Ο
υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και
Τροφίμων Ευάγγελος Αποστόλου, έθεσε
από την Πέμπτη, 16/8/2018, σε δημόσια
ηλεκτρονική διαβούλευση το σχέδιο νόμου
«Ρυθμίσεις για την ίδρυση και λειτουργία
κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων» και καλεί
κάθε κοινωνικό εταίρο και κάθε
ενδιαφερόμενο να συμμετάσχει καταθέτοντας
τις προτάσεις του προκειμένου να
βελτιωθούν οι διατάξεις του νομοσχεδίου.
Η διαβούλευση θα διαρκέσει μέχρι την
17/9/2018/ ημέρα Δευτέρα και ώρα 15.00.
Σύμφωνα
με την αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου,
ο κλάδος της κτηνοτροφίας αποτελεί έναν
από τους βασικότερους τομείς ανασυγκρότησης
της αγροτικής οικονομίας καθώς παράγει
ποιοτικά προϊόντα, υψηλής προστιθέμενης
αξίας (π.χ.φέτα, γιαούρτι κλπ). Το έλλειμμα
του εμπορικού γεωργικού ισοζυγίου κάθε
χρόνο προσεγγίζει τα 2 δις ευρώ με το
μεγαλύτερο ποσοστό (80%) να προέρχεται
από το ισοζύγιο των κτηνοτροφικών
προϊόντων.
Η
χαμηλή συμμετοχή της κτηνοτροφίας στους
οικονομικούς δείκτες της χώρας επιβάλει
τη στήριξη και προώθηση της ως μια από
τις βασικές στρατηγικές επιλογές του
Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και
Τροφίμων, έτσι ώστε ο κλάδος να ξεπεράσει
τις δομικές του αδυναμίες και να συμβάλει
ουσιαστικά στη μεγέθυνση του αγροτικού
Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος (ΑΕΠ).
Με
το Σχέδιο νόμου αντιμετωπίζονται σειρά
προβλημάτων που πηγάζουν από τις
διοικητικές αδυναμίες εφαρμογής του
ν. 4056/2012 και δημιουργούν ασφυκτικές
καταστάσεις και κοινωνικά προβλήματα
στους κτηνοτρόφους και τις τοπικές
κοινωνίες. Συγκεκριμένα ρυθμίζονται
θέματα αδειοδότησης των κτηνοτροφικών
εγκαταστάσεων, κυρίως από το νομικό
πλαίσιο που ρυθμίζει την περιβαλλοντική
αδειοδότηση, την εγκατάσταση τους εντός
δασών, δασικών και δημοσίων εκτάσεων,
περιοχές με αρχαιολογικό ενδιαφέρον.
Επισημαίνεται
ότι το 80% περίπου των υφιστάμενων
κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων συνεχίζουν
να λειτουργούν χωρίς τη σχετική άδεια
εγκατάστασης. Η Ελληνική κτηνοτροφία
και ιδιαίτερα η αιγοπροβατοτροφία έχουν
χαρακτηριστικά που συνοψίζονται στον
μικρό αριθμό ζωικού κεφαλαίου ανά
μονάδα, στον συνδυασμό γεωργίας και
κτηνοτροφίας, στο ανάγλυφο του εδάφους
με ορεινούς και νησιωτικούς όγκους, την
έλλειψη διαχειριστικών σχεδίων βόσκησης
και με μεγάλο εύρος μικρο-κλιματικών
διακυμάνσεων.
Οι
ιδιαιτερότητες αυτές επιβάλλουν την
ανάπτυξη της κτηνοτροφίας με ένα
συγκεκριμένο μοντέλο ανάπτυξης,
συμβατικής ή βιολογικής κτηνοτροφίας
και ένα πλαίσιο λειτουργίας με
καθορισμένους στόχους. Ο κτηνοτρόφος
πρέπει να γίνει αναπόσπαστο κομμάτι
του δασικού οικοσυστήματος γιατί ο
καλύτερος τρόπος προστασίας του δάσους
είναι η ανάπτυξη μιας βιώσιμης αγρο-δασικής
οικονομίας.
Το
ποσοστό του αγροτικού εισοδήματος που
προέρχεται από την κτηνοτροφία αποτελεί
μόνο το 30% αυτό πρέπει να αλλάξει. Η
παγκόσμια αύξηση του πληθυσμού και η
βελτίωση του βιοτικού επιπέδου σε πολλές
μεγάλες χώρες (π.χ Κίνα, η Ινδία) δημιουργούν
αύξηση στην κατανάλωση κρέατος και
γάλακτος, η οποία προβλέπεται να αυξάνει
συνεχώς τα προσεχή χρόνια.. Το προτεινόμενο
σχέδιο νόμου επιδιώκει στο να συμβάλλει
τα ελληνικά ζωικά προϊόντα να αποκτήσουν
ένα διαρκές ισχυρό διαβατήριο για τις
αγορές όλου του κόσμου.
Το
γραφειοκρατικό σύστημα στην αδειοδότηση
ίδρυσης και λειτουργίας κτηνοτροφικής
εγκατάστασης που εμπλέκει πολλές
συναρμόδιες υπηρεσίες και μια δυσκίνητη
επιτροπή σταβλισμού, έχει ως αποτέλεσμα
χρονοβόρες διαδικασίες, μεγάλο κόστος
και αβέβαιο αποτέλεσμα , για όποιον
θέλει να επενδύσει στην κτηνοτροφία.
Για
τον εκσυγχρονισμό και την απλούστευση
του νομικού πλαισίου λειτουργίας των
σταβλικών εγκαταστάσεων ώστε να πληρούν
τους προβλεπόμενους υγειονομικούς
όρους και τις συνθήκες υγιεινής και
καλής διαβίωσης των ζώων, Το προτεινόμενο
νομοσχέδιο προβλέπει την απλούστευση
των διαδικασιών έκδοσης των νέων
αδειοδοτήσεων, με όλες τις διαδικασίες
να ολοκληρώνονται μία στάση για την
φυσική παρουσία του κτηνοτρόφου , ενώ
επίσης ορίζει ελάχιστη κτηνοτροφική
εγκατάσταση και εισάγει την δυνατότητα
μιας επιπλέον επιλογής κατασκευής
ελαφρού τύπου «πολλαπλής εφαρμογής
βασική κατασκευαστική μονάδα κτηνοτροφικής
εγκατάστασης» με χαμηλό κόστος.
Στόχοι
του προτεινόμενου νομοσχεδίου είναι:
1.Η
δημιουργία ευνοϊκών συνθηκών για την
ενίσχυση της ελληνικής κτηνοτροφίας,
με τον εκσυγχρονισμό των κτηνοτροφικών
εγκαταστάσεων και αύξηση του αριθμού
των ζώων ανά μονάδα ώστε να καθίσταται
βιώσιμη και να συνδέεται με την μεταποίηση
για παραγωγή προϊόντων κρέατος και
γάλακτος με ταυτότητα.
2.Η
είσοδος νέων κτηνοτρόφων αλλά και η
δυνατότητα αδειοδότησης των μεγαλύτερης
ηλικίας κτηνοτρόφων, πρέπει να γίνεται
σε μικρό χρονικό διάστημα, με μία ή και
καμία φυσική παρουσία (ανάπτυξη
ηλεκτρονικής πλατφόρμας). Στόχος μας
είναι η αύξηση του ζωικού τους κεφαλαίου,
καθώς και η πρόσβαση τους σε αναπτυξιακά
κοινοτικά προγράμματα, για να καλυφθούν
μεσοπρόθεσμα οι ανάγκες της αγοράς.
3.Στην
απλοποίηση των διαδικασιών και στη
μείωση της γραφειοκρατικής επιβάρυνσης
και του χρόνου που απαιτείται για την
ίδρυση και λειτουργία των κτηνοτροφικών
μονάδων με τη θεσμοθέτηση απλών, γρήγορων,
οικονομικών και διάφανων διαδικασιών,
με την προώθηση ελαφρού τύπου «βασικής
κατασκευαστικής μονάδας κτηνοτροφικής
εγκατάστασης» , καθώς και την ανάδειξη
του «παραδοσιακού τύπου κτηνοτροφικής
εγκατάστασης».
4.Στην
ενοποίηση, επικαιροποίηση και απλούστευση
της ισχύουσας πολυνομίας και του
δαιδαλώδους νομικού πλαισίου και τη
δημιουργία ενός περιβάλλοντος φιλικού
για την επιχειρηματικότητα και υγιή
ανταγωνισμό , έτσι ώστε να εξαλειφθεί
η συστηματική αβεβαιότητα της επένδυσης
και να προστατευτεί το αντίστοιχο
κεφάλαιο των αγροτικών εκμεταλλεύσεων
της χώρας, προκειμένου οι μονάδες ζωικής
παραγωγής να διατηρήσουν την
ανταγωνιστικότητά τους.
5.Στη
τακτοποίηση των υπαρχουσών πραγματικών
καταστάσεων των κτηνοτροφικών
εγκαταστάσεων με δυνατότητα επιλογών
για τους κτηνοτρόφους που επιθυμούν να
αναπτύξουν συνεργατικά σχήματα ή για
να αυξήσουν το ζωικό τους κεφάλαιο.
6.Η
προώθηση μιας βιώσιμης, οικονομικά και
θεσμικά, πολιτικής πρότασης για την
εξυγίανση και τον εκσυγχρονισμό του
συστήματος αδειοδότησης και λειτουργίας
των κτηνοτροφικών επιχειρήσεων θεωρείται
άμεσα επιβεβλημένη προτεραιότητα που
θα βοηθήσει κατά το λόγο της συμμετοχής
της στην επανεκκίνηση της ελληνικής
οικονομίας.
Οι
αλλαγές που εισάγονται με το προτεινόμενο
νομοσχέδιο είναι:
1.
Η δημιουργία υπηρεσίας μιας στάσης –
στη Διεύθυνση Αγροτικής Οικονομίας και
Κτηνιατρικής (ΔΑΟΚ) της οικείας
Περιφερειακής Ενότητας, εντός των ορίων
της οποίας είναι εγκατεστημένη η
κτηνοτροφική μονάδα – που θα είναι το
μοναδικό σημείο επαφής του κτηνοτρόφου
με Δημόσια υπηρεσία.
Επίσης
το νομοσχέδιο προβλέπει την ηλεκτρονική
υποβολή αιτήσεων ώστε να ελαχιστοποιηθεί
ακόμα περισσότερο το κόστος και να μην
απαιτείται η φυσική παρουσία του
κτηνοτρόφου.
Οι έλεγχοι προβλέπονται
να γίνονται από τα ΑΑΤΕ του ΥΠΑΑΤ, σχετικά
με τη νόμιμη ίδρυση και λειτουργία των
κτηνοτροφικών μονάδων, αντί των δυσκίνητων
επιτροπών σταβλισμού και τα πρόστιμα
επιβάλλονται από το ΥΠΑΑΤ.
2.
Η αλλαγή του μοντέλου αδειοδότησης από
το καθεστώς «πρώτα ελέγχω και μετά
αδειοδοτώ», στο καθεστώς «αδειοδοτώ
την εγκατάσταση (έχοντας θέσει τις
απαιτήσεις και τις προϋποθέσεις) και
μετά ελέγχω». Αδειοδοτεί πρώτα την
εγκατάσταση για ίδρυση (κτηριακές
εγκαταστάσεις που πληρούν τους όρους
ευζωίας και υγιεινής εγκατάστασης των
ζώων) και μετά για λειτουργία , ώστε τα
ζώα να εγκατασταθούν σε κατάλληλο
περιβάλλον με συγκεκριμένο αριθμό και
διακριτό μητρώο σταβλικής εγκατάστασης
(κτηριακών υποδομών) από το μητρώο
λειτουργίας κτηνοτροφικής μονάδας
(διαχείριση ζωικού κεφαλαίου).
Παρέχει
την δυνατότητα σε υφιστάμενες μονάδες
με δυναμικότητα της Κατηγορίας Β και
κάτω των ορίων αυτής να εκδώσουν άδεια
διατήρησης , υπό προϋποθέσεις, όπως,
χωρίς να είναι απαραίτητη η τήρηση των
ελάχιστων αποστάσεων μεταξύ κτηνοτροφικής
εγκατάστασης και χώρων ή δραστηριοτήτων
και ο φορέας της κτηνοτροφικής εγκατάστασης
να καταβάλλει μικρό ετήσιο τέλος
διατήρησης , υπέρ των διαχειριστικών
σχεδίων βόσκησης.
3.
Αναπροσαρμόζονται τα κριτήρια των
αποστάσεων μεταξύ κτηνοτροφικών
εγκαταστάσεων και χώρων ή δραστηριοτήτων
που χρήζουν προστασίας, λαμβάνοντας
υπόψη αντικειμενικές δυσκολίες που
προκύπτουν από το γεωγραφικό και
γεωμορφολογικό τοπίο.
4.
Για την απλοποίηση της υποβολής αιτήσεων
, αδειοδοτήσεων, ελέγχων και άλλων
διοικητικών πράξεων δημιουργείται στο
ΥΠΑΑΤ ηλεκτρονική πλατφόρμα για τον
«Έλεγχο και Λειτουργία των Κτηνοτροφικών
Εγκαταστάσεων».
5.
Για τα Ανεπιτήρητα παραγωγικά ζώα με
σήμανση τα πρόστιμα γίνονται αυστηρότερα.
Για τα ζώα χωρίς σήμανση την ευθύνη για
περισυλλογή, μεταφορά, φύλαξη, διατροφή
και διατήρηση των ανεπιτήρητων αγροτικών
ζώων αναλαμβάνουν οι Περιφέρειες σε
συνεργασία με τους Δήμους και όπου
απαιτείται η αστυνομία, το Πυροσβεστικό
Σώμα, η οικεία Δασική Υπηρεσία κλπ.
Συγκεκριμένα:
Στο
άρθρο 1 περιγράφονται όλοι οι απαραίτητοι
ορισμοί οι οποίοι χρησιμοποιούνται στο
σώμα του παρόντος Σ/Ν.
Στο
άρθρο 2 αναφέρονται οι κατηγορίες των
κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων για τις
οποίες είναι δυνατή η ίδρυση και η
λειτουργία. Εισάγονται δύο επιπλέον
νέοι τύποι εγκαταστάσεων και συγκεκριμένα
οι Ελαφρού τύπου και οι παραδοσιακού
τύπου εγκαταστάσεις. Με αυτούς τους
τύπους κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων
μπορούν οι κτηνοτρόφοι να επιλέξουν
την εντατική ή (ημι) εκτατική εκτροφή,
με παραδοσιακό ή σύγχρονο τρόπο εκτροφής
των ζώων, ενταγμένων στους κανόνες
ευζωίας, ασφάλειας και υγιεινής, με
θετικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Οι
δυνατότητες επιλογής των κτηνοτρόφων
για τον τύπο κτηνοτροφικής εγκατάστασης
διευρύνονται.
Στο
άρθρο 3 περιγράφεται αναλυτικά η
διαδικασία χορήγησης άδειας ίδρυσης
και άδειας λειτουργίας (νέων) ή υφιστάμενων
κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων. Στο
συγκεκριμένο άρθρο περιγράφονται ανά
κατηγορία δυναμικότητας όλα τα απαραίτητα
δικαιολογητικά τα οποία απαιτούνται
για την ίδρυση και λειτουργία των
κτηνοτροφικών μονάδων. Γίνεται σαφής
διαχωρισμός των δύο σταδίων, δηλαδή της
χορήγησης άδειας ίδρυσης και της
χορήγησης άδειας λειτουργίας.
Επιπλέον,
η σχετική αδειοδότηση αποκτά χαρακτήρα
«μίας στάσης» στην αδειοδοτούσα αρχή
η οποία ελέγχει την πληρότητα των
δικαιολογητικών και στη συνέχεια εκδίδει
τη σχετική ανά περίπτωση άδεια.
Στο
άρθρο 4 περιγράφεται η διαδικασία
χορήγησης άδειας διατήρησης σε υφιστάμενες
κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις για
μικρότερη ή ίση των ορίων δυναμικότητας
της κατηγορίας Β΄.
Με την ρύθμιση αυτή
παρέχεται η δυνατότητα σε μεγάλο ποσοστό
κτηνοτρόφων, που διαθέτουν μικρό αριθμό
ζώων και εκτρέφουν με παραδοσιακό τρόπο
βόσκησης σε ορεινές, ημιορεινές ή
νησιωτικές περιοχές, σε δασικούς
βοσκότοπους με ιδιαίτερη χλωρίδα, να
συνεχίσου νόμιμα να παρέχουν προϊόντα
υψηλής ποιότητας και προστιθέμενης
αξίας.
Στο
άρθρο 5 περιγράφονται οι θέσεις, η
ελάχιστη έκταση, οι ελάχιστες αποστάσεις
κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων και ο
τρόπος μέτρησης των προβλεπόμενων
αποστάσεων, προκειμένου να αδειοδοτηθούν.
Επίσης λαμβάνονται υπόψη οι ιδιαιτερότητες
των υφιστάμενων μονάδων, η νησιωτικότητα,
προβλήματα που πηγάζουν από φυσικά
όρια, κοίτες ποταμών, λιμνών κλπ.
Στο
άρθρο 6 περιγράφονται όλες οι απαραίτητες
διαδικασίες που αφορούν στην Τροποποίηση
ή μεταβίβαση της άδειας λειτουργίας
της κτηνοτροφικής εγκατάστασης καθώς
και θέματα που αφορούν την συστέγαση
κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων.
Στο
άρθρο 7 περιγράφονται οι διαδικασίες
της διακοπής λειτουργίας μίας κτηνοτροφικής
εγκατάστασης στην περίπτωση γεγονότων
ανωτέρας βίας.
Στο
άρθρο 8 καθορίζονται οι αρχές ελέγχου
και η διαδικασία ελέγχου των κτηνοτροφικών
εγκαταστάσεων. Ο έλεγχος διενεργείται
από υπηρεσίες του ΥΠΑΑΤ, καταργείται η
επιτροπή σταβλικών εγκαταστάσεων που
λειτουργούσε στις ΔΑΟΚ.
Στο
άρθρο 9 περιγράφονται οι διοικητικές
κυρώσεις καθώς και τα πρόστιμα από τη
μη σύννομη διαδικασία εφαρμογής του
παρόντος νόμου και παρέχονται οι σχετικές
εξουσιοδοτήσεις για τον σκοπό αυτό.
Στο
άρθρο 10 γίνεται αναφορά στη διαδικασία
και τον τρόπο ανάκλησης των άδειων
ίδρυσης, λειτουργίας ή διατήρησης των
κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων.
Στο
άρθρο 11 περιγράφεται η διαδικασία
διακοπής της λειτουργίας μιας κτηνοτροφικής
εγκατάστασης και ρυθμίζονται θέματα
τα οποία απορρέουν από τη διακοπή της
λειτουργίας της.
Στο
άρθρο 12 γίνεται αναφορά στον τρόπο
διαχείρισης των ανεπιτήρητων παραγωγικών
ζώων, αυστηροποιούνται τα πρόστιμα για
παραβάσεις, ορίζονται οι αρμόδιοι φορείς
και ιδιαίτερα ο ρόλος των Περιφερειών
για την αντιμετώπιση και διαχείριση
των θεμάτων που απορρέουν από τα
ανεπιτήρητα ζώα.
Στο
άρθρο 13 περιγράφεται η δημιουργία και
η τήρηση ηλεκτρονικής πλατφόρμας για
τη λειτουργία και τον έλεγχο των
κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων. Η λειτουργία
της πλατφόρμας θα συμβάλλει αφενός στην
πλήρη καταγραφή των κτηνοτροφικών
μονάδων, αφετέρου στη διευκόλυνση των
ελέγχων στον κτηνοτροφικό τομέα. Η
ηλεκτρονική πλατφόρμα παρέχει την
δυνατότητα ψηφιακής υποβολής των
αιτήσεων και δικαιολογητικών, μειώνει
το χρόνο έκδοσης των σχετικών αδειών,
είναι οικονομική για τον κτηνοτρόφο
και συντελεί στην εξοικονόμηση ανθρώπινου
δυναμικού στις ΑΑ.
Στο
άρθρο 14 περιγράφονται όλες εκείνες οι
διατάξεις με τις οποίες ρυθμίζονται
θέματα σχετικά με την έναρξη εφαρμογής
του παρόντος νόμου και αφορούν περιπτώσεις
εκκρεμοτήτων που απορρέουν από
προηγούμενες νομοθετικές ρυθμίσεις.
Στο
άρθρο 15 αναφέρονται ρητά τα παραρτήματα
που αφορούν τις ελάχιστες αποστάσεις
κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων από σημεία
ενδιαφέροντος καθώς και προεγκεκριμένα
σχέδια κτηνοτροφικών εγκατατστάσεων.
Στο
άρθρο 16 ρυθμίζεται ο χρόνος έναρξης
ισχύος του παρόντος νόμου, καθώς και
επιμέρους διατάξεών του.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου