Παρασκευή 14 Σεπτεμβρίου 2012

Οδικοί άξονες ''θύματα'' της κρίσης. Μειώνεται διαρκώς η κίνηση οχημάτων, λόγω διοδίων και καυσίμων.«Τρίζουν» οι υπό κατασκευή αυτοκινητόδρομοι, λόγω εκτροχιασμού των προβλέψεων για τα έσοδα.


Μεγάλη η πτώση της κυκλοφορίας στην Εγνατία Οδό.

«Βόμβα» στα θεμέλια των μεγάλων οδικών έργων, καθώς και των ήδη κατασκευασμένων δρόμων της Ηπείρου απειλεί να βάλει η συνεχώς μειούμενη κυκλοφορία οχημάτων (ακόμη και έως 40%), λόγω κόστους των διοδίων, αλλά κυρίως της «τσουχτερής» τιμής της αμόλυβδης.
Τα έσοδα από τους δρόμους είναι πολύ κατώτερα των αναμενομένων, γι' αυτό και δικαιολογημένα εκφράζονται έντονες ανησυχίες για τη συνέχιση των έργων ή για τη συντήρηση των οδικών αξόνων. 
Αποκορύφωμα όλων είναι, τόσο η σημαντική μείωση της κίνησης στην Εγνατία Οδό τους καλοκαιρινούς μήνες, όσο και ο εκτροχιασμός των προβλέψεων για τα έσοδα από τους μεγάλους υπό κατασκευή άξονες, μεταξύ των οποίων βρίσκονται Ιόνια Οδός και Ε65, που θα καταλήξουν στην Ήπειρο. 
Ενώ η Κυβέρνηση, μαζί με τους παραχωρησιούχους προσδοκούσαν έσοδα από τα διόδια της τάξης των 60 δισεκ. ευρώ για τους 5 μεγάλους οδικούς άξονες σε βάθος 30ετίας, αυτός ο στόχος, σύμφωνα με νεότερες εκτιμήσεις, δεν πρόκειται να επιτευχθεί! 

Ασύμφορες.
Ουσιαστικά, η συνεχώς μειωμένη κυκλοφορία στους δρόμους καθιστά πολλές μεγάλες επενδύσεις στη χώρα ασύμφορες και όπως επισημαίνουν κυβερνητικά στελέχη, πρέπει να βρεθεί μια νέα βάση διαλόγου με τους παραχωρησιούχους, για να μην ναυαγήσουν οριστικά τα έργα. 
Οι διαπραγματεύσεις με τις κοινοπραξίες που έχουν αναλάβει τους τέσσερις οδικούς άξονες, στους οποίους τα έργα έχουν σταματήσει (σε αυτούς είναι και οι δυο με Ηπειρωτικό ενδιαφέρον) θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί έως το τέλος Σεπτεμβρίου. 

Πιέζει ο χρόνος. 
Μέχρι τότε, με τον χρόνο να πιέζει, η Κυβέρνηση πρέπει να πείσει τους παραχωρησιούχους, ότι θα υπάρχουν έσοδα από τα έργα, παρά το γεγονός, ότι σήμερα η κυκλοφορία, όπως προαναφέραμε, είναι μειωμένη στις εθνικές οδούς, ακόμη και ως 40% (!), σε σύγκριση με τις προβλέψεις των αρμοδίων. 
Και βέβαια κανείς δεν πρέπει να ξεχνά, τόσο τη χρονοτριβή, όσο και τα έξοδα από τις προσφυγές κατοίκων και τις παρεμβάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) και της Κομισιόν, που έχουν τινάξει στον αέρα μεγάλα τμήματα των οδικών αξόνων για περιβαλλοντικούς λόγους.

Έρημος δρόμος!.. 
Εκτός όμως από τους υπό κατασκευή δρόμους, το φαινόμενο της συνεχούς μείωσης της κυκλοφορίας εμφανίζεται και στην Εγνατία Οδό. 
Σε έναν άξονα, που ναι μεν έχει βγάλει την Ήπειρο από την απομόνωση, αλλά πλέον τα αυτοκίνητα που τον χρησιμοποιούν μειώνονται όλο και πιο πολύ, αφού το ταξίδι, ακόμη και μέσα στα όρια της Ηπείρου (για παράδειγμα από τα Γιάννινα στην Ηγουμενίτσα) έχει καταστεί ασύμφορο, κυρίως λόγω της τιμής των καυσίμων. 
«Σημαντικό πλήγμα για την κυκλοφορία θα είναι και η αύξηση των διοδίων τον Οκτώβριο, από τα 2 ευρώ που είναι τώρα, στα 2,40 ευρώ. Πόσοι θα χρησιμοποιούν το δρόμο τότε;» διερωτώνται συμπολίτες και σημειώνουν ότι και οι Σταθμοί Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) που θα γίνουν είναι αμφίβολο, εάν θα πιάσουν τους στόχους των εσόδων, που έχουν βάλει. 
Είναι χαρακτηριστικό, ότι τους καλοκαιρινούς μήνες, η κίνηση στην Εγνατία ήταν αισθητά μειωμένη, σε σύγκριση με πέρυσι και είναι γεγονός, ότι εάν δεν υπήρχαν οι συχνές διελεύσεις τουριστών, κυρίως από τα Βαλκάνια, τότε η μείωση αυτή θα ήταν πολύ μεγαλύτερη. «Δεν είναι υπερβολή να πει κανείς, ότι η Εγνατία θυμίζει σε ορισμένα σημεία έναν έρημο δρόμο» λένε ταξιδιώτες. 

Πανάκριβο ταξίδι. 
Εκτός από τους υπό κατασκευή οδικούς άξονες και την Εγνατία, πανάκριβο καθίσταται το ταξίδι και από την Αθήνα προς την Ήπειρο ή το αντίστροφο. 
Δεν είναι βεβαίως μόνο τα διόδια, που αυξάνουν το κόστος, αλλά και η τιμή της βενζίνης, που αναγκάζει πολλούς να το σκεφθούν μια και δυο φορές παραπάνω, για να κάνουν το συγκεκριμένο ταξίδι, εάν βεβαίως δεν υπάρχει κάποιος σοβαρός λόγος. 

Τα αποφεύγουν. 
Να σημειωθεί, ότι μόνο για διόδια θα χρειαστεί κάποιος για το ταξίδι Αθήνα - Γιάννινα μετ΄ επιστροφής 39 ευρώ. 
Είναι χαρακτηριστικό, ότι όπου μπορούν οι ταξιδιώτες να αποφύγουν τα διόδια, το κάνουν, με κυριότερο παράδειγμα τη γέφυρα του Ρίου- Αντιρρίου, που το κόστος στα ferry boat μετ' επιστροφής είναι μόλις 13 ευρώ, δηλαδή όσο κοστίζει μια και μόνο διέλευση από την γέφυρα! 
Τόσο τα διόδια, όσο και η τιμή της αμόλυβδης, που σταθερά βρίσκεται πάνω από 1,8 ευρώ το λίτρο, καθιστούν τα ταξίδια προς την Ήπειρο, είδος πολυτελείας, κάτι που αποδείχτηκε και το καλοκαίρι, όταν λιγότεροι από κάθε άλλη χρονιά ήταν οι απόδημοι που ήρθαν στην Ήπειρο. 
Έτσι, δεν πρέπει κανέναν να εκπλήσσει πλέον το φαινόμενο να ταξιδεύουν πολλά άτομα μαζί, αφού έτσι γλυτώνουν αρκετά χρήματα. Αυτό φάνηκε και το φετινό καλοκαίρι, όπου μέσα σε ένα αυτοκίνητο «στριμώχνονταν» πέντε άτομα και ξεκινούσαν για κάποια παραλία. 

Με την κατάσταση να μοιάζει με. βραδυφλεγή βόμβα, η Κυβέρνηση οφείλει να κάνει λεπτούς χειρισμούς, αφενός για να «ξεπαγώσουν» τα μεγάλα έργα και αφετέρου για να μειωθεί το κόστος μετακίνησης στους δρόμους. 
Δεν είναι υπερβολή να πει κανείς, ότι εάν συνεχιστεί η υπάρχουσα κατάσταση, ακόμη και οι δρόμοι να γίνουν, θα.. ρημάξουν περιμένοντας κάποιο αυτοκίνητο να περάσει!..

www.proinoslogos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: