Η διακοπή της ιδιότυπης φορολογικής ασυλίας, της οποίας χαίρουν οι
πλοιοκτήτες στην Ελλάδα, με την εισαγωγή νέας νομοθεσίας, είναι το θέμα
ανταπόκρισης της Helena Smith για την GUARDIAN ("Greek
Shipping Tycoons Threaten
to Set Sail over
Tax Privileges").
Η ελληνική
κυβέρνηση αποφάσισε να δώσει τέλος στην προνομιακή φορολογική μεταχείριση των
πλοιοκτητών, που διαφυλάττεται και συνταγματικά και έχει γίνει σεβαστή από όλες
τις ελληνικές κυβερνήσεις από το 1940 και έπειτα, με αποτέλεσμα την αντίδραση
των πλοιοκτητών.
«Η επιβολή νέων φόρων στην ναυτιλία ισοδυναμεί με
'συνταγματική απόκλιση'» προειδοποίησε ο Θεόδωρος Βενιάμης (φωτογραφία),
Πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Πλοιοκτητών και προσέθεσε ότι «έχει δημιουργηθεί
αρνητικό κλίμα για κάθε είδους επαγγελματική επένδυση στην Ελλάδα». Η κυβέρνηση
θα προβεί σε τριπλή φορολόγηση των πλοίων, των οποίων η διαχείριση γίνεται εκτός
Ελλάδας και ο Υπουργός Ναυτιλίας δήλωσε πως πρόκειται για έκτακτο μέτρο με
διάρκεια τριετίας. Η νέα νομοθεσία ανατρέπει προηγούμενη περυσινή συνεννόηση,
σύμφωνα με την οποία οι πλοιοκτήτες μπορούσαν να προβαίνουν σε εθελοντική
καταβολή φόρων, προκειμένου να ενισχύσουν την ανάκαμψη της χώρας.
Οι
περισσότερες εταιρίες που δραστηριοποιούνται στον Πειραιά συμφώνησαν να τηρήσουν
τη συμφωνία. Ακόμη και ο Γ. Σταθάκης, σκιώδης Υπουργός Ανάπτυξης του ΣΥΡΙΖΑ,
δήλωσε πως πρόκειται για θετικό βήμα, σε μια σπάνια εκδήλωση σύμπνοιας με την
κυβέρνηση. Η ναυτιλία συνιστά τον πλέον επικερδή τομέα στην Ελλάδα, ακόμη και εν
μέσω κρίσης, υπεύθυνο για 200.000 θέσεις εργασίας και για τη συντήρηση 500.000,
ενώ έφερε πάνω από ?140 δις στη χώρα την τελευταία δεκαετία.
Οι
πλοιοκτήτες απείλησαν πως εξαιτίας της νέας φορολογίας ενδέχεται να υποχρεωθούν
να αλλάξουν έδρα και σημαία, πλήττοντας έτσι την οικονομία. Ο Χ. Φαφαλιός,
επικεφαλής της Επιτροπής Συνεργασίας της Ελληνικής Ναυτιλίας στο Λονδίνο, δήλωσε
«υπάρχει φόβος ότι η έλλειψη εμπιστοσύνης μεταξύ της ναυτιλιακής κοινότητας και
των νομοθετών μας μπορεί να οδηγήσει σε έξοδο από την ελληνική σημαία και ίσως
και την ίδια την Ελλάδα».
Σύμφωνα με τον Β. Αντωνιάδη, δ/νοντα του
Boston Consulting Group που διενήργησε πρόσφατα έρευνα για την συμβολή της
ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία «Η ναυτιλία έχει σημαντική συνεισφορά στην
Ελλάδα όσον αφορά στις θέσεις εργασίας, στη ρευστότητα και στην οικονομική
δραστηριότητα και είναι πιθανό η χώρα να απολέσει αυτά τα πλεονεκτήματα, αν
αλλάξει το καθεστώς προσέλκυσης ναυτιλιακών εταιρών. Σε ένα μεγάλο βαθμό η
ελληνική οικονομία ευημερεί χάρις τη ναυτιλία». Τα κέρδη από τη ναυτιλία
ανέρχονται στο 7% του ΑΕΠ, ενώ οι Έλληνες πλοιοκτήτες έκαναν εφέτος τις
περισσότερες παραγγελίες κατασκευής πλοίων (σε σχέση με τον ανταγωνισμό) σε
ναυπηγία σε όλο τον κόσμο. Αυξάνουν λοιπόν οι φόβοι ότι το κυβερνητικό μέτρο
μπορεί να αποβεί αντιπαραγωγικό αν και κατά πολλούς η προηγούμενη κατάσταση ήταν
κατάφωρα άδικη.
Κατά τον ειδικό David Glass, ο κόσμος ξεχνά ότι οι
πλοιοκτήτες χτίζουν νοσοκομεία, βοηθούν σχολεία και συντηρούν συσσίτια και ότι
υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις εγγραφής των πλοίων σε χώρες, όπου προσφέρεται
ανταγωνιστικό φορολογικό καθεστώς.
COSCO - Ανταπόκριση του CNN για το λιμάνι του
Πειραιά.
Aνταπόκριση (διάρκειας 3:28΄) του John Defterios καταχωρεί η
ηλεκτρονική έκδοση του CNN, με τίτλο «China pumps $650 million into Greek port»,
η οποία αναφέρεται στη μεγάλη επένδυση της COSCO ύψους $650 εκατομμυρίων στο
λιμάνι του Πειραιά και συγκεκριμένα στον PCT (Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων
Πειραιά), γεγονός που επηρεάζει θετικά και την περιβάλλουσα κτηματομεσιτική
αγορά. Μεταξύ άλλων σημειώνεται ότι η PCT, που ξεκίνησε τη δραστηριότητά της το
2009, πέρυσι ήταν η μεγαλύτερη εταιρεία cargo διεθνώς, στην οποία σήμερα
εργάζονται συνολικά 1.000 Έλληνες με επικεφαλής τον Κινέζο καπετάνιο της COSCO
Fu Cheng Qiu, ο οποίος τόνισε το καλό πνεύμα εμπιστοσύνης και συνεργασίας που
διαπνέει τις σχέσεις Ελλήνων-Κινέζων εργαζομένων. Σημειώνεται επίσης ότι το
λιμάνι του Πειραιά το 2010 εξυπηρέτησε 685.000 κοντέϊνερς, ενώ το 2013 η
μεταφορά κοντέϊνερς υπετριπλασιάστηκε φθάνοντας τα 2.5 εκατομμύρια, εκ των
οποίων τα 644.000 ήταν υπό κρατική διαχείριση. Στο ρεπορτάζ ο Defterios
υπογραμμίζει επίσης ότι περίπου 18 εκατομμύρια επισκέπτες καταφθάνουν κάθε χρόνο
στο λιμάνι του Πειραιά και ότι η επένδυση της Cosco έχει επηρεάσει και την
περιβάλλουσα κτηματομεσιτική αγορά, φέροντας ως παράδειγμα τη διεθνή εταιρεία
λιανικής πώλησης ένδυσης H&M, η οποία επένδυσε σε παρακείμενο κτίριο. Από
την πλευρά του ο μεγαλοεργολάβος Θεόδωρος Χαραγκιώνης αναφέρθηκε στο όραμά του
να καταστεί το λιμάνι του Πειραιά κάτι αντίστοιχο με το λιμάνι του Σαν
Φρανσίσκο, προσελκύοντας από μόνο του πολλούς τουρίστες, ένα όραμα που όπως ο
ίδιος ισχυρίζεται, μπορεί πλέον να υλοποιηθεί διότι η νοοτροπία έχει αλλάξει και
είναι πλέον θέμα απόφασης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου