Κυριακή 6 Ιανουαρίου 2013

Οδικοί άξονες: Με βήμα. σημειωτόν ! Θα ανταποκριθούν τελικά οι Τράπεζες στο κάλεσμα Κυβέρνησης - εργολάβων για Ιόνια, Ε65, Ολύμπια Οδό κ.α.;Απλήρωτοι για 8 μήνες οι εργαζόμενοι στον άξονα «Άκτιο- Αμβρακία».


Στην κρισιμότερη περίοδο για το μέλλον τους έχουν μπει οι υπό κατασκευή μεγάλοι οδικοί άξονες και κυρίως οι δυο με Ηπειρωτικό ενδιαφέρον, δηλαδή η Ιόνια Οδός και ο Ε65, αλλά και η Ολυμπία Οδός, που θα «συναντήσει» την Ιόνια στην Αχαΐα. 

Μπορεί οι διαπραγματεύσεις Κυβέρνησης- παραχωρησιούχων (εργολάβων) να είχαν ευτυχή κατάληξη, όμως τα δύσκολα έπονται, αφού πλέον, πρέπει να πειστούν οι Τράπεζες που χρηματοδοτούν τα έργα, ότι αυτά πρέπει να ξαναρχίσουν και ότι δεν θα είναι ζημιογόνα για αυτές. Τελευταία μένει να πειστεί η Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία όμως αναμένεται να δώσει το «πράσινο φως», εάν οι διαπραγματεύσεις με τις Τράπεζες έχουν αίσια κατάληξη. 

Έτσι, το επόμενο διάστημα και μέχρι τις αρχές Μαρτίου αναμένεται να γνωρίζουν άπαντες στην Ήπειρο εάν τελικά και πότε θα κατασκευαστούν η Ιόνια Οδός και ο Ε65 και γενικότερα, για το εάν και πότε η περιοχή μας θα βγει οριστικά από την απομόνωση. Πάντως, παρά το γεγονός ότι υπάρχουν έντονες πιέσεις για άμεση επανεκκίνηση των εργασιών, η εντύπωση που δίνεται αυτή τη στιγμή είναι, ότι τα πάντα κινούνται με βήμα σημειωτόν. Σε αυτή την εντύπωση συνηγορούν και τα σοβαρά προβλήματα σε άλλους υπό κατασκευή άξονες, που αφορούν την Ήπειρο, όπως στον «Άκτιο- Αμβρακία». 

Κάτι βέβαια, που μόνο καλό για την ίδια την Ήπειρο δεν είναι, που περιμένει πώς και πώς την επανεκκίνηση των έργων, ώστε και θέσεις εργασίας να ανοίξουν, αλλά και να εμφανιστούν εκ νέου οι αναπτυξιακές προοπτικές, που είχαν χαθεί με το σταμάτημα των εργασιών, σχεδόν δυο χρόνια πριν. 

Κρίσιμο διάστημα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, βούληση της Κυβέρνησης είναι να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία με τις Τράπεζες μέχρι και το Μάρτιο, ώστε εάν δεν υπάρχουν προσκόμματα και αφού ψηφιστούν από τη Βουλή οι νέες συμβάσεις παραχώρησης, λίγο πριν το καλοκαίρι να ξεκινήσουν τα έργα. 
Το επόμενο διάστημα και κυρίως το δίμηνο που έπεται είναι το πλέον κρίσιμο για το μέλλον των οδικών αξόνων και στην Ήπειρο, σημειώνουν οικονομικοί κύκλοι. 
Βέβαια, το να πείσει η Κυβέρνηση τις σχεδόν 40 Τράπεζες, εκ των οποίων 32 είναι ξένες, είναι αρκετά δύσκολη υπόθεση, με δεδομένη την οικονομική κατάσταση της Ελλάδας. Το γεγονός, ότι σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, θα υπάρχει τελικά «κούρεμα» εργασιών σε Ε65 και Ολύμπια Οδό, ίσως και να αποτελεί ένα διαπραγματευτικό όπλο στην Κυβερνητική. φαρέτρα. 

Η προϋπόθεση.
Πάντως, πρέπει να σημειωθεί, ότι μόνο εάν οι διαπραγματεύσεις με τις Τράπεζες έχουν ευτυχή κατάληξη, θα αποδεσμευτούν τα 650.000.000 ευρώ που παραχώρησε η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) ως δάνειο πριν λίγες εβδομάδες, ενώ η Ευρωπαϊκή Ένωση φέρεται διατεθειμένη να βοηθήσει με επιπλέον χρηματοδότηση, μέσω ΕΣΠΑ, για να καλυφθεί το κενό των εσόδων, που έχει προκύψει από την μείωση έως και 45% σε αυτά από τα διόδια. 

Στον «Άκτιο- Αμβρακία»
Στο μεταξύ, ιδιαίτερα σοβαρά κρίνονται τα προβλήματα που έχουν προκύψει στον υπό κατασκευή δρόμο Άκτιο- Αμβρακία, καθώς οι εργαζόμενοι τριών εργολαβιών παραμένουν απλήρωτοι εδώ και οκτώ μήνες! Μάλιστα, προχωρούν και σε κατάθεση μηνύσεων στους κατά τόπους Εισαγγελείς, μετά και την μη καταβολή του δώρου των Χριστουγέννων. 
Η κατάσταση είναι έκρυθμη και οι εργαζόμενοι δεν αποκλείουν τις γενικευμένες κινητοποιήσεις από τη στιγμή που, όπως τονίζουν, η υπομονή τους έχει εξαντληθεί, αφού αντιμετωπίζουν πολύ σοβαρό πρόβλημα επιβίωσης. 

Και στην πρώτη.
Να σημειωθεί, ότι ο συγκεκριμένος οδικός άξονας έχει «σπάσει» σε τέσσερις εργολαβίες. Οι τρεις από αυτές ανήκουν σε μια εταιρία, η οποία και έχει απλήρωτους τους εργαζομένους για 8 μήνες. Και στην πρώτη εργολαβία, όμως, τα πράγματα είναι άσχημα, μιας και οι εργαζόμενοι, περίπου 150 συνολικά, έχουν απλήρωτοι από τον Αύγουστο! 
Καταλαβαίνει κανείς, λοιπόν, ότι αυτά τα προβλήματα δημιουργούν μεγάλη ανησυχία σε όλους τους Ηπειρώτες, αλλά και στους κατοίκους της Βορειοδυτικής Ελλάδας, για το εάν και πότε θα ολοκληρωθεί ένα πολύ σημαντικό έργο, πάνω στο οποίο έχει στηριχθεί μεγάλο μέρος της ανάπτυξης της γύρω περιοχής. Και όπως είναι λογικό, άπαντες ζητούν από το Υπουργείο Υποδομών να πάρει θέση στο «καυτό» θέμα. 

Στην Εγνατία. 
Στο μεταξύ, πολύ ακριβά καλείται να πληρώσει το Δημόσιο (και κατ' επέκταση όλοι οι πολίτες) ζημιές και βανδαλισμούς στην Εγνατία Οδό. Όπως έγινε χθες γνωστό από την εταιρία, περίπου 1,5 εκ. ευρώ στοίχισε η αποκατάσταση ζημιών, που οφείλονται αποκλειστικά και μόνο στην συμπεριφορά οδηγών!
Είναι χαρακτηριστικό, ότι έχουν σημειωθεί βανδαλισμοί σε πινακίδες σήμανσης αλλά και σε τοίχους προστασίας του δρόμου (άγνωστοι γράφουν υβριστικά συνθήματα κα.), επίσης πολλάκις έχουν σημειωθεί κρούσματα κλοπών καλωδίων κι άλλων συστημάτων ηλεκτρονικής ενημέρωσης, ενώ μεγάλη είναι και η ρίψη σκουπιδιών! 
Όπως ανακοινώθηκε, την περίοδο 2010-2012 καθαρίστηκαν πάνω από 75.000 τετραγωνικά μέτρα με αναγραφές συνθημάτων σε τοίχους και πάνω από 2.000 τετραγωνικά με αναγραφές συνθημάτων σε πινακίδες σήμανσης, ενώ το ετήσιο κόστος των επεμβάσεων αυτών ξεπερνά τις 250.000 ευρώ! 
Επίσης, κλάπηκαν πάνω από 150 χιλιόμετρα καλωδίων ηλεκτροφωτισμού, με αποτέλεσμα σημαντικά τμήματα της ανοικτής οδοποιίας, μεγάλες γέφυρες και Ανισόπεδοι Κόμβοι να βυθιστούν στο σκοτάδι και το κόστος της αποκατάστασης να ξεπερνά τις 650.000 ευρώ! Τέλος, συλλέχθηκαν πάνω από 120 τόνοι απορριμμάτων, με κόστος που ξεπερνά ετησίως τις 550.000 ευρώ! Αυτός είναι, δυστυχώς, ο «πολιτισμός» κάποιων.

www.proinoslogos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: