Ο
σπουδαίος Ιάπωνας σκηνοθέτης και σεναριογράφος Ναγκίσα Οσίμα, ο οποίος έκανε
πολλούς να αναρωτηθούν για τα όρια ανάμεσα στην τέχνη και την πορνογραφία και
επικρίθηκε έντονα για τις τολμηρές ταινίες του όπως «Η Αυτοκρατορία των
Αισθήσεων», πέθανε σε ηλικία 80 ετών.
Βραβευμένος στο Φεστιβάλ
των Καννών για την ταινία «Η Αυτοκρατορία των Αισθήσεων», ο βαθιά επηρεασμένος
από το κίνημα της Nouvelle Vague σκηνοθέτης Ναγκίσα Οσίμα μας χάρισε μερικές από
τις ωραιότερες ταινίες του ιαπωνικού κινηματογράφου, έφυγε σε ηλικία 80 χρονών.
Ο θάνατός του οφείλεται σε πνευμονία, λόγω της επιβαρημένης του υγείας τα
τελευταία χρόνια.
Ο Ναγκίσα Όσιμα (Nagisa Oshima) γεννήθηκε στο
Κιότο στις 31 Μαρτίου του 1932, όπου και σπούδασε νομικά και πολιτικές
επιστήμες.
Έπειτα από τη συμμετοχή του στο κίνημα διαμαρτυρίας των
φοιτητών στο Κιότο, ο Όσιμα ξεκίνησε να εργάζεται στην Εταιρεία Κινηματογράφου
«Shochiku» το 1954 όπου πέρασε σύντομα από το τη θέση του μαθητευομένου σε
εκείνη του σκηνοθέτη, ενώ παράλληλα εργάστηκε και ως κριτικός
κινηματογράφου.
Η έναρξη της καριέρας του συμπίπτει με την έναρξη
του «Nuberu Βagu» την αντίστοιχη ιαπωνική Nouvelle Vague (Νέο Κύμα) στον
κινηματογράφο, στα τέλη της δεκαετίας του 1950 και στις αρχές της δεκαετίας του
1960. Ο Όσιμα εμπνεύστηκε από το κίνημα και κυρίως από τον Ζαν-Λικ
Γκοντάρ.
Πραγματοποίησε
το κινηματογραφικό του ντεμπούτο το 1959 με την ταινία «A Town of Love and
Hope». Το 1960 αποχώρησε από το στούντιο «Shochiku», έχοντας απογοητευτεί από
τις παραδοσιακές πολιτικές του. Το 1965 ίδρυσε τη δική του εταιρεία παραγωγής
«Sozosha».
Μαζί με άλλους Ιάπωνες σκηνοθέτες του Νέου Κύματος
όπως οι Μασαχίρο Σινόντα, Σοέι Ιμαμούρα, και Γιοσισίγκε Γιοσίντα, ο Όσιμα
αντέδρασε απέναντι στο ύφος και στα ανθρωπιστικά θέματα των -επίσης σπουδαίων
-σκηνοθετών Γιαζουχίρο Όζου, Κένζι Μιζογκούτσι και Ακίρα Κουροσάβα, αλλά και
απέναντι στα αριστερά πολιτικά κινήματα που επικρατούσαν.
Στο έργο
του, ο Όσιμα, απεικονίζει κατά κύριο λόγο τις αντιφάσεις και τις εντάσεις της
μεταπολεμικής Ιαπωνικής κοινωνίας.
Οι ταινίες του προβάλλουν τη σύγχρονη
Ιαπωνία της υπερκατανάλωσης και το πώς βιώνουν αυτήν την πραγματικότητα οι
συμπατριώτες του, σε μια χώρα που εκβιομηχανίζεται και δυτικοποιείται σε
ταχύτατους ρυθμούς.
Στις πρώτες του ταινίες, ο Ναγκίσα Όσιμα
πλάθει χαρακτήρες αντιηρώων, με πρώτη ύλη επαναστατημένους, μη προνομιούχους
νέους Η ταινία που τον έκανε γνωστό στη Δύση είναι η «Η Αυτοκρατορία των
Αισθήσεων», (1976) στην οποία διερευνά την έμμονη στη σεξουαλική σχέση και
παντρεύει το πολιτικό με το ερωτικό.
Η
ταινία είχε παρουσιαστεί για πρώτη φορά στο Φεστιβάλ των Καννών το Μάιο του 1976
προκαλώντας αίσθηση, για να ακολουθήσουν άλλες δύο πρεμιέρες του σε φεστιβάλ των
ΗΠΑ (Σικάγο και Νέα Υόρκη) την ίδια χρονιά.
Λόγω των τολμηρών ερωτικών
σκηνών της ταινίας απαγορεύτηκε η προβολή της σε ορισμένες χώρες έτσι η ταινία
έγινε γνωστή μέσω της βιντεοκασέτας. Πολλές από τις ταινίες του αποκτούν
πρόσθετη δύναμη βασισμένες σε αληθινά περιστατικά. Μια σειρά από εγκεφαλικά
επεισόδια είχαν ως συνέπεια να τερματίσουν την σκηνοθετική του
καριέρα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου