ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
ΙΓ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Γ΄
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΟΕ΄
Παρασκευή, 3 Φεβρουαρίου 2012
ΗΜΕΡΗΣΙΑ ΔΙΑΤΑΞΗ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Συνέχιση της συζήτησης επί των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου
του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής:
«Ποινική προστασία του περιβάλλοντος –
Εναρμόνιση με την Οδηγία 2008/99/ΕΚ - Πλαίσιο παραγωγής και διαχείρισης
αποβλήτων – Εναρμόνιση με την Οδηγία 2008/98/ΕΚ - Ρύθμιση θεμάτων Υπουργείου
Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής».
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βύρων Πολύδωρας): Το λόγο έχει η Βουλευτής Β΄ Θεσσαλονίκης του
ΣΥΡΙΖΑ κ. Ευαγγελία Αμμανατίδου-Πασχαλίδου.
ΛΙΤΣΑ ΑΜΜΑΝΑΤΙΔΟΥ-ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ: Ευχαριστώ,
κύριε Πρόεδρε.
Το εν λόγω περιβαλλοντικό
νομοσχέδιο για απόβλητα που περιέχει και ρυθμίσεις θεμάτων του Υπουργείου
Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής είναι ένα δώρο για τα “μεγάλα
επενδυτικά συμφέροντα”. Για το λόγο αυτό το έχουμε καταψηφίσει επί της αρχής
και έχουμε καταψηφίσει και όλα του τα άρθρα.
Αναφορικά με τις διατάξεις διαχείρισης απορριμμάτων και αποβλήτων ο
στόχος της Κυβέρνησης είναι ξεκάθαρος: Να εξασφαλίσει την άμεση υλοποίηση των
διαγωνισμών που έχει δρομολογήσει για την Αττική και όλη την Ελλάδα, δηλαδή την
επεξεργασία ενεργειακής αξιοποίησης για το σύνολο των απορριμμάτων με ΣΔΙΤ και
να εξασφαλίσει στο διηνεκές τη λειτουργία αυτών των μονάδων με χρηματοδότηση
από τα δημοτικά τέλη, με επιδότηση ως ΑΠΕ και με εισαγωγή απορριμμάτων για την
τροφοδοσία των εργοστασίων καύσης. Θέλει ακόμη να στήσει έναν νομιμοποιητικό
μανδύα για τις μαύρες τρύπες, που ξέρετε πολύ καλά ότι έχει ο περιφερειακός
σχεδιασμός.
Η Κυβέρνηση προωθεί την ενεργειακή αξιοποίηση των απορριμμάτων με ΣΔΙΤ,
όπως θέλετε να κάνετε και στη Θεσσαλονίκη, δεσμεύοντας το ελληνικό δημόσιο όχι
μόνο να χρηματοδοτήσει την κατασκευή των μονάδων και να τροφοδοτεί τις μονάδες
με απορρίμματα, αλλά και να διασφαλίσει τη διάθεση της ενέργειας στο δίκτυο, να
επιδοτήσει την παραγωγή ενέργειας και να εξασφαλίσει τη διάθεση των υλικών και
υπολειμμάτων. Δηλαδή, η Κυβέρνηση προτίθεται να δώσει ό,τι έχει και δεν έχει
στους επενδυτές, ακόμη και να υποχρεώσει τους ΟΤΑ να διοχετεύουν τα απορρίμματά
τους σε αυτές τις μονάδες πληρώνοντας υπέρμετρο κόστος.
Με αυτό το νομοσχέδιο παίρνετε τις αρμοδιότητες σχεδιασμού από την αιρετή
περιφέρεια αντικαθιστώντας αυτές με την απλή συναίνεση των τοπικών αρχόντων.
Αφαιρείτε από τις τοπικές κοινωνίες, την τοπική αυτοδιοίκηση Α΄ και Β΄ βαθμού
το δικαίωμα να καταρτίζουν σχέδια διαχείρισης αποβλήτων. Αποκλείετε τη
συμμετοχή των πολιτών και το δικαίωμα να προσβάλουν τις αποφάσεις, επιχειρώντας
να παρακάμψετε τις αντιδράσεις των τοπικών κοινωνιών οι οποίες μπορεί να σας
χαλάσουν τα σχέδια όπως έγινε στην Κερατέα.
Και εδώ ακριβώς εγώ θα χαιρετίσω τις δυναμικές κινητοποιήσεις των
κατοίκων αλλά και των φορέων που είναι αντίθετοι στη χωροθέτηση του σταθμού
μεταφόρτωσης απορριμμάτων στην Ευκαρπία Θεσσαλονίκης που είναι σε εξέλιξη,
διότι δεν τους έχετε λάβει ούτε αυτούς υπόψη.
Μεθοδεύετε την ανάπτυξη και τη λειτουργία των υποδομών ως δίκτυο για τις
ανάγκες όλης της χώρας σύμφωνα με σχέδια διαχείρισης και προγράμματα πρόληψης
δημιουργίας αποβλήτων που καταρτίζονται από το Υπουργείο Περιβάλλοντος,
Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και μόνο.
Έρχομαι τώρα στην υπόθεση των φραγμάτων. Με το άρθρο 52 επιχειρείτε
-παρόλο που δεν κατονομάζονται- να βαφτίσετε τα μεγάλα φράγματα, αυτές τις
εγκαταστάσεις μαμούθ ως ανανεώσιμες πηγές ενέργειας για να έχουν την προνομιακή
αντιμετώπιση των ΑΠΕ. Η ίδια προσπάθεια ένταξης των μεγάλων φραγμάτων σε
καθεστώς οιονεί ΑΠΕ έγινε από το ενδιαφερόμενο φραγματο-κατασκευαστικό λόμπυ
προ διετίας κατά τη διαδικασία επεξεργασίας του νόμου 3851/2010. Η σχετική
όμως, διάταξη αποσύρθηκε έπειτα από συντονισμένες αντιδράσεις –και καλώς έκαναν-
κυρίως από φορείς της Ηπείρου όπου αντιδρούν και σήμερα. Η διάταξη που μας
φέρνετε σήμερα είναι ακριβώς η ίδια. Ποιος τελικά νομοθετεί, κύριε Υπουργέ;
Τα άρθρα 52 και 56 φωτογραφίζουν την περίπτωση του μεγάλου φράγματος
Αγίου Νικολάου στον Άραχθο όπου η ΜΗΧΑΝΙΚΗ ΑΕ του ομίλου Εμφιετζόγλου επιδιώκει
να κατασκευάσει μεγάλο υδροηλεκτρικό φράγμα. Αυτό το κατήγγειλε η εισηγήτριά
μας, η Ηρώ Διώτη. Προηγουμένως και χθες το κατήγγειλε και ο Παναγιώτης
Λαφαζάνης ο κοινοβουλευτικός μας εκπρόσωπος. Το είπαν μέσα σε αυτή την Αίθουσα
και άλλοι Βουλευτές. Το εν λόγω έργο ακυρώθηκε από το Συμβούλιο της
Επικρατείας, το απέρριψε ρητά το πλαίσιο χωροταξικού σχεδιασμού και αειφόρου
ανάπτυξης, γνωμοδότησαν αρνητικά τα Νομαρχιακά Συμβούλια Άρτας και Ιωαννίνων,
αντιτάχθηκε σύσσωμη η κοινωνία της Ηπείρου, η οποία ακόμη αγωνίζεται για την
παρεμπόδιση και εσείς έρχεσθε με διαδικασίες fast track να το επιβάλλετε. Γνωρίζετε ότι στο Συμβούλιο της
Επικρατείας η «ΜΗΧΑΝΙΚΗ ΑΕ» ανέσυρε ακριβώς την ίδια μελέτη του Υπουργείου
Βιομηχανίας, που έρχεσθε τώρα να χρησιμοποιήσετε για να παρακάμψετε τις
απαιτούμενες περιβαλλοντικές, χωροταξικές και πολεοδομικές αδειοδοτήσεις.
Ξαναρωτώ: Ποιος νομοθετεί, κύριε Υπουργέ; Οι διατάξεις αυτές φωτογραφίζουν
σκανδαλωδώς όχι απλώς το φράγμα του Αγίου Νικολάου, αλλά και το λόγο ακύρωσης
του συγκεκριμένου έργου από το Συμβούλιο της Επικρατείας. Το εν λόγω έργο, που
προσπαθείτε να βαφτίσετε ΑΠΕ για να έχει προνομιακή αντιμετώπιση, πρόκειται να
πλήξει την τοπική οικονομία, να επιφέρει μη αναστρέψιμες βλάβες στο περιβάλλον,
να καταστρέψει ολοκληρωτικά το Γεφύρι της Πλάκας και πρέπει αυτή η διάταξη να
αποσυρθεί. Έπρεπε να είχε γίνει, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ονομαστική
ψηφοφορία για αυτό το άρθρο. Δυστυχώς, εμείς δεν έχουμε τη δυνατότητα να την
προκαλέσουμε.
Έρχομαι στο κομμάτι των δασικών. Με τα άρθρα 53 και 55 αφαιρείτε από τη
Δασική Υπηρεσία την υποχρέωση να επιλαμβάνεται θεμάτων του αντικειμένου της,
όταν πρόκειται για κατασκευή έργων εντός των δασικών οικοσυστημάτων, ενώ την
ίδια στιγμή την υποχρεώνετε να αποχαρακτηρίζει κατά προτεραιότητα τις δασικές
εκτάσεις εντός των οποίων σχεδιάζονται μεγάλες επενδύσεις. Η προστασία των
δασών, κατά την Κυβέρνηση, σταματά μπροστά στην προστασία των μεγάλων
κατασκευαστικών συμφερόντων. Αυτή είναι και η περίπτωση του Παρνασσού. Με το
άρθρο 53 δημόσια έκταση έντεκα χιλιάδων εκατό (11.100) στρεμμάτων του εθνικού
δρυμού Παρνασσού, ζώνη ειδικής προστασίας του δικτύου NATURA, με οικότοπους προτεραιότητας,
εκχωρείται στην «ΕΤΑ ΑΕ» και νομιμοποιούνται εγκαταστάσεις του υφιστάμενου
χιονοδρομικού κέντρου, οι οποίες όμως εκτάσεις -υπάρχει σχετική απόφαση του
Συμβουλίου της Επικρατείας του 1998- βρίσκονται μέσα στον πυρήνα του δρυμού. Το
Υπουργείο, όμως, τις παρακάμπτει. Αυτά είναι τα νομοθετήματά σας.
Θέλω να αναφερθώ τώρα σε δύο τροπολογίες. Στη διάταξη που συμπεριλάβατε
για τις νομιμοποιήσεις αυθαίρετων κατασκευών των ομογενών από την πρώην
Σοβιετική Ένωση, οι οποίοι ήλθαν στην Ελλάδα στο τέλος της δεκαετίας του ’80
και στις αρχές της δεκαετίες του ’90, πρέπει να γίνει ξεκάθαρο πως αυτές οι
νομιμοποιήσεις είναι μόνο για τους πρόσφυγες ελληνικής καταγωγής, στη
συντριπτική τους πλειοψηφία Πόντιους, οι οποίοι αγόρασαν από μόνοι τους
αγροτεμάχια. Πάρα πολλά, βεβαίως, είναι εξ αδιαιρέτου, δεν εντάχθηκαν στα ΓΠΣ,
ούτε έγιναν τοπικά ρυμοτομικά, όπως για χρόνια υπόσχονταν νομάρχες, δήμαρχοι,
Βουλευτές. Αυτοί οι άνθρωποι δεν είναι καταπατητές –πρέπει να τονιστεί αυτό-
ούτε δασικών περιοχών ούτε αιγιαλών. Έκτισαν την πρώτη τους κατοικία, για να
στεγάσουν τις πολυμελείς οικογένειές τους, μόνοι τους με τη συμβολή των δικών
τους ανθρώπων, των ομογενών και κλήθηκαν να πληρώσουν βαριά πρόστιμα στο ΙΚΑ υπέρ
αγνώστων αλλά και στις πολεοδομίες.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, πρέπει να ξεκαθαρίσουμε πως ήταν υποχρέωση
του ελληνικού κράτους να συμβάλει στη νομιμοποίηση των εκτός σχεδίου κατοικιών
των νεοπροσφύγων/παλιννοστησάντων ομογενών βάσει του ν.2790/2000, ο οποίος δεν
αναφέρεται καθόλου στην τροπολογία που φέρατε. Είναι αντισυνταγματικό να
μπαίνουν πρόστιμα, όπως είπαν και άλλοι συνάδελφοι, γιατί αυτός ο ν. 2790/2000
δεν μπήκε τελικά σε ισχύ, διότι δεν θέλησαν οι κυβερνήσεις να τον βάλουν.
Φυσικά, με τη νομιμοποίηση των αυθαιρέτων πρέπει άμεσα να προχωρήσει και η
διευθέτηση των τοπικών ρυμοτομικών, διότι εάν μείνετε μόνο στην παραπάνω
ρύθμιση, θα έχουμε σε αρκετές περιπτώσεις υπέρβαση των ορίων δόμησης στα εκτός
σχεδίου, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τον υπολογισμό των προστίμων με το νόμο
των αυθαιρέτων, που εσείς εκεί τα εντάσσετε, αλλά που όπως προείπα, είναι
αντισυνταγματικό. Επειδή δεν προλαβαίνω, εν τάχει λέω ότι αυτή την τροπολογία
εμείς την ψηφίζουμε. Είναι «μισή» ρύθμιση για τους παλιννοστούντες και μπαίνει
στην τροπολογία για τους τυφλούς, που είναι η μόνη τροπολογία την οποία
υπερψηφίζουμε.
Θέλω να αναφερθώ στην τροπολογία, σχετικά με το γήπεδο της ΑΕΚ. Είναι μία
πρόχειρη και βεβιασμένη ρύθμιση. Όλοι θέλουμε να συμβάλουμε για το γήπεδο της
ΑΕΚ. Αυτό, όμως, δεν μπορεί να γίνει με την παράκαμψη των αποφάσεων του
Συμβουλίου της Επικρατείας και πρέπει να έχει την ευρύτερη συναίνεση της
τοπικής κοινωνίας. Η διάταξη για το γήπεδο της ΑΕΚ πρέπει να τροποποιηθεί και
να έλθει με κανονικές διαδικασίες σε ένα άλλο νομοσχέδιο, για να συζητηθεί
κανονικά από την Επιτροπή και να μην έρχεται εδώ με αυτόν τον τρόπο.
Κατά τα λοιπά, καταψηφίζουμε επί της αρχής όλο το νομοσχέδιο και όλα τα
άρθρα, όλες τις υπουργικές τροπολογίες, αλλά ψηφίζουμε «Ναι» στην τροπολογία
για τους τυφλούς και «Παρών» στην τροπολογία των συναδέλφων για τη Μάνη, που
είναι η τροπολογία με γενικό αριθμό 701 και ειδικό 72.
Ευχαριστώ.
(1ο
Βίντεο ομιλίας)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου