Σάββατο 9 Αυγούστου 2014

Αποθρασύνθηκαν οι ιερόσυλοι στην Ήπειρο, από την ερήμωση των χωριών, την έλλειψη αστυνόμευσης και την ατιμωρησία

IEROS-NAOS-AGIOY-GEORGIOY AMARANTOS

Τέλος δεν έχει η βεβήλωση των Ιερών Ναών και Μονών της Ηπείρου,  ιδιαίτερα του Ζαγορίου, του Πωγωνίου και της Κόνιτσας.


Η  ήδη μακρά λίστα των διαπραχθέντων κλοπών, μεγάλωσε ακόμη περισσότερο με την προσθήκη σε αυτή της λεηλασίας που υπέστησαν ξημερώματα της Τετάρτης η κεντρική Εκκλησία του Αγίου Γεωργίου,  το εξωκλήσι της Μεταμόρφωσης του Σωτήρος και το Λαογραφικό Μουσείο Αμαράντου Κόνιτσας. 
Η επιχείρηση όπως δείχνουν τα στοιχεία και κυρίως τα σκεύη που εκλάπησαν από τον Ι.Ν. (ασημένια εικόνα, χρυσοκέντητο υφαντό, ασημένιος σταυρός) και το Μουσείο (20 δαχτυλίδια, κεντητή ζώνη, επάργυρη παλάσκα)  ήταν στοχευμένη και αποδίδεται σε επαγγελματίες ιερόσυλους. 
Παρά το γεγονός ότι βρίσκονται σε εξέλιξη έρευνες και ανακρίσεις της Αστυνομίας για προηγούμενες κλοπές στο Ζαγόρι, οι δράστες δεν φαίνεται να πτοούνται. Μετά από μια μικρή «ανάπαυλα» περίπου 5 χρόνων,  που  προήλθε εξαιτίας  των ενεργειών που έγιναν  για τον  εντοπισμό  κλεμμένων εικόνων στο εξωτερικό,  μετά την πρωτοβουλία που είχε αναλάβει ο τότε Νομάρχης και νυν Περιφερειάρχης κ. Αλέκος Καχριμάνης, επανήλθαν στη δράση  επιλέγοντας ναούς σε χωριά που έχουν λίγο κόσμο και υπάρχει ελλιπής αστυνόμευση, που κάνουν πιο εύκολο... το έργο τους.

Τρίτη στη σειρά
 Να θυμίσουμε ότι πριν λίγες μόλις ημέρες, είχε διαπιστωθεί διάρρηξη στον Ιερό Ναό της Υπαπαντής του Βασιλικού, κατά την οποία, εκτός όλων των άλλων, αφαιρέθηκαν και τα άμφια του μακαριστού Οικουμενικού Πατριάρχη Αθηναγόρα!
Είχε προηγηθεί, στα τέλη του Ιουνίου,  άλλη μία κλοπή θρησκευτικών κειμηλίων και λατρευτικών σκευών, όπως   δύο   εικόνες, ένα ιερό Ευαγγέλιο, ένα χειροποίητο υφαντό, μία ελαιογραφία, δύο ιερά δισκοπότηρα  κ.α.., από τον Ιερό Ναό της Ευαγγελίστριας στην Κάτω Μερόπη.

Επαγγελματίες ιερόσυλοι
Οι ενδείξεις από τις συγκεκριμένες διαρρήξεις, οδηγούν στο συμπέρασμα ότι οι δράστες δεν είναι κλεφτρόνια του κοινού ποινικού δικαίου, καθώς δεν ενδιαφέρονται και ούτε αναζητούν τις λιγοστές εισπράξεις  των παγκαριών. Αντίθετα γνωρίζουν καλά τα κατατόπια, τα σκεύη και τις εικόνες που έχουν αξία, αυτά αναζητούν και αυτά αφαιρούν με προφανή στόχο να τα εμπορευτούν. 

Σε αγορές του εξωτερικού
Σύμφωνα με πληροφορίες, τα τελευταία χρόνια μεγάλη ζήτηση για τέτοιου είδους θρησκευτικά και λατρευτικά  σκεύη  εκδηλώνεται από τη Ρωσία, όπου υπάρχει έντονη θρησκευτικότητα. Ωστόσο δεν είναι η μόνη «αγορά» στην οποία διοχετεύεται η λεία των ιερόσυλων. Όπως ήδη έχει προκύψει από την έρευνα που ξεκίνησε πριν λίγα χρόνια με την ανάρτηση στο διαδίκτυο και συγκεκριμένα στην ιστοσελίδα της πρώην Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Ιωαννίνων εικόνων που είχαν κλαπεί από ναούς και μοναστήρια του Ζαγορίου, ένας σημαντικός αριθμός από αυτές εντοπίστηκαν σε γκαλερί του Λονδίνου, του Άμστερνταμ και του Ντίσελντορφ της Γερμανίας. Εικόνες, μικρότερης αξίας, εντοπίστηκαν επίσης στο Μοναστηράκι της Αθήνας.
Από αυτές, περίπου 40 έχουν ήδη παραδοθεί στις Ελληνικές Αρχές.



Λεηλασίες διαρκείας
Ο κύριος όγκος των κλοπών έγινε μεταξύ των ετών 1985 και 2009, όταν και λεηλατήθηκαν δεκάδες ναοί και μοναστήρια στο Νησί, στους Καλαρρύτες, σε χωριά του Ζαγορίου, αλλά και σε Δερβίζιανα- Ανθοχώρι Μετσόβου κ.α. Ανάλογη τύχη είχαν ναοί και μοναστήρια της ορεινής περιοχής των Τρικάλων που γειτνιάζει με αυτή των Ιωαννίνων. Κοινό χαρακτηριστικό των κλοπών, ήταν η στόχευση σε εικόνες αρχαιολογικής και θρησκευτικής αξίας, που μαρτυρούσε ότι ήταν έργο έμπειρων περί την αρχαιοκαπηλία ατόμων.  Ο τρόπος με τον οποίο γίνονταν οι κλοπές, σε πολλές περιπτώσεις ήταν πανομοιότυπος, ενώ υπήρξαν και περιπτώσεις που κατά μαρτυρίες η είσοδος των ιερόσυλων πρέπει να έγινε από τις θύρες των Εκκλησιών!

Καθυστέρησαν οι έρευνες
Βέβαια για πρώτη φορά, τα κυκλώματα που δραστηριοποιήθηκαν στις διαρρήξεις και τις κλοπές στα μοναστήρια του Ζαγορίου και των Τρικάλων, άρχισαν να νοιώθουν την «καυτή ανάσα» των διωκτικών αρχών, καθώς ιδιοκτήτες των γκαλερί του εξωτερικού φέρονται να έχουν κατονομάσει στις καταθέσεις τους στις αστυνομικές αρχές των χωρών τους, Έλληνες «εμπόρους» από τους οποίους έχουν προμηθευτεί τις εικόνες. Παρά το γεγονός ότι έκτοτε έχει περάσει αρκετός χρόνος, οι Ελληνικές αρχές- και παρά τις κατά καιρούς δημόσιες εκκλήσεις- τοποθετήσεις του Περιφερειάρχη Αλέκου Καχριμάνη, ο οποίος έχει κληθεί στο παρελθόν και για κατάθεση στις Αστυνομικές Αρχές της Αθήνας- η διαδικασία των ερευνών δεν έχει ολοκληρωθεί. Αυτό ενδεχομένως να «όπλισε» με θράσος ιερόσυλους, να επαναρχίσουν το «έργο» τους.

Παρέμβαση Κ. Τασούλα
Πρόσφατα μάλιστα, στην ενθρόνιση του Μητροπολίτη Ιωαννίνων κ. Μάξιμου και ο Υπουργός Πολιτισμού Κώστας Τασούλας, έστειλε σαφές μήνυμα ότι θα καταβληθεί κάθε δυνατή προσπάθεια και από το Υπουργείο προκειμένου να εντοπιστούν και να οδηγηθούν στη Δικαιοσύνη όσοι εμπλέκονται στις λεηλασίες των Ιερών ναών και Μοναστηριών.   

Μήνυμα Περιφερειάρχη
Οι τοποθετήσεις Περιφερειάρχη και Υπουργού, στην ουσία αποτελούν ένα επιπλέον «ερέθισμα» στις Ανακριτικές αρχές για να επισπεύσουν τις ανακρίσεις, στη βάση ασφαλώς των όσων έχουν καταθέσει οι εμπλεκόμενοι ιδιοκτήτες γκαλερί του εξωτερικού, αλλά και παλαιοπώλης στο Μοναστηράκι, ο οποίος είχε παραπεμφθεί μάλιστα σε τακτική δικάσιμο. Η πρόσφατη δήλωση του Περιφερειάρχη, ότι θα πρέπει να λογοδοτήσουν όλοι οι δράστες «όσο ψηλά και αν βρίσκονται», αποκαλύπτει και τον προβληματισμό που υπάρχει για την αργόσυρτη διαδικασία των ερευνών, που ίσως να οφείλεται και σε παρεμβάσεις διαφόρων εμπλεκομένων.

Επισπεύδονται οι ανακρίσεις;
Τις τελευταίες ημέρες, σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του «Π.Λ.», υπάρχει μια έντονη κινητικότητα στον τομέα των ανακρίσεων και  δεν αποκλείεται να αρχίσει η εξέταση μαρτύρων ή και υπόπτων. 
Αυτό βέβαια δεν συνδέεται με τις νέες κλοπές που έγιναν στις περιοχές Πωγωνίου και Κόνιτσας. Η συνέχιση  τους, που οδηγεί σε ολική απογύμνωση ναών και μοναστηριών από τα κειμήλιά τους, πρέπει επιτέλους να ενεργοποιήσει την Πολιτεία, ώστε να βρει τρόπο να βάλει ένα τέλος στη δράση των ιερόσυλων. 




 Αγανάκτηση  από Ηπειρωτική Εστία Θεσσαλονίκης
Την αγανάκτησή τους για τη βεβήλωση των Ιερών ναών, εκφράζουν με κάθε τρόπο και οι απόδημοι, οι οποίοι τις ημέρες αυτές επισκέπτονται τα χωριά τους. Ενδεικτική είναι η ανακοίνωση της Ηπειρωτικής Εστίας Θεσσαλονίκης, η οποία «υψώνει φωνή διαμαρτυρίας» για την κλοπή των άμφιων του Πατριάρχη Αθηναγόρα. Χαρακτηρίζει μάλιστα την πράξη αυτή σαν «κίνηση επίδειξης δυνάμεως του κυκλώματος που λυμαίνεται τους θησαυρούς που φυλάσσονται στους τόπους λατρείας στην Ήπειρο και δεν εκτίθενται σε κάποιο μουσείο». Η Ηπειρωτική Εστία, προσθέτει, ότι η υπομονή φθάνει στα όρια και χαρακτηρίζει απύθμενο το θράσος των κλεπτών. Ειδικά για τα άμφια του Αθηναγόρα, σημειώνει ότι «εκλάπη η καρδιά του Ηπειρωτικού λαού. Ο, τι άγγιξε το σώμα του Αθηναγόρα, προφήτη και θεολόγους της καταλλαγής, είναι ευλογημένο. Γι αυτό και η κατάρα των ηπειρωτών και ηπειρωτισσών, έπεσε ήδη βαριά επάνω σ΄ αυτούς που τόλμησαν και άπλωσαν τα βέβηλα χέρια τους στα ιερά και όσια του ελληνορθόδοξου ποιμνίου της Ορθοδοξίας». Καταλήγοντας το Δ.Σ. της ΗΕΘ δηλώνει ότι συμπαρατάσσεται στον αγώνα του Περιφερειάρχη   Αλέκου Καχριμάνη και των διωκτικών αρχών, έως ότου επανέλθουν όλα τα κλεμμένα εκεί όπου ανήκουν, ήτοι «στον Ηπειρωτικό λαό, στο ελληνικό έθνος και στην ορθόδοξη εκκλησία». 

Ανησυχία στον Αμάραντο
Οι τρεις διαδοχικές διαρρήξεις (σε Ι.Ν., σε παρεκκλήσι και στο Μουσείο) έχουν προκαλέσει ανησυχία στους κατοίκους του Αμαράντου, οι οποίοι διαμαρτύρονται για ελλιπή φύλαξη της περιοχής.

Δεν υπάρχουν σχόλια: