Το ενδιαφέρον για το νομοσχέδιο της Πρωτοβάθμιας
Φροντίδας Υγείας είναι προφανές και όχι μόνο για όσους ασχολούνται επαγγελματικά
με τον χώρο της υγείας, αλλά και στους χρήστες των υπηρεσίων του συστήματος. Από
την ανάγνωση της πρότασης του σχεδίου νόμου για την ΠΦΥ, αυτό που εύκολα μπορεί
να παρατηρήσει κάποιος, είναι οι καλές προθέσεις του Υπουργείου, σε υπερθετικό
μάλιστα βαθμό και οι καλές συμβουλές που είχε στην κατάρτιση (επιτροπή Σουλιώτη
κτλ).
Στο εισαγωγικό 1ο άρθρο γίνεται αναφορά στους
στόχους του Πρωτοβάθμιου Εθνικού Δικτύου Υγείας (ΠΕΔΥ), που είναι η καθολική
έξασφάλιση και η προαγωγή υγείας σε όλους τους Έλληνες, χωρίς ωστόσο ΠΟΥΘΕΝΑ
μέσα στο κείμενο να γίνεται αναφορά στον αν και πως οι ανασφάλιστοι θα έχουν
πρόσβαση στην ΠΦΥ.
Θεωρεί την ΠΦΥ ως πύλη εισόδου των ασθενών στο
σύστημα, ευελπιστώντας να μπορεί να παρέχει τις εξωνοσοκομειακές υπηρεσίες
υγείας, πρώτες βοήθειες, την παρακολούθηση χρονίων ασθενών, την παραπομπή σε
νοσοκομεία και ειδικευμένους γιατρούς, την πρωτοβάθμια ψυχική υγεία, την
φροντίδα στο σπίτι, τον οικογενειακό προγραμματισμό, το πρόγραμμα εμβολιασμών,
την οδοντική υγεία και την παρηγορική-ανακουφιστική φροντίδα. Πολλά μαζί, σωστά,
copy - paste από εγχειρίδια ΠΦΥ, αλλά χωρίς να εξασφαλιστεί χρηματοδότηση,
τουλάχιστον στο 15% των συνολικών δαπανών για την Υγεία, όπως προτείνει και η
επιτροπή Σουλιώτη, όλα αυτά θα μείνουν κενά νοήματος και απλά έτοιμο υλικό για
την επόμενη μεταρρύθμιση.
Όσον αφορά στη διοίκηση του ΠΥΔΕ, μεταβιβάζεται
οι αρμοδιότητα της εποπτείας στις κατά τόπους ΔΥΠΕ, στις οποίες πλέον θα
υπαγονται όλες οι δομές της ΠΦΥ τόσο του ΕΣΥ (Κέντρα Υγείας, Περιφερειακά
Ιατρεία), όσο και του ΕΟΠΥΥ. Οι ΔΥΠΕ καθορίζουν τον αριθμό των ΚΥ, τους τομείς
ευθύνης τους, τις οργανικές θέσεις, τις προσλήψεις και τις κρίσεις των γιατρών
και του υπόλοιπου προσωπικού, καθώς και την ποσοτική και ποιοτική αξιολόγηση των
επαγγελματιών και των παρεχόμενων υπηρεσίων. Καθορίζεται ο θεσμός του
Οικογενειακού Ιατρου (Γενικοί Ιατροί, Παθολόγοι, Παιδιάτροι), οι οποίοι παρέχουν
τις υπηρεσίες τους στα ιδιωτικά (;) τους ιατρεία και κατ οίκον και τους οποίους
οι ασφαλισμένοι θα επιλέγουν άπαξ ετησίως, χωρίς να διευκρινίζεται ο τρόπος
επιλογής των ιατρών, η εργασιακή τους σχέση, η αξιολόγηση και η αμοιβή τους,
όπως επίσης δεν αποσαφηνίζεται σε ποιές περιπτώσεις ιατροί των ΚΥ, θα μπορούν να
παρέχουν υπηρεσίες οικογενειακού ιατρού όπως αναφέρεται στο νομοσχέδιο.
Με βάση το νομοσχέδιο ο ΕΟΠΥΥ μετατρέπεται σε
αγοραστή υπηρεσίων υγείας από το ΠΕΔΥ και από τους ιδιώτες πάροχους με βάσει
κανόνες και κριτήρια (που θα καθοριστούν), ενώ διαπραγματεύεται την διαμόρφωση
των τιμών υπηρεσιών, εξετάσεων, υλικών και φαρμάκων. Η χρηματοδότηση του ΕΟΠΥΥ
παραμένει ως έχει και διοικείται από πρόεδρο που διορίζεται με την έγκριση της
Βουλής και αντιπρόεδρο και ΔΣ που διορίζονται από την κυβέρνηση. Οι ιατροί και
το λοιπό προσωπικό του ΕΟΠΥΥ, μόνιμοι ή ΙΔΑΧ, αφού μπουν σε διαθεσιμότητα για
ένα μήνα, εφ όσον το επιθυμούν, εντάσσονται στον ΠΕΔΥ/ΕΣΥ με σχέση πλήρους και
αποκλειστικής απασχόλησης, ενώ όλοι οι υπόλοιποι που έχουν άλλες σχέσσεις
εργασίες απολύονται άμεσα. Επίσης σε άλλα αρθρα καθορίζεται η δημιουργιά κινητών
μοναδων πρόληψης, η δημιουργία προγράμμτος προληπτικού ελέγχου νεογνών, η
δημιουργία ιατρείων διακοπής καπνίσματος και μεταβιβάζεται στους ιατρικούς
συλλόγους η έγκριση λειτπυργίας ιδιωτικών δομών ΠΦΥ, από τις ΔΥΠΕ.
Μερικές παρατηρήσεις.
1) Το νομοσχέδιο είναι γενικόλογο, αόριστο με
μεγάλο αριθμό ζητημάτων να μένουν εκκρεμή (επιλογή, αμοιβή, σχέση εργασίας,
οικογενειακών ιατρών, αξιολόγηση, σχέση εραγασίας, επιλογή αμοιφβή συμβεβλημένων
με τον ΕΟΠΥΥ ιατρών κτλ) και παραπέμπονται να ρυθμιστούν στο μέλλον με
Υπουργικές αποφάσεις.
2) Το στρογγύλεμα και η αοριστία του κειμένου
βοηθά να ψηφιστεί πολύ ευκολότερα, αφού ουσιαστικά αποφεύγει να αποσαφηνίσει
θέματα όπως πχ με τις χειρουργικές ειδικότητες, των οποίων οι απολύσεις θα
δημιουργούσαν αντιδράσεις και μετατίθενται για μεταγενέστερο χρόνο. Εξάλλου ο
Μητσοτάκης ήταν σαφής, οι περισσότερες από τις 15000 απολύσεις για το 2014 θα
γίνουν στον ΕΟΠΥΥ.
3) Δεν εξασφαλίζεται επαρκής χρηματοδότηση (όπως
και στο σχέδιο του Λοβέρδου) με αποτέλεσμα να καρκινοβατεί εξ αρχής και να
καθίσταται θνησιγενές το όλο εγχείρημα.
4) Δεν προβλέπει περίθαλψη για ανασφάλιστους.
5) Δεν περιγράφεται ο ηλεκτρονικός φάκελλος
ασθενούς και η κάρτα υγείας (για ακόμη μια φορά)
6) Αναφέρεται ότι τα ΚΥ δύνανται να έχουν 24ωρη
λειτουργία, κάτι που ίσχυε ως τώρα, αλλά μάλλον δίνει τη δυνατότητα περικοπών,
μέσω περιορισμού του ωραρίου λειτουργίας
7) Δε διευκρινίζει τη θέση και τον ρόλο των
υπολοίπων ειδικοτήτων στο ΠΕΔΥ
8) Και αυτός ο νόμος βασίζεται σε μια πλάνη, τον
αριθμό των Γενικών Ιατρών στην Ελλάδα, ο οποίος είναι κατά πολύ μικρότερος του
απαιτούμενου και ο οποίος ακόμη και τώρα να παρθεί απόφαση να κατεθυνθούν οι
απόφοιτοι ιατρικής στην ειδικότητα αυτή, θα χρειαστεί τουλάχιστον μια δεκαετία
για αποκατασταθεί η ισορροπία.
9) Καταργούνται οι ελεγκτικοί μηχανισμοί του
ΕΟΠΥΥ, χωρίς να είναι σαφές με τι θα να αντικατασταθούν
10) Στο άρθρο 30 υπάρχει μια περίεργη διάταξη που
αναφέρει ότι στα πλαίσια της προαγωγής υγείας και πρόληψης, ιδιώτες και
ιδιωτικοί φορείς, μπορούν να παρέχουν υπηρεσίες και εγκαταστάσεις επ αμοιβή με
απόφαση υπουργού (;). Διαπλοκή με ολίγη απο κοινοτικά κονδύλια;
Συνοψίζοντας θα μπορούσαμε να πούμε ότι το
νομοσχέδιο βαδίζει στη σωστή κατεύθυνση, αλλά μάλλον θα χάσει τον δρόμο
μπερδεμένο από την ασάφεια, την κρυψίνοια και τη γενικολογία, αφού βασική του
στόχευση είναι η εξοικονόμηση πολιτικού χρόνου για την κυβέρνηση. Ενθαρρυντικό
είναι το γεγονός ότι ένα τόσο γενικόλογο και φλύαρο κείμενο, επιτρέπει τη
διόρθωση (ή και την αποδόμηση του), με ένα μεγάλο αριθμό υπουργικών αποφάσεων.
Αν και σε μεγάλο μέρος ασπάζεται τις απόψεις της επιτροπής Σουλιώτη για την ΠΦΥ,
καλό θα ήταν να ενστερνιστεί και τις λοιπές προτάσεις του πορίσματος αυτού, μιας
όπως έχει ξαναειπωθεί από το Epikairo είναι το αρτιότερο και πιο κοντά στην
πραγματικότητα από τα κείμενα που ήρθαν προς συζήτηση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου