Σάββατο 12 Ιανουαρίου 2013

Σε κρίσιμη καμπή τα μεγάλα έργα. Οι φορείς της Ηπείρου να πιέσουν για την επανέναρξη και ολοκλήρωσή τους. Στο περίμενε ακόμη Ιόνια Οδός και Ε65, ενώ προς ιδιωτικοποίηση οδεύουν Αεροδρόμιο Ιωαννίνων και Λιμάνι Ηγουμενίτσας.



Μπορεί η συζήτηση για τα μεγάλα έργα στην Ήπειρο να αρχίζει σιγά- σιγά να «φουντώνει» και πάλι, όμως είναι ορατό από όλους πλέον, ότι εάν δεν επιταχυνθούν οι διαδικασίες, τότε το «τραίνο» της ανάπτυξης δεν θα έρθει ούτε φέτος στην περιοχή μας. 

Μια σειρά από μεγάλα έργα, όπως οδικοί άξονες, το Αεροδρόμιο Ιωαννίνων και το Λιμάνι Ηγουμενίτσας, βρίσκονται στην. κόψη του ξυραφιού και πρέπει να τεθούν σε πρώτη προτεραιότητα από όλους τους φορείς. 

Οι μεγάλοι άξονες.
Ήδη στην Ήπειρο υπάρχουν ανησυχίες για την κατάσταση στους μεγάλους υπό κατασκευή αυτοκινητοδρόμους, οι οποίοι έχουν κολλήσει για πάνω από δυο χρόνια, με αποτέλεσμα Ιόνια Οδός και Ε65 ακόμη να μην έχουν. δει Ήπειρο! 
Το Υπουργείο Ανάπτυξης μπορεί να προβάλλει την συμφωνία με τους παραχωρησιούχους, η οποία επετεύχθη μετά από διαπραγμάτευση αρκετών μηνών, όμως τα πράγματα ακόμη είναι εντελώς ρευστά, ειδικά από τη στιγμή που δεν έχουν ξεκινήσει καν οι διαπραγματεύσεις με τις Τράπεζες, οι οποίες πρόκειται να χρηματοδοτήσουν το έργο, ενώ αναμένεται και το «πράσινο φως» από την Ε.Ε. 

Εκτιμήσεις... 
Μάλιστα, την ανησυχητική αυτή κατάσταση επιτείνουν και οι πληροφορίες που έρχονται από το Υπουργείο Ανάπτυξης και οι οποίες αφορούν τον τρόπο αντιμετώπισης του μεγάλου αυτού θέματος. 
Ο Υπουργός Κωστής Χατζηδάκης εκτιμά, ότι η κατάληξη θα είναι θετική στις διαπραγματεύσεις με τις Τράπεζες, προβάλλοντας βέβαια ως ισχυρό διαπραγματευτικό όπλο, το ότι σε Ολύμπια Οδό (θα ενώνει την Αθήνα με την Πάτρα) και στον «δικό μας» Ε65, θα υπάρξει «κούρεμα» εργασιών. 
Με αυτόν τον τρόπο, υπάρχουν εκτιμήσεις, ότι ίσως στις αρχές Μαρτίου να έχουν ολοκληρωθεί οι διαπραγματεύσεις, κάτι όμως που τώρα φαντάζει ιδιαίτερα δύσκολο, ειδικά από τη στιγμή που τα πάντα δεν κρίνονται μόνο από την οικονομική κατάσταση της χώρας μας. 

Ο έλεγχος. 
Και αυτό, γιατί ανάμεσα στις σχεδόν 40 τράπεζες που μετέχουν στη χρηματοδότηση των έργων, υπάρχουν αρκετές ξένες, που δραστηριοποιούνται σε χώρες με πολλά οικονομικά προβλήματα, παρόμοια με αυτά της Ελλάδας, όπως η Ισπανία, η Πορτογαλία και η Ιρλανδία. 
Παράλληλα, πολλά θα κριθούν για την πορεία των διαπραγματεύσεων και από τον έλεγχο που θα κάνει η Τρόικα στην ελληνική οικονομία στα τέλη του Ιανουαρίου. «Ένα ενδεχόμενο πράσινο φως από τους ελεγκτές θα λειτουργήσει προς όφελος των διαπραγματεύσεων» σημειώνουν κύκλοι και καλούν το Υπουργείο να προετοιμάσει το έδαφος, ώστε να μην χαθεί πολύτιμος χρόνος. Τα έργα αυτά, άλλωστε, επείγουν, καθώς όχι μόνο θέσεις εργασίας θα ανοίξουν (περί τις 25.000), αλλά θα φέρουν την χώρα και βέβαια την Ήπειρο σε αναπτυξιακή τροχιά, μετά από πολλά χρόνια. 

Οι αποκρατικοποιήσεις. 
Δεν είναι όμως μόνο οι μεγάλοι οδικοί άξονες, που αφορούν την Ήπειρο και που πρέπει άμεσα να επανεκκινήσουν. 
Επιβάλλεται να γίνει μια σειρά από ενέργειες και κινήσεις από πλευράς Κυβέρνησης, ώστε να προχωρήσουν άμεσα και οι αποκρατικοποιήσεις, οι οποίες και το κύρος της χώρας μας θα ενισχύσουν και βέβαια χρήματα θα φέρουν στα ταμεία της, αλλά κυρίως θα δώσουν την ευκαιρία στην Ήπειρο να αναπτύξει μια σειρά από έργα που τώρα δεν αξιοποιούνται όπως θα έπρεπε. 
Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι το Αεροδρόμιο Ιωαννίνων και το Λιμάνι Ηγουμενίτσας, τα οποία περιλαμβάνονται στις λίστες για ιδιωτικοποίηση. Και στα δυο έργα, γίνονται εργασίες αναβάθμισης αυτό το διάστημα, οι οποίες πάντως έχουν περάσει από. 40 κύματα, αφού η χρηματοδότηση ήταν προβληματική. 

Καλύτερα σε ιδιώτες
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, θα πρέπει να έχουν περάσει στα χέρια ιδιωτών μέχρι το πρώτο τρίμηνο του έτους, δηλαδή μέχρι τα τέλη Μαρτίου και άπαντες ευελπιστούν, ότι δεν θα υπάρχουν δυσκολίες και προσκόμματα στην διαδικασία, αφού ενδεχόμενα εμπόδια θα σημαίνουν ίσως και νέα προβλήματα στην πορεία των εργασιών. «Φθάσαμε σε ένα σημείο, που λέμε ότι καλύτερα είναι να ιδιωτικοποιηθούν τα έργα, μπας και τελειώσουν.» επισημαίνουν κύκλοι. 

Άλλα έργα. 
Προβλήματα όμως υπάρχουν και σε άλλα έργα που αυτή τη στιγμή γίνονται στην Ήπειρο. Χαρακτηριστικότερο όλων, είναι ο δρόμος Άκτιο- Αμβρακία, όπου οι εργαζόμενοι και στις 4 εργολαβίες είναι απλήρωτοι, με ό, τι και αν συνεπάγεται αυτό για την πορεία των εργασιών. 
Ουσιαστικά, μέχρι σήμερα το μόνο έργο που βαίνει καλώς, τουλάχιστον από την πλευρά της Ελλάδας είναι ο δρόμος Σαγιάδα- Κονίσπολη- Άγιοι Σαράντα, καθώς έχει εκτελεστεί το 83% του έργου. 
Η Ελλάδα ήδη έχει εκταμιεύσει όλο το ποσό που προβλέπεται κατά τη φάση κατασκευής (19.116.789,25 ευρώ), όμως η αλβανική πλευρά οφείλει, με βάση τη διακρατική συμφωνία, να εξασφαλίσει τα απαραίτητα κονδύλια για τη χρηματοδότηση των εργασιών που υπολείπονται. Κάτι που δεν έχει γίνει στον φετινό προϋπολογισμό της γειτονικής χώρας. 
Το θέμα έχει φέρει στη Βουλή ο Αντώνης Μπέζας, βουλευτής Ν.Δ. Θεσπρωτίας, όμως είναι βέβαιο, ότι η Κυβέρνηση θα πρέπει να κάνει όλες τις απαραίτητες κινήσεις, για να πιέσει την Αλβανία να λάβει σοβαρά υπ' όψιν της το δρόμο, ώστε αυτός να ολοκληρωθεί και να ωφεληθούν και οι δυο χώρες.

Δεν υπάρχουν σχόλια: