Τρίτη 25 Σεπτεμβρίου 2012

Το σύστημα εκλογής Μητροπολιτών και το αρχιεπισκοπικό βόλεμα...Στην τελική ευθεία η εκλογή του Μητροπολίτη Πρέβεζας, όπου οι βυζαντινισμοί και το παρασκήνιο είναι στο αποκορύφωμα και η θέληση του Πρεβεζάνικου λαού για εκλογή του Θεοδόσιου Μαρτζούχου έρχεται σε δεύτερη θέση.


Το σύστημα εκλογής Μητροπολιτών, έτσι όπως ορίζεται από τον Καταστατικό Χάρτη, είναι ένα αναχρονιστικό σύστημα, το οποίο όταν σχεδιάστηκε είχε αυτήν ακριβώς τη φιλοδοξία: να γίνουν οι εκλογές νέων Ιεραρχών,ένα εύκολο στοιχείο πυγμής και υπεροχής του εκάστοτε Αρχιεπισκόπου, μέσα στην Ιεραρχία !
Ο μακαριστός Αρχιεπίσκοπος Σεραφείμ ήξερε τί έκανε!

Η ειρωνεία της υπόθεσης βρίσκεται στο γεγονός ότι το σύστημα αυτό το πολέμησαν όλοι οι κατά καιρούς φερόμενοι ως διάδοχοι του εκάστοτε Αρχιεπισκόπου, ενώ στη συνέχεια όταν ανέβαιναν στο θρόνο συμβιβαζότανε με αυτό και το αποδεχότανε ως αναγκαίο....καλό,για να έχουν ήσυχο το κεφάλι τους!
Για παράδειγμα, όσο ήταν Αρχιεπίσκοπος ο Σεραφείμ όλοι εκείνοι που τον αντιπολιτεύονταν αλλά και στη συνέχεια οι δελφίνοι, έλεγαν ότι το σύστημα πρέπει να αλλάξει!
Ο μακαριστός Χριστόδουλος μπορεί να αρχιεπισκόπευσε για 10 χρόνια,αλλά τον τρόπο εκλογής Ιεραρχών δεν τον άλλαξε, μολονότι ήταν στις προθέσεις του να προτείνει ένα σύστημα που να άρμοζε περισσότερο στην αποστολική παράδοση που σηκώνει ο θεσμός του Επισκόπου!

Επί των ημερών του Χριστοδούλου, ο νυν Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος, ως Θηβών τότε , σε όλες τις εκλογές που έκανε ο Χριστόδουλος- και δεν ήταν λίγες-ο Ιερώνυμος έλεγε ότι το σύστημα είναι άδικο και πρέπει να αλλάξει! Βρήκα στο αρχείο μου ουκ ολίγες δηλώσεις του τότε Θηβών, νυν Αρχιεπισκόπου, που κατακεραύνωνε τον τότρ Αρχιεπίσκοπο Χριστόδουλο και ζητούσε αλλαγή του συστήματος εκλογής των Ιεραρχών!
Σήμερα βέβαια κι ενώ ο Ιερώνυμος συμπληρώνει σχεδόν πέντε χρόνια στον Αρχιεπισκοπικό θρόνο, οι εκλογές εξακολουθούν να γίνονται με τον ίδιο τρόπο!
Με έναν καθαρά αρχιεπισκοπικοκεντρικό χαρακτήρα!
Γιατί να τον αλλάξει άλλωστε;;
Από τη στιγμή που εξυπηρετεί τους όποιους σχεδιασμούς του και την ανάδειξη κληρικών της προσωπικής του επιλογής, που θα σταθούν στο πλευρό του τις ώρες των δυσκολιών, γιατί να το αλλάξει;;

Ετσι ο Αρχιεπίσκοπος συνεχίζει να δίνει το λεγόμενο "χρίσμα" στον όποιο εκλεκτό του και στη συνέχεια οι εκλέκτορες Αρχιερείς ψηφίζουν κατά βούληση και με την.. επιφοίτηση, υποτίθεται, του Αγίου Πνεύματος τον προεπιλεγόμενο εκλεκτό!
Η εκλογή με έναν τέτοιο τρόπο, δεν απέχει και πολύ από τη διαδικασία "διορισμού", γιαυτό και έχει πάντα το σναμενόμενο αποτέλεσμα!
Σπάνια έχουμε ανατροπή του αποτελέσματος!
Είτε όταν ο προτεινόμενος δεν είναι πολύ συμπαθής, είτε όταν οι επιμέρους ομάδες θέλουν να πάνε κόντρα στην αρχιεπισκοπική επιλογή!
Αυτό έγινε κατ´επανάληψη, τόσο στα χρόνια του Σεραφείμ όσο και επί Χριστοδούλου!

Ας θυμηθούμε μερικές περιπτώσεις επί Σεραφείμ :
•• Στην εκλογή Σπάρτης, το 1980, όταν εξελέγη ο νυν Μητροπολίτης Ευστάθιος, αντί του αειμνήστου Μαξίμου μετέπειτα Σερρών.
• Στην εκλογή Μηθύμνης,το 1984, όπου για πρώτη φορά έχουμε ανατροπή της σειράς του τριπροσώπου και αντί να βγεί ο πλειοψηφών τότε πρώτος Αρχιμ. Νικόδημος Παυλόπουλος, που ήθελε η πλειονοψηφία των Ιεραρχών, εξελέγη ο δεύτερος του τριπροσώπου, νυν Μητροπολίτης Χρυσόστομος τον οποίο πριμοδοτούσε η ομάδα του Γέροντος Κορίνθου Παντελεήμονος.
•• Στην εκλογή Αργολίδος,το 1985, όταν εξελέγη ο νυν Μητροπολίτης Ιάκωβος Παχής, αντί του Δωδώνης Χρυσοστόμου που επιθυμούσε διακαώς ο Αρχιεπίσκοπος Σεραφείμ .
•• Στην εκλογή Νικαίας, που οι επιμέρους ομάδες ήθελαν τον τότε Αρχιγραμματέα αείμνηστο σήμερα Ιάκωβο Γκίνη και κατάφεραν να τον εκλέξουν ,αντί του Δωδώνης Χρυσοστόμου που είχε προτείνει ο Αρχιεπίσκοπος Σεραφείμ.
•• Στην εκλογή Σάμου,το 1995, που εξελέγη ο Ευσέβιος, αντί του Αρχιμ. Φιλήμονος Πατεράκη, που ήθελε ο μακαριστός Σεραφείμ και το περιβάλλον του.
•• Στην εκλογή Λάρισας, το 1994,που εξελέγη ο Ιγνάτιος, αντί του νυν Κορωνείας Παντελεήμονος που ήταν η επίσημη γραμμή τότε και του Αρχιεπισκόπου και του ισχυρού Κορίνθου Παντελεήμονος.
••Στην εκλογή του Δρυινουπόλεως, το1995, όπου εξελέγη πανηγυρικά ο νυν Μητροπολίτης Ανδρέας,παρά τις περί του αντιθέτου επιδιώξεις του τότε Αρχιεπισκόπου Σεραφείμ και του περιβάλλοντός του, που ήθελαν να αλλάξουν ουσιαστικά τη δομή της ιστορικής αυτής Μητρόπολης που εποίμαναν μεγάλοι Ιεράρχες όπως ο τελευταίος Σεβαστιανός που έγραψε ιστορία!
•••Επι Αρχιεπισκόπου Χριστοδούλου, η πρώτη αντίσταση κατά της επίσημης γραμμής σημειώθηκε στην εκλογή Σιδηροκάστρου το 2001, όπου εξελέγη ο Μακάριος, που προτάθηκε από τον τότε Μητροπολίτη Αλεξανδρουπόλεως, νυν Θεσσαλονίκης Ανθιμο,έναντι του Αγιορείτη Γέροντος Ιωακειμ Καραχρήστου.
••• Στην εκλογή Σύρου , το 2001, για να πάνε κοντρα στην επιλογή του Αρχιεπισκόπου Χριστοδούλου που ήταν ο εκλεγείς εν τέλει νύν Μητροπολίτης Δωρόθεος, συγκενντρώθηκαν όλες οι εκ διαμέτρου αντίθετες ομάδες της Ιεραρχίας για να την εμποδίσουν αλλά δεν τα κατάφεραν! Από τη μία η ομάδα του τότε Πειραιώς Καλλινίκου που προωθούσε τον νύν Σισανίου Παύλο και από την άλλη ο τότε Θηβών , νύν Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος, που προωθούσε τον νυν Μητροπολίτη Κιλκισίου Εμμανουήλ! Καθ´ οδόν συνενώθηκαν οι ομάδες και στήριξαν ανεπιτυχώς τον Εμμανουήλ! Μία ματιά να ρίξει σήμερα κανείς στα πεπραγμένα του Δωροθέου 11 ολόκληρα χρόνια και θα δικαιώσουν πλήρως την επιλογή του τότε Αρχιεπισκόπου Χριστιδούλου για την πολυνησισκή αυτή Μητρόπολη! Δεν ξέρω αν θα έχει την ίδια άποψη και ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος για τη δική του επιλογή στο Κιλκίς!
••• Στην εκλογή Κερκύρας, το 2002, μία ομάδα Ιεραρχών κινούμενη από εντελώς αψυχολόγητα και ιδιοτελή κριτήρια ,προσπάθησε να εκλέξει τον δικό της προτεινόμενο Αρχιμ.Τιμόθεο Άνθη, προβάλλοντας ως ισχυρό χαρτί την εντοπιότητά του και την πνευματική σχέση που είχε με τον προκάτοχο Μητροπολίτη Κερκύρας Τιμόθεο! Παρ´όλα αυτά οι Αρχιερείς προτίμησαν να υπερψηφίσουν τον νύν Μητροπολίτη Νεκτάριο, πνευματικό ανάστημα του Χριστόδουλου.
•••Στην εκλογή του Αιτωλίας και Ακαρνανίας, μία μικρή ομάδα υπό τον αείμνηστο Μητροπολίτη Νικοπόλεως Μελέτιο ,προσπάθησε να στηρίξει τον δικό της υποψήφιο Αρχιμ. Θεοδόσιο , ο οποίος θα είναι και πάλι υποψήφιος στις προσεχείς εκλογές του Οκτώβρη για την Μητρόπολη Νικοπόλεως! Εξελέγη όμως ο Κοσμάς, που ήταν η επίσημη πρόταση του Αρχιεπισκόπου Χριστοδούλου και μιάς μεγάλης ομάδας Ιεραρχών!
••• Η τελευταία φράξια που δημιουργήθηκε στον Χριστόδουλο ήταν το 2007, στην εκλογή του Μεσσηνίας! Πλήν όμως, δημιουργήθηκε προ της εκλογικής διαδικασίας, όταν όλες οι ανομοιογενείς ομάδες της Ιεραρχίας αλλά και το τότε περιβάλλον δεν είδε με καλό μάτι την ενεργοποίηση του Βρεσθένης Θεόκλητου και την εκλογή του σε Μεσσηνίας και άρχισε να διαδίδει ψευδώς ότι η εκλογή δεν θα περάσει!
Μάλιστα ένας αρχιεπισκοπικός σύμβουλος τότε, από τα άτομα του στενού περιβάλλοντος του Χριστοδούλου, επιστράτευσε κάθε είδους μηχανορραφία για να πείσει τον Χριστόδουλο να αποσύρει τον Θεόκλητος! Και τα κατάφερε! Έτσι ο Χριστόδουλος μετά από πολλά ονόματα κατέληξε στον νύν εκλεγέντα Χρυσόστομο, ύστερα από μία σύντομη συνομιλία που είχε με λαϊκό συνεργάτη του,στις 3 το πρωί της μέρας που έδωσε το "χρίσμα" στον υποψήφιο, λίγες ημέρες πριν την εκλογή(18/03/2007).
•• Αλλά και ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος "γεύτηκε" την άψινθο της ανταρσίας!
Η εκλογή του Λευκάδας Θεοφίλου, ας πούμε υπήρξε ψυχρολουσία του!
Σύρθηκε σε αυτήν χωρίς να το πολυθέλει!
•• Αλλά και η εκλογή του Παροναξίας Καλλινίκου είναι καθαρή εκλογή της πλειοψηφίας των Ιεραρχών παρά την αντίθετη άποψη του Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου ο οποίος επεδίωξε ,ανεπιτυχώς , την εκλογή του τότε Διαυλείας Δαμασκηνού, νυν Διδυμοτείχου.
•••Στην εκλογή Κιλκισίου, το 2009, έζησε επίσης ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος την σθεναρή αντίσταση μεγάλης μερίδας Ιεραρχών, οι οποίοι υπό τον Θεσσαλονίκης Ανθιμο επεδίωξαν να εκλέξουν τον νύν Λαγκαδά Ιωάννη! Και δεν κατάφεραν να εκλέξουν Κιλκισίου, τον Ιωάννη, που είναι και ο τόπος καταγωγής του, για ελάχιστους ψήφους, δεδομένου ότι μία ομάδα υπό τον Βεροίας Παντελεήμονα κινήθηκε κατά του Ιωάννη, για να δεσμεύσει τον Αρχιεπίσκοπο για μελλοντικές εκλογές.
•••• Τέλος η εκλογή του Μητροπολίτη Λαγκαδά, το 2010, υπήρξε σημείο αντιμαχομένων μερίδων της Ιεραρχίας!
Ο Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης Ανθιμος, μολονότι ζήτησε από τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο εγκαίρως την προαγωγή του Πρωτοσυγκέλλου του Ιωάννη Τασσιά, δεδομένου ότι το εδικαιούτο ύστερα από την εκλογή Κιλκισίου, ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος όχι μόνο δεν δεσμεύτηκε στον Θεσσαλονίκης , αλλά έδωσε το "χρίσμα" στον Πρωτοσύγκελλο του Βεροίας Αρχιμ. Γεώργιο Χρυσοστόμου. Η μάχη έληξε με πασιφανή επικράτηση του Ιωάννη!
Δηλαδή στις οκτώ συνολικά εκλογές Μητροπολιτών που έγιναν μέχρι τώρα επί Ιερωνύμου, οι τρεις είχαν αποτέλεσμα πέρα απότην αρχική θέληση του Αρχιεπισκόπου!
Στη συνέχεια, όμως, "την ανάγκη φιλοτιμία ποιούμενος", τους θεωρεί όλους αδελφούς και συνεργάτες του!

Οι δύο επερχόμενες εκλογές, στην προσεχή τακτική Σύνοδο της Ιεραρχίας τον Οκτώβριο, έχουν πάρει το δρόμο της τελικής ευθείας!

Για τη Μητρόπολη Νικοπόλεως και Πρεβέζης, με το τόσο βεβαρημένο παρελθόν λόγω Στυλιανού Κορνάρου,ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος και οι Ιεράρχες, ελαφρά τη καρδία σκεφτόμενοι και ενεργούντες και χωρίς να λάβουν υπόψη τους όλο το ιστορικό της Μητρόπολης,κατέληξαν σε δύο υποψηφιότητες οι οποίες αυτή τη στιγμή δείχνουν να προχωρούν και οι δύο, αφού ο Αρχιεπίσκοπος δεν θέλησε να δώσει στον έναν από τους δύο το " χρίσμα", για να μην κακοκαρδίσει τους ομαδάρχες!
Ετσι έχουμε τον Πρωτοσύγκελλο της Μητρόπολης Θεοδόσιο, τον οποίο προωθεί ο Σπάρτης Ευστάθιος και οι Δημητριάδος Ιγνάτιος, Αλεξανδρουπόλεως Ανθιμος(για διαφορετικούς λόγους) κ.ά.
Καθώς και στον Αρχιμ. Χρυσόστομο Τσιρίγκα, που τον θέλει σημαντικός αριθμός Μητροπολιτών!
Όλα δείχνουν ότι η Ιεραρχία παρά την ισχυρή υποστήριξη που έχει ο Θεοδόσιος,δεν θα καταφέρει να συγκεντρώσει περισσότερες από 17-20 ψήφους! Η υποψηφιότητα Χρυσοστόμου Τσιρίγκα,δείχνει να κερδίζει έδαφος και πολύ σύντομα ο εν λόγω κληρικός θα πρέπει να ξεκαθαρίσει το τοπίο που επικρατεί στην Αποστολική Μητρόπολη Νικοπόλεως και Πρεβέζης.

Η υποψηφιότητα για την εκλογή του Μητροπολίτη Ιερισσού ξεκαθάρισε πολύ πιο σύντομα,σε σχέση με την καθυστέρηση που παρουσίασε ο Αρχιεπίσκοπος, στο να αποφανθεί για την προηγούμενη Μητρόπολη Νικοπόλεως.
Ο Αρχιεπίσκοπος υπακούοντας στην επιθυμία του Φίλου και υποστηρικτή του,από πολλά χρόνια, Μητροπολίτη Μαντινείας Αλέξανδρου προωθεί την υποψηφιότητα του Αρχιμ. Θεοκλήτου Αθανασόπουλου, Πρωτοσυγκέλλου της Μητρόπολης Μαντινείας, πνευματικού αναστήματος του Γέροντος Μαντινείας Θεοκλήτου, του οποίου το όνομα φέρει !
Ο πατήρ Θεόκλητος είναι ένας πολύ συμπαθής και καλός κληρικός της Εκκλησίας μας και είναι σε ώριμη πλέον ηλικία για να προαχθεί!
Η εκλογή του αναμένεται ότι θα είναι περίπατος!
Βέβαια για να κάνει ο Αρχιεπίσκοπος το χατήρι του φίλου του Μητροπολίτη Μαντινείας, αδίκησε άλλους κληρικούς, οι οποίοι επίσης ευρίσκονται σε ώριμη ηλικία και μάλιστα ανήκουν στην αυλή του και σηκώνουν σιωπηλοί το φορτίο της πατρικής εγκατάλειψης, βλέποντας να προχωρούν και να προάγονται όσοι έχουν μπάρμπα στην Κορώνη!

Ας ελπίσουμε ότι στις επερχόμενες εκλογές- διότι σίγουρα θα υπάρξουν κι άλλα κενά πολύ σύντομα- θα εκλεγούν και οι λοιποί υποψήφιοι που τώρα μένουν στο ράφι και περιμένουν να έλθει η επόμενη μέρα!

www.sotorioslogos.gr 


Σημείωση του www.romiazirou.blogspot.gr. Έχουμε να παρατηρήσουμε ότι η δημοκρατία ''ρέει άφθονη'' στους ''Άγιους'' Πατέρες της Εκκλησίας. Γράφουν στα παλιά των μητροπολιτικών υποδημάτων, το σώμα της εκκλησίας, που είναι αυτό που την στηρίζει, ο λαός δηλαδή. Επειδή το Ιερατείο της Εκκλησίας της Ελλάδος έχει αναγάγει τους βυζαντινισμούς σε εύχαρο επάγγελμα και το παρασκήνιο σε τέχνη, δεν τολμά ούτε να σκεφθεί αυτό που είναι η αρχή της Δημοκρατίας και του άρχεσθαι και άρχειν. Η εκλογή. Πρέπει επιτέλους να τολμήσουν, να εκλέγονται οι Μητροπολίτες από το εκκλησίασμα και τον λαό. Εδώ πολύ σύντομα, θα εκλέγονται τα εκκλησιαστικά συμβούλια κάθε Ιερού Ναού και οι Μητροπολίτες θα διορίζονται από το Ιερατείο και το παρασκήνιο; Αν υπήρχε κάλπη για την εκλογή του Μητροπολίτη Νικοπόλεως και Πρέβέζης, τότε δεν θα υπήρχε άλλη υποψηφιότητα από αυτή του Θεοδόσιου Μαρτζούχου, που έχει την καθολική αποδοχή του Πρεβεζάνικου λαού. Έτσι θα αποκλειόταν και η πιθανότητα ο συντάκτης του εν λόγω αναρτημένου δημοσιεύματος του blog www.sotirioslogos να προωθεί τον αρχιμανδρίτη Χρυσόστομο Τσιρίγκα και να τον θεωρεί μάλιστα, από τώρα και πριν την εκλογή, Μητροπολίτη Πρέβεζας.

Δεν υπάρχουν σχόλια: