Τρίτη 30 Σεπτεμβρίου 2014

Καλαμπάκα-Ιωάννινα-Ηγουμενίτσα, το νέο μεγάλο σιδηροδρομικό στοίχημα;


Νέα μεγάλα έργα προετοιμάζονται

Ποια θα είναι τα μελλοντικά έργα στο Σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας; Με την ολοκλήρωση του βασικού διαδρόμου ΠΑΘΕΠ μέχρι το 2017, το σιδηροδρομικό δίκτυο θα λειτουργεί αναβαθμισμένο, μοντέρνο με καλύτερες υπηρεσίες και νέο προφίλ.

Ένα από τα σημαντικότερα ερωτήματα είναι τι πρόκειται να διαλέξουμε να προωθήσουμε προς κατασκευή, από το 2017 και μετά. Πέρα από κάποια μικρά συμπληρωματικά έργα στο βασικό διάδρομο αλλά και στο δευτερεύοντα τα έργα ολοκληρώθηκαν.

Θα δούμε το τελικό μικρό τμήμα από τα Μποζαϊτικα μέχρι το κέντρο και το λιμάνι της Πάτρας, την ηλεκτροκίνηση από Κιάτο μέχρι Πάτρα, την ένωση με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και της Καβάλας, την ηλεκτροκίνηση στο Λάρισα-Βόλος. Να θυμίσουμε πως σε λίγες μέρες δημοπρατείται το τμήμα Ψαθόπυργος-Μποζαϊτικα οδηγώντας το σύγχρονο τρένο μέσα στη Πάτρα.

Καλαμπάκα- Ιωάννινα-Ηγουμενίτσα και όχι μόνο.
Σύμφωνα με τι πρώτες πληροφορίες που λαμβάνει το ypodomes.com, μέχρι το 2020 δεν θα δούμε άλλα πολύ μεγάλα έργα πέραν των παραπάνω. Όμως ο σχεδιασμός για να ξεκινήσουν οι μελέτες για τα μεγάλα σιδηροδρομικά project ήδη συζητείται. Υπουργείο Υποδομών,ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ ήδη βρίσκονται σε συνεχείς συναντήσεις για το θέμα αυτό.

Πολλές πιθανότητες πλέον συγκεντρώνει η για πρώτη φορά επέκταση του δικτύου σε νέες περιοχές της χώρας. Πρώτο φαβορί εμφανίζεται το τμήμα Καλαμπάκα-Ιωάννινα-Ηγουμενίτσα που έχει έτοιμες μελέτες εδώ και χρόνια.

Ο λόγος είναι προφανής: το μεγάλο αναπτυσσόμενο λιμάνι της Ηγουμενίτσας θα μπορέσει συνδεόμενο με το σιδηροδρομικό δίκτυο να γίνει ακόμα σπουδαιότερο, ειδικά στον τομέα διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων που γνωρίζει πλέον μεγάλη άνθηση στην Ελλάδα.

Επίσης σημαντικό θα είναι και το γεγονός της ύπαρξης τρένου στην Ήπειρο και ειδικά στα Ιωάννινα για πρώτη φορά. Έτσι ένα ταξίδι από τα Γιάννενα στην Αθήνα θα διαρκεί περίπου 4 ώρες καθώς θα έχει προηγηθεί η λειτουργία ηλεκτροκίνησης και στο υπάρχων τμήμα Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα που εξάλλου είχε ανακαινιστεί την περασμένη δεκαετία.

Το κόστος είναι υψηλό λόγω της παρουσίας της Πίνδου, που όπως και στην περίπτωση της Εγνατίας Οδού θα αυξήσει το κόστος σημαντικά. Σύμφωνα με τις μελέτες που έχει κάνει στο παρελθόν η ΕΡΓΟΣΕ το κόστος θα φτάσει στο εντυπωσιακό ποσό των 1,7 δις ευρώ ενώ μιλάμε για κατασκευή μονής γραμμής με ηλεκτροκίνηση και ταχύτητες που αγγίζουν τα 160χλμ/ώρα ενώ παρουσιάζεται να είναι και οικονομικά βιώσιμο.

Η τάση για ανάπτυξη σιδηροδρομικών μεταφορών στην Ευρώπη, έρχεται την κατάλληλη στιγμή για την Ελλάδα καθώς με ολοκληρωμένο το βασικό της άξονα θα μπορεί, με τις ευλογίες της ΕΕ να το επεκτείνει σε νέες περιοχές και να δώσει άλλη διάσταση στα σιδηροδρομικά ταξίδια.

Ήδη στο νέο ΕΣΠΑ 2014-2020 τα οδικά έργα που θα δούμε θα είναι ελάχιστα σε σύγκριση με τα προηγούμενα ενώ η τάση αυτή για έργα σταθερής τροχιάς αναμένεται να συνεχιστεί και τα επόμενο χρόνια με την Ευρώπη να δίνει έμφαση στις μετακινήσεις με καθαρές μορφές ενέργειας και μία από αυτές είναι ο σιδηρόδρομος.

Το Καλαμπάκα-Ιωάννινα-Ηγουμενίτσα εξάλλου συνδέεται και με ακόμα ένα νέο σιδηροδρομικό άξονα, τον Καλαμπάκα-Κοζάνη που το κόστος όπως προέκυψε από τη μελέτη φτάνει τα 740εκ.ευρώ. Πριν από μερικούς μήνες ο Υφυπουργός Υποδομών κος Παπαδόπουλος είχε αποκαλύψει πως ο ΟΣΕ πρότεινε την ένταξη των δύο στο Νέο ΕΣΠΑ 2014-2020.

Με δεδομένη την οικονομική στενότητα του Νέου ΕΣΠΑ είναι σχεδόν αδύνατο να δούμε αυτά τα οραματικά έργα να οδεύουν άμεσα προς υλοποίηση, όμως τη στιγμή που ήδη υπάρχει η βούληση είναι εξαιρετικά πιθανό να τα δούμε να δημοπρατούνται με την πρώτη ευκαιρία.

Κερδισμένη από αυτά τα έργα θα είναι η Δυτική Θεσσαλία που θα μετατραπεί σε κόμβο μεταφορών ενώ θα αναδειχθούν ακόμα περισσότερο ως τουριστικοί προορισμοί τα Μετέωρα, η ανατολική πλαγιά της Πίνδου  ενώ τα Ιωάννινα θα μετατραπούν σε στρατηγικό σημείο μεταφορών με 2 αυτοκινητόδρομους (Ιόνια, Εγνατία) και σιδηρόδρομο.

Φυσικά ο μεγάλος κερδισμένος θα είναι τελικά ο Ελληνικός Σιδηρόδρομος που θα δει να αναπτύσσεται και πάλι μετά από πολλές δεκαετίες μαρασμού.

Νίκος Καραγιάννης

Δεν υπάρχουν σχόλια: