Πέμπτη 29 Μαρτίου 2012

Επισημάνσεις για τον Τουρισμό στην Πρέβεζα.


 Πρέβεζα

"Αν δεν ξέρεις πού είσαι και πού θέλεις να πας, όπου και να βρεθείς, καλό θα σου φαίνεται.”(κινεζικο γνωμικό)

Σε λίγους μήνες ξεκινάει η νέα τουριστική περίοδος κι αν κάνουμε έναν απολογισμό , ως προς το τι έχει γίνει κατά την διάρκεια του χειμώνα, όταν οι εμπλεκόμενοι με τον τουρισμό, οργανώνονται κι εκσυγχρονίζονται, θα διαπιστώσουμε μόνο τα εξής :

Συζητήσεις επί συζητήσεων για το πού πάει ο τουρισμός, στατιστικά στοιχεία αν υπήρξε αυξομείωση με σχέση με τον περασμένο χρόνο, κάποια συμμετοχή σε τουριστικές εκθέσεις, ιδιαίτερα απ’ την περιφερειακή ενότητα καθώς και μια μακρόπνοη μελέτη στρατηγικού σχεδιασμού για ενιαία τουριστική προβολή της Ηπείρου, είναι δυστυχώς ο απολογισμός σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο σε σχέση με τον τουρισμό της περιοχής μας και γενικότερα της Ηπείρου.

