Σάββατο 14 Ιανουαρίου 2012

Μοναδικές φωτογραφίες του Κώστα Μπαλάφα, κοσμούν το ημερολόγιο του Μορφωτικού Ιδρύματος της ΕΣΗΕΑ.



Η τεράστια προσφορά ενός από τους μεγαλύτερους Έλληνες φωτογράφους, του Ηπειρώτη Κώστα Μπαλάφα ο οποίος στις 9 Οκτωβρίου του 2011 εγκατέλειψε τον μάταιο τούτο κόσμο «πλήρης ημερών» όπως συνηθίζουμε να λέμε για όσους αξιώθηκαν βίο μακρύ, δεν πέρασε απαρατήρητη από το Μορφωτικό Ίδρυμα της ΕΣΗΕΑ. 


Το ημερολόγιο το οποίο εξέδωσε για το 2012 είναι αφιερωμένο στο πολύτιμο έργο του. Φωτογραφίες από όλο σχεδόν τον άξιο βίο του και από πολλά μέρη της χώρας με τη μερίδα του λέοντος να έχουν φωτογραφικά στιγμιότυπα από την Ήπειρο, κοσμούν το εξαιρετικό αυτό πόνημα, που αναμφίβολα αποτελεί συλλεκτικό ημερολόγιο. 

Για όσους τυχόν δεν το γνωρίζετε ο Κώστας Μπαλάφας γεννήθηκε το 1920 σ' ένα ορεινό χωριό της Ηπείρου, την Κυψέλη της Άρτας από γονείς αγρότες.

Σε μικρή ηλικία κατέβηκε στην Αθήνα να δουλέψει, το βράδυ σχολείο την ημέρα δουλειά, γύρω στα 1928-29 δούλευε ως υπάλληλος σ' ένα μαγαζί, εκεί είχε την πρώτη του επαφή με τη φωτογραφία.

Το αφεντικό του δέχτηκε επίσκεψη απ' τα αδέλφια του απ' την Αμερική και θέλησε να τους ξεναγήσει. Είχαν ένα κουτί Kodak που το χειρίστηκε ο Κώστας Μπαλάφας, και όπως έλεγε ο ίδιος ενθουσιάστηκε τόσο πολύ που μπορούσε να 'αιχμαλωτίσει τον ορατό κόσμο'.

Αργότερα εγκατεστημένος στα Ιωάννινα, ως εργαζόμενος μπόρεσε με τις οικονομίες του ν' αγοράσει την πρώτη του φωτογραφική μηχανή, ήταν μια Junior Kodak B60. Στην αρχή έβγαζε φωτογραφίες όπως όλοι, αναμνηστικές κλπ.
Στα Γιάννινα τότε υπήρχε μια μεγάλη φωτογραφική κίνηση σε σχέση με την Αθήνα, πολλοί είχαν αρκετά καλές μηχανές όπως Rollei, Leica, Zeiss.

Έτυχε τότε να έρθει ένας τραγουδιστής, ο Επιτροπάκης, για την πόλη. Αυτό ήταν μεγάλο γεγονός. Έσπευσαν λοιπόν όλοι οι φωτογράφοι ν' απαθανατίσουν το γεγονός, μαζί τους και ο Κώστας Μπαλάφας, οι υπόλοιποι όταν είδαν την μηχανή του είπαν: «Να ο Μπαλάφας με το σαραβαλάκι του» και γέλασαν, έτυχε όμως την στιγμή που πάτησε το κλείστρο, ο τραγουδιστής να μην κουνηθεί, και η φωτογραφία βγήκε καλύτερη απ' όλων των άλλων. Φαντάζεστε την αντίδρασή τους.

Αργότερα ο Κώστας Μπαλάφας απέκτησε μια καινούργια Robot ανταλλάζοντάς την με την προηγούμενη και με το ρολόι του.
Πλησίαζε ο πόλεμος και η νέα του μηχανή είναι μικρή και εύχρηστη και έχει τη δυνατότητα να την έχει πάντα μαζί του και απαθανατίζει τα δραματικά γεγονότα της εποχής, δυστυχώς ένα μεγάλο μέρος απ' το υλικό αυτό κατασχέθηκε απ' την Ασφάλεια.

Για όλες αυτές τις φωτογραφίες χρησιμοποιήθηκε ένα κινηματογραφικό φιλμ που του ήρθε στην κυριολεξία απ' τον ουρανό. Ένα Ιταλικό βομβαρδιστικό χτυπήθηκε και έπεσε, στην άτρακτό του βρέθηκε το φιλμ.

Κάποια συμβάντα τον ανάγκασαν να πάει στο αντάρτικο, εκεί έβγαλε πολλές «κλεφτές» φωτογραφίες όπως έλεγε. Τα φιλμ τα εμφάνιζε εκεί, τα μάζεψε, τα έβαλε σ' ένα μεταλλικό κουτί και τα έκρυψε στο ξύλινο πάτωμα ενός σπιτιού. Πήγε και τα πήρε το 1976. Αρκετά απ' αυτά διασώθηκαν και έγιναν λεύκωμα με τίτλο: «Αντάρτικο στην Ήπειρο».

Αργότερα αφιέρωσε την φωτογραφική του ζωή σ' έναν άλλο αγώνα, τον αγώνα που έδινε ο κάτοικος των απομακρυσμένων ορεινών χωριών, με τις σκληρές συνθήκες διαβίωσης του.

Πολλές από τις φωτογραφίες αυτές δημοσιεύονται στο ημερολόγιο του Μορφωτικού Ιδρύματος της ΕΣΗΕΑ και είναι πραγματικά καταπληκτικές. 

www.ipiros.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: