Τετάρτη, 29 Οκτωβρίου 2014

Ο πόλεμος της καρδάρας

                                               
O μεγάλος πόλεμος για το γάλα έχει ξεκινήσει και, απ' ό,τι φαίνεται, δεν πρόκειται να σταματήσει καθώς τα συμφέροντα είναι μεγάλα και τα λεφτά πολλά.

Λίγο μετά τη «συμφωνία κυρίων» (μεταξύ υπουργείου Ανάπτυξης και γαλακτοπαραγωγών) για τη μείωση της τιμής του μπουκαλιού, που πράγματι έφερε μια μικρή πτώση της λιανικής του προϊόντος στα ράφια των σούπερ-μαρκετ, άνοιξε νέος πόλεμος. Αυτήν τη φορά μεταξύ των βιομηχανιών. Κι όπως φαίνεται, οι βιομηχανίες έχουν χωριστεί σε δύο στρατόπεδα. Τις ελληνικές και τις ξένες πολυεθνικές με τα λόμπι που τις στηρίζουν.

Αφορμή για την κήρυξη του πολέμου ήταν η κίνηση της ΔΕΛΤΑ να κυκλοφορήσει το «φρέσκο γάλα της ημέρας». Η ολλανδική Friesland Campina, που φέρνει στη χώρα μας τα προϊόντα της ΝΟΥΝΟΥ, αντέδρασε και προσέφυγε νομικά εναντίον της ΔΕΛΤΑ, ζητώντας από το Συμβούλιο Ελέγχου Επικοινωνίας να σταματήσει η διαφήμιση του νέου προϊόντος της ΔΕΛΤΑ.

Είναι μια απλή κίνηση στη σκακιέρα του ανταγωνισμού ή γενικευμένος πόλεμος των ξένων σε βάρος της ελληνικής γαλακτοβιομηχανίας;  Η άκρη του μίτου βρίσκεται στην πρόσφατη αλλαγή της νομοθεσίας για το γάλα που έγινε υπό την πίεση της τρόικας.

Ανοιχτή αγορά
Το τελευταίο μεσοπρόθεσμο νομοσχέδιο της 30ής Μαρτίου «ανοίγει» ουσιαστικά την αγορά του γάλακτος επεκτείνοντας την ημερομηνία διατηρησιμότητας του φρέσκου προϊόντος πέραν των 5 ημερών. Να θυμίσουμε εδώ ότι στην υπόλοιπη Ευρώπη φρέσκο γάλα νοείται αυτό με διάρκεια έως 10 ημερών. Έτσι, ύστερα από διαβουλεύσεις η ημερομηνία που (από τον περασμένο Απρίλιο) ισχύει για το φρέσκο γάλα είναι οι επτά μέρες. Στην ουσία πρόκειται για έναν συμβιβασμό μεταξύ των 5 ημερών που ίσχυε στην Ελλάδα και των 10 ημερών στην υπόλοιπη Ένωση.

Ο συμβιβασμός αυτός έφερε στα ράφια και ένα νέο προϊόν: το Φρέσκο Γάλα της Ημέρας. Όπως ορίζει ο Ν.4046/2012, «το παστεριωμένο γάλα που συσκευάζεται σε τελική συσκευασία εντός 24 ωρών από την άρμεξη χωρίς να έχει υποστεί διαδικασία θέρμανσης ή άλλη ισοδύναμη επεξεργασία προ της παστερίωσης και η διάρκεια συντήρησής του δεν υπερβαίνει τις δύο ημέρες από την ημερομηνία παστερίωσης, μπορεί (...) να φέρει και την ένδειξη "γάλα ημέρας"».

Και κάπως έτσι ξεκίνησε ο πόλεμος όταν η ΔΕΛΤΑ έβγαλε στα ράφια το Φρέσκο Γάλα της Ημέρας.

Η Friesland στην προσφυγή της υποστηρίζει ότι το «γάλα ημέρας», όπως αναφέρεται στον πρόσφατο νόμο, πρέπει να έχει παστεριωθεί σε διάστημα 24 ωρών από το άρμεγμα και να έχει διάρκεια δύο ημερών στο ράφι. Η ΔΕΛΤΑ ανταπαντά ότι το «γάλα της ημέρας» είναι ένα νέο προϊόν που σε διάστημα μικρότερο των 24 ωρών συλλέγεται, παστεριώνεται ενώ διατίθεται στο κοινό με ημερομηνία λήξης τριών ημερών κατά τις προβλέψεις της νομοθεσίας.


«Φρέσκο» μηνός.
Στο απλό ερώτημα προς τι η προσφυγή των Ολλανδών, ιδιαίτερα όταν αυτοί δεν διαθέτουν φρέσκο γάλα στην ελληνική αγορά, η απάντηση βρίσκεται σε έναν άλλο τομέα - φιλέτο της αγοράς γάλακτος: το γάλα υψηλής παστερίωσης, το οποίο έχει διάρκεια ζωής πάνω από έναν μήνα. Και για όσους γνωρίζουν, οι πολυεθνικές (μεταξύ αυτών και η Friesland) έχουν υψηλά μερίδια στο γάλα υψηλής παστερίωσης που διατίθεται στους Έλληνες καταναλωτές.

Όμως η αλλαγή της νομοθεσίας και η στροφή του ελληνικού καταναλωτικού κοινού στο φρέσκο γάλα ήταν αυτές που πυροδότησαν την αντίδραση, μια και οι ξένοι άρχισαν να βλέπουν τα μερίδιά τους να μειώνονται. Σύμφωνα με τα στατιστικά, το μερίδιο της Friesland στο γάλα υψηλής παστερίωσης μειώθηκε από 23,6% σε 21,2%.

Προφανώς, λοιπόν, οι Ολλανδοί και οι λοιποί πολυεθνικοί θεωρούν ότι ζημιώνονται από τις εξελίξεις (της υπό τροϊκανική καθοδήγηση ελληνικής νομοθεσίας...) και, σύμφωνα με τους ειδικούς της αγοράς γάλακτος, αυτός είναι ο ουσιώδης λόγος που κρύβεται πίσω από την προσφυγή. Να θέλουν άραγε να μας πείσουν ότι κάθε είδους γάλα είναι το ίδιο, ανεξάρτητα από τη διάρκειά του;

Πάντως ο πόλεμος σίγουρα θα ενταθεί το επόμενο διάστημα καθώς κι άλλες ελληνικές βιομηχανίες έχουν την πρόθεση να διαθέσουν σε τοπικές αγορές φρέσκο γάλα. Ήδη φρέσκο γάλα της ημέρας ανακοίνωσε ότι λανσάρει η Δωδώνη, ενώ, όπως ακούγεται, σύντομα θα ακολουθήσει και η Όλυμπος με επίκεντρο διάθεσης τη Θεσσαλονίκη.

Αυτό λοιπόν που φοβούνται οι ξένοι είναι ότι η ελληνική γαλακτοβιομηχανία θα εδραιώσει τα μερίδιά της και σταδιακά θα τους εκτοπίσει από την αγορά του φρέσκου γάλακτος. Και πώς να μην το κάνει όταν το φρέσκο θεωρείται γάλα υψηλότερης αξίας, ενώ σε συνδυασμό με τη χαμηλότερη τιμή του στρέφει τον καταναλωτή προς τη συγκεκριμένη κατηγορία; Σήμερα η ΔΕΛΤΑ πουλά το φρέσκο γάλα ημέρας με προτεινόμενη τιμή τα 1,4 ευρώ στις αρτοποιίες και τα mini markets ενώ η προτεινόμενη τιμή του γάλακτος υψηλής παστερίωσης βρίσκεται κοντά στα 2 ευρώ στα αντίστοιχα καταστήματα.

Το κλειδί βέβαια βρίσκεται στο ότι οι ελληνικές γαλακτοβιομηχανίες διαθέτουν εγχώριες μονάδες παραγωγής που ευνοούν ακόμη περισσότερο όσους διαθέτουν μονάδες κοντά στα σημεία διάθεσης, ώστε το φρέσκο γάλα να φτάνει το ταχύτερο δυνατό στο κοινό.

Πόλεμος Ελλήνων εναντίον ξένων; Προς το παρόν σημειώσατε... ΕΝΑ.

www.toponitiki.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: