Εγκαίνια, δηλώσεις, ταξιδιωτική άνεση. Η Ιόνια Οδός αποτελεί πραγματικά έναν
οδικό άξονα ευρωπαϊκών προδιαγραφών που συνδέει πλέον την Ήπειρο με την υπόλοιπη
Ελλάδα και μειώνει σημαντικά τις χρονικές αποστάσεις. Μία Οδός που μπορεί να
προσδώσει πολλαπλά οφέλη και σε διάφορους τομείς, όπως π.χ. την οικονομία, τον
τουρισμό, το εμπόριο, τις μετακινήσεις των πολιτών κ.α. Η Πρέβεζα όμως ήταν
απούσα από αυτό το σχεδιασμό, έξω από κάθε λογική.
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, έχει επισημάνει πολλές
φορές, πως ήταν εκτός λογικής το γεγονός ότι η σύνδεση της Πρέβεζας αφέθηκε στην
τύχη της και έχει δεσμευτεί πως μέχρι και το τέλος του 2017 η συνολική μελέτη θα
είναι στα χέρια των φορέων, ώστε στη συνέχεια να αναζητηθεί και να επιτευχθεί
χρηματοδότηση του έργου.
Και τα ερωτήματα είναι σαφή:
Είναι δυνατόν να μείνει τελευταία ή να αφήνεται στην τύχη της μία σύνδεση
αυτοκινητοδρόμου με εμπορικό λιμάνι, όπως είναι αυτό της Πρέβεζας, για να
προάγονται συνδέσεις με χωριά (γραφικά μεν, χωριά δε);
Είναι δυνατόν να μένουν εκτός συνδέσεων πρωτεύουσες Νομών;
Είναι δυνατόν να μη συνδέεται μία πόλη με την Ιόνια Οδό που διαθέτει
τουριστικό λιμένα;
Είναι δυνατόν να μην προβλέπεται σύνδεση με διεθνές αεροδρόμιο, όπως είναι
αυτό του Ακτίου;
Είναι δυνατόν να μην προβλέπεται σύνδεση με έναν αρχαιολογικό χώρο παγκοσμίου
φήμης όπως είναι αυτός της Νικόπολης;
Χωρίς καμία τοπικιστική διάθεση, αντικειμενικά ο σχεδιασμός που υπήρχε κάπου…
μπάζει.
Η κυρίως μελέτη περιλαμβάνει το τμήμα της οδού από Α/Κ Φιλιππιάδας μέχρι την
περιοχή της πόλης της Πρέβεζας μήκους 37,80 km περίπου και τη βελτίωση της
υφιστάμενης οδού από Α/Κ Αρχαγγέλου έως την Εθνική οδό Πρέβεζας- Ηγουμενίτσας,
μήκους 8,0 km περίπου.
Πάμε όμως να δούμε και ποια εξέλιξη είχε το έργο διαχρονικά, μέσα από τις
επίσημες αποφάσεις των Υπουργείων, όπου γίνεται εύκολα αντιληπτό πως αν δεν είχε
γίνει… ξεσκαρτάρισμα από το 2015 και μετά, η Πρέβεζα θα έχανε κάθε ελπίδα
σύνδεσής της με τους μεγάλους οδικούς άξονες.
Στις 3/7/2006 το ΥΠΕΧΩΔΕ ενέκρινε διάθεση πίστωσης 7.000.000 ευρώ για την
ανάθεση και εκπόνηση της μελέτης όσο και των ερευνητικών εργασιών αυτής.
Η κυρίως μελέτη δημοπρατήθηκε αρχικά στις 03-10-2006, ακυρώθηκε με την
05-03-2007 απόφαση ΥΠΕΧΩΔΕ λόγω μη επαρκούς δημοσιότητας και επαναδημοπρατήθηκε
στις 05-03-2007 απόφαση Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε και στις 11-12-2007 εγκρίθηκε η ανάθεση της
μελέτης: «Μελέτη οδού σύνδεσης πόλης Πρέβεζας με την Ιόνια Οδό – Ερευνητικές
Εργασίες», στην ΓΕΩΓΝΩΣΗ Α.Ε. Η σχετική σύμβαση υπογράφηκε στις 05-05-2008 με
οικονομικό αντικείμενο 638.352,28 Ευρώ (χωρίς Φ.Π.Α.) και με συνολική προθεσμία
υλοποίησης της σύμβασης δέκα (10) μήνες (λήξη 5-03-2009) και καθαρό χρόνο 5
(πέντε) μήνες.
Στις 24-11-2008 με απόφαση Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε., εγκρίθηκε η ανάθεση της κυρίως
μελέτης: «Μελέτη οδού σύνδεσης πόλης Πρέβεζας με την Ιόνια Οδό», με υπογραφή του
ιδιωτικού συμφωνητικού την 11-02-2009.
Και σε αυτό το σημείο στα έγγραφα του Υπουργείου συναντά κάποιος τραγελαφικές
καταστάσεις ή έστω ενδεικτικές μίας γραφειοκρατίας στους διαδρόμους των κρατικών
υπηρεσιών.
Στις 25-05-2009 το Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. έδωσε παράταση συνολικής προθεσμίας περαίωσης
της μελέτης: «Μελέτη οδού σύνδεσης πόλης Πρέβεζας με την Ιόνια Οδό – Ερευνητικές
εργασίες» κατά 10 μήνες, ήτοι μέχρι 05-01-2010, λόγω καθυστέρησης ανάθεσης της
κυρίως μελέτης, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει ανάδοχος για να προβεί στη
σύνταξη του προβλεπόμενου προγράμματος γεωτεχνικών ερευνών, ώστε να
εγκριθεί και να υλοποιηθεί από τον ανάδοχο των γεωτεχνικών εργασιών.
Στις 19-07-2010 με απόφαση του Υφ. Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας και
Ναυτιλίας, εγκρίθηκε στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, προϋπολογισμός ποσού
5.500.000,00 € για τη μελέτη: «Μελέτη οδού σύνδεσης πόλης Πρέβεζας με την Ιόνια
Οδό» και των ερευνητικών εργασιών της.
Το 2011 και το 2012 εγκρίθηκαν οριστικά οι περιβαλλοντικοί όροι.
Από εκεί και μέρα και ειδικά μέσα στο 2013 και τους πρώτους μήνες του 2014, η
εξέλιξη του έργου «κόλλησε» κυριολεκτικά, είτε στον κυκλοφοριακό σχεδιασμό είτε
στις αλλαγές που προέκυψαν στο γεωτεχνικό πρόγραμμα. Προέκυψαν επίσης υψηλού
κόστους τεχνικά έργα, λόγω εκτάσεων που βαλτώνουν στην πεδιάδα του Λούρου.
Στις 19-1-2015 ορίστηκε η Διεύθυνση Οδικών Υποδομών (Δ.Ο.Υ.) ως Προϊσταμένη
Αρχή και το Τμήμα Μελετών Γεωλογικών και Γεωτεχνικών Μελετών (τμήμα δ) της
Δ.Ο.Υ. ως Διευθύνουσα Υπηρεσία για τη σύμβαση της μελέτης του θέματος, λίγο πριν
τις εκλογές του Ιανουαρίου του 2015.
Από ‘κει και πέρα και με την ανάληψη καθηκόντων από τη νέα Κυβέρνηση φάνηκε
να υπάρχει «ζεστό» ενδιαφέρον» για να μη μείνει η σύνδεση με την Πρέβεζα ένας
δρόμος «στα χαρτιά».
Καταληκτική ημερομηνία ολοκλήρωσης της μελέτης έχει δοθεί η
31η-12-2017, αν και ο κ. Σπίρτζης έχει πει πως το Σεπτέμβριο η μελέτη
θα έχει ολοκληρωθεί.
Παράλληλα πριν από περίπου 10 ημέρες (δείτε ΕΔΩ), δόθηκε ακόμη μία πληρωμή για τη μελέτη,
που ήρθε να προστεθεί σε μία συνεχόμενη ροή πληρωμών, γεγονός ιδιαίτερα
ενθαρρυντικό.
Πρόκειται πάντως για ιδιαίτερα σύνθετη μελέτη, στην οποία συμπράττουν 9
μελετητικά γραφεία.
1 σχόλιο:
Πολύ σωστές οι επισημάνσεις και περιγραφές.
Πολύ πριν από το 2000 είχα παρακαλέσει για την Ιστορική μελέτη της Ιεράς Οδού προς την Αρχαία Δωδώνη από το Λιμάνι Βουχαιτίου (Ρωγών) και της Ρωμαϊκής Οδού από την Αρχαία Νικόπολη προς το Διράχιο για την Ρώμη.Τοπικά ισχυρά συμφέροντα?...Μέχρι το 1944-45 ο Λούρος ήταν πλωτός μέχρι τα Ηλιοβούνια
Δημοσίευση σχολίου