Παρασκευή 5 Ιουνίου 2020

Εννέα μήνες πριν τους σεισμούς το αίτημα για… επείγουσες εργασίες στην Πλάκα!!! Εκτίθεται το Υπουργείο ή το ΕΜΠ;

Το πρωί της Τετάρτης 15 Ιανουαρίου 2020 ξεκίνησε η διαδικασία της αφαψίδωσης του κεντρικού τόξου της Ιστορικής Γέφυρας Πλάκας. Στα μέσα Φεβρουαρίου η διαδικασία αυτή είχε ολοκληρωθεί και ο καθηγητής της Σχολής Μηχανικών Μεταλλείων- Μεταλλουργών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, συντονιστής Διεπιστημονικής Ομάδας Έργου του ΕΜΠ για την Αναστήλωση της Γέφυρας Πλάκας, Δημήτρης Καλιαμπάκος δήλωνε περήφανος καθώς «τέτοιο γεφύρι είχε να ξεκαλουπωθεί πάνω από έναν αιώνα». Όλοι οι υπεύθυνοι μιλούσαν πλέον για τον χρόνο παράδοσης του έργου τον οποίο προσδιόριζαν περί τα τέλη της άνοιξης!
Επισήμως θα πρέπει να περιμένουμε μέχρι τα τέλη του καλοκαιριού. Αλλά αυτό είναι το λιγότερο.
Το σοβαρό θέμα που έχει ανακύψει τις τελευταίες ημέρες, χωρίς μέχρι στιγμής να έχει δοθεί καμία απάντηση από τους αρμόδιους, αφορά στην αντισεισμική προστασία του γεφυριού.
Κι αυτό γιατί αιφνιδιαστικά το Υπουργείο Υποδομών προχώρησε σε μία ανάθεση προς την εταιρία που ήδη εκτελεί το έργο της τάξης των 350 χιλιάδων ώστε να προχωρήσει σε εργασίες αντισεισμικής προστασίας.
Οι αρμόδιες υπηρεσίες για να δικαιολογήσουν τον επείγοντα χαρακτήρα της ανάθεσης και των εργασιών επικαλούνται τον σεισμό της 21ης Μαρτίου στο Καναλάκι… Φοβούνται ακόμη την πιθανότητα εκδήλωσης σεισμού από μη αξιολογημένα ρήγματα πλησίον της γέφυρας!!!
Μάλιστα μιλούν για «βεβαιότητα ότι θα υπάρξουν πολύ ισχυροί σεισμοί από ενεργά ρήγματα πλησίον της γέφυρας»…
Ως εδώ όλα καλά, θα μπορούσε να υποθέσει κανείς κι ας μην είχε ανακύψει ποτέ τέτοιο ζήτημα από την έναρξη του έργου των πέντε εκατομμυρίων μέχρι την ώρα του σεισμού.
Όμως δεν είναι όλα καλά…
Κι αυτό γιατί το αίτημα για την έγκριση συμπληρωματικών εργασιών δεν υπεβλήθη μετά τους σεισμούς αλλά δέκα μήνες πριν από αυτούς!!!
Η ανάδοχος «Νηρικός Τεχνική ΑΕ» είχε αποστείλει επιστολή στις 28 Ιουνίου του 2019 προς την Διευθύνουσα Υπηρεσία του Υπουργείου με την οποία επεσήμαινε την αναγκαιότητα εκτέλεσης συμπληρωματικών εργασιών, πέραν των προβλεπόμενων από την εγκεκριμένη μελέτη, προκειμένου να θωρακιστούν τα διασωθέντα τμήματα του υπό αποκατάσταση μνημείου. Ο ανάδοχος εκτιμούμε ότι είναι επείγον να υλοποιηθούν οι πρόσθετες εργασίες επειδή αυτές δεν μπορούσαν αρχικώς –κατά το στάδιο εκπόνησης της μελέτης αποκατάστασης- να προβλεφθούν αλλά προέκυψαν κατά το στάδιο της αποκατάστασης και θα πρέπει να θεωρηθούν απρόβλεπτες!
Στο αίτημα αυτό το Υπουργείο δεν απάντησε και τον Σεπτέμβριο του 2019 η «Νηρικός» επανήλθε με αίτημα για στατική θωράκιση των διασωθέντων τμημάτων του δυτικού και ανατολικού βάθρου.
Τον Νοέμβριο του 2019 η Διευθύνουσα Υπηρεσία εισηγείται την έγκριση εκτέλεσης επειγουσών και απρόβλεπτων εργασιών στα διασωθέντα τμήματα!
Από τις συγκεκριμένες ημερομηνίες προκύπτει ολοφάνερα ότι οι «έκτακτες εργασίες» δεν προέκυψαν από τους σεισμούς του Μαρτίου αλλά είχαν προαποφασιστεί και δρομολογηθεί αρκετό καιρό νωρίτερα.
Ο σεισμός φαίνεται ότι αποτελεί ένα καλό πρόσχημα για να δικαιολογηθεί η ανάθεση των 350 χιλιάδων και να δοθεί παράταση για την ολοκλήρωση του έργου μέχρι το τέλος Αυγούστου.
Αν κάποιος μένει εκτεθειμένος από την διαδικασία, την οποία δεν μπορεί να δικαιολογήσει το Υπουργείο Υποδομών, είναι το Πολυτεχνείο το οποίο εκπόνησε τις μελέτες…
Και η απορία που μένει…
Πως είναι δυνατό να προχωρήσει η αναστήλωση ενός γεφυριού χωρίς τις απαραίτητες εργασίες στα βάθρα..
Γιατί αν θέλουμε να πιστέψουμε την ωραία ιστορία των υπηρεσιών του Υπουργείου Υποδομών σ’ αυτό το συμπέρασμα καταλήγουμε…
Ότι δηλαδή όλο το έργο έγινε πάνω σε δύο παλιά βάθρα για τα οποία δεν είχε προβλεφθεί η απαιτούμενη θωράκιση…

Δεν υπάρχουν σχόλια: