αλλά και τις παρυφές της πόλης της Άρτας. Είναι λάθος να κλείνονται δημόσιες σχολικές δομές, διότι με τον τρόπο αυτό ερημώνουν τα χωριά μας. Και μάλιστα όταν οι τοπικές κοινωνίες αποφασίζουν ομόφωνα, μέσα από τα τοπικά τους συμβούλια, να μην κλείσουν οι παιδικοί σταθμοί, οφείλουμε να σεβαστούμε την απόφασή τους.
Πως γίνεται πχ το Νηπιαγωγείο Κωστακιών να λειτουργεί φέτος με 36 παιδιά από την περιοχή και ο παιδικός σταθμός να μην έχει αιτήσεις εγγραφής παιδιών; Αφού όλοι γνωρίζουμε, ότι από τον Ιούνιο είχε προαποφασιστεί από την δημοτική αρχή να κλείσουν αυτοί οι παιδικοί σταθμοί και η αρμόδια υπηρεσία κατηύθυνε τους γονείς να πάνε να δηλώσουν τα παιδιά τους, σε άλλους παιδικούς σταθμούς. Γιατί τώρα που κατατέθηκαν περίπου 7 αιτήσεις ανά παιδικό σταθμό δεν λήφθηκαν υπόψιν; Γιατί να ταλαιπωρηθούν αυτά τα παιδιά και οι γονείς τους; Γιατί να επιβαρυνθούν οικονομικά; Θα μπορούσαν φέτος να δώσουν και την δυνατότητα στις αιτήσεις που απορρίφθηκαν από τους παιδικούς σταθμούς της πόλης, λόγω πληρότητας, να επιλέξουν -όποιοι επιθυμούν- τους παιδικούς σταθμούς Κωστακιών και Καμπής.
Σενίκο Σελλών Ιωαννίνων. Δείτε τα video
Δείτε τα video
Εξυπηρετούσε παλαιότερα την επικοινωνία των κατοίκων των χωριών της περιοχής Ντουσκάρας με τα χωριά της περιοχής της Ολίτσικας.
Το πέτρινο γεφύρι στη θέση "Γεφυράκι" του χωριού Σενίκο έχει χαρακτηρισθεί ως ιστορικό διατηρητέο μνημείο. Παραθέτουμε το κείμενο της απόφασης χαρακτηρισμού του από την οποία μπορείτε να αντλήσετε χρήσιμα πληροφοριακά στοιχεία:
Πρόκειται για πέτρινο χτιστό γεφύρι με ένα τόξο μήκους 8,8μ. και ύψος 5,5μ. (από το εξωράχιο μέχρι το νερό), σημαντικό δείγμα της πολύχρονης εμπειρίας και τέχνης των ηπειρωτών μαστόρων, το οποίο εκτός του τεχνικού ενδιαφέροντος, αποτελεί και ιστορική μαρτυρία για τον τρόπο επικοινωνίας και κοινωνικοοικονομικής οργάνωσης της περιοχής και είναι συνδεδεμένο με τις μνήμες των κατοίκων. "