Αν θέλουμε να μιλάμε για τουριστική ανάπτυξη , θα πρέπει να γίνει μία σε βάθος ανάλυση, όπου θα εντοπίζονται και θα αναδεικνύονται τα γεωγραφικά, κατ’ αρχήν, πλεονεκτήματα της Ηπείρου, αν υπάρχουν, καθώς και επί μέρους στοιχεία, όπως αρχαιολογικού , ιστορικού, θρησκευτικού , μορφολογικού, περιβαλλοντικού ενδιαφέροντος κλπ.
Στις μέχρι τώρα αναλύσεις , προβάλλεται σαν πλεονέκτημα της Ηπείρου, ο ορεινός της όγκος , τα παράλια με τις ακτές της, οι σπουδαίοι αρχαιολογικοί της θησαυροί, τα αμέτρητα μοναστήρια της, αλλά πουθενά δεν αναφέρεται ότι οι πανέμορφες ακτές της βρέχονται απ’ το Ιόνιο πέλαγος.
Πουθενά δεν προβάλλεται το επί πλέον πλεονέκτημα να βρίσκεται η Ήπειρος δίπλα στο Ιόνιο πέλαγος, όπου τους καλοκαιρινούς μήνες χιλιάδες τουριστικά σκάφη , χαίρονται τα ήρεμα νερά και τα καταπράσινα νησιά του.
Αν δεν συνειδητοποιήσουμε αυτή την σημαντική λεπτομέρεια, με τα τόσα χιλιόμετρα ακτών, που στους περισσότερους φαντάζει ως αυτονόητο, τότε κανείς δεν θα απευθυνθεί σε όλους αυτούς τους θαλασσοπλόους , στην πλειοψηφία τους ευρωπαίους, και να προσπαθήσει να τους πείσει, πως εκτός από τα Επτάνησα, σε απόσταση αναπνοής βρίσκονται τόσοι “θησαυροί”, που αξίζει τον κόπο να επισκεφθούν.
Ασχολούμενος για πάνω από 20 χρόνια με τον θαλάσσιο τουρισμό , είμαι σε θέση να γνωρίζω πως είναι πάρα πολλοί ιστιοπλόοι , που ενώ τους αρέσει αρκετά το Ιόνιο πέλαγος, με τα πανέμορφα νησάκια του, έχουν “μπουχτίσει” να επισκέπτονται κάθε χρόνο μόνο τα ίδια και τα ίδια μέρη.
Πάρα πολλές φορές λοιπόν, αγκυροβολούν σε κάποιο ηπειρώτικο λιμάνι και οδικώς , βασιζόμενοι σε δικές τους πληροφορίες , ανακαλύπτουν έναν τελείως άγνωστο γι αυτούς κόσμο, της ενδοχώρας της Ηπείρου.
Κι εδώ υπεισέρχεται ο ρόλος των εχόντων την ευθύνη της προβολής της Ηπείρου, σαν ενιαίας οντότητας, των τοπικών παραγόντων των λιμανιών της Ηπείρου και εκεί που μας αφορά εμάς , ως πρεβεζάνους, συνειδητοποίηση της στρατηγικής θέσης της Πρέβεζας , ως ένα από τα κύρια λιμάνια της Ηπείρου και ορμητήριο για εξερεύνηση της ενδοχώρας της.
Αν θέλει η περιφέρεια Ηπείρου να προσελκύσει τους ιστιοπλόους, θα πρέπει να συμμετάσχει όχι μόνο στις εκθέσεις τουρισμού, Philoxenia κλπ, αλλά και σε κλαδικές εκθέσεις , όπως ναυτικά σαλόνια, τα κυριότερα απ’ τα οποία είναι του Λονδίνου, της Γένοβας και του Ντύσελντορφ.
Εκεί όλοι, οι χιλιάδες ευρωπαίοι , που ασχολούνται με τον θαλάσσιο τουρισμό , θα γνωρίσουν ότι μπορεί να συνδυάσουν θάλασσα με βουνό, νησιά με Ζαγόρια, κολύμπι στα καταγάλανα νερά του Ιονίου με πεζοπορία μέσα στον εκπληκτικό Αχέροντα, επισκέψεις στη Νικόπολη, Κασσιόπη, Δωδώνη κλπ.
Την δεκαετία του ’90 έγινε μια προσπάθεια από τον τότε Δήμαρχο Πρέβεζας να συμμετάσχει ο Δήμος μαζί με ιδιώτες , που θα μοιράζονταν εξ’ ίσου τα έξοδα, στο ναυτικό σαλόνι του Λονδίνου.
Κι ενώ είχε κρατηθεί περίπτερο και τοποθετήθηκε και επιγραφή Municipality of PrevezaGreece” , δυστυχώς λόγω γραφειοκρατικών διαδικασιών και δημιουργία επιτροπών δεν παραβρέθηκε κανείς στο άδειο περίπτερο.
Ταυτόχρονα όμως με την προσπάθεια προσέλκυσης νέων τουριστών, θα πρέπει να γίνουν και τα απαραίτητα έργα υποδομής , που είναι απαραίτητα, ώστε όχι μόνο να μην απογοητευτούν , αλλά χρόνο με το χρόνο να γίνονται η ζωντανή μας διαφήμιση.
Κι εδώ αρχίζουν τα δύσκολα, όχι τόσο από άποψη χρημάτων , όσο από άποψη βούλησης και οργάνωσης , γιατί δεν έχουν τα πάντα σχέση με χρήματα και το «δει δη χρημάτων» χρησιμοποιείται εύκολα σαν δικαιολογία.
Δεν νοείται π.χ. να καλούμε τα σκάφη αναψυχής να έρχονται στην Πρέβεζα, ως ενδιάμεσος σταθμός για την υπόλοιπη Ήπειρο και να τους υποδεχόμαστε σε μια παραλία με κρηπίδωμα που θυμίζει βομβαρδισμένη πολιτεία.
Στην Πρέβεζα συμβαίνει το παράδοξο να μην μπορεί ο Δήμος να κάνει το οποιοδήποτε έργο στο παραλιακό μέτωπο, επειδή ανήκει στην δικαιοδοσία του Λιμενικού Ταμείου, στο οποίο διαχρονικά προΐσταται άτομο τοποθετημένο με κομματικά κριτήρια και δη φιλικά προσκείμενο στον εκάστοτε κυβερνητικό βουλευτή, χωρίς να έχει ουδεμία σχέση με την θάλασσα.
Και όσο η διαμάχη, περί αρμοδιοτήτων, μεταξύ Δήμου και Λιμενικού Ταμείου καλά κρατεί, ο
τουρίστας που καταφτάνει με το σκάφος του αντικρίζει μια εικόνα τριτοκοσμικής χώρας , λες
και τον ενδιαφέρει ποιά υπηρεσία είναι αρμόδια για το χάλι αυτό.





Σε ποιο οργανωμένο ευρωπαϊκό λιμάνι , θα πρέπει τα σκάφη αναψυχής , που καταπλέουν , να κλέβουν πόσιμο νερό για τις δεξαμενές τους από τα παρτέρια της παραλίας ;



Ή να μην υπάρχει η δυνατότητα παροχής ηλεκτρικού ρεύματος , για την λειτουργία του ψυγείου τους ή την φόρτιση των μπαταριών τους ;
Ενώ θα μπορούσε το Λιμενικό Ταμείο ,ως αρμόδιο, να τοποθετήσει κιβώτια παροχής νερού και ρεύματος (pillars) , όπως αυτό της φωτογραφίας, που βρίσκεται σε κάθε σύγχρονο λιμάνι και λειτουργεί με κάρτα.


Στην παραλία υπάρχει πινακίδα προς γραφείο τουρισμού-πληροφοριών, ακολουθώντας την όμως ο τουρίστας φτάνει στο κτήριο , που υποτίθεται ότι στεγάζει το εν λόγω γραφείο,
χωρίς να υπάρχει κάποια ένδειξη στην είσοδο του . Αλλά κι αν μπει μέσα αντικρίζει ράφια άδεια
από τουριστικά φυλλάδια, ακόμη και τους καλοκαιρινούς μήνες , χωρίς να υπάρχει κάποιος
ξενόγλωσσος υπάλληλος να δώσει πληροφορίες και να τον κατευθύνει που





















να πάει και τι να δει, τόσο στην Πρέβεζα, όσο και στην ενδοχώρα της Ηπείρου.


Αλλά ακόμη κι αν οργανωθεί το γραφείο τουρισμού του Δήμου Πρέβεζας σε συνεργασία με την
Περιφερειακή Ενότητα , θα πρέπει να γίνει και αλλαγή νοοτροπίας και σχεδιασμού δεν θα πρέπει οαρμόδιος υπάλληλος να περιμένει καρτερικά τον περαστικό τουρίστα , αλλά να ενεργεί επιθετικά
ως προς την τουριστική προβολή.


Θα πρέπει να τροφοδοτεί με τουριστικά φυλλάδια τις πύλες εισόδου τουριστών, αεροδρόμια

Ακτίου και Ιωαννίνων, λιμάνια Ηγουμενίτσας, Συβότων, Πάργας, Πρέβεζας, μαρίνες Ακτίου και

όλα τα ξενοδοχεία, μαζί με φυλλάδια των αρχαιολογικών μουσείων, Νικόπολης, Άρτας, Ηγουμενίτσας, Ιωαννίνων.


Ταυτόχρονα θα πρέπει ν’ αξιοποιήσουν την τεχνολογία του διαδικτύου , ώστε τα sites τόσο

του Δήμου όσο και της Περιφερειακής Ενότητας να γίνουν χρήσιμα εργαλεία προβολής , να

ενημερώνονται τακτικά και να περιέχουν μεταξύ των άλλων και ετήσιο πρόγραμμα μελλοντι-

κών εκδηλώσεων.


► Θα βοηθούσε πάρα πολύ επίσης αν σε κεντρικό σημείο της πόλης, όπως μπροστά απ’ το

Δημαρχείο, υπήρχε ένας χάρτης σε μεγάλο μέγεθος, της πόλης της Πρέβεζας και του

μού, όπου θα ήταν σημειωμένα τα αξιοθέατα και θα προτείνονται διαδρομές.


► Στα θετικά του δημοτικού συμβουλίου λογίζεται η δημιουργία μουσείου πόλης –

λαογραφικού, μιας και η Πρέβεζα είναι από τις ελάχιστες πόλεις της Ελλάδας που στερείται
τέτοιου μουσείου. Διόρθωσε έτσι μια εσφαλμένη απόφαση του προηγούμενου δημ.
συμβουλίου, που κτήριο που αγοράστηκε , μελετήθηκε και ανακαινίστηκε για να στεγάσει
λαογραφικό μουσείο, μετατράπηκε σε δημ. πινακοθήκη χωρίς να πληροί τις απαιτούμενες
προδιαγραφές.

Αισιοδοξώ πως οι παραπάνω σκέψεις θα βοηθήσουν στον γενικότερο προβληματισμό , που αναπτύσσεται τελευταία, ώστε πλεονεκτήματα φυσικού κάλλους , που μας χάρισε απλόχερα η φύση να τα αξιοποιούμε και να μην τα υποβαθμίζουμε.


Καιρός είναι όλοι να συνειδητοποιήσουμε πως , ιδιαίτερα στην κρίσιμη αυτή περίοδο που διανύει η χώρα, υπάρχουν αρκετές ανεκμετάλλευτες ευκαιρίες και οφείλουν οι έχοντες την εξουσία σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο ν’ αναλάβουν πρωτοβουλίες και ν’ αξιοποιήσουν τα πάντα και τους πάντες , ώστε στον λιγοστό εναπομείναντα χρόνο μέχρι την έναρξη της νέας τουριστικής περιόδου να έχουν ξεκινήσει παρεμβάσεις , που θα σηματοδοτούν μια νέα τουριστική αναπτυξιακή προοπτική.
άρθρο του Γιώργου Τσιλιγκίρη

www.prevezaleaks.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: