Δευτέρα 24 Οκτωβρίου 2011

Απο την ευμάρεια στην εγκράτεια


Οι καταναλωτές κρατούν την ανάσα τους διαισθανόμενοι ότι το επόμενο διάστημα θα είναι χειρότερο.
Από την ευμάρεια στην εγκράτεια


 Η κρίση αλλάζει τις καταναλωτικές συνήθειες. Η οικονοµική ευµάρεια που χαρακτήριζε τη συµπεριφορά των καταναλωτών – τη µεγάλη τους πλειονότητα – στην περίοδο της ανάπτυξης έχει παραχωρήσει τη θέση της στην εγκράτεια, εκδήλωση απολύτως συµβατή µε το «πρόγραµµα επιβίωσης» που εφαρµόζουν όλο και περισσότερα νοικοκυριά. Κατ’ ανάγκην φυσικά. Οι πωλήσεις των επιχειρήσεων που γνώρισαν εντυπωσιακή άνθηση για περίπου δύο δεκαετίες συρρικνώνονται. Και ορισµένες φορές απελπιστικά. Μόνο οι εµπορικές αλυσίδες – εκτός των τροφίµων – στο διάστηµα των τριών τελευταίων χρόνων κατέβασαν τα ρολά σε περισσότερα από 250 καταστήµατα. Και συνεχίζουν. 

Εχουν εγκαταλείψει τις περισσότερες πόλεις της επαρχίας, περιορίζοντας τη δραστηριότητά τους κυρίως στην Αττική και τη Θεσσαλονίκη. ∆εν υπάρχει κλάδος ή κατηγορία της αγοράς που να έχει µείωση πωλήσεων µικρότερη του 20%. Η µεγάλη τους όµως ανησυχία, που σε ορισµένες περιπτώσεις αγγίζει τα όρια του πανικού, αφορά το τελευταίο τετράµηνο του 2011. 

Τα µηνύµατα του Σεπτεµβρίου που πέρασε είναι τραγικά, λέει ο κ. Ν. Ευαγγέλου, αναπληρωτής διευθύνων σύµβουλος της εταιρείας Σαράντης, ενώ ο κ. Θ. Βάρδας, πρόεδρος της οµώνυµης εταιρείας και του ΣΕΛΠΕ, επισηµαίνει πως «οι επιχειρήσεις έχουν κάνει τους σχεδιασµούς τους για µείωση πωλήσεων 15% ως και 17% το 2011, αλλά µε εφαρµοζόµενα οικονοµικά µέτρα είναι βέβαιο ότι θα είναι πολύ µεγαλύτερη».
Ολοι κρατούν την ανάσα τους διαισθανόµενοι πως το επόµενο διάστηµα θα είναι χειρότερο των προηγούµενων µηνών.

Η ένδυση και η υπόδηση, κυρίως το τµήµα που – µέχρι πρόσφατα τουλάχιστον – απευθυνόταν στα µεσαία εισοδήµατα, διεκδικεί µία από τις υψηλότερες θέσεις στην κλίµακα της µειωµένης κατανάλωσης. Ο κ. Βάρδας εκτιµά πως κατά µέσο όρο στο διάστηµα της τελευταίας τριετίας – από την εµφάνιση δηλαδή της ύφεσης στην ελληνική αγορά – οι πωλήσεις έχουν µειωθεί από 25% ως και 30%, µε προεξάρχουσα την ανοδική ένδυση της οποίας η µείωση έχει αγγίζει το 40% και τη γυναικεία να ακολουθεί µε περίπου 25%. ∆εν είναι τυχαίο το γεγονός ότι αρκετές εταιρείες αναζητούν τη σωτηρία τους στο άρθρο 99. Σύµφωνα µε τον διευθύνοντα σύµβουλο της Αττικά Πολυκαταστήµατα κ. Κ. Λαµπρόπουλο, το 2011 ενδέχεται να είναι χειρότερο ως το τέλος της χρονιάς, αφού οι αγορές των καταναλωτών είναι περιορισµένες. Αξίζει να σηµειωθεί ότι στην Ελλάδα ο συνολικός τζίρος της αγοράς ένδυσης ανέρχεται στα 14 δισ. ευρώ περίπου, εκ των οποίων τα 7 δισ. ευρώ αφορούν τη µεσαία κατηγορία ένδυσης.

Αν όµως η ένδυση και η υπόδηση της µεσαίας κατηγορίας υποφέρουν, τότε η αγορά των αυτοκινήτων βρίσκεται υπό κατάρρευση. Η µείωση των εισοδηµάτων, αλλά και οι συνεχείς αυξήσεις των φόρων έχουν οδηγήσει σε µείωση των πωλήσεων κατά 40% µόνο το 2011. Οπως επισηµαίνει ο κ. Δ. Καββούρης, διευθυντής πωλήσεων και µάρκετινγκ της Audi Hellas, το φορολογικό σύστηµα στην Ελλάδα κλονίζει τη συµπεριφορά του καταναλωτή, ενώ ο φόρος πολυτελείας, η αύξηση τελών κυκλοφορίας, η αύξηση καυσίµων έχουν βυθίσει ακόµη περισσότερο τον κλάδο. Παρόµοια τάση έχουν καταγράψει στους ισολογισµούς τους και οι εταιρείες του κλάδου των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών. Στο διάστηµα της τελευταίας τριετίας οι πωλήσεις µειώθηκαν κατά 35% - 40%, ενώ µόνο στη διάρκεια του 2011 η πτώση είναι της τάξεως του 20% ενώ όλο και περισσότεροι καταναλωτές πλέον κινούνται σχεδόν αποκλειστικά µε τη δυναµική των προσφορών, λέει ο κ. Ι. Στρούτσης , διευθύνων σύµβουλος της Ηλεκτρονικής ΑΕ.

Αλλά οι ξένοι επισκέπτες υψηλών εισοδηµάτων φαίνεται ότι είναι το ασφαλές σωσίβιο για την αγορά των διεθνών σηµάτων της πολυτέλειας στη χώρα µας. Η κατανάλωση ούτως ή άλλως έχει επηρεαστεί, ωστόσο κύκλοι της αγοράς σηµειώνουν ότι τα πολυτελή σήµατα διαθέτουν µεγαλύτερες αντοχές σε σχέση µε τα µεσαία παρά τη συρρίκνωση της δαπάνης. Μάλιστα οι ξένοι επισκέπτες της Αθήνας και ειδικότερα από τη Ρωσία, την Κίνα, την Ιαπωνία και τη Μέση Ανατολή, που ανήκουν στη µέση και ανώτερη τάξη, έχουν ενισχύσει τον τζίρο αυτών των καταστηµάτων, όπως π.χ. της Βουκουρεστίου. Οι έλληνες
«καλοί πελάτες» διατηρούνται στα καταστήµατα πολυτελών σηµάτων, αλλά και αυτοί είναι «πιο συντηρητικοί», ενώ οι πιο περιστασιακοί
«έχουν εξαφανιστεί». 

Σχετική ανθεκτικότητα εµφανίζουν και τα καλλυντικά, τα λεγόµενα ευρείας διανοµής, αφού η πτώση των πωλήσεων είναι µικρότερη του 20%. Και ο λόγος είναι απλός. Είναι τα φθηνότερα στην αγορά. Οπως αναφέρει ο κ. Ευαγγέλου, αντιθέτως τα λεγόµενα επιλεκτικής διανοµής εµφανίζουν στη διάρκεια των τριών τελευταίων χρόνων πτώση της τάξεως του 30%. Και όπως σηµειώνει χαρακτηριστικά «η πτώση συνεχίζεται». Αλλά η κρίση έχει επηρεάσει λιγότερο από το αναµενόµενο τις τιµές τους. Μεσοσταθµικά, λέει ο ίδιος, η µείωση κυµαίνεται από 9% ως και 12%, αλλά τούτο προκύπτει όχι από τη µείωση των ονοµαστικών τιµών των καλλυντικών, αλλά από τον πολλαπλασιασµό των προσφορών. 

www.tovima.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: