Τετάρτη 24 Οκτωβρίου 2018

Συνέντευξη της Λένας Μαντά στην Κατερίνα Σχισμένου.


-Η Αθήνα παγκόσμια πρωτεύουσα βιβλίου. Τι σημαίνει για σας αυτό;

Μέσα από αυτό τον θεσμό, δίνεται η ευκαιρία στο βιβλίο να βρεθεί μπροστά στα φώτα και είναι κάτι που στην χώρα μας το έχει μεγάλη ανάγκη. Για μένα λοιπόν κάθε τι που γίνεται και που προβάλλει το βιβλίο, κάθε τι που γίνεται για να θυμίσει ότι τα βιβλία είναι για να διαβάζονται και όχι για να μένουν στα ράφια, είναι σημαντικό.

-Η λογοτεχνία σε τι μπορεί να βοηθήσει έναν άνθρωπο, που όπως ο Έλληνας ζεί εδώ και μια δεκαετία μέσα σε μια πολλαπλή κρίση;

Δεν είμαι η πρώτη που λέω ότι η κρίση προτού φτάσει να γίνει οικονομική ξεκίνησε από πιο βαθιά. Η λογοτεχνία λοιπόν εκτός από ένα καταφύγιο μυαλού και ψυχής, μπορεί να βοηθήσει ώστε ν’ ανακτήσουμε τις αξίες μας ως άνθρωποι, να θυμηθούμε έννοιες ξεχασμένες που ίσως βοήθησαν στην οικονομική κρίση να μας φτάσει και να μας απειλήσει με διάλυση.

-Πόσο έχει επηρεάσει αυτή η κρίση τους συγγραφείς, την παραγωγή, την ποιότητα των εκδοθέντων έργων;

Κάθε κρίση, θεωρώ ότι πυροδοτεί την έμπνευση. Το μυαλό αναζητεί δρόμους για να γαληνεύσει την ψυχή. Από αυτή την πλευρά λοιπόν, παραδόθηκαν στο κοινό τα τελευταία χρόνια πολύ ωραίες δουλειές. Εκεί που υπάρχει πρόβλημα, είναι ότι δεδομένης της οικονομικής δυσπραγίας, το αναγνωστικό κοινό, μείωσε τις αγορές του στο ελάχιστο και μια μεγάλη μερίδα δεν τόλμησε να γνωρίσει νέα ταλέντα. Κάποιοι εκδότες λοιπόν δεν επένδυσαν σε νέους συγγραφείς ακριβώς γιατί φοβήθηκαν την «αποτυχία».

-Ποιοί είναι για σας οι συγγραφείς ή τα έργα που πρέπει να διαβάσει κάποιος;

Δεν υπάρχει κανένα «πρέπει» στην επιλογή των βιβλίων. Από κάθε ανάγνωσμα μπορεί κάποιος, αν θέλει, να πάρει στοιχεία. Το μεγάλο θέμα είναι να εθιστεί στην διεργασία της ανάγνωσης!

-Πόσο σας έχει επηρεάσει η ιδιότητά σας ως νηπιαγωγός;

Καθόλου! Δεν άσκησα ποτέ αυτό το επάγγελμα, καθώς αντιλήφθηκα πολύ νωρίς ότι ήμουν εντελώς ακατάλληλη για κάτι τόσο απαιτητικό. Οι σπουδές μου όμως, μου πρόσφεραν γνώσεις σε διάφορα επίπεδα. Η μόρφωση δεν πάει ποτέ χαμένη, ακόμα κι αν δεν ακολουθήσεις τον τομέα που σπούδασες.
-Θα συνεχίσω με μερικές ερωτήσεις από το ερωτηματολόγιο του Προύστ αν συμφωνείτε

- Ποια είναι η δική σου ιδέα της τέλειας ευτυχίας;

Να περιβάλλομαι από αγαπημένα πρόσωπα.
-Ποιος είναι ο μεγαλύτερός σου φόβος;

Η αρρώστια, αυτή που εξευτελίζει την ανθρώπινη υπόσταση.


-Ποιο χαρακτηριστικό αποδοκιμάζεις περισσότερο στον εαυτό σου;
Μμ… Μάλλον την λαιμαργία μου!
- Ποιο χαρακτηριστικό αποδοκιμάζεις περισσότερο στους άλλους;
Το ψέμα, την υποκρισία, το χαμόγελο χωρίς αντίκρισμα.
-Ποιον ζωντανό άνθρωπο θαυμάζεις περισσότερο;
Κάθε άνθρωπο που ζει σύμφωνα με τις αρχές του, όποιες κι αν είναι αυτές.
-Ποια είναι η ψυχική σου διάθεση τώρα;
Είμαι ήρεμη. Μετά από μεγάλο διάστημα έντασης, σωματικής και ψυχικής κούρασης, είμαι ήρεμη.
-Ποια θεωρείς ως την πιο υπερεκτιμημένη αρετή;
Η δικαιοσύνη. Ίσως γιατί φτιάχνεται από… «ελαστικό» υλικό και εύκολα την φέρνεις στα μέτρα σου.
-Σε ποιες περιπτώσεις λες ψέματα;
Εκεί όπου δεν θέλω να πληγώσω τον άλλο.
-Ποια αξία σου αρέσει περισσότερο σ’ έναν άντρα;
Όταν ο λόγος του είναι συμβόλαιο.
-Ποια αξία σου αρέσει περισσότερο σε μια γυναίκα;
Όταν ο λόγος της είναι συμβόλαιο!
-Ποιες λέξεις ή φράσεις χρησιμοποιείς περισσότερο;
Ευχαριστώ… Παρακαλώ…. Συγνώμη…
-Τι ή ποιος είναι ο μεγαλύτερος έρωτας της ζωής σου;
Χωρίς δεύτερη σκέψη η οικογένειά μου. Δίνω τα πάντα για να τους βλέπω να χαμογελούν!
-Πότε και πού αισθανόσουν πιο ευτυχισμένος;
Εδώ που είμαι τώρα! Σπίτι μου, με τον άντρα μου και γύρω τα παιδιά μου.
- Πού θα ήθελες να ζεις;
Εδώ που ζω. Στο Καπανδρίτι.
-Ποιο από τα πράγματά σου θεωρείς ως θησαυρό σου;
Όλα. Δένομαι απίστευτα με ότι με περιβάλλει!
- Ποια πιστεύεις ότι είναι η χειρότερη μορφή δυστυχίας;
Να υποφέρει κάποιο λατρεμένο σου πρόσωπο και να μην μπορείς να το βοηθήσεις.
-Ποιοι είναι οι αγαπημένοι σου συγγραφείς;
Είναι τόσοι που δεν θα τέλειωνε ποτέ αυτή η συνέντευξη αν έπρεπε να τους αναφέρω!
-Με ποια ιστορική φιγούρα ταυτίζεσαι περισσότερο;
Ποτέ δεν έχω πιάσει τον εαυτό μου να ταυτίζεται με κάποιον άλλον, όσο σημαντικός κι αν είναι.
-Ποιοι είναι οι ήρωές σου στην πραγματική ζωή;
Υπάρχουν άραγε ήρωες στις μέρες μας;
Σας ευχαριστώ θερμά......






Κατερίνα Σχισμένου

Δεν υπάρχουν σχόλια: