Συνεδρίασε πριν από λίγες ημέρες το δημοτικό
συμβούλιο Πάργας, με θέμα την ψήφιση του προϋπολογισμού για το οικονομικό έτος
2015.
Ο προϋπολογισμός «πέρασε» μόνο με τις ψήφους της
παράταξης του Αντώνη Νάστα (οι άλλες δύο παρατάξεις κατέθεσαν δικές τους
προτάσεις, τις οποίες και ψήφισαν). Στη συνεδρίαση ωστόσο, σύμφωνα με τα επίσημα
πρακτικά, έγιναν καταγγελίες για αλόγιστες σπατάλες από πλευρά της δημοτικής
αρχής, που αν ευσταθούν, τότε δημιουργούν μέγα ζήτημα, σε μία εποχή κρίσης για
ολόκληρη την ελληνική κοινωνία και ειδικότερα αυτή του Δήμου Πάργας.
Η τοποθέτηση μάλιστα της Φρόσως Κοντοδήμα άφησε
πολλά ερωτηματικά....
Στην τοποθέτησή του ο Δήμαρχος Πάργας, Αντώνης
Νάστας επισήμανε τα προβλήματα που υπάρχουν στο Δήμο: «Όλοι οι Δήμοι στην χώρα
μας, με τα φορτία του Καλλικράτη από την μία, και τον οικονομικό στραγγαλισμό
από την άλλη, βρίσκονται σε απελπιστική κατάσταση. Έτσι, και ο Δήμος μας μετά
βίας μπορεί να ανταποκριθεί, στις λειτουργικές του υποχρεώσεις. Οι ανταποδοτικές
μας υπηρεσίες, ύδρευση, καθαριότητα, ηλεκτροφωτισμός και βιολογικός Καθαρισμός
Πάργας, με δυσκολία καλύπτουν, τα λειτουργικά τους έξοδα. Το προσωπικό των
υπηρεσιών αυτών ελάχιστο. Να σας δώσω, ένα παράδειγμα. Σήμερα, δεν έχουμε
εργάτες καθαριότητας, συνοδούς των απορριμματοφόρων. Δεν έχουμε έναν
ηλεκτρολόγο, να τοποθετήσει λαμπτήρες, φωτισμού οδών-πλατειών Λειτουργούμε στα
όρια της απελπισίας, και τούτο γιατί έχουν απαγορευθεί, σχεδόν όλες οι
προσλήψεις. Οι εποχιακοί ορισμένου χρόνου, δεν μας λύνουν το πρόβλημα. Οι
διοικητικές και τεχνικές μας υπηρεσίες υπολειτουργούν, από την έλλειψη
προσωπικού. Τα μηχανήματα έργων και υπηρεσιών, υπολειτουργούν, γιατί δεν έχουμε
χειριστές και οδηγούς. Η Ταμειακή μας υπηρεσία, με πολλά προβλήματα. Για ποιά
ανάπτυξη να μιλήσουμε; Για ποιά κοινωνική συνοχή και προκοπή; Και μην που πεί
κανείς από τους συναδέλφους, ότι παραλάβαμε τον Δήμο με ταμειακό πλεόνασμα. Θα
του απαντήσω απλά ότι, εάν αύριο, μόνο ο εργολάβος του βιολογικού Πάργας,
δεσμεύσει τις απαιτήσεις του που είναι πάνω από δύο εκατομμύρια, ο Δήμος μας θα
βάλει λουκέτο. Και δεν αναφέρω άλλους, προς τους οποίους οφείλουμε, εκατοντάδες
χιλιάδες ευρώ...».
Ο δημοτικός σύμβουλος Νίκος Ζαχαριάς τόνισε:
«Δηλαδή, από Ε.Σ.Π.Α. δεν φαίνεται τίποτα, φαντάζομαι η αισιοδοξία πηγάζει από
εκεί, ενδεχομένως στο ’15 να μπούμε σε μία λογική το ότι θα μπούμε σε
προγράμματα, θα απορροφήσουμε προγράμματα, θα έρθουν χρήματα στον Δήμο για να
καλύψουμε ανάγκες. Γιατί το λέω αυτό; Γιατί το μεγαλύτερο μέρος των χρημάτων των
8.000.000 περιστρέφεται γύρω από το Δημαρχιακό Μέγαρο, μισθούς, αμοιβές,
σεμινάρια, εξοπλισμοί, αναλώσιμα, υπερωρίες, το ποσό περιστρέφεται γύρω από το
Δημαρχιακό Μέγαρο, στους πολίτες δεν φτάνουν οι υπηρεσίες, και εντύπωση μου
έκανε το εξής, για να μην μπω αποσπασματικά σε κωδικούς, ότι ενώ πέρυσι υπήρχε
ένα Χ ποσό για την καθαριότητα, φέτος το ποσό αυτό είναι μικρότερο, που σημαίνει
ότι ο Δήμος μας ειδικά στα μέρη που υπήρχε τουρισμός (παραλία Λούτσας,
Αμμουδιάς, Πάργας) δεν υπήρχε η ικανοποιητική καθαριότητα. Με τα στοιχεία αυτά
φέτος πρέπει να κλαίμε, όχι να είμαστε αισιόδοξοι.
Δεν θα σας κουράσω παραπάνω, αυτό που οφείλω να
επισημάνω είναι ότι μέσα απ’ όλα αυτά θα μπορούσαν κάποια πράγματα να γίνονται
πιο σχολαστικά, αυτό ενδεχομένως θα προκύψει στις αναμορφώσεις που θα αρχίσουν
από την επόμενη μέρα. Βλέπω δηλαδή ένα γήπεδο 5x5 στη Βαλανιδούσσα, και ρώτησα
σήμερα «πόσα παιδιά ήσαστε στη Βαλανιδούσσα;» Και μου είπαν «πέντε», άρα πρέπει
να φέρουμε άλλα πέντε από το Καναλλάκι για να λειτουργήσουν στο γήπεδο
αυτό...».
Ο επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης, κ. Σωτήρης
Γάκης, μεταξύ άλλων είπε: «Πρόκειται για έναν προϋπολογισμό, που είναι σε
απόλυτη ευθυγράμμιση με την σκληρή αντιλαϊκή πολιτική της κυβέρνησης και της
Ε.Ε. Είναι φανερό ότι θέλουν τους Δήμους φορείς της γενικής κυβερνητικής τους
πολιτικής. Οι προϋπολογισμοί μας λένε, πρέπει να πατάνε στην έγκριση του
Παρατηρητηρίου Οικονομικής Αυτοτέλειας των ΟΤΑ, να πατάνε σε κοινές υπουργικές
αποφάσεις. Έτσι, οι προϋπολογισμοί δεν μπορεί παρά να είναι σφιχτοί και
ελεγχόμενοι. Για το Οικονομικό Παρατηρητήριο των ΟΤΑ εμείς δεν έχουμε την άποψη
ότι διαμορφώθηκε για να ελέγχει την καλή λειτουργία των Δήμων, αλλά πολύ
συγκεκριμένα λέμε ότι είναι: Γέννημα του Μεσοπρόθεσμου Εργαλείο για να υπηρετεί
μια και βασική κατεύθυνση, την σταδιακή απαλλαγή του Κράτους από τη
χρηματοδότηση της Τοπικής Διοίκησης Εργαλείο που μόνιμα θα ελέγχει τους Π/Υ των
Δήμων και αν οι Δήμοι δεν συμμορφώνονται εντός 3μήνου τότε θα τους υποχρεώνει:
α) σε περιορισμό δαπανών σε ανελαστικές δαπάνες όπως είναι η μισθοδοσία των
εργαζομένων και β) σε αύξηση ιδίων πόρων άρα σε χαράτσωμα των Δημοτών
Οποιαδήποτε συμμόρφωση με την ΚΥΑ και το Παρατηρητήριο για εμάς σημαίνει ότι
δεχόμαστε να συνυπογράψουμε τα Μνημόνια διαρκείας της ΕΕ».
Η κα Αθηνά Γρηγορίου-Λιόλιου από την πλευρά της
υποστήριξε: «Αγαπητοί συνάδελφοι, κύριε Πρόεδρε, μελετώντας τον προϋπολογισμό
αλλά και τις συζητήσεις για τους προϋπολογισμούς των προηγούμενων χρόνων,
διαπίστωσα τα εξής: Όσον αφορά τα καύσιμα, μία αύξηση 40% στις δαπάνες, τώρα
μειώθηκαν οι τιμές κατά 30%, δηλαδή έχουμε μία λογιστική αύξηση 75%.
Συνεχιζόμενα έργα, «ασφαλτόστρωση δημοτικού σχολείου Πάργας», το 2014 ενώ υπήρχε
ένα ποσό 3.500, τώρα έχουμε μηδέν. «Αποχέτευση Σταυροχωρίου», ενώ υπήρχαν
5.500,00 ευρώ έχουμε το ποσό των μηδέν ευρώ πάλι. «Πολεοδόμηση Βαλανιδορράχης»
75.000, είναι στον προϋπολογισμό του ’15, ενώ υπήρχαν 265.000,00 ευρώ. Που πήγαν
τα υπόλοιπα; Δεν φαίνεται. «Διαμόρφωση εισόδου Ιεράς Μονής Αγίας Παρασκευής», το
υπόλοιπο του 2014 ήταν 7.000, μεταφέρεται ως μηδενικό κι αυτό. «Συντήρηση
παιδικών χαρών Αμμουδιάς, Λούτσας, Ναρκίσου» 14.950,00 ευρώ το 2014, μεταφέρεται
ως μηδενικό. Βλέπουμε δηλαδή ότι έργα που μπορούσαν να γίνουν, ενώ υπήρχαν τα
χρήματα, δεν συνεχίζονται παρότι απ’ ότι έχω δει εδώ στις προηγούμενες
συνεδριάσεις και στα συμβούλια· έχετε ψηφίσει εσείς οι ίδιοι.
Από το μοναδικό αναπτυξιακό έργο που υπάρχει, η
πολεοδόμηση της Βαλανιδορράχης αφαιρείται 200.000,00 ευρώ, αφαιρείται δηλαδή
ποσό από ένα αναπτυξιακό έργο, από μία ανάπτυξη. Ενώ υποστηρίξατε, -αναφέρομαι
αλλού τώρα- πέρυσι υποστηρίξατε ότι η δαπάνη για τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές
μέσα στο Δήμο ήταν μεγάλη, φέτος επαναλαμβάνεται το ίδιο ποσό στον κωδικό, μόνο
που οι περισσότεροι υπολογιστές έχουν ήδη αλλάξει. Αύξηση στα έξοδα τηλεφωνίας
από 27.000 σε 55.000. Πάμε στους κωδικούς όσον αφορά τις αποζημιώσεις για
υπερωριακή εργασία, εδώ από 1.000,00 ευρώ χοντρικά πάμε 10.000, αμοιβή υπαλλήλων
για γραμματειακή υποστήριξη από μηδέν ευρώ -δαπάνες μιλάμε τώρα- πάμε στις
3.000. Έξοδα εκτός έδρας για μετακίνηση υπαλλήλων από μηδέν ευρώ πάμε σε 8.000.
Αρκετά ποσά δηλαδή για υπερωριακή απασχόληση. Άλλος κωδικός, 20-6012, υπήρχαν
μηδέν ευρώ μέχρι στιγμής, πάμε το 2015 σε 6.400,00 ευρώ. Λοιπόν, υπάρχουν
τέτοιοι κωδικοί, δεν θα προλάβω να τους αναφέρω όλους… «Προμήθεια επίπλων και
συσκευών» από μηδέν ευρώ 5.000. «Προμήθεια ειδών υγιεινής» από μηδέν 1.500,
διάφορα τέτοια».
Ο δημοτικός σύμβουλος Σπύρος Μίχας πρόσθεσε
ανάμεσα σε άλλα: «Κύριε Πρόεδρε, αγαπητοί συνάδελφοι, ο προϋπολογισμός του 2015
είναι ένας δύσκολος προϋπολογισμός, όπως ήταν του ’11, του ’12, του ’13, του
’14, απλά όμως για να καταλαβαινόμαστε έχει για πρώτη φορά μετά από τέσσερα
χρόνια κάποιες αυξήσεις στις Κ.Α.Π. περίπου 5% και στη Σ.Α.Τ.Α περίπου 30%. Δεν
μπορώ να αντιληφθώ πως μ’ αυτές τις αυξήσεις στα έσοδα περίπου 200.000,00 ευρώ,
ο προϋπολογισμός του 2015 έχει αυξήσει τις δαπάνες 35%, ήτοι ονομαστικά
2.400.000,00 ευρώ. Είναι ένας προϋπολογισμός που δεν ταυτίζεται με τις
προεκλογικές σας δεσμεύσεις αλλά και με τη στάση που είχατε σαν αντιπολίτευση
την προηγούμενη περίοδο. Διαπιστώνω, επίσης, μία χαλάρωση του εισπρακτικού
μηχανισμού και ένα ξεχείλωμα στις δαπάνες».
Το λόγο πήρε στη συνέχεια η Ευφροσύνη Κοντοδήμα, η
οποία με τις παρατηρήσεις της άφησε πολλά αναπάντητα ερωτήματα:
«Μελετώντας τα έσοδα και τις δαπάνες του
προϋπολογισμού του έτους 2015 έχω να κάνω τις εξής παρατηρήσεις επί των
δαπανών:
-
Τα έξοδα κίνησης του Δημάρχου, των Δημοτικών Συμβούλων και των αιρετών τετραπλασιάστηκαν σε σχέση με το προηγούμενο οικονομικό έτος. Από 3000 ευρώ διαμορφώθηκαν στις 12000 ευρώ.
-
Επιπλέον ορίζετε για αποζημίωση εκτός έδρας μόνιμου προσωπικού του δήμου το ποσό των 4000 ευρώ και δεν μπορώ να φανταστώ για ποιές εργασίες πρέπει να βγαίνουν οι μόνιμοι υπάλληλοι του Δήμου εκτός των διοικητικών ορίων του Δήμου.
-
Αυτό που μου έκανε ιδιαίτερη εντύπωση και σε αυτό θέλω κυρίως να σταθώ είναι οι δαπάνες που θέτετε στους διάφορους κωδικούς για την προμήθεια ανταλλακτικών και εξοπλισμού για τη συντήρηση των οχημάτων του Δήμου. Αν αθροίσει κανείς τις δαπάνες για τα καύσιμα, τη λειτουργία και την επισκευή των οχημάτων του Δήμου, αυτές ανέρχονται σε 568.864,90 ευρώ. Αν σε αυτές τις δαπάνες προσθέσουμε τα τέλη κυκλοφορίας και την κατασκευή και λειτουργία του γραφείου κίνησης, που προβλέπεται στον προϋπολογισμό, αξίας 20.000 ευρώ, πραγματικά θα πρότεινα να πουλήσετε τα οχήματα και τα προσλαμβάνετε ιδιώτες για την εκτέλεση των εργασιών που προτίθεστε να κάνετε. Γιατί ούτως ή άλλως τα σημαντικά έργα οδοποιϊας και αποχετεύσεων τα αναλαμβάνουν ιδιωτικές εταιρίες αλλά και στις περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης όπως ήταν οι πλημμύρες που συνέβησαν το Σαββατοκύριακο, πάλι ιδιώτες κλήθηκαν να επισκευάσουν τα αναχώματα αντιπλημμυρικής προστασίας.
-
Τέλος έχετε προβλέψει 2.000 ευρώ για φιλοξενίες προσώπων, 10.000 ευρώ για εκδηλώσεις στο Δήμο ενόψει της επετείου της 25ης Μάρτη. Εδώ φαντάζομαι θα ζητήσετε αναμόρφωση του προϋπολογισμού γιατί ξεχάσατε να συμπεριλάβετε την επέτειο της 28ης Οκτωβρίου. Επιπλέον, προβλέπετε για δαπάνες δημοσίων σχέσεων 1.000 ευρώ, για αμοιβές μουσικών 14.000 ευρώ. Δηλαδή περιττά έξοδα στην πιο δυσχερή οικονομική κατάσταση που διανύει όχι μόνο ο Δήμος μας αλλά ολόκληρη η χώρα. Φυσικά γνωρίζω ποια είναι η απάντηση για όλα αυτά. Η απάντηση είναι ότι ορίζετε κάποια χρήματα σε έναν κωδικό ώς μέγιστο όριο και στη συνέχεια κάνετε έρευνα αγοράς και προμηθεύεστε το συμφερότερο οικονομικά είδος. Αυτή την απάντηση λάβαμε και όταν ρωτήσαμε για τις 50.000 ευρώ για την προμήθεια επιβατικού οχήματος για τις ανάγκες του Δήμου και ύστερα από ενδελεχή έρευνα αγοράς που κάνατε καταλήξατε σε αυτοκίνητο αξίας 39.500 ευρώ. Και δεν ξέρω αν στο κόστος αυτό συμπεριλαμβάνονται τα έξοδα της πινακίδας, του τέλους ταξινόμησης και της ασφάλειας».
- Το δικό του σχόλιο έκανε και ο κ. Γιάννης Καούρης, ο οποίςο ανέφερε: «Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι το έχω επαναλάβει πολλές φορές, ότι για τους πολίτες δεν λένε τίποτε οι κωδικοί και οι (50-100) σελίδες (καταγραφή των κωδικών και των ποσών)του προϋπολογισμού που είναι μόνο διαχειριστικός και τυποποιημένος. Οι πολίτες θέλουν αποτελέσματα στην καθημερινότητα τους αλλά και σε έργα πνοής, πιστεύω ‘ότι η σημερινή δημοτική αρχή έχει τον τρόπο να πετύχει...».
www.atpreveza.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου