Κυριακή, 28 Ιουνίου 2015

«Η σύντομη προθεσμία δεν επιτρέπει τη διαμόρφωση της βούλησης των εκλογέων βάσει επαρκούς πληροφόρησης»

assets_LARGE_t_420_54419762_type12128.jpg

Της Λίνας Παπαδοπούλου,καθηγήτριας συνταγματικού δικαίου

1) Τι είδους δημοψήφισμα: Θα πρόκειται για δημοψήφισμα για εθνικό θέμα (και όχι για ψηφισμένο νομοσχέδιο, καθώς τέτοιο δεν υπάρχει). Άρα, α) πρόταση υπουργικού συμβουλίου, β) απόφαση απόλυτης πλειοψηφίας του όλου αριθμού των βουλευτών (τουλάχιστον 151) και γ) Προεδρικό Διάταγμα. Συνεπώς, δεν υπάρχει κώλυμα λόγω δημοσιονομικού χαρακτήρα...

2) Τι αφορά: Το ερώτημα αφορά το τι προτείνει ο λαός ότι πρέπει να πράξει η Κυβέρνηση (κυβερνητικό δημοψήφισμα), να υπογράψει ή όχι, άρα είναι επί της αρχής, χωρίς άμεσο δεσμευτικό αποτέλεσμα. Θα δεσμεύει πολιτικά την Κυβέρνηση. Αυτό σημαίνει ότι αν η Κυβέρνηση προτείνει το Α και ο λαός αποφασίσει το Β, η Κυβέρνηση πρέπει να αλλάξει. Δεν απαλλάσσει την Κυβέρνηση (ή τα κόμματα που την αποτελούν, όπως και τα υπόλοιπα) από την υποχρέωση να πει την άποψή της (αν υποστηρίζει το ΝΑΙ ή το ΟΧΙ).

3) Η προθεσμία: κατά το ά 12 4023/2011 Ν. «[η] ψηφοφορία διεξάγεται εντός τριάντα ημερών από τη δημοσίευση του προεδρικού διατάγματος με το οποίο προκηρύσσεται το δημοψήφισμα». Μια πολύ σύντομη προθεσμία δεν επιτρέπει τη διαμόρφωση της βούλησης των εκλογέων βάσει επαρκούς πληροφόρησης. Συνεπώς, πρέπει να συναχθεί ότι και με την παρούσα διατύπωση (διαφορετική του προηγούμενου εκτελεστικού του ά 44 παρ 2 Σ νόμου που προέβλεπε τουλάχιστον 20ήμερο) ο νομοθέτης δεν επέλεξε να μειώσει το χρονικό διάστημα υπέρμετρα, αλλά απλώς να θέσει ένα ανώτατο χρονικό όριο. Κατ' αναλογία με τη διεξαγωγή των εκλογών, το δημοψήφισμα πρέπει να διεξάγεται πολύ κοντά στο όριο των 30 ημερών που θέτει ο νόμος. Η διεξαγωγή την Κυριακή 5 Ιουλίου 2015 είναι παράνομη και αντισυνταγματική.

4) Οι «Επιτροπές Υποστήριξης» για κάθε μία από τις υποστηριζόμενες στο δημοψήφισμα θέσεις (ΝΑΙ / ΟΧΙ), έχουν χρόνο στα μέσα μαζικής ενημέρωσης και χώρο δημόσιας προβολής και τον κατανέμουν μεταξύ των κομμάτων και ΜΚΟ στο εσωτερικό τους, ορίζουν δε, εφόσον το επιθυμούν, έναν εκπρόσωπό τους και τον αναπληρωτή του σε κάθε εκλογικό τ?ή?α (ά 10 Ν 4023/2011). Οι «Μένουμε στην ΕΕ» θα βρεθούν πλάι πλάι με τον Άδωνη, και οι «φεύγουμε από την ΕΕ» με τον Κασιδιάρη.

5) Αποτέλεσμα δημοψηφίσματος: Κατά το νόμο «[τ]ο αποτέλεσ?α δη?οψηφίσ?ατος για κρίσι?ο εθνικό θέ?α είναι δεσ?ευτικό, όταν στην ψηφοφορία λάβει ?έρος τουλάχιστον το σαράντα τοις εκατό (40%) όσων έχουν εγγραφεί στους εκλογικούς καταλόγους». Άρα, είναι ένα ερώτημα μήπως, σε περίπτωση που τελικά η Βουλή, ως μόνη αρμόδια, υπερψηφίσει την πρόταση του Υπουργικού Συμβουλίου για διεξαγωγή στις 5 Ιουλίου, η «Μένουμε στην ΕΕ» πλευρά πρέπει να καλέσει σε αποχή και όχι σε ΝΑΙ.

Σχολιασμός.
Μακάρι όλα να γίνουν θεσμικά, μακάρι η Κυβέρνηση να μην ανοίγει την πόρτα (ούτε καν την κερκόπορτα) σε εξωθεσμικές εκτροπές. Οι ώρες είναι οι κρισιμότερες στην μεταπολιτευτική περίοδο, και εξίσου κρίσιμες με τα Ιουλιανά του 1965, άρα από τις πλέον κρίσιμες στην μεταπολεμική περίοδο.

Δεν υπάρχουν σχόλια: