Παρασκευή 24 Φεβρουαρίου 2012

Η Ήπειρος χάνει το φυσικό αέριο.


Η ΒΡ ΕΠΙΛΕΓΕΙ ΩΣ ΠΙΟ ΣΥΜΦΕΡΟΝΤΑ ΤΟΝ ΑΓΩΓΟ ΠΟΥ ΠΕΡΝΑΕΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΛΒΑΝΙΑ.

Η Δημόσια Επιχείρηση Αερίου (ΔΕΠΑ) προσπαθεί να απαλύνει τις εντυπώσεις που αφήνει η απόφαση της BP να επενδύσει ουσιαστικά μόνο στον αγωγό TAP, ο οποίος πρακτικά αφήνει την Ήπειρο και τη Δυτική Ελλάδα χωρίς παροχή.Χθες, ο πρόεδρος της ΔΕΠΑ Χάρης Σαχίνης τόνισε τη εντύπωσή του ότι η απόφαση της BP που εκμεταλλεύεται τα κοιτάσματα του Αζερμπαϊτζάν «είναι προσωρινή» και επιμένει ότι ο ITGI είναι «η καλύτερη λύση για το άνοιγμα του Νοτίου Διαδρόμου και την εξαγωγή φυσικού αερίου στην Ευρώπη από το Αζερμπαϊτζάν ή άλλη χώρα παραγωγής φυσικού αερίου». Η διαφορά είναι η εξής: η ΔΕΠΑ συμμετέχει στην κοινοπραξία του ITGI, ο οποίος έρχεται από την Τουρκία, διασχίζει την Ελλάδα και με τα γνωστά ζητήματα και αντιδράσεις στις θεσπρωτικές ακτές για την εγκατάσταση του σταθμού συμπίεσης, περνάει στην Ιταλία.Ήδη, από τον περασμένο Νοέμβριο η ΔΕΠΑ «έκρουε τον κώδωνα» λέγοντας ότι εάν η κοινοπραξία που εκμεταλλεύεται τα κοιτάσματα του Σαχ Ντενίζ δεν επενδύσει τελικά στον ITGI, τότε θα χαθεί η ευκαιρία για ένα σημαντικό κομμάτι της χώρας. Ο κ. Σαχίνης στη δήλωσή του συμπληρώνει ότι ο ITGI είναι το πιο ώριμο σύστημα αγωγών, το μόνο που έχει ολοκληρώσει όλες τις απαραίτητες μελέτες και έχει εξασφαλίσει αδειοδοτήσεις ενώ έχει την πλήρη στήριξη της ελληνικής και ιταλικής κυβέρνησης. «Ο ITGI είναι το μόνο έργο, για το οποίο μπορεί να ληφθεί Τελική Επενδυτική Απόφαση εντός του χρονοδιαγράμματος που έχει τεθεί με βάση την παραγωγή φυσικού αερίου από το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ-2» τονίζει ο κ. Σαχίνης. Γιατί όμως η BP που είναι η μεγαλύτερη εταιρία της κοινοπραξίας, επιλέγει τον ΤΑΡ;


«Καμπανάκι» από το Νοέμβριο
Μόλις τον περασμένο Νοέμβριο, το Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) δημοσίευε έκθεση σύμφωνα με την οποία ο ΤΑΡ είναι συμφερότερη επιλογή και ότι προηγείται στο οικονομικό και τεχνολογικό κομμάτι της αξιολόγησης λόγω της ισχυρής κεφαλαιακής επάρκειας των μετόχων του και της εκτεταμένης τεχνογνωσίας που έχουν αναπτύξει στην κατασκευή αγωγών. Μια θέση δηλαδή που είναι διαφορετική από αυτή που εξέφρασε η ΔΕΠΑ. Το «κλειδί» όμως που φαίνεται να κλείνει την παροχή του φυσικού αερίου στην Ήπειρο, είναι η παρατήρηση του ΙΟΒΕ πως οι μέτοχοι της κοινοπραξίας θα είναι εκείνοι που θα αποφασίσουν τελικά για την πιο συμφέρουσα επιλογή. Αυτό ακριβώς έγινε προχθές. Η ΒΡ αποφάσισε ότι ο ΤΑΡ είναι πιο συμφέρουσα λύση, έχει χαμηλότερο κόστος και μεγαλύτερη δυναμικότητα μεταφοράς αερίου. Επίσης, ένα από τα συγκριτικά του πλεονεκτήματα είναι και αυτό που «καταδικάζει» την Ήπειρο: το υποθαλάσσιο τμήμα του στην Αδριατική είναι μικρότερο από αυτό του ITGI. Ο ΤΑΡ περνάει από τη Θράκη και τη Μακεδονία και μπαίνει στην Αλβανία, παρακάμπτοντας την Ήπειρο, για να περάσει στην Ιταλία.

Το «χαρτί» της ΔΕΠΑ
Ο ITGI έχει πάντως μεγαλύτερη πολιτική στήριξη και αυτό είναι το χαρτί που παίζει η ΔΕΠΑ. Μόλις ανακοινώθηκε η διάθεση της ΒΡ υπέρ του ΤΑΡ, τα αρμόδια υπουργεία Ελλάδας και Ιταλίας με κοινή τους ανακοίνωση επανεπιβεβαίωσαν τη στήριξη των δύο κυβερνήσεων στον ITGI. «Πιστεύουμε ότι ο ITGI είναι το πιο προηγμένο και ώριμο έργο μεταξύ των υποψηφίων, και υπό αυτή την έννοια είναι καταλληλότερο να εκπληρώσει το στόχο της ταχείας υλοποίησης των αναγκαίων υποδομών για την τροφοδοσία της ευρωπαϊκής αγοράς με φυσικό αέριο» τονίζουν οι δύο χώρες.

«Η Κύπρος δείχνει το δρόμο»
Ο περιφερειάρχης Αλέκος Καχριμάνης εκφράζει τη θέση ότι η εξέλιξη αυτή, πέραν του γεγονότος ότι δεν χωράει άλλες παρεμβάσεις, εξόν πιθανώς από αυτές σε κεντρικό, κυβερνητικό επίπεδο, θα πάρει τον αγωγό από την Ήπειρο. «Εμείς τις παρεμβάσεις που ήταν να κάνουμε τις κάναμε. Οι μελέτες του έργου προχώρησαν κανονικά στην Ήπειρο και δεν θα μπορούσαν να μας πουν ότι έμεινε στάσιμο. Τα γερμανικά συμφέροντα όμως φαίνεται ότι είναι πιο ισχυρά», τονίζει. Συμπληρώνει πάντως την πεποίθηση ότι το παράδειγμα της Κύπρου, με την αναζήτηση των φυσικών πόρων στο έδαφός της δείχνει το δρόμο και για την Ελλάδα, «φωτογραφίζοντας» τη θαλάσσια περιοχή βόρεια της Κέρκυρας για έρευνες για φυσικό αέριο. Αυτό που πρέπει να προχωρήσει, όπως τονίζει, είναι η συμφωνία με την Αλβανία για την Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη, ώστε να καταστεί δυνατή η έρευνα και η εκμετάλλευση κοιτασμάτων φυσικού αερίου.

«Πλήγμα εάν χάσουμε τον αγωγό»
Φυσικό επακόλουθο είναι, εάν ο αγωγός δεν περάσει από την Ήπειρο, να χαθεί μια αναπτυξιακή ευκαιρία, αλλά και η δυνατότητα χρήσης ενός εναλλακτικότερου καυσίμου που θα μειώσει τα κόστη των επιχειρήσεων και των σπιτιών. Χθες, μιλώντας για το θέμα ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Ιωαννίνων Δημήτρης Δημητρίου, τόνιζε ότι το πέρασμα του αγωγού από την Ήπειρο ήταν αίτημα και της προηγούμενης διοίκησης και ότι η εξέλιξη θα επανεξετάζονταν στη χθεσινή συνεδρίαση της διοικητικής επιτροπής. «Είναι αναγκαίο και μια οικονομική λύση. Σίγουρα η αναστολή τέτοιων εργασιών είναι πλήγμα για την ανάπτυξη της περιοχής και μάλιστα το θεωρώ από τα σοβαρότερα πλήγματα. Αυξάνουν το κόστος εργασίας, και μάλιστα σε μια περιοχή που το κρύο διαρκεί πάνω από οκτώ μήνες» τόνισε χαρακτηριστικά».




ΗΠΕΙΡΩΤΙΚΟΣ ΑΓΩΝ.

Δεν υπάρχουν σχόλια: