Συζήτηση
προσανατολισμού (χωρίς να καταστεί εφικτή η λήψη πολιτικής συμφωνίας) για την
Αγροτική Ανάπτυξη έγινε προχθές Δευτέρα (24.9.2012) το πρωί στο Συμβούλιο Υπουργών
Γεωργίας. Από την άλλη πλευρά, αν και υπάρχουν κράτη - μέλη που ζητούν μείωση
του Προϋπολογισμού της ΚΑΠ, δεν φαίνεται να επιβεβαιώνονται, προς το παρόν,
πρόσφατες συζητήσεις σχετικά με τη μείωση των δαπανών της ΚΑΠ σε σχέση με τα
αναφερόμενα στο Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο (ΠΔΠ) για την περίοδο 2014-2020.
Πολλά από τα σημερινά 140 κριτήρια για την οριοθέτηση - ταξινόμηση
περιοχών σε περιοχές με φυσικά μειονεκτήματα είναι πλέον ξεπερασμένα και δεν
δικαιολογούνται στις σημερινές συνθήκες. Για το λόγο αυτό η Επιτροπή προτείνει
νέα ταξινόμηση στη βάση 8 νέων βιοφυσικών κριτηρίων.
Από τη συνοπτική
συζήτηση που έγινε προέκυψε ευρεία υποστήριξη στην εφαρμογή του νέου συστήματος
με ευέλικτη διαδικασία συντονισμού ακριβείας και μεταβατική περίοδο μέχρι το
2015, αναφέρει στο paseges.gr ο υπεύθυνος του Γραφείου Βρυξελλών της ΠΑΣΕΓΕΣ κ.
Γιάννης Κολυβάς.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Έλληνας Υπουργός κ. Αθανάσιος
Τσαυτάρης στην παρέμβασή του τάχθηκε υπέρ της ισόρροπης ανάπτυξης όλων των
Περιφερειών της Ε.Ε. με ευελιξία στο συντονισμό ακριβείας για δείκτες και
ποσοστό αναφοράς.
Τα κατώφλια συντονισμού ακριβείας στη βάση του
ευρωπαϊκού μέσου όρου δεν είναι σωστή προσέγγιση για την ταξινόμηση των περιοχών
και τάχθηκε υπέρ των εθνικών ή ακόμη και περιφερειακών μέσων όρων. Επίσης ζήτησε
μικρή παράταση της έναρξης ισχύος μέχρι το 2015.
Υπενθυμίζεται ότι για
να είναι επιλέξιμες για ενισχύσεις περιοχές που αντιμετωπίζουν φυσικά ή άλλα
ειδικά μειονεκτήματα, εκτός των ορεινών περιοχών, θεωρείται ότι αντιμετωπίζουν
σημαντικά φυσικά μειονεκτήματα, εάν τουλάχιστον το 66% της Χρησιμοποιούμενης
Γεωργικής Έκτασης (ΧΓΕ) πληροί τουλάχιστον ένα από τα κριτήρια που απαριθμούνται
στο σχετικό παράρτημα, του προτεινόμενου από την Επιτροπή Κανονισμού για τη
στήριξη της Αγροτικής Ανάπτυξης, στην οριακή τιμή που αναφέρεται. Πρόκειται για
τα γνωστά πολύπλοκα βιοφυσικά κριτήρια που αναφέρονται αναλυτικά στο σχετικό
πίνακα.
Από την άλλη πλευρά, αν και υπάρχουν κράτη μέλη που ζητούν
μείωση του Προϋπολογισμού της ΚΑΠ, δεν φαίνεται να επιβεβαιώνονται, προς το
παρόν, πρόσφατες συζητήσεις σχετικά με τη μείωση των δαπανών της ΚΑΠ σε σχέση με
τα αναφερόμενα στο Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο (ΠΔΠ) για την περίοδο
2014-2020. Τονίζεται εξάλλου ότι, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του πίνακα που
ακολουθεί, με τον προτεινόμενο κανονισμό οι δαπάνες της ΚΑΠ (σε σταθερές τιμές
2011) μειώνονται σημαντικά και στις τρεις επιμέρους συνιστώσες τους, στα μέτρα
αγοράς (-29,1%), στις άμεσες ενισχύσεις (-11,1%) και στην αγροτική ανάπτυξη
(-12,9%), παρουσιάζοντας συνολικά πτώση της τάξεως του 12,5% στο διάστημα μεταξύ
2013 και 2020. Σε απόλυτο μέγεθος η μείωση αυτή αντιστοιχεί σε απώλεια της
τάξεως των 7,2 δις ευρώ περίπου στην ΕΕ-27.
Σύγκριση δαπανών ΚΑΠ μεταξύ ΠΔΠ 2014-2020 και έτους
2013
(εκατ. ευρώ σε σταθερές δαπάνες 2011)
Δαπάνες ΚΑΠ |
2013
|
2014
|
2015
|
2016
|
2017
|
2018
|
2019
|
2020
|
Διαφορά
2020-2013
|
Μέτρα αγοράς |
3.182
|
2.471
|
2.440
|
2.418
|
2.397
|
2.370
|
2.313
|
2.257
|
- 29,1 %
|
Άμεσες ενισχύσεις |
40.883
|
40.403
|
39.800
|
39.215
|
38.616
|
37.829
|
37.088
|
36.360
|
- 11,1 %
|
Αγροτική ανάπτυξη |
13.889
|
13.621
|
13.354
|
13.092
|
12.836
|
12.584
|
12.337
|
12.095
|
- 12,9 %
|
Σύνολο δαπανών |
57.954
|
56.495
|
55.594
|
54.725
|
53.849
|
52.783
|
51.738
|
50.712
|
- 12,5 %
|
Πηγή : European
Parliament, Directorate General for Internal Policies, Policy Department B : The
CAP in the Multiannual Financial Framework 2014-2020, 11 October
2011.
Το Συμβούλιο Υπουργών συνεχίστηκε το απόγευμα της χθεσινής
συνεδρίασης με την πρόταση της Επιτροπής για την Ενιαία ΚΟΑ και τα διάφορα
θέματα, στα οποία συμπεριλαμβάνεται και ελληνικό αίτημα για λήψη μέτρων για την
αντιμετώπιση των προβλημάτων της κτηνοτροφίας μετά την αύξηση της τιμής των
ζωοτροφών και της οικονομικής κρίσης.
Σε σχέση με τη συζήτηση για τη
θέσπιση κοινής οργάνωσης των αγορών γεωργικών προϊόντων (Πρόταση Κανονισμού
Ενιαίας ΚΟΑ) από την πλευρά του επιτρόπου κυρίου Ciolos αναφέρθηκε ότι τα
εργαλεία που διαθέτουμε για την αγορά είναι η παρέμβαση, η ιδιωτική
αποθεματοποίηση και η εξαγωγικές επιστροφές.
Αυτά τα εργαλεία θα
παραμείνουν και στο νέο Κανονισμό για την Ενιαία ΚΟΑ, όμως θα αποτελούν μέτρα
για τη διαχείριση της αγοράς και όχι για την κατεύθυνσή της.
Τόνισε
επίσης ότι κάθε αύξηση της τιμής αναφοράς θέλει ιδιαίτερη προσοχή γιατί
περιορίζει τη διαπραγματευτική θέση της Ένωσης στον ΠΟΕ.
Στην παρέμβασή
του ο Έλληνας Υπουργός Γεωργίας κ. Α. Τσαυτάρης υπογράμμισε τη σημασία των
εργαλείων αυτών των οποίων η διαχείριση πρέπει να βελτιωθεί έτσι ώστε να
λειτουργούν προληπτικά, με τον απαιτούμενο εξορθολογισμό τους και την ενίσχυση
της διαφάνειας, αποβλέποντας κυρίως στον περιορισμό της ψαλίδας των τιμών μεταξύ
παραγωγού και καταναλωτή στα αγροτικά προϊόντα και τρόφιμα.
Ιδιαίτερη
επίσης σημασία αποκτά, όπως τόνισε ο Έλληνας Υπουργός, η αναγκαιότητα αναγραφής
της προέλευσης των προϊόντων. Αναφερόμενος στο ζήτημα των ζωοτροφών
υπογραμμίστηκε από την Ελληνική πλευρά η ανάγκη να υπάρξουν κίνητρα για την
παραγωγή πρωτεϊνούχων, να αξιοποιηθούν τα εθνικά και κοινοτικά μέσα, να
ενεργοποιηθεί το Ταμείο Αλληλεγγύης και να παρασχεθεί δυνατότητα διάθεσης
κονδυλίων στους παραγωγούς για το τρέχον έτος. Σε σχέση τέλος με τη δυνατότητα
αξιοποίησης πόρων του τρέχοντος Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης, με την
υιοθέτηση ειδικού μέτρου υπέρ των κτηνοτρόφων για την αγορά ζωοτροφών, το ζήτημα
φαίνεται ότι παραμένει ανοικτό και πρόκειται να συζητηθεί σε προσεχή ημερήσια
διάταξη της Διαχειριστικής Επιτροπής.
www.topogoni.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου