Τρίτη 19 Μαΐου 2020

Χωριά της Ηπείρου και η ιστορία τους.

Κράψη
Γράφει ο Γιώργος Γιαννάκης

Θα σας μιλήσω τώρα εδώ με πραγματικά γεγονότα Ξέρουμε οτι πολλά χωριά από την Ήπειρο έφυγαν τμηματικά και πήγαν νοτιότερα, το λοιπόν έτυχε να γνωρίσω ενα φίλο απο το Καλέντζι Αχαίας καλεσμένος λοιπόν σε ενα πανηγύρι στο χωριό είπα και γω να χορέψω ένα ηπειρώτικο. Τελειώνοντας το γλέντι με πλησιάζει ενας γέροντας. Από που είσαι παλληκάρι μου με ρωτάει, από την Ήπειρο του απαντάω . Πες μου χωριό από το Κράψι του λέω α μου λέει είμαστε και κοντοχωριανοί δεν έχετε Καλέντζι στην Ήπειρο ναι έχουμε του απαντώ. Ε, αυτό το Καλένζι λοιπόν προ διακόσια τόσα χρόνια δυο τρεις μαχαλάδες φύγανε φοβήθηκαν μια πανδημία και κάνανε εδώ το καινούριο Καλέντζι.

Καλέντζι

Θα σας πάω κάπου αλλου τώρα τα Δολιανά Αρκαδιας οι ρίζες τους κρατάνε απο τα Δολιανά της Ηπείρου αυτό μου το έλεγε ενας γείτονας. Ο μπαρπα Βασίλης ο Τουριτσικας που το ονομά του βγήκε καθώς κατεβαίνανε για τον Μοριά ήταν μερικοί που δείχναν τον τορό. Τώρα θα σας μιλήσω για την ιστορία του χωριού μου. Βόρειος Ηπειρος Επαρχία Δρυνουπόλεως γύρω στο χίλια τετακόσια χωριό Γράψι γίνεται ένας γάμος. Η καταπίεση στον σκλάβο έφερνε την νύφη την πρώτη νύχτα του γάμου στην αγκαλιά του μπέη. Έθιμο που κρατήθηκε και μετά με τους δικούς μας τσιφλικάδες. Λέει λοιπόν η νύφη στον άντρα της . Άντρα μου θα ανεχτείς αυτή την μεγάλη προσβολή να πάω με τον μπέη, τι λες τώρα τσούπρα μου. Εγώ να αφήσω τον μπέη να σε πειράξη αυτό δεν γίνεται. Έρχεται ο μπέης, τρώνε, πίνουν, γλεντάνε,  ευχαριστιούντε, τώρα ο μπέης θέλει την νύφη. Μπέη μου πέρασες καλά ευχαριστήθηκες: Ου λέει ο μπέης μια χαρά. Τώρα πάρε το ασκέρ και φύγε του λέει ο γαμπρος. Ο μπέης δεν έφευγε με τίποτα. Τότε τους τσακώνουν τους Τούρκους και τους περνάνε όλους λεπίδι. Τώρα τι κάνουμε θα ρθεί το απόσπασμα των Τούρκων και δεν αφήσουν κανέναν. Αποφασίζουν οι γεροντότεροι να φύγουν τα δυο σόϊα του γαμπρού και της νύφης. Έτσι και έγινε, πεταλώνοντας τα πέταλα των αλόγων ανάποδα για να δείχνει ανάποδα τον τορό φτάσανε στο σημερινό Κράψι

Τρείς μέρες γάμο κάνανε μωρέ παιδιά οι Γραψίτες
Τη νύφη βάλαν στο χωρό και όλοι την καμαρώνουν.  
Και η Τουρκιά επλάκωσε την νύφη να ατιμάσουν
 Και άρχισε ο χαλασμός και τα σπαθιά αστράφτουν
Γραψίτες έχουν την οργή και το ασκέρι σφάζουν



Γιώργος Γιαννάκης

Απόδημος Κραψίτης

Δεν υπάρχουν σχόλια: