Σάββατο 21 Οκτωβρίου 2017

"Η επόμενη μέρα, για το ΤΕΙ Ηπείρου"



Γράφει ο Μιχαήλ Ν. Διακομιχάλης, Αναπληρωτής Καθηγητής

Ιδρυτής και πρώτος Διευθυντής του Μεταπτυχιακού Προγράμματος «Λογιστική, Χρηματοοικονομική και Διοικητική Επιστήμη»
Αδιανόητος και ανόητος είναι ο ισχυρισμός κάποιων ότι η πανεπιστημιοποίηση του ΤΕΙ Ηπείρου προϋποθέτει τη γεωγραφική συρρίκνωση του σε μια ή δύο πόλεις. Τα επιχειρήματα μου περί της αυθαίρετης και ατεκμηρίωτης άποψης είναι τα εξής:
1) Σπούδασα στο City University της Νέας Υόρκης, το οποίο διαθέτει συνολικά 26 Κολλέγια, διάσπαρτα σε όλη την πόλη της Νέας Υόρκης.
2) Σπούδασα στο State University της Νέας Υόρκης, το οποίο διαθέτει Πανεπιστημιακά κέντρα, Σχολές Μεταπτυχιακών και Κολλέγια, συνολικά 35, εκτός από τα δεκάδες κοινοτικά κολλέγια (διετούς φοίτησης), διάσπαρτα σε όλη την πολιτεία της Νέας Υόρκης. Η πολιτεία της Νέας Υόρκης είναι μεγαλύτερη από την Ελλάδα κατά 10 χιλιάδες τετραγωνικά χλμ.
3) Το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, στο οποίο επίσης έχω σπουδάζει, είναι διάσπαρτο γεωγραφικά σε έξι (6) νησιά του Αιγαίου, Λήμνο, Λέσβο, Χίο, Σάμο, Ρόδο και Σύρο. Το εν λόγω πανεπιστήμιο έχει λάβει Άριστα στην εξωτερική αξιολόγηση του και πρόσφατα έχει περιληφθεί στα καλύτερα 500 πανεπιστήμια του κόσμου.
Με τα παραπάνω επιχειρήματα αποδεικνύεται ότι η απόσταση και η εγκατάσταση σε διαφορετικές πόλεις ΔΕΝ είναι αρνητικό κριτήριο για την ποιότητα της λειτουργίας των πανεπιστημίων.
Ο ισχυρισμός κάποιων συναδέλφων για τη σύμπτυξη του ΤΕΙ ως μέρους του ενιαίου πλέον Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, σε μία ή σε δύο πόλεις (Γιάννενα ή και Άρτα), είναι αδιανόητος και ταυτόχρονα ανόητος διότι:
1) Οι αποστάσεις μεταξύ των τεσσάρων μεγάλων πόλεων της Ηπείρου έχουν μικρύνει και η μετακινήσεις είναι πολύ πιο ασφαλείς μετά την κατασκευή της Εγνατίας και της Ιόνιας οδού.
2) Η τεχνολογική εξέλιξη δίνει τη δυνατότητα για συνεργασία και από απόσταση. Τα τελευταία χρόνια, λόγω και των οικονομικών δυσχερειών, η διδασκαλία στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα του Πανεπιστημίου Αιγαίου, στη Χίο, στο οποίο διδάσκω δέκα χρόνια, γίνεται από το σπίτι μου, με τηλεκπαίδευση, και οι φοιτητές βρίσκονται είτε στη Χίο είτε στον τόπο μόνιμης κατοικίας τους.
3) Η μεταφορά του «πανεπιστημιακού» πλέον Τμήματος Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής από την Πρέβεζα στην Άρτα ή στα Γιάννενα, πώς και γιατί θα συμβάλει στη διασφάλιση της πανεπιστημιοποίησης του? Θα προκύψει η περίφημη «ώσμωση» μεταξύ των καθηγητών και μεταξύ των φοιτητών λόγω της μεγαλύτερης και πολυεπιστημονικότερης κοινότητας φοιτητών και καθηγητών? Γιατί δεν επιδιώχθηκε ανάλογη, έστω και μικρότερης κλίμακας ώσμωση, στα 20 χρόνια λειτουργίας του ΤΕΙ στην Πρέβεζα? Γιατί από τους 16 μόνιμους καθηγητές διαμένουν σήμερα μόνο τρεις στην Πρέβεζα? Μήπως η μεταφορά του Τμήματος εξυπηρετεί συγκεκριμένους συναδέλφους?
4) Η εμμονή ορισμένων συναδέλφων, και μάλιστα μελών παλαιότερων διοικήσεων του ΤΕΙ, για «κλείσιμο» συγκεκριμένων πόλεων ή και συγκεκριμένων Τμημάτων, αποδείχθηκε εκ του πονηρού και ότι στηρίζονταν σε προσωπικές αντεκδικήσεις και μικροσυμφέροντα. Τα «θνησιγενή» Γεωπονικά τμήματα, διασώθηκαν μόνο λόγω του σκληρού αγώνα που έδωσαν τα μέλη ΕΠ των Τμημάτων από την εξολόθρευση που επιδιώχθηκε «πάση θυσία», ενώ τώρα είναι το συγκριτικό και το μεγαλύτερο πλεονέκτημα του ΤΕΙ Ηπείρου στο δρόμο για την πανεπιστημιοποίηση του. Ανάλογη ήταν και η εμμονή για το κλείσιμο της Ηγουμενίτσας.
5) Πιθανόν να είναι ευκολότερο να καλύπτονται οι αδυναμίες όσων είναι εθισμένοι να μην είναι συνεπείς στα καθήκοντα τους, μέσα σε ένα πολύ μεγαλύτερο σύνολο καθηγητών και σε μια πολύ μεγαλύτερη πόλη, από ότι στο μονοτμηματικό παράρτημα της Πρέβεζας.
Είναι αντιαναπτυξιακή και αντιοικονομική η επιλογή της σύμπτυξης του ενιαίου πανεπιστημίου Ιωαννίνων σε μία ή σε δύο πόλεις της Ηπείρου, διότι:
1) Έχουν δαπανηθεί πολλά χρήματα του Δημοσίου και της Ε.Ε. για τις εγκαταστάσεις του ΤΕΙ στην Πρέβεζα. Η τοπική κοινωνία έχει κάθε λόγο να παρέμβει στο θέμα διότι όταν ζητήθηκε χώρος για την εγκατάσταση του ΤΕΙ, η τότε νομαρχία παραχώρησε οικόπεδο στο οποίο κατασκευάστηκαν οι πρώτες κτιριακές εγκαταστάσεις και εν συνεχεία η Δήμος Πρέβεζας παραχώρησε οικόπεδο στο οποίο κατασκευάστηκε το σύγχρονο κτίριο του ΤΕΙ, με χρηματοδότηση της Ε.Ε. Στη συνέχεια, επενδύθηκαν πολλά κονδύλια για τη συντήρηση και τη βελτίωση των εγκαταστάσεων, ενώ η εκπαιδευτική κοινότητα διαρκώς απαιτούσε από την κεντρική διοίκηση επιπλέον χρηματοδότηση.
2) Στο πανεπιστήμιο Ιωαννίνων φοιτούν περισσότεροι από 20.000 φοιτητές. Στην Πρέβεζα φοιτούν περίπου 1.000 φοιτητές. Η οικονομική και αναπτυξιακή χρησιμότητα της παραμονής των 1.000 φοιτητών στην Πρέβεζα είναι πολλαπλάσια από αυτήν που θα προκύψει εάν μετακινηθούν στα Γιάννενα. Οι 1.000 φοιτητές προσδίδουν σημαντικότερη προστιθέμενη αξία σε μία πόλη των 20.000 από ότι σε μία πόλη των 100.000 κατοίκων που έχει δείγματα κορεσμού σε πολλά επίπεδα.
3) Σύμφωνα με παλαιότερη μελέτη μου, με τίτλο Evaluation of High Educational Institutes economic impact with Satellite Accounting: an empirical application in Greece, που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό Business and Economic Research το 2014, οι θέσεις εργασίας που θα χαθούν από την Πρέβεζα από μια ενδεχόμενη απομάκρυνση του ΤΕΙ είναι περίπου 100 (εκτός των υπηρετούντων στο ΤΕΙ), όλων των ειδικοτήτων (DOI: http://dx.doi.org/10.5296/ber.v4i2.5852 .
4) Η ανταπόκριση της «αγοράς» για τα Μεταπτυχιακά Προγράμματα δεν ήταν ανάλογη του μεγέθους της πόλης ούτε της συγκέντρωσης πανεπιστημιακών Τμημάτων και Σχολών. Το πλέον πετυχημένο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα του ΤΕΙ Ηπείρου, είναι αδιαμφισβήτητα αυτό του Τμήματος Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής, του οποίου ήμουν ο εμπνευστής, ο ιδρυτής και ο πρώτος Διευθυντής.
Συμπερασματικά, όποιοι φοβούνται την πανεπιστημιοποίηση μπορούν να επιλέξουν θέσεις στα μετεξελιγμένα προγράμματα διετούς φοίτησης, όπου αυτά προσφερθούν. Όσοι επικαλούνται ότι η αναβάθμιση του ΤΕΙ σε Πανεπιστήμιο, προϋποθέτει και απαιτεί την συγκέντρωση του σε μία πόλη, ας αποδείξουν με τη «συνέπεια» τους ότι «κόπτονται» για την Γ΄βάθμια εκπαίδευση ανεξάρτητα από το μέγεθος της πόλης στην οποία θα υπηρετούν. Φυσικά, οι 1.000 φοιτητές αισθάνονται πιο κοντά στους καθηγητές τους, σε μία πόλη των 20.000 κατοίκων, για όποιο πρόβλημα τους απασχολεί, παρά οι 20.000 φοιτητές στην πόλη των 100.000 κατοίκων. Η εκπαιδευτική διαδικασία δεν είναι μόνο διάβασμα, ασκήσεις, εξετάσεις και βαθμολόγηση. Είναι πολλά περισσότερα και καλό θα είναι να αναλογιστούμε αν μας ταιριάζει ένα τέτοιο σοβαρό λειτούργημα και αν μπορούμε να ανταποκριθούμε στις απαιτήσεις του.
Η Περιφερειακή ανάπτυξη δεν θα πρέπει να εξαντλείται μόνο σε επίπεδό πρωτευουσών των Περιφερειών, αλλά σε επίπεδο ολόκληρης της Περιφέρειας. Τα οφέλη από ένα Τριτοβάθμιο Ίδρυμα δεν είναι μόνο οικονομικά για τον τόπο εγκατάστασης του, αλλά και Ερευνητικά, Επιστημονικά και Αναπτυξιακά.
Όποιος έχει διαφορετική άποψη επί του θέματος, συγκεκριμένη και τεκμηριωμένη...be my guest!



Δεν υπάρχουν σχόλια: