Σάββατο 5 Ιανουαρίου 2013

Το 2013 έφερε την πλήρη απελευθέρωση της ταχυδρομικής αγοράς.


Σε καθεστώς πλήρους απελευθέρωσης λειτουργεί από την 1η Ιανουαρίου η ελληνική ταχυδρομική αγορά, καθώς πλέον και άλλες εταιρείες εκτός από τα Ελληνικά Ταχυδρομεία, μπορούν να διακινούν επιστολές βάρους κάτω των 50 γραμμαρίων. Ωστόσο εκκρεμεί η τελική έγκριση από την ΕΕ της Κοινής Υπουργικής Απόφασης που αφορά σε θέματα λειτουργίας της απελευθερωμένης πλέον ταχυδρομικής αγοράς, όπως είναι για παράδειγμα το κόστος καθολικής υπηρεσίας. 

Τα ΕΛΤΑ, βέβαια, εξακολουθούν να έχουν ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι των άλλων εταιρειών, καθώς έως το 2028, όπως προβλέπεται στον σχετικό νόμο, θα είναι Φορέας Παροχής Καθολικής Υπηρεσίας. Δηλαδή για 15 χρόνια, τα Ελληνικά Ταχυδρομεία θα υποχρεούνται να παρέχουν υπηρεσίες ακόμη και στο πιο απομακρυσμένο χωριό ή κοινότητα. Από την άλλη όμως, τα ΕΛΤΑ, αναμένεται να δουν το πελατολόγιό τους να συρρικνώνεται καθώς πλέον οι δημόσιοι οργανισμοί των οποίων το έργο της διακίνησης της αλληλογραφίας εκτελούν σήμερα τα ΕΛΤΑ, θα διενεργούν μειοδοτικούς διαγωνισμούς μέσω των οποίων θα προκύπτει η ανάδοχος ταχυδρομική εταιρεία. Σημειώνεται ότι οι κυριότεροι πελάτες των ΕΛΤΑ με ποσοστό 42%, είναι επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών (τράπεζες, ΔΕΚΟ, τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι κ.ά.), ο δημόσιος τομέας με 30%, οι πελάτες λιανικής με 21% και το εμπόριο με τη βιομηχανία με 5% και 2%, αντίστοιχα. Τα έσοδα του ΦΠΚΥ προέρχονται σε ποσοστό 85% από πελάτες με τους οποίους έχει σύμβαση, ενώ το υπόλοιπο 15% αφορά πελάτες τοις μετρητοίς.


Σύμφωνα με εκπροσώπους της ταχυδρομικής αγοράς, η θέση των ΕΛΤΑ στο νέο περιβάλλον θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από το κατά πόσο ο ίδιος ο οργανισμός καταφέρει να αξιοποιήσει τα πλεονεκτήματά του, βελτιώσει το επίπεδο εξυπηρέτησης και να προσφέρει νέες υπηρεσίες ακόμη και εκτός των κλασικών ταχυδρομικών.

Σύμφωνα με έρευνα αγοράς που έκανε η ΕΕΤΤ το 2011, προέκυψε μία υστέρηση των ΕΛΤΑ σε θέματα ικανοποίησης και εξυπηρέτησης των καταναλωτών, ενώ παράλληλα αναδείχθηκαν τα δυνατά του σημεία που είναι κυρίως το εκτενές δίκτυο των καταστημάτων που διαθέτει, το χαμηλό κόστος των υπηρεσιών που προσφέρει και το γεγονός ότι είναι η πιο γνωστή από τις ταχυδρομικές εταιρείες. Το 2011 τα ΕΛΤΑ, ως φορέας παροχής καθολικής υπηρεσίας, κατείχαν το 90% του μεριδίου της συνολικής αγοράς από πλευράς πλήθους αντικειμένων, ποσοστό που αντιστοιχεί στο 57,8% των εσόδων. Το μεγαλύτερο μέρος των επιστολών το 2011 διακινήθηκε από τα ΕΛΤΑ σε ποσοστό 93%, σε αντίθεση με τις εταιρείες ταχυμεταφορών και ειδικών αδειών που διακίνησαν το υπόλοιπο 6% και 1% αντίστοιχα. Από πλευράς δεμάτων, η εικόνα διαφοροποιείται σημαντικά δεδομένου ότι οι εταιρείες ταχυμεταφορών διακινούν το 74%, ενώ τα ΕλΤΑ το 10% και οι ειδικές άδειες το υπόλοιπο 16%.

Η ιδιωτικοποίηση των ΕΛΤΑ
Εντός του πρώτου τριμήνου του 2013, αναμένεται η πρόσκληση εκδήλωση ενδιαφέροντος από το ΤΑΙΠΕΔ για την πώληση ποσοστού έως και 90% της εταιρείας. Η διαδικασία που θα ακολουθηθεί για την πώληση της εταιρείας δεν έχει ακόμα οριστικοποιηθεί, ενώ δεν έχουν οριστεί και οι σύμβουλοι. Μέχρι στιγμής, σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών, έχει ολοκληρωθεί η στρατηγική ανάλυση για την εταιρεία και έχουν ερευνηθεί πιθανά πρότυπα (μοντέλα αποκρατικοποίησης), ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη η επικαιροποίηση της προκαταρκτικής έρευνας (premarketing) για την αναζήτηση πιθανών αγοραστών.
Ωστόσο, το επενδυτικό ενδιαφέρον που καταγράφεται, τουλάχιστον προς το παρόν, χαρακτηρίζεται μάλλον ισχνό, παρ' ότι παλαιότερα ισχυροί ευρωπαϊκοί όμιλοι είχαν δείξει ενδιαφέρον συμμετοχής σε μία προσπάθεια ιδιωτικοποίησης των ΕΛΤΑ, (π.χ. Βελγικά Ταχυδρομεία). Μάλιστα, πληροφορίες ήθελαν τον όμιλο Βαρδινογιάννη να συνεργάζεται με τους Βέλγους καταθέτοντας κοινή πρόταση ενώ και ο όμιλος ACS συμφερόντων Φέσσα που δραστηριοποιείται στις ταχυμεταφορές, είχε θεωρηθεί πιθανός υποψήφιος.

Νίκη Παπανικολάου

Δεν υπάρχουν σχόλια: