Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014

Μοχλός ανάπτυξης το αεροδρόμιο Ακτίου



Το αεροδρόμιο Ακτίου να γίνει αναπτυξιακός κόμβος της ευρύτερης περιοχής Αιτωλοακαρνανίας - Λευκάδας - Πρέβεζας ζητάνε βουλευτές των όμορων περιοχών, αιτούμενοι πιο συγκεκριμένα και την κρατική ενίσχυση της πτήσης από και προς την Αθήνας.
Η αξιοπρόσεκτη πρωτοβουλία προέρχεται από τη Βουλευτή Αιτωλοακαρνανίας της Δημοκρατικής Αριστεράς Νίκη Φούντα, με την οποία κινητοποιήθηκαν βουλευτές από τους Νομούς Αιτωλοακαρνανίας, Λευκάδας και Πρέβεζας, προκειμένου από κοινού να στοχεύσουν στην ουσιαστική αναβάθμιση των υπηρεσιών που παρέχει το Αεροδρόμιο Ακτίου σε κατοίκους της περιοχής και επισκέπτες.
Την κοινοβουλευτική ερώτηση προς τους Υπουργούς Οικονομικών, Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων και Άμυνας που συνέταξε η κ. Φούντα, συνυπογράφουν οι Βουλευτές Αιτωλοακαρνανίας της Νέας Δημοκρατίας Κώστας Καραγκούνης, του ΠΑΣΟΚ Αθ. Μωραΐτης, Λευκάδας της Νέας Δημοκρατίας Θεόδωρος Σολδάτος και Πρεβέζης της Νέας Δημοκρατίας Δημήτρης Τσουμάνης.
Η διακομματική αυτή κινητοποίηση υποδεικνύει και την ενδυνάμωση της θέσης του Ακτίου έναντι του αεροδρομίου Ιωαννίνων, το οποίο ακόμα αναζητά ρόλο και έργα αναβάθμισης και δείχνει έναν πολιτικό δρόμο και για τις τοπικές Αρχές των Ιωαννίνων που θέτουν μεν το θέμα αλλά δεν συντονίζουν τη δράση τους.


Σύνδεση με Αθήνα
Η πρωτοβουλία για το Άκτιο φαίνεται μάλιστα ότι έχει και βάθος γιατί ανακοινώθηκε ότι θα συνεχιστεί με συναντήσεις με εκπροσώπους των Επιμελητηρίων και παραγωγικών φορέων και των τριών Νομών, «προκειμένου να αξιοποιηθούν όλες οι δυνατότητες, ώστε να μπορέσει το Αεροδρόμιο Ακτίου να συνδεθεί επιτέλους με την πρωτεύουσα», τουλάχιστον μέχρι την ολοκλήρωση των οδικών έργων της Ιόνιας Οδού και της σύνδεσης Αμβρακίας - Ακτίου.
Όπως αναφέρεται, ο Κρατικός Αερολιμένας Ακτίου βρίσκεται στον Δήμο Ακτίου - Βόνιτσας Αιτωλοακαρνανίας, και εξυπηρετεί και τους όμορους Νομούς Λευκάδας και Πρέβεζας, με εμπορικές πτήσεις αλλά και πτήσεις της πολεμικής αεροπορίας.
Οι νέες εγκαταστάσεις του αεροδρομίου λειτουργούν από το 2003 και είναι συνολικού εμβαδού 7.500 τετραγωνικών μέτρων. Το αεροδρόμιο πρόσφατα μεταβιβάστηκε (μαζί με άλλα περιφερειακά αεροδρόμια) στο ΤΑΙΠΕΔ, με στόχο την  παραχώρησή των υποδομών του για τουλάχιστον 30-35 χρόνια, σε πλειοδότρια εταιρία/όμιλο εταιρειών. Ο ρόλος του ρυθμιστή των αεροναυτικών υπηρεσιών και του πάροχου υπηρεσιών ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας θα παραμείνει στην δικαιοδοσία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ).


Σημειώνεται ακόμα ότι μέχρι σήμερα - με εξαίρεση μια σύντομη παρένθεση λίγα χρόνια πριν- δεν υπάρχει απευθείας σύνδεση του Ακτίου με τα μεγάλα αστικά κέντρα και ειδικά με την Αθήνα, πράγμα ανεπίτρεπτο για μια χώρα που θα έπρεπε να επενδύει σταθερά στην διάχυση των επισκεπτών στην ελληνική Επικράτεια. Όσον αφορά στις πτήσεις εσωτερικού στο αεροδρόμιο εξυπηρετούνται μόνο ελάχιστες επιδοτούμενες πτήσεις καθ΄ όλη τη διάρκεια του έτους, αυτές που αναφέρονται στις λεγόμενες ακριτικές περιοχές,  ενώ οι πολλές πτήσεις τσάρτερ σε πόλεις του εξωτερικού γίνονται αποκλειστικά κατά την τουριστική περίοδο.
Για το θέμα της επιδότησης πτήσεων, οι βουλευτές εκτιμούν ότι μπορεί να επιτευχθεί αν τεθεί το επιχείρημα της κακής οδικής σύνδεσης.
Τονίζεται χαρακτηριστικά, ότι παρά το γεγονός ότι δεν υπάρχει επίσημη οικονομοτεχνική μελέτη που να αναλύει τις ανάγκες των κατοίκων και επισκεπτών που εξυπηρετούνται από το εν λόγω αεροδρόμιο, είναι αναμφισβήτητο ότι το αεροδρόμιο Ακτίου μπορεί και οφείλει να αποτελέσει βασικό  μοχλό ανάπτυξης και για τους τρεις Νομούς, αλλά και εργαλείο για την διασφάλιση μιας καλύτερης ποιότητας ζωής και ασφάλειας στις μετακινήσεις. Δεδομένου ότι για την πρόσβαση στην περιοχή δεν υπάρχει σιδηροδρομική σύνδεση και το οδικό δίκτυο της περιοχής είναι σε κάκιστη κατάσταση, μία αεροπορική σύνδεση θα ενίσχυε την τουριστική κίνηση, αλλά και την επιχειρηματική και παραγωγική ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής.


Αν και οι συστάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι ιδιαίτερα αυστηρές για τις επιδοτούμενες πτήσεις, θα μπορούσε το Ελληνικό Δημόσιο να προτείνει να οριστεί ως επιδοτούμενο δρομολόγιο, η σύνδεση υποβαθμισμένων σε υποδομές περιοχών της ηπειρωτικής Ελλάδας με την πρωτεύουσα. Μία τέτοια κίνηση θα αναβάθμιζε τις περιοχές που καλύπτονται από τα περιφερειακά αεροδρόμια, αλλά και θα προσέδιδε προστιθέμενη αξία στην επερχόμενη παραχώρησή τους, σημειώνουν οι βουλευτές.
Βάσει αυτών, ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί αν προτίθενται να εξετάσουν την πιθανότητα επιδότησης της γραμμής Άκτιο - Αθήνα, με ταυτόχρονη εκπόνηση οικονομοτεχνικής μελέτης, προκειμένου να διαπιστωθούν οι ανάγκες των κατοίκων που εξυπηρετούνται από το Αεροδρόμιο Ακτίου.
Η πρόταση βέβαια για επιδοτούμενο δρομολόγιο θα μπορούσε να δουλευτεί από τις τοπικές αρχές και για τα Γιάννενα, τα οποία επίσης είναι απομονωμένα οδικά, τουλάχιστον όσον αφορά τη σύνδεση με την Αθήνα και το παλιό και επικίνδυνο εθνικό δίκτυο που ακόμα χρησιμοποιείται.


Φοβούνται καθυστερήσεις στο αεροδρόμιο Ιωαννίνων.

Καθυστερήσεις στην αναβάθμιση του Αεροδρομίου Β. Πύρρος Ιωαννίνων και προοπτική κατάργησης του, βλέπουν οι βουλευτές της ΔΗΜΑΡ Ασημίνα Ξηροτύρη-Αικατερινάρη και Νίκη Φούντα και φέρνουν το θέμα στη Βουλή.
Όπως αναφέρουν στην Ερώτησή τους προς τους Υπουργούς Υποδομών και Οικονομικών, η αναβάθμιση του αεροδρομίου Β. Πύρρος Ιωαννίνων αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά έργα για την Περιφέρεια Ηπείρου, του οποίου η υλοποίηση συζητείται εδώ και 22 χρόνια. Τελικά δημοπρατήθηκε το 2007 με προϋπολογισμό 21 εκ. ?, χρηματοδοτείται από εθνικούς πόρους και μέχρι σήμερα έχει υλοποιηθεί μόλις το 35% του συμβατικού αντικειμένου, ενώ η ολοκλήρωση του υφίσταται συνεχείς αναβολές.
Λόγω της κρίσης και της έλλειψης διαθέσιμων πόρων αποφασίστηκε αντί της κατασκευής νέου κτιρίου αεροσταθμού εμβαδού 10.400 τμ (εκ των οποίων τα 5.000 τμ ανήκουν στο υπόγειο), η αξιοποίηση του υπάρχοντος αεροσταθμού (1.500 τμ), με παράλληλη αναβάθμιση του και η προσθήκη νέου κτιρίου με υπόγειο για τις μηχανολογικές εγκαταστάσεις, δηλαδή νέος αεροσταθμός συνολικής επιφάνειας της τάξεως των 3.500 τμ., μειώνοντας τον προϋπολογισμό του σε 7,9 εκ. ?.
Το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης προβλέπει αποπεράτωση των έργων τον Μάιο του 2014 και το κρίσιμο ερώτημα που γεννάται εάν θα υπάρξει και νέα παράταση και πόσο μεγάλη θα είναι, δεδομένο ότι το υπουργείο το ενέταξε στα άμεσα επισφαλή έργα.
Παράλληλα, πέραν της μείωσης του φυσικού αντικειμένου, το αεροδρόμιο έχει υποστεί σημαντική υποβάθμιση λόγω της μείωσης των δρομολογίων Ιωαννίνων - Αθηνών, τονίζουν οι δύο βουλευτές.


Δεδομένου ότι:
- Η πόλη των Ιωαννίνων και η Περιφέρεια Ηπείρου προσβλέπει στην αύξηση του τουρισμού για την αντιμετώπιση της μεγάλης ανεργίας που την μαστίζει.
- Η ανάπτυξη του τουρισμού προϋποθέτει επαρκές δίκτυο μεταφορών και, κυρίως, ένα αναβαθμισμένο και σύγχρονο Αεροδρόμιο, συνεπώς, απαιτείται η άμεση επανεκκίνηση και ολοκλήρωση του έργου.
- Το αεροδρόμιο Ιωαννίνων αποτελεί θεσμοθετημένο σημείο εισόδου στη χώρα, σύμφωνα με την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, συνεπώς υπάρχει δυναμική εξέλιξης του σε διεθνές αεροδρόμιο.
-  Οι συνεχείς καθυστερήσεις και αναβολές της ολοκλήρωσης του έργου το έχουν καταστήσει ένα 'σύγχρονο γεφύρι της Άρτας' με όλα τα πολλαπλασιαστικά αρνητικά αποτελέσματα.
- Τα αντιφατικά δημοσιεύματα περί κατάργησης ή μη του αεροδρομίου σε συνδυασμό με τις καθυστερήσεις υλοποίησης της αναβαθμισής του  αυξάνουν τα ήδη πολλά προβλήματα της περιοχής η οποία παραμένει για δεκαετίες, επί της ουσίας, αποκλεισμένη.
Ερωτώνται οι Υπουργοί:
- Σε ποιους παράγοντες οφείλονται οι συνεχείς καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση του έργου και ποιο είναι το τελικό χρονοδιάγραμμα υλοποίησής του;
- Έχετε λάβει ή θα λάβετε μέτρα επίσπευσης του έργου;
- Είναι στο σχεδιασμό του Υπουργείου η αναβάθμιση και αξιοποίηση του αεροδρομίου είτε ως κρατικό είτε μέσω της ιδιωτικοποίησής του ή αληθεύουν τα σενάρια περί κατάργησής του;
- Θα υπάρξει περαιτέρω καθυστέρηση του έργου λόγω του περιορισμού του φυσικού αντικειμένου και αν ναι για πόσο χρονικό διάστημα;



Δεν υπάρχουν σχόλια: