Πέμπτη, 21 Μαΐου 2020

Πώς θα επισπευθούν οι de minimis στους κτηνοτρόφους προτείνει ο Κασίμης και ο Βορίδης του λέει "καλύτερα να σωπάσει"


Αρνείται να δεχτεί την πρόταση του επί πέντε έτη γενικού γραμματέα Αγροτικής Πολιτικής και Διαχείρισης Κοινοτικών Πόρων, Χαράλαμπου Κασίμη, ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Μάκης Βορίδης, απαντώντας μάλιστα σε ύφος που δεν αρμόζει σε πολιτικό, με την έκφραση "Κρείττον του λαλείν το σιγάν κύριε Κασίμη".
Τη στιγμή που φαίνεται ότι το επιτελείο του κ. Βορίδη και ο ίδιος δεν έχουν καθόλου εμπειρία από ευρωπαϊκά θέματα και διαδικασίες, εφόσον έχουν περάσει μήνες και ακόμα δεν έχουν λάβει τα απαραίτητα μέτρα που έχουν λάβει άλλες ευρωπαϊκές χώρες για τη στήριξη του πρωτογενούς τομέα έναντι του κορωνοϊού, ο υπουργός της ΝΔ επιλέγει να επιτεθεί προσωπικά στον κ. Κασίμη, αντί να εξετάσει την πρότασή του, την οποία ανέπτυξε σε χθεσινή ανάρτησή του ως εξής:
Σύμφωνα με δημοσιεύματα, κοντά στα 23.2 εκατ. ευρώ θα διαθέσει η κυβέρνηση για την ενίσχυση της αιγοπροβατοτροφίας.
Οι πληροφορίες μιλούν για 4 ευρώ ενίσχυση για κάθε θηλυκό ζώο που δηλώνεται στο ΟΣΔΕ. Θα δοθεί σε αυτούς που δικαιούνται 'συνδεδεμένη ενίσχυση', που για να καταβληθεί προϋποθέτει συγκεκριμένα κριτήρια όπως δηλωμένα ζώα πάνω από 20 (αίγες ή πρόβατα) και παράδοση 100 κιλών γάλα το χρόνο ανά ζώο (κριτήρια που ίσως και να δούμε να αλλάζουν στην αναμενόμενη ανακοίνωση).
Το ύψος της ενίσχυσης έσπειρε την απογοήτευση στον κτηνοτροφικό κόσμο και προκάλεσε έντονες αντιδράσεις.
Η ‘φιλοαγροτική’ κυβέρνηση της ΝΔ, που στηρίχθηκε από τους αγρότες, θα διαθέσει λιγότερα από τα μισά λεφτά που διέθεσε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ για την ενίσχυση της αιγοπροβατοτροφίας από de minimis (κοντά στα 50 εκατ. μεταξύ Δεκ. 2018 και Απριλίου 2019) και μάλιστα πριν τη κρίση του κορονοϊού και πριν τη χαλάρωση της χορήγησης των κρατικών ενισχύσεων από την ΕΕ.
Σύμφωνα με τα δημοσιεύματα η δυστοκία του ΥΠΑΑΤ να δώσει λύση μέχρι σήμερα οφείλεται στη δυσκολία να «περάσει το αίτημα στις Βρυξέλλες» λόγω δυσκολιών τεκμηρίωσης για την αιτιολόγηση της κρατικής ενίσχυσης.
Το παραπάνω επιχείρημα δεν έχει βάση, αλλά ακόμα και αν είχε, υπήρχαν και άλλες επιλογές.
Πρώτον, δεν προκύπτει ιδιαίτερη δυσκολία τεκμηρίωσης για την έγκριση της Επιτροπής αφού, όπως όλοι γνωρίζουμε, έχουν χαλαρώσει οι απαιτήσεις της με τις αποφάσεις του Προσωρινού Πλαισίου για τις Κρατικές Ενισχύσεις της ΕΕ που υιοθετήθηκε στις 19/3/2020 και τροποποιήθηκε στις 3/4/2020.
Αυτό θα το διαπιστώσουμε αν δούμε την απόφαση της 5ης Μαΐου για την κρατική ενίσχυση στους ανθοπαραγωγούς, όπως ανακοινώθηκε από την Επιτροπή: «Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε 10 εκατ. κρατικών ενισχύσεων από την Ελλάδα για την στήριξη των ανθοπαραγωγών στα πλαίσια της κρίσης του κορονοϊού. Η Ελλάδα γνωστοποίησε στην Επιτροπή, υπό το Προσωρινό Πλαίσιο, ενίσχυση 10 εκατ. για την στήριξη επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην ανθοπαραγωγή και επλήγησαν από την έξαρση του κορονοϊού. Η στήριξη θα είναι προσβάσιμη σε επιχειρήσεις όλων των μεγεθών που δραστηριοποιούνται στον τομέα στην Ελλάδα. Η Επιτροπή κατέληξε ότι το μέτρο είναι αναγκαίο, κατάλληλο και αναλογικό να αντιμετωπίσει μια σοβαρή διαταραχή στην οικονομία ενός Κράτους Μέλους σύμφωνα με το άρθρο 107(3)(b) TFEU και τις συνθήκες που ορίζονται στο Προσωρινό Πλαίσιο».
Προσέξτε: «Η Ελλάδα γνωστοποίησε στην Επιτροπή» και η Επιτροπή ενέκρινε, αφού κατέληξε ότι το μέτρο είναι αναγκαίο, κατάλληλο και αναλογικό.
Δεύτερον, αν υποθέσουμε ότι είναι υπαρκτή η δυσκολία τεκμηρίωσης και έγκρισης των κρατικών ενισχύσεων, τότε γιατί η ηγεσία του ΥΠΑΑΤ δεν επιλέγει την de minimis ενίσχυση, που δεν προαπαιτεί την έγκριση της Επιτροπής, όπως προκύπτει και από την πρόσφατη ανακοίνωση της Επιτροπής για τα μέτρα στήριξης;
Και γιατί επίσης δεν αποφασίζει την κατά παρέκκλιση αύξηση της de minimis ενίσχυσης από 20.000 σε 25.000 ευρώ ανά εκμετάλλευση, όπως δίνει την δυνατότητα ο τροποποιημένος Κανονισμός (ΕΕ) 2019/316 της 21ης Φεβρουαρίου 2019 (άρθρο 3, παρ.3α), που σωρευτικά αυξάνει σε 161.126.450 εκατ., το ποσό των de minimis ενισχύσεων από το σημερινό των 134.272.042 εκατ. και δίνει επιπλέον οικονομικά περιθώρια ενίσχυσης;
Τα παραπάνω καταδεικνύουν ότι η κυβέρνηση είχε τη δυνατότητα επιλογών για την καταβολή της ενίσχυσης και επέλεξε την χειρότερη.
Πρόκειται για σκόπιμη επιλογή ή για το αποτέλεσμα της ανεπάρκειάς της να βρει μια ικανοποιητική λύση για την στήριξη της αιγοπροβατοτροφίας;
Μετά από δύο μήνες διαβουλεύσεων, συσκέψεων και αρθρογραφίας ‘περί μεθοδολογίας’ κατά του ‘λαϊκισμού’ των οριζόντιων μέτρων, αποκαλύπτεται ‘άνθρακες ο θησαυρός’ και χαμένος ο αιγοπροβατοτρόφος.
Καμία στοχευμένη, συνεκτική και τεκμηριωμένη πολιτική αντιμετώπισης των επιπτώσεων για τους άμεσα πληττόμενους του τομέα, καμία σοβαρή μεθοδολογία.
Επιβεβαίωση της έλλειψης, από πλευράς κυβέρνησης, στοιχειώδους σχεδίου αντιμετώπισης της κρίσης τόσο για τις βραχυπρόθεσμες όσο και για τις μεσομακροπρόθεσμες επιπτώσεις της.
Ο αγροτικός τομέας βρίσκεται σε κενό πολιτικής αξιολόγησης των προβλημάτων του και πολιτικού σχεδιασμού.
Βρίσκεται χωρίς στρατηγική για την επόμενη μέρα.
Κινδυνεύει μάλιστα με ασφυξία όταν η κρίση του τουρισμού θα προστεθεί σε αυτή της εστίασης και το έλλειμμα ρευστότητας θα θέσει εν αμφιβόλω τόσο την λειτουργική όσο και την επενδυτική δυνατότητα των αγροτικών μας εκμεταλλεύσεων.

Η απάντηση Βορίδη
Ο τ. γ.γ. του ΥπΑΑΤ, Χαρ. Κασίμης κατάφερε μέσα στις 650 λέξεις του «πονήματός» του να επιβεβαιώσει, για άλλη μία φορά, τον τρόπο με τον οποίο ο ΣΥΡΙΖΑ προσπαθεί να εκμεταλλευτεί τον αγροτικό κόσμο της πατρίδας μας για να αποκομίσει μικροκομματικά και πρόσκαιρα οφέλη.
Υιοθετώντας άκριτα την παραφιλολογία που έχει αναπτυχθεί τα τελευταία εικοσιτετράωρα σχετικά με τη στήριξη των αιγοπροβατοτρόφων που προωθεί το Υπουργείο, καταφεύγει σε αίολα επιχειρήματα με μοναδικό στόχο να διχάσει τον κτηνοτροφικό κόσμο και να δημιουργήσει εσφαλμένες εντυπώσεις για τις κυβερνητικές προσπάθειες, εκμεταλλευόμενος τη ζημία που έχει υποστεί ο συγκεκριμένος κλάδος.
Για παράδειγμα, εκείνο που παρέλειψε να αναφέρει ο κ. Κασίμης είναι ότι η Κυβέρνηση της ΝΔ παρέλαβε τον Ιούλιο του 2019 το ταμείο του μηχανισμού ήσσονος σημασίας (de minimis) με μόλις 43 εκατομμύρια ευρώ αφού τα υπόλοιπα 91 εκατομμύρια είχαν διατεθεί από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ για ενισχύσεις κλάδων του πρωτογενούς τομέα.
Σύμπτωση άραγε ότι το 2019 ήταν προεκλογική περίοδος;
Αυτή τη στιγμή το ποσό που έχει απομείνει στο συγκεκριμένο ταμείο ανέρχεται μόλις σε 22 εκατομμύρια ευρώ. Εάν αυτά τα χρήματα δοθούν αλόγιστα, ελλοχεύει ο κίνδυνος ο πρωτογενής τομέας να στερηθεί ενισχύσεων ήσσονος σημασίας σε μελλοντικές ανάγκες που τυχόν προκύψουν εντός του τρέχοντος έτους.
Παράλληλα, τα όσα αναφέρει ο κ. Κασίμης χρησιμοποιώντας ως «μέτρο σύγκρισης» την ενίσχυση που έλαβε ο καθολικά πληγείς κλάδος των ανθοπαραγωγών συνιστούν μια επιπόλαιη και υποκειμενική προσέγγιση στο ζήτημα των αποζημιώσεων και άλλων κλάδων. Ο ίδιος ισχυρίζεται ότι έχουν χαλαρώσει οι απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, παραβλέπει ωστόσο ότι συνεχίζουν να ισχύουν. Το γεγονός ότι εγκρίθηκαν χρήματα για τους ανθοπαραγωγούς δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να αποτελέσει «δεδικασμένο» για να αντληθούν χρήματα και για άλλους κλάδους αφού η κάθε περίπτωση είναι διαφορετική και χρήζει άλλης προσέγγισης. Η επιπόλαια «ανάγνωση» του ζητήματος στην οποία έχει επιδοθεί ο κ. Κασίμης αποδεικνύει περίτρανα για ακόμη μία φορά τη διάθεση με την οποία ο ΣΥΡΙΖΑ προσέγγιζε συνολικά τον πρωτογενή τομέα επί 4,5 χρόνια και συνάδει με τη «λογική»: «ωχ αδερφέ δεν βαριέσαι, ποιος θα το καταλάβει;».
Σε ό,τι αφορά την κατά παρέκκλιση αύξηση της de minimis ενίσχυσης από 20.000 σε 25.000 ανά εκμετάλλευση, όπως δίνει τη δυνατότητα ο τροποποιημένος Κανονισμός (ΕΕ) 2019/316 της 21ης Φεβρουαρίου 2019 (άρθρο 3, παρ.3α), που σωρευτικά αυξάνει σε 161.126.450 εκατ., το ποσό των de minimis ενισχύσεων από το σημερινό των 134.272.042 εκατ., ο κ. καθηγητής είτε δεν έχει ενημερωθεί σωστά είτε, ακόμα χειρότερα, αποκρύπτει σκοπίμως να αναφέρει ότι για την αύξηση κατά περίπου 27 εκατομμύρια ευρώ του μηχανισμού ενισχύσεων ήσσονος σημασίας απαιτείται να τεθεί σε εφαρμογή το Εθνικό Μητρώο Κρατικών Ενισχύσεων, ήτοι η συγκρότηση ψηφιακής βάσης δεδομένων για την οποία το 2019, όταν και τροποποιήθηκε ο Κανονισμός, ο ΣΥΡΙΖΑ δεν έπραξε το παραμικρό.
Θα συνιστούσαμε στον τέως Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων να είναι πιο προσεκτικός στη διατύπωση των επιχειρημάτων του, όταν μάλιστα διακυβεύονται ζητήματα επιβίωσης του κτηνοτροφικού κλάδου. Η Κυβέρνηση της ΝΔ και η ηγεσία του ΥπΑΑΤ έχουν αποδείξει επανειλημμένως ότι προσεγγίζουν ρεαλιστικά τα ζητήματα που ανακύπτουν στον πρωτογενή τομέα και στηρίζουν εμπράκτως τις πραγματικές παραγωγικές δυνάμεις της πατρίδας μας χωρίς να υποκύπτουν στα αντιπολιτευτικά διλήμματα που θέτει ο ΣΥΡΙΖΑ.


https://www.agro24.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: