Παρασκευή 10 Απριλίου 2015

Η («αμαρτωλή») Κορίνθου - Πατρών, ο πλέον επικίνδυνος δρόμος στην Ελλάδα, με χιλιάδες θύματα






Ο πλέον επικίνδυνος δρόμος στην Ελλάδα, με χιλιάδες θύματα είναι το τμήμα της Ολυμπιας οδού, που θυμίζει το γεφύρι της Αρτας

Τον πιο βαρύ και τραγικό φόρο αίματος του εθνικού οδικού δικτύου καθώς και στατιστικά τη μεγαλύτερη επικινδυνότητα εμφανίζει η δυτική Ελλάδα και ειδικά η εθνική οδός Κορίνθου - Πατρών, που θα μπορούσε εύκολα να χαρακτηριστεί το σύγχρονο γιοφύρι της Αρτας. 















Στην περίφημη Ολυμπία Οδό τα έργα ξεκινούν, σταματάνε και συνεχίζουν ξανά έπειτα από σειρά ετών αδράνειας, ενώ η μετακίνηση των οδηγών ανάμεσα από συνεχείς σηματοδοτήσεις και εκτελέσεις έργων μοιάζει με επικίνδυνο στοίχημα και ειδικά τις ημέρες αιχμής «εξασφαλίζει» και ολύμπια ταλαιπωρία.
Ενδεικτικά είναι τα στατιστικά στοιχεία της Τροχαίας για την περίοδο 2010-2014, που καταγράφουν συνολικά 142 τροχαία ατυχήματα, εκ των οποίων τα 75 θανατηφόρα, που άφησαν πίσω τους 87 νεκρούς, 15 σοβαρά τραυματίες και 52 ελαφρά τραυματίες. Βεβαίως, αυτό που επισημαίνει η Τροχαία Αυτοκινητοδρόμων Αχαΐας είναι ότι από τότε που η Ολυμπία Οδός τοποθέτησε κολονάκια στη διαχωριστική λωρίδα (μία τριτοκοσμική επιλογή για μια χώρα της Ευρωπαϊκής Ενωσης) τα τροχαία μειώθηκαν δραστικά, αφού η κύρια αιτία τους ήταν η παράνομη προσπέραση στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας, που στην πλειονότητα των περιπτώσεων οδηγούσε σε μετωπικές και σχεδόν πάντα θανατηφόρες συγκρούσεις.
















Αντίθετο ρεύμα
Εμπειρος αξιωματικός της Τροχαίας Αυτοκινητοδρόμων, που υπηρετεί στην περιοχή από το 1996, ανέφερε στη «δημοκρατία» ότι έχει δει «άπειρα δυστυχήματα και φρικτές εικόνες απανθρακωμένων και διαμελισμένων ανθρώπων». Ολα αυτά, τονίζει ο ίδιος, οφείλονται σε οδηγούς που βιάζονταν και ήθελαν να προσπεράσουν, έστω και μπαίνοντας στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας. Με τα κολονάκια που τοποθετήθηκαν, μπορεί η καθυστέρηση να είναι μεγαλύτερη, ωστόσο, ενώ το 2010 σημειώθηκαν 24 θανατηφόρα δυστυχήματα, το 2011 ήταν 13, όσα και το 2012, το 2013 μειώθηκαν σε εννέα και το 2014 έγιναν 16.


Πλέον, η εικόνα με τη νέα άσφαλτο έως το 25ο χλμ. είναι βελτιωμένη και υπολογίζεται ότι αυτό το κομμάτι θα ολοκληρωθεί έως τα τέλη του έτους και μέχρι τον Ιούνιο του 2016 θα έχει ολοκληρωθεί και το κομμάτι από τα διόδια έως την Πάτρα. Κατά μήκος του αυτοκινητοδρόμου προβλέπονται πολλά σημεία με σήραγγες, ενώ και μόνο το γεγονός ότι ο αυτοκινητόδρομος θα αποκτήσει το αυτονόητο, δηλαδή διαχωριστική νησίδα και δύο λωρίδες ανά ρεύμα κυκλοφορίας, συν τις λωρίδες έκτακτης ανάγκης, είναι πολύ σημαντικό και σίγουρα θα βοηθήσει στον περιορισμό των τροχαίων.


Οι πινακίδες που σώζουν ζωές (στη μνήμη Πάνου Μυλωνά)
Για το θέμα μίλησε στη «δημοκρατία» η Βασιλική Δανέλλη-Μυλωνά, η οποία έβαλε στόχο ζωής την ευαισθητοποίηση γύρω από την οδική ασφάλεια, καθώς η ίδια έχασε τον γιο της στην Κορίνθου - Πατρών. Η ίδια είναι πρόεδρος


















του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς» και τοποθέτησε, μάλιστα, τις περίφημες φωσφορίζουσες πινακίδες με τις προειδοποιήσεις επικινδυνότητας κατά μήκος της εθνικής οδού Αθηνών - Πατρών.
«Τον Μάρτιο του 2004, σε ηλικία 22 ετών, ο γιος μου Πάνος, πηγαίνοντας στο πανεπιστήμιό του, έχασε τη ζωή του στην Κορίνθου - Πατρών από το τραγικό λάθος ενός οδηγού που μπήκε στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας και εμβόλισε το αυτοκίνητό του. Το τελειωτικό χτύπημα το έδωσε ένας μοτοσικλετιστής, ο οποίος με τη μηχανή του, κινούμενος με ταχύτητα 230 χλμ./ώρα, "καρφώθηκε" στην πόρτα του αυτοκινήτου του. Εναν χρόνο αργότερα ιδρύσαμε το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας» περιγράφει η κυρία Μυλωνά και τονίζει σχετικά με τις πινακίδες, εκ των οποίων, λόγω έργων, ελάχιστες έχουν απομείνει στη θέση τους: «Σκοπός ήταν η επισήμανση συγκεκριμένων, πολύ επικίνδυνων, σημείων ώσπου να ολοκληρωθούν ο δρόμος αλλά και η αφύπνιση των οδηγών προκειμένου να οδηγούν με σύνεση. Ακόμη και για αυτές τις πινακίδες η αντίσταση που συναντήσαμε ήταν σθεναρή. Το ευτύχημα είναι ότι από το 2007 που τοποθετήθηκαν και χάρη σε κάποιες καίριες παρεμβάσεις που έκανε η εταιρία που υλοποιεί το έργο, τα θανατηφόρα τροχαία ελαττώθηκαν κατά 88%. Μείωση κατά πολύ υψηλότερη από αυτήν που παρατηρείται σε όλη την ελληνική επικράτεια».
Η κυρία Μυλωνά τονίζει, πάντως, αυτό που επισημαίνει και η Τροχαία, ότι σύμφωνα με ευρωπαϊκές έρευνες στο τρίπτυχο ευθύνης για τα τροχαία (δρόμος, όχημα και συμπεριφορά του οδηγού), μόλις το 2,5% των τροχαίων οφείλονται στον δρόμο, ενώ το 65% αφορά τον ανθρώπινο παράγοντα.

Ο «χάρτης» με τα σημεία καρμανιόλες από την Κρήτη έως τον Εβρο
Φονικές «παγίδες», που σκορπούν τον τρόμο σε χιλιάδες οδηγούς και ευθύνονται για τον άδικο χαμό εκατοντάδων συνανθρώπων μας οι οποίοι αφήνουν την τελευταία τους πνοή στην άσφαλτο, «κρύβει» το εθνικό και επαρχιακό οδικό δίκτυο της χώρας. Σύμφωνα με τον «χάρτη σημείων δικτύου με τη μεγαλύτερη συχνότητα σοβαρών τροχαίων ατυχημάτων», που συντάχθηκε από την Τροχαία το 2014, τα σημεία-καρμανιόλες στις εθνικές οδούς είναι διάσπαρτα από τον Εβρο ως την Κρήτη και βάζουν στους οδηγούς... θανατηφόρα εμπόδια, όπως κλειστές στροφές, κακοτεχνίες, μειωμένη ορατότητα και ελλιπή μέτρα προστασίας.

  • Από τον χάρτη επικινδυνότητας της Τροχαίας δεν θα μπορούσε να λείπει ο αυτοκινητόδρομος που συνδέει την Αθήνα με την Πάτρα, όπου μεγαλύτερη «απειλή» για τους οδηγούς θεωρείται η διαδρομή μεταξύ 13ου και 15ου χιλιομέτρου.
  • Ο θάνατος «παραμονεύει» και στο 13ο-15ο χιλιόμετρο της Πατρών - Πύργου, όπου τα τροχαία δυστυχήματα βρίσκονται στην ημερήσια διάταξη.
  • Στην Αντιρρίου - Ιωαννίνων άκρως επικίνδυνες είναι οι αποστάσεις μεταξύ του 22ου και του 33ου χιλιομέτρου, αλλά και μεταξύ του 62ου και του 64ου χιλιομέτρου του εθνικού δικτύου.
  • Στην Κρήτη, τη θλιβερή πρωτιά στα τροχαία δυστυχήματα κατέχει η επαρχιακή οδός Χανίων - Κισσάμου (κυρίως στο 5ο χιλιόμετρο), ενώ πολλές είναι οι «παγίδες» και στο επαρχιακό δίκτυο του νομού Ηρακλείου.
  • Στη Μακεδονία, οι απότομες στροφές και η περιορισμένη ορατότητα σε αρκετά σημεία καθιστούν την εθνική οδό Θεσσαλονίκης - Μουδανιών (κυρίως στο 30ό-35ο χιλιόμετρο) έναν από τους πιο επικίνδυνους δρόμους σε όλη τη χώρα.
  • Πολύ μεγάλη προσοχή χρειάζεται, όμως, και στην Αθηνών - Θεσσαλονίκης, όπου πιο επικίνδυνη θεωρείται η «ζώνη» μεταξύ του 55ου και του 70ού χιλιομέτρου της εθνικής οδού.
  • Στον Εβρο, η Τροχαία συνιστά στους οδηγούς να... αφήνουν το γκάζι από το 86ο έως το 101ο χιλιόμετρο της Εγνατίας Οδού.
  • Στη Μυτιλήνη τα περισσότερα σοβαρά ατυχήματα καταγράφονται από το 1ο έως το 4ο χιλιόμετρο της δρόμου Μυρίνης - Λέσβου.

Εισπράττουν διόδια για δίκτυο που «θα» ήταν αγνώριστο από το 2011

Προβληματικές καταστάσεις με ημιτελείς δρόμους και εκτροχιασμένα χρονοδιαγράμματα
Οταν την περίοδο 2007-2008 ο τότε υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Γιώργος Σουφλιάς προχωρούσε στις αναθέσεις των μεγάλων οδικών αξόνων με συμβάσεις παραχώρησης και φαρμακερά διόδια, υποστήριζε ότι έως το 2011 το ελληνικό οδικό δίκτυο θα ήταν αγνώριστο. Σήμερα, οκτώ χρόνια μετά, τα έργα όχι μόνο δεν έχουν ολοκληρωθεί, αλλά είναι άγνωστο πότε θα παραδοθούν στους οδηγούς, οι οποίοι εν τω μεταξύ πληρώνουν διόδια.
Ενα τμήμα-καρμανιόλα είναι αυτό του οδικού άξονα Κορίνθου - Πάτρας, το οποίο οι οδηγοί το αντιμετωπίζουν σαν να βλέπουν θρίλερ. Συνολικά από το τμήμα Ελευσίνα - Πάτρα (Ολυμπία Οδός) έχει κατασκευαστεί περίπου το 60%, το 85% του οποίου αφορά αναβάθμιση υφιστάμενου οδικού άξονα. Πάνω από 20 εργοταξιακές ζώνες εκτείνονται σε μήκος 120 χιλιομέτρων, και συγκεκριμένα από τον ανισόπεδο κόμβο της Αρχαίας Κορίνθου έως την περιμετρική της Πάτρας. Εως το τέλος του 2015 επρόκειτο να παραδοθεί στην κυκλοφορία ο βασικός άξονας της Ολυμπίας Οδού, που περιλαμβάνει το τμήμα Κόρινθος - Πάτρα, και έως το πρώτο τρίμηνο του 2016 τα τελευταία τμήματα, και κυρίως ο κόμβος του Ρίου. Ανεπισήμως, τα χρονοδιαγράμματα έχουν μεταβληθεί προς τα πίσω.
Σχεδόν κατά 90% έχει κατασκευαστεί ο οδικός άξονας Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα. Εκκρεμεί, όμως, η ολοκλήρωση της περιμετρικής της Καλαμάτας, καθώς και μικρού τμήματος του άξονα Λεύκτρο - Σπάρτη. Μάλιστα, οι κάτοικοι της περιοχής διαμαρτύρονται επειδή το τμήμα Λεύκτρο - Σπάρτη δεν είναι λειτουργικό, καθώς εκκρεμεί μόλις το 5% του φυσικού αντικειμένου.

Μαλιακός, Ιονία
Στην πλέον προβληματική κατάσταση βρίσκεται τμήμα του θανατηφόρου άξονα στο «πέταλο» του Μαλιακού, το οποίο δεν έχει ενταχθεί στις συμβάσεις παραχώρησης. Υποτίθεται ότι θα παραδιδόταν με παραδοσιακή εργολαβία έως το 2009. Ακόμα και στη φετινή έξοδο του Πάσχα οι οδηγοί θα αντιμετωπίσουν προβλήματα.
Σοβαρά προβλήματα με απαλλοτριώσεις υπάρχουν στην Ιόνια Οδό, η ολοκλήρωση της οποίας παραμένει μεγάλο ερώτημα. Σημειώνεται ότι η κοινοπραξία που κατασκευάζει την Ιόνια Οδό εισπράττει διόδια στο τμήμα Μεταμόρφωση - Σκάρφεια της εθνικής οδού Αθηνών - Θεσσαλονίκης. Στην Ιόνια Οδό παραμένουν οι τεχνικές εκκρεμότητες, όπως η περίφημη διάβαση της Κλόκοβας, όπου επρόκειτο να γίνει μέσω γέφυρας, στη συνέχεια σχεδιάστηκε σήραγγα και τώρα είναι άγνωστο πού ακριβώς καταλήγουν οι ειδικοί.
Οσο για τον άξονα της κεντρικής Ελλάδας, κατασκευάζεται στη μέση του πουθενά, στον θεσσαλικό κάμπο, αφού έχουν αφαιρεθεί από τη σύμβαση παραχώρησης τα δύο άκρα: τόσο το τμήμα Τρίκαλα - Καλαμπάκα για σύνδεση με την Εγνατία Οδό όσο και το τμήμα Ξυνιάδα - Λαμία, ώστε να συνδεθεί με την εθνική οδό Αθηνών - Θεσσαλονίκης.

Δεν υπάρχουν σχόλια: