Τρίτη 17 Ιανουαρίου 2012

Οι μικρές επιχειρήσεις δημιουργούν το 85% των νέων θέσεων εργασίας.



Το 85% των καθαρών νέων θέσεων εργασίας στην ΕΕ μεταξύ του 2002 και του 2010 δημιουργήθηκαν από τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις (ΜΜΕ).

Το ποσοστό αυτό είναι σημαντικά υψηλότερο από το 67% που είναι το μερίδιο των ΜΜΕ στη συνολική απασχόληση. Κατά τη διάρκεια της εν λόγω περιόδου, η καθαρή απασχόληση στην οικονομία των επιχειρήσεων της ΕΕ αυξήθηκε σημαντικά, με τη δημιουργία 1,1 εκατομμυρίων νέων θέσεων εργασίας κατά μέσο όρο ετησίως.

Αυτά είναι τα κύρια αποτελέσματα μελέτης σχετικά με την ουσιαστική συμβολή των ΜΜΕ στη δημιουργία θέσεων εργασίας που παρουσίασε σήμερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή (Do SMEs create more and better jobs)

Με 1% ετησίως, η αύξηση της απασχόλησης για τις ΜΜΕ ήταν υψηλότερη απ' ό,τι για τις μεγάλες επιχειρήσεις, για τις οποίες η τιμή ήταν 0,5%. Σαφή εξαίρεση αποτελεί ο τομέας του εμπορίου, στον οποίο η απασχόληση στις ΜΜΕ αυξήθηκε κατά 0,7% ετησίως, έναντι 2,2% στις μεγάλες επιχειρήσεις. Αυτό οφείλεται στη σημαντική αύξηση των μεγάλων εμπορικών επιχειρήσεων, ιδίως στους τομείς των πωλήσεων, της συντήρησης και της επισκευής των μηχανοκίνητων οχημάτων.

Εντός της τάξης μεγέθους των ΜΜΕ, οι πολύ μικρές επιχειρήσεις (με λιγότερο από 10 εργαζομένους) είναι υπεύθυνες, με 58%, για το υψηλότερο ποσοστό της συνολικής καθαρής ανάπτυξης της απασχόλησης στην οικονομία των επιχειρήσεων.

Δεύτερον, οι νέες επιχειρήσεις (κάτω των πέντε ετών) είναι υπεύθυνες για τη συντριπτική πλειονότητα των νέων θέσεων εργασίας. Οι νέες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τομέα των επιχειρηματικών υπηρεσιών δημιουργούν περισσότερο από το ένα τέταρτο (27%) των νέων θέσεων εργασίας, ενώ η αντίστοιχη συμβολή των νέων επιχειρήσεων στον τομέα των μεταφορών και των επικοινωνιών είναι μικρότερη (6%).

Ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, κ. Antonio Tajani, αρμόδιος για την επιχειρηματικότητα και τη βιομηχανία, δήλωσε: «Την κρίσιμη αυτή στιγμή για την ευρωπαϊκή οικονομία, βλέπουμε τις μικρές επιχειρήσεις να διαδραματίζουν και να επιβεβαιώνουν τον ρόλο τους ως κύριων δημιουργών νέων θέσεων εργασίας. Το σημαντικό μερίδιό τους στη δημιουργία θέσεων εργασίας υπογραμμίζει τη μεγαλύτερη από ποτέ οικονομική σημασία των ΜΜΕ και την ανάγκη υποστήριξής τους σε όλα τα επίπεδα. Οι μικρές και οι νέες επιχειρήσεις είναι σαφώς το κλειδί για την αποκατάσταση της οικονομικής ανάπτυξης».

Περισσότερες πληροφορίες διατίθενται στην ιστοσελίδα της αξιολόγησης της απόδοσης των ΜΜΕ
  • Κύριες επιπτώσεις της κρίσης: οι μικρότερες επιχειρήσεις αναφέρουν συχνότερα αρνητικές συνέπειες
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, η οικονομική κρίση είχε τον αντίκτυπό της στις επιχειρήσεις όλων των τάξεων μεγέθους, ενώ οι πολύ μικρές επιχειρήσεις ήταν ιδιαίτερα ευάλωτες. Λόγω της οικονομικής κρίσης του 2009-2010, ο αριθμός των θέσεων εργασίας στον τομέα των ΜΜΕ μειώθηκε κατά μέσο όρο κατά 2,4% ετησίως, έναντι 0,95% ετησίως στον τομέα των μεγάλων επιχειρήσεων. Οι εξελίξεις στον τομέα της απασχόλησης το 2010 εξακολουθούν να είναι αρνητικές, αλλά οι προβλέψεις για το 2011 ήταν θετικές τη στιγμή της διενέργειας της έρευνας. Το μερίδιο των επιχειρήσεων που αναμενόταν να προβούν σε απολύσεις εργαζομένων το 2011 ήταν μικρότερο από το μερίδιο των επιχειρήσεων που απέλυσαν εργαζομένους το 2010.
Εκτός από τις συνέπειες για την απασχόληση, η σαφώς σημαντικότερη αρνητική συνέπεια της κρίσης για τις επιχειρήσεις είναι η γενική μείωση της συνολικής ζήτησης για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους (αναφέρεται από το 62% των επιχειρήσεων), ακολουθούμενη από την αύξηση όσον αφορά την πληρωμή της πελατείας (αναφέρονται από το 48% των επιχειρήσεων) και, τέλος, η έλλειψη κεφαλαίου κίνησης, πράγμα που έπληξε το 31% των ερωτηθέντων.
  • Η καινοτομία αποτελεί όπλο για την αντιμετώπιση της κρίσης
Η καινοτομία φαίνεται ότι έχει θετικό αντίκτυπο: οι καινοτόμες επιχειρήσεις, καθώς και οι επιχειρήσεις από πιο καινοτόμες χώρες, αναφέρουν συχνότερα αύξηση της απασχόλησης και σημειώνουν υψηλότερα ποσοστά αύξησης της απασχόλησης.
Η έρευνα υπογραμμίζει ότι οι καινοτόμες ΜΜΕ ή οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε πιο καινοτόμες οικονομίες επλήγησαν λιγότερο από την οικονομική κρίση. Για παράδειγμα, ενώ αναφέρθηκε μείωση της συνολικής ζήτησης κατά 70% για τις επιχειρήσεις σε χώρες που θεωρούνται λιγότερο καινοτόμες, το αντίστοιχο ποσοστών για τις χώρες που είναι πρωτοπόρες στην καινοτομία είναι 45%.
  • Ποιότητα των θέσεων εργασίας στις ΜΜΕ
Η μελέτη κάνει διάκριση μεταξύ δύο ευρύτερων διαστάσεων της ποιότητας των θέσεων εργασίας: ποιότητα απασχόλησης και ποιότητας εργασίας. Κατά μέσο όρο, είναι αλήθεια ότι οι θέσεις εργασίας στις μικρές επιχειρήσεις είναι λιγότερο παραγωγικές, λιγότερο καλά αμειβόμενες και λιγότερο συνδικαλισμένες απ' ό,τι οι θέσεις εργασίας στις μεγάλες επιχειρήσεις. Ωστόσο, οι πολύ μικρές επιχειρήσεις αναφέρουν ότι έχουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα σε σχέση με τους ανταγωνιστές τους όσον αφορά τα «ήπια» στοιχεία των πτυχών του ανθρώπινου δυναμικού μιας επιχείρησης, όπως:
  • κλίμα εργασίας,
  • ισορροπία μεταξύ εργασίας και ιδιωτικής ζωής,
  • διευθέτηση του χρόνου εργασίας.
Πλαίσιο
Η μελέτη αποτελεί μέρος του σχεδίου αξιολόγησης της απόδοσης των ΜΜΕ και βασίζεται σε έρευνα των επιχειρήσεων η οποία διενεργήθηκε στα τέλη του 2010 και καλύπτει τα 27 κράτη μέλη της ΕΕ και 10 ακόμη χώρες που συμμετέχουν στο πρόγραμμα για την επιχειρηματικότητα και την καινοτομία, και συγκεκριμένα την Αλβανία, την Κροατία, την Πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας, την Ισλανδία, το Ισραήλ, το Λιχτενστάιν, το Μαυροβούνιο, τη Νορβηγία, τη Σερβία, και την Τουρκία.


www.anko-eunet.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: