Παρασκευή, 7 Μαΐου 2021

Απόφαση του ΔΣ της Πανηπειρωτικής Συνομοσπονδί για τον Ενεργειακό Σχεδιασμό της Ηπείρου

(Όπως ψηφίστηκε ομόφωνα στην ειδική συνεδρίαση της 21ης Απριλίου 2021)

1. Εθνικός Ενεργειακός Σχεδιασμός

Το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) «είναι ο οδικός χάρτης προς την μακροπρόθεσμη ευρωπαϊκή στρατηγική για μία οικονομία μηδενικού άνθρακα έως το 2050 με σκοπό την αναθεώρηση των κύριων στόχων σε Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ), και Εξοικονόμηση Ενέργειας (ΕΞΕ) για το 2030». Ο εθνικός οδικός χάρτης για το 2050 προωθεί την αναμόρφωση του ενεργειακού τομέα, στα πλαίσια της πολιτικής απελευθέρωσης της ενέργειας σύμφωνα με τους κανονισμούς της Ε.Ε.

ΜΕΙΓΜΑ ΚΑΥΣΙΜΟΥ ΓΙΑ ΟΛΗ ΤΗ ΧΩΡΑ (2017)

ΑΝΑΛΥΣΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΕΩΝ

ΔΙΑΣΥΝΔΕΔΕΜΕΝΟ ΣΥΣΤΗΜΑ (2019)

ΜΗ ΔΙΑΣΥΝΔΕΔΕΜΕΝΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΣΥΝΟΛΟ (2019)

ΜΗ ΔΙΑΣΥΝΔΕΔΕΜΕΝΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΡΗΤΗ (2019)

ΛΙΓΝΙΤΙΚΗ

20,00%

0,00%

0,00%

ΠΕΤΡΕΛΑΙΚΗ

0,00%

82,70%

78,40%

ΦΥΣΙΚΟΥ ΑΕΡΙΟΥ

31,10%

0,00%

0,00%

ΥΔΡΟΗΛΕΚΤΡΙΚΗ

6,50%

0,00%

0,00%

ΑΠΕ

23,40%

17,30%

21,60%

ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΕΙΣ

19,00%

0,00%

0,00%

ΣΥΝΟΛΟ

100,00%

100,00%

100,00%


Το ενεργειακό ισοζύγιο το 2020 διαμορφώθηκε σε 29% ΑΠΕ, 36% φυσικό αέριο, 11% λιγνίτης, 6% υδροηλεκτρικά και 18% εισαγωγές.

Βασικά χαρακτηριστικά συστήματος ηλεκτροπαραγωγής μέχρι το έτος 2030,

σύμφωνα με το σενάριο επίτευξης στόχων

Ηλεκτροπαραγωγή -Ισχύς [GW] 2020 2022 2025 2027 2030

Λιγνίτης 3,9 2,9 0,7 0,7 0,0

Πετρελαϊκά (συμπ. Διυλιστήρια) 1,9 1,7 1,0 1,0 0,3

Φ. Αέριο 5.2 6.0 6.9 6.9 6.9

Βιοενέργεια 0.1 0.1 0.1 0.2 0.3

Υ/Η (συμπεριλαμβανομένων μεικτών αντλητικών) 3.4 3.7 3.8 3.9 3.9

Αιολικά 3.6 4.2 5.2 6.0 7.0

Φ/Β 3.0 3.9 5.3 6.3 7.7

Ηλιοθερμικοί σταθμοί 0.0 0.0 0.1 0.1 0.1

Γεωθερμία 0.0 0.0 0.0 0.0 0.1

Σύνολο 21.1 22.6 23.1 24.9 26.2

2. Ποιος Ενεργειακός Σχεδιασμός;

Με βάση τα παραπάνω εύλογα δημιουργούνται οι κάτωθι προβληματισμοί:

ΛΙΓΝΙΤΗΣ

  • Προβλέπεται περιορισμός της ηλεκτροπαραγωγής από λιγνίτη, με δραματική μείωση της αξιοποίησής του, δηλαδή της βασικής, φθηνής, εγχώριας πηγής ενέργειας που αυξάνει την ενεργειακή εξάρτηση της χώρας, τη στιγμή που έχουν βρεθεί τεχνολογίες, φιλικές προς το περιβάλλον. Η Ελλάδα είναι η 7η χώρα στον κόσμο και ο τέταρτος μεγαλύτερος παραγωγός λιγνίτη στα ευρωπαϊκά κράτη μέλη του IEA (μετά τη Γερμανία, την Πολωνία και την Τσεχία). Σημαντικό συγκριτικό πλεονέκτημα των λιγνιτών της χώρας μας είναι η χαμηλή περιεκτικότητα σε καύσιμο θείο. Πολλές Ευρωπαϊκές χώρες δεν καταργούν τον λιγνίτη εφαρμόζοντας τέτοιες τεχνολογίες, όπως άλλωστε και η χώρα μας αφού το 2022 θα εγκαινιάσει στην Πτολεμαΐδα τον πιο σύγχρονο σταθμό. (Επένδυση που άρχισε το 2014, και κοστίζει πάνω από 2,5 δις Ευρώ). Αξίζει να σημειωθεί ότι το σημερινό επίπεδο διείσδυσης ΑΠΕ (με εισαγωγή 6.5 GW περίπου αιολικών και φωτοβολταϊκών σταθμών στο διασυνδεδεμένο σύστημα σταδιακά τα προηγούμενα χρόνια) έχει επιτευχθεί χωρίς νέες εγκαταστάσεις αποθήκευσης. Με δεδομένη ήδη την προβληματική φύση της ηλεκτροπαραγωγής από αιολικά πάρκα και Φ/Β λόγω έκτακτων καιρικών φαινομένων, έλλειψης ηλιοφάνειας και ανέμων τίθεται ένα θέμα περί του κατά πόσο τελικά θα μπορέσει να συμβάλλουν στην ενίσχυση του μείγματος ηλεκτροπαραπαραγωγής της χώρας. Πρόσφατο γεγονός τα καιρικά φαινόμενα ''ΜΗΔΕΙΑ'' που έθεσαν άμεσα σε λειτουργία τους λιγνιτικούς σταθμούς. Από την άλλη πλευρά για την αποθήκευση ενέργειας χρειάζονται μπαταρίες που παίζουν μεγάλο ρόλο στην ενεργειακή μετάβαση. Αυτό αντικατοπτρίζεται στην τιμή των πρώτων υλών της μπαταρίας, συμπεριλαμβανομένου του κοβαλτίου, του νικελίου και του λιθίου, τα οποία αυξάνονται με την πάροδο του τρέχοντος ανταγωνισμού των εμπορευμάτων. H Ελλάδα είναι η µμοναδική χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης µε σημαντικά κοιτάσματα νικελίου στο υπέδαφός της. Σε τέτοιες ευνοϊκές συγκυρίες η χώρα μας απαξιώνει την ΛΑΡΚΟ του μεγαλυτέρου συγκροτήματος στην Ευρωπαϊκή Ένωση και προγραμματίζει την πώλησή της.

ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ

  • Προβλέπεται αξιοποίηση φυσικού αερίου για την ηλεκτροπαραγωγή. Οι μεγάλοι ιδιωτικοί όμιλοι προτιμούν το φυσικό αέριο, αφού το μικρό αρχικό κόστος οδηγεί σε μεγαλύτερα κέρδη, μέσω της σύνδεσης με συστήματα αγωγών φυσικού αερίου. Ήδη άρχισαν μεταφορές σχιστολιθικού αερίου από τις ΗΠΑ ενώ προγραμματίζονται δύο νέοι αγωγοί. Ο αγωγός IGI Poseidon θα ξεκινά από τους Κήπους Έβρου, και ο EastMed από τη Λεκάνη της Ανατολικής Μεσογείου, θα συνδέονται με έναν σταθμό συμπίεσης στο Φλωροβούνι Θεσπρωτίας, με τελικό προορισμό την Ιταλία. Το 2020 ήταν χρονιά ρεκόρ για την κατανάλωση φυσικού αερίου στην Ελλάδα, με αύξηση 9.6% συγκριτικά με το 2019 και 99% σε σχέση με το 2014. Ειδικότερα οι ηλεκτροπαραγωγοί κάλυψαν το 65% της ζήτησης φυσικού αερίου, το δίκτυο διανομής και το CNG το 18.5 %, και η βιομηχανία το 16.5%.(CNG:Το Δίκτυο Πρατηρίων με φυσικό αέριο κίνησης ). Επίσης χρονιά ρεκόρ για την αεριοποίηση Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (ΥΦΑ) της Ρεβυθούσας, με αύξηση 3.8% συγκριτικά με το 2019. Σταθερά υψηλά τα επίπεδα εισαγωγών LNG, με 49 φορτία από 8 χώρες. Σημαντική αύξηση των εισαγωγών από ΗΠΑ, από 2.5 Τwh το 2019 σε 16 Τwh το 2020. (1Τεραβατώρα-Twh=109 Κιλοβατώρες -kWh). Το δίκτυο φυσικού αερίου επεκτείνεται. Ο βαθμός κάλυψης της επικράτειας από 28% σήμερα αναμένεται να ανέλθει σε 40% το 2024. Ήδη στην Ήπειρο εγκρίθηκε η παροχή Φ.Α. στις πόλεις Άρτα, Ηγουμενίτσα, Ιωάννινα και Πρέβεζα.

ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ ΠΗΓΕΣ ΕΝΈΡΓΕΙΑΣ (ΑΠΕ)

Τίθεται πλέον στόχος για μερίδιο συμμετοχής των ΑΠΕ κατ’ ελάχιστον στο 35%, αντί του 31% που είχε τεθεί στο αρχικό σχέδιο ΕΣΕΚ, και επίσης σημαντικά υψηλότερο και από τον κεντρικό Ευρωπαϊκό στόχο για τις ΑΠΕ που είναι στο 32%. (Βιομάζα, Υδατικό Δυναμικό, Αιολικό δυναμικό, Φωτοβολταϊκά, περιοχές γεωθερμικού ενδιαφέροντος).

Το 2016 θεσμοθετήθηκε το νέο πλαίσιο για τη στήριξη των ΑΠΕ (ν. 4414/2016, ΦΕΚ 149 Α’) με σκοπό:

  • Την εναρμόνιση με τις «Κατευθυντήριες Γραμμές για τις κρατικές ενισχύσεις στους τομείς του περιβάλλοντος και της ενέργειας (2014-2020)» (EE C200/28.6.2014).

  • Τη σταδιακή ενσωμάτωση και συμμετοχή των Α.Π.Ε και Σ.Η.Θ.Υ.Α. στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας με το βέλτιστο τρόπο σε επίπεδο κόστους-οφέλους για την κοινωνία και τον τελικό καταναλωτή.

Περαιτέρω, με το Ν. 4643/2019 (ΦΕΚ 193 Α’) συμπληρώθηκε το πλαίσιο λειτουργίας των σταθμών ΑΠΕ που θεσπίστηκε με το Ν. 4414/2016 δίνοντας τη δυνατότητα στους σταθμούς ΑΠΕ να συμμετέχουν απευθείας στη χονδρεμπορική αγορά ηλεκτρισμού και να αμείβονται από τους εν ισχύ μηχανισμούς της χωρίς να λάβουν λειτουργική ενίσχυση.

Αν κατασκευαστούν και λειτουργήσουν όλα τα αιολικά πάρκα που έχουν αιτηθεί άδεια, τότε η Ελλάδα θα ξεπεράσει το δεσμευτικό στόχο της έναντι της ΕΕ κατά έξι φορές!

Το βασικό κριτήριο των επεμβάσεων αυτών είναι το κέρδος των πολυεθνικών εταιρειών. Σε αυτό υποτάσσονται τα πάντα. Συνήγοροι αυτών όλες οι κυβερνήσεις με τις σκανδαλώδεις ρυθμίσεις όπως μεταξύ άλλων ο N.44149 /2016 (Νέο καθεστώς στήριξης των σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας), οι επιδοτήσεις της ΕΕ, το ΕΤΜΕΑΡ κ.λ.π. Τα ποσοστά συγχρηματοδότησης ανά κατηγορία περιφερειών για το ΕΤΠΑ, όπως προτείνεται στον κανονισμό κοινών διατάξεων είναι τα εξής:

  • 70% για τις λιγότερο αναπτυγμένες

  • 55% για τις περιφέρειες σε μετάβαση

  • 40% για τις περισσότερο αναπτυγμένες

Σημειώνεται ότι όλες οι περιφέρειες της Ελλάδος εντάσσονται στην πρώτη κατηγορία εκτός από την Αττική και το Νότιο Αιγαίο που εντάσσονται στις περιφέρειες σε μετάβαση. Επίσης το ποσοστό συγχρηματοδότησης για το Ταμείο Συνοχής, όπως προτείνεται στον κανονισμό κοινών διατάξεων είναι 70% για όλες τις περιφέρειες. Μία επιπλέον πηγή χρηματοδότησης του ΕΣΕΚ είναι δυνατό να αποτελέσουν οι εθνικοί πόροι του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ).

Η αξιοποίηση όλων των πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ και μη) θα μπορούσε να έχει πραγματικά θετικό για την προστασία του περιβάλλοντος αντίκτυπο μόνο στο πλαίσιο μιας οικονομίας που δεν θα είναι σχεδιασμένη με κριτήριο το κέρδος των πολυεθνικών εταιρειών. Σήμερα εμφανίζονται νέες τεχνολογικές δυνατότητες που δεν ολοκληρώνονται ή μένουν αναξιοποίητες (Γεωθερμία) είτε λόγω χαμηλού ποσοστού κέρδους των ομίλων είτε λόγω του ότι η έρευνα για το εάν είναι πραγματικά δυνατή και ασφαλής η εφαρμογή τους είναι "κοστοβόρα" για τα μονοπώλια. Το μοναδικό βεβαιωμένο γεωθερμικό πεδίο της Περιφέρειας εντοπίζεται στις Συκιές Άρτας και είναι χαμηλής θερμοκρασίας. Σύμφωνα με ειδική μελέτη (ΙΓΜΕ) προτείνεται η αξιοποίηση του πεδίου για θέρμανση θερμοκηπίων, ιχθυοκαλλιέργεια, αντιπαγετική προστασία, κάλυψη θερμικών αναγκών πτηνοτροφικών μονάδων, θέρμανση οικισμών και ιαματικό τουρισμό. Όμως δεν αποφέρει τα τεράστια κέρδη που επιζητούν οι Πολυεθνικές και οι Όμιλοι. Επίσης το υδρογόνο θα αποτελέσει βασικό συστατικό του μελλοντικού ενεργειακού συστήματος, ως πηγή ενέργειας ουδέτερου άνθρακα καθώς και η αξιοποίηση της κυματικής ενέργειας.

Διαμορφώνεται ένα ολόκληρο πλέγμα κρατικών παρεμβάσεων υπέρ των ιδιωτικών ομίλων, που σε καμιά περίπτωση δεν εξασφαλίζουν αυτάρκεια ούτε φθηνά τιμολόγια στα λαϊκά νοικοκυριά, αλλά εντείνουν την ενεργειακή φτώχεια στις λαϊκές οικογένειες. Γι’ αυτό τα λαϊκά νοικοκυριά την τελευταία δεκαετία βλέπουν απανωτές αυξήσεις στα τιμολόγια ηλεκτρικού ρεύματος και βέβαια τα χρέη να αγγίζουν τα δύο δισεκατομμύρια.

  1. Περιφερεικός Ενεργεικός Σχεδιασμός

  • Τα έργα που έχουν εγκριθεί ή προγραμματίζονται τι εξυπηρετούν, ποια είναι η σκοπιμότητά τους, ποιο το μέγεθος σε σχέση με το περιβάλλοντα χώρο, ποιες επιπτώσεις έχουν στο Περιβάλλον και στην Ανάπτυξη, ποια η αποτίμηση των επιπτώσεων στο Φυσικό και Ανθρωπογενές περιβάλλον;

  • Η αγροτική οικονομία της Περιφέρειας εξειδικεύεται στην κτηνοτροφία, η οποία αποτελεί βάση σημαντικής μερίδας του δευτερογενούς τομέα (κλάδος τροφίμων). Άλλες σημαντικές δραστηριότητες είναι η αλιεία, η δασοκομία, τα κτηνοτροφικά φυτά και η καλλιέργεια εσπεριδοειδών. Στην Περιφέρεια παράγεται:

  1. 22% της συνολικής παραγωγής εσπεριδοειδών (2η μετά την Πελοπόννησο),

  1. 15% της παραγωγής κρέατος (2η μετά την Κεντρική Μακεδονία),

  2. 13% τυριού (2η μετά τη Θεσσαλία).

  3. Άλλες δραστηριότητες του πρωτογενούς τομέα στην Περιφέρεια είναι:

  4. η μελισσοκομία που εμφανίζει δυναμική ανάπτυξη, όπως και η αξιοποίηση της μοναδικής βιοποικιλότητας ( αρωματικά φυτά, βότανα, μανιτάρια κ.λ.π.)

  5. η ιχθυοκαλλιέργεια, ιδίως των γλυκών νερών, αποδίδει το 55% της συνολικής παραγωγής πέστροφας της χώρας (2000)

Η Ήπειρος “εξάγει”:

το 60% των παραγόμενων κτηνοτροφικών προϊόντων

το 90% του παραγόμενου κοτόπουλου

το 30% των νεοσσών 1ης ημέρας

το 80% του χοιρείου κρέατος

το 65% των αρνιών και εριφίων

το 75% των τυροκομικών προϊόντων (το 18%σε χώρες του εξωτερικού,

το 57% στην υπόλοιπη Ελλάδα).

  • Κάθε ανθρωπογενής δραστηριότητα πρέπει να είναι εναρμονισμένη με τον Εθνικό Χωρικό Σχεδιασμό, τον Περιφερειακό Χωρικό Σχεδιασμό ((ΠΧΠΠ) και τα επιμέρους Ειδικά Πλαίσια Χωροταξικού Σχεδιασμού.

  • Υπάρχει σημαντικός αριθμός ευαίσθητων και προστατευόμενων περιοχών που συνθέτουν τη φυσιογνωμία της Ηπείρου, ως προς τα χαρακτηριστικά του φυσικού περιβάλλοντος και στοιχειοθετούν την οικολογική και αισθητική της αξία, που καταδεικνύεται από το γεγονός ότι στην Ήπειρο έχουν συσταθεί και λειτουργούν πέντε (5) από τους είκοσι οκτώ (28) Φορείς Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών της χώρας μας.

  • Στο ιδιαίτερα ισχυρό συγκριτικό πλεονέκτημα του φυσικού περιβάλλοντος θα πρέπει να προστεθεί και η πολιτιστική φυσιογνωμία της Περιφέρειας.

  • Η σχέση μεταξύ περιβαλλοντικών ρύπων και υγείας είναι πολύπλοκη, και ενέχει μεγάλη αβεβαιότητα. Η προστασία του περιβάλλοντος, αποτελεί ένα τεράστιο κοινωνικοοικονομικό παγκόσμιο πρόβλημα που κυριάρχησε τις τελευταίες δεκαετίες στη διεθνή κοινότητα. Ο Ν.1650/86 προτείνει να απαγορεύονται ενέργειες ή δραστηριότητες που μπορούν να επιφέρουν καταστροφή φθορά ή αλλοίωση των προστατευόμενων τοπίων ή στοιχείων του τοπίου. Στο κρίσιμο ζήτημα των κυρώσεων, η οδηγία 2013/30 αναφέρει πως «τα κράτη μέλη ορίζουν τους κανόνες για τις κυρώσεις που επιβάλλονται …..». Βέβαια πρόσφατα ψηφίσθηκε ο Ν.4685/20 βάσει του οποίου επιτρέπεται η χωροθέτηση εγκαταστάσεων εξορύξεων, ΑΠΕ κ.λ.π. και εντός Προστατευόμενων Περιοχών και πολλές άλλες διατάξεις σε βάρος της προστασίας του περιβάλλοντος.

  • Το καρστικό σύστημα Ιωαννίνων αποτελεί τον υδρογεωλογικό κόμβο του υδατικού διαμερίσματος Ηπείρου, δεδομένου ότι η υπόγεια απορροή του επηρεάζει και ρυθμίζει σε ένα μεγάλο ποσοστό τις παροχές του Αράχθου, αλλά κυρίως του Καλαμά και του Λούρου, ποταμοί στους οποίους κατά κύριο λόγο αποστραγγίζεται υπόγεια το σύστημα!! Τα Σχέδια Ασφάλειας Νερού (ΣΑΝ) αποτελούν μία ολιστική προσέγγιση που σχετίζεται με την ποιοτική διαχείριση των υδάτων από την πηγή του νερού έως και τη διανομή και εστιάζοντας στην ανάγκη εφαρμογής μέτρων ελέγχου σε κάθε κρίκο της αλυσίδας υδροδότησης. Οι ζώνες προστασίας των σημείων ή πεδίων υδροληψίας που εξυπηρετούν δίκτυα ύδρευσης τα οποία λειτουργούν Δήμοι, Σύνδεσμοι Δήμων, ΔΕΥΑ, Διαδημοτικές ΕΥΑ και Εταιρείες Ύδρευσης καθορίζονται κατόπιν εκπόνησης ειδικών υδρογεωλογικών μελετών, οι οποίες θα είναι σύμφωνες με τις προδιαγραφές που έχουν ήδη καταρτιστεί και δημοσιοποιηθεί από την ΕΓΥ.

4. Οι εξελίξεις σχετικά με τις Επενδύσεις

Είναι θετικό ότι φορείς έχουν κατά περίπτωση εκφράσει αρνητική γνωμοδότηση για προτάσεις διαφόρων επενδύσεων.

Το Περιφερειακό Συμβούλιο (Π.Σ.) γνωμοδότησε αρνητικά για επένδυση ΑΣΠΗΕ στην περιοχή Μετσόβου. Όμως είχε προηγηθεί η θηριώδης επέμβαση στον Κασιδιάρη, στη Νότια Πίνδο και έρχεται το Σούλι και η Κρανιά με αντίστοιχες επεμβάσεις. Καμία απόφαση του Π.Σ. Δημιουργεί επιπλέον ερωτηματικά η πρόταση του κ. Περιφερειάρχη για απόρριψη εγκατάστασης ΑΠΕ πάνω από τα 1400 μ. Το ύψος καθορίζει την εγκατάσταση και όχι συνολικά οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις; Ο Δήμος Πωγωνίου δικαιολογημένα απορρίπτει την εγκατάσταση Μονάδας παραγωγής Βιοαερίου με περιβαλλοντικά κριτήρια. Οι Δήμοι Ζηρού και Δωδώνης σωστά απορρίπτουν την εγκατάσταση ΑΣΠΗΕ στην περιοχή τους. Όμως για άλλες περιοχές δεν εκφράζονται, όπως επίσης για τις επενδύσεις των Υ/Α.

Έρχονται προτάσεις για Υ/Η έργα στα ποτάμια μας. Πόσα Υ/Η έργα αντέχει ένα ποτάμι; Θα απαιτήσουμε να υπάρξει μια ολοκληρωμένη μελέτη, για την φέρουσα ικανότητά τους;

4. Πρόταση

Στα πλαίσια των προαναφερθέντων πρέπει ολοκληρωμένα και όχι αποσπασματικά να προσεγγίσουμε τον Περιφερειακό Ενεργειακό Σχεδιασμό. Απαιτείται άμεσα η Περιφέρεια να εγκρίνει τον Στρατηγικό Περιφερειακό Σχεδιασμό, όπως π.χ. η Περιφέρεια Δυτ. Ελλάδας. Βέβαια είναι εξεταστέο κατά πόσο θα ανταποκρίνεται στους προβληματισμούς που αναπτύχθηκαν. Βασικές παράμετροι που πρέπει να εξετασθούν:

  1. Ενεργειακό μείγμα που πρέπει να επιλεγεί για την Περιφέρεια.

  2. Αναστολή όλων των διαδικασιών αδειοδότησης και υλοποίησης υποδομών ΑΠΕ μέχρι την ολοκλήρωση του Ειδικού Χωροταξικού ΑΠΕ Περιφέρειας.

  3. Ορισμός περιοχών αποκλεισμού χωροθέτησης ΑΠΕ.

  4. Πόσα Υ/Η έργα και ποιου δυναμικού αντέχει ένα ποτάμι; Εκπόνηση ολοκληρωμένης μελέτης, για την φέρουσα ικανότητά τους στα Υ/Α έργα.

  5. Σε κάθε επένδυση εξέταση του ενεργειακού ισοζυγίου που προκύπτει (κατανάλωση ενέργειας για παραγωγή και λειτουργία σε αντιστοιχία με την παραγόμενη από την μονάδα), σε συνάρτηση του χρόνου απόσβεσης.

  6. Εκπόνηση ολοκληρωμένης μελέτης για την προστασία των πηγών ύδατος.

  7. Θεσμοθέτηση αποφασιστικού ρόλου του Περιφερειακού Συμβουλίου και των Δημοτικών Συμβουλίων.

  8. Κατάργηση του χαρατσιού του ΕΤΜΕΑΡ, που επιβαρύνει τους λογαριασμούς ρεύματος για να χρηματοδοτούνται οι επιχειρηματίες της "Πράσινης Ενέργειας", ως ελάχιστο βήμα για φθηνό ρεύμα για τα λαϊκά στρώματα.

  9. Κατάθεση ψηφίσματος στα αρμόδια Υπουργεία για κατάργηση των διατάξεων του Ν.4685/20 βάσει του οποίου επιτρέπεται η χωροθέτηση εγκαταστάσεων εξορύξεων, ΑΠΕ κ.λ.π. και εντός Προστατευόμενων Περιοχών και πολλές άλλες διατάξεις σε βάρος της προστασίας του περιβάλλοντος.

  10. Λειτουργία των Λιγνιτικών Σταθμών πέραν το 2028.

  11. Τη θεσμοθέτηση αλλαγών και ισχυρών ανταποδοτικών, με όρους δημιουργίας θέσεων εργασίας, εισοδήματος και αξιών περιβάλλοντος.

Το ΔΣ της ΠΣΕ αποφάσισε την σύγκληση του Γενικού Συμβουλίου των σωματείων μελών της σε τηλεδιάσκεψη, με μοναδικό θέμα τον Ενεργειακό Σχεδιασμό της Ηπείρου την Τετάρτη 12 Μαΐου 2021 στις 6μμ. Η συνεδρίαση θα έχει διευρυμένη σύνθεση και καλούνται επιπλέον εκπρόσωποι της Περιφέρειας Ηπείρου, του Περιφερειακού Συμβουλίου, των Δήμων της Ηπείρου των επιτροπών αγώνα που έχουν δημιουργηθεί.

Δεν υπάρχουν σχόλια: