Σάββατο 28 Φεβρουαρίου 2015

Οδοιπορικό από Καστάνιανη Κονίτσης στην κορυφή «Γύφτισσα» της Βόρειας Πίνδου

Από το χωριό Καστάνιανη των Μαστοροχωρίων της Κόνιτσας (υψόμετρο 882 μ.) ξεκινάει η ανάβαση μας που έχει ως στόχο της τη κορυφή «Γύφτισσα» (1752 μ.).

Φτάνοντας στη Καστάνιανη ανηφορίζουμε προς το εκκλησάκι της Αγίας Κυριακής που βρίσκεται στη νότια πλευρά του χωριού.

Πίσω από το εκκλησάκι ξεκινάει το αρχικά καλά σηματοδοτημένο και ευδιάκριτο μονοπάτι που ανηφορίζει προς τη «Γύφτισσα».

Η πορεία μας περνάει μέσα από τη πολύ πλούσια βλάστηση της περιοχής και στο δρόμο μας συναντάμε τα ίχνη μια παλιάς «σκάλας» του μονοπατιού, που πλέον είναι σχεδόν κατεστραμμένη. Το ίδιο συμβαίνει και με το παλιό πέτρινο γεφύρι που υπήρχε στο ρέμα και που τώρα το μόνο που σώζεται από αυτό είναι τα πόδια του.

Η ανηφορική μας διαδρομή σύντομα συναντάει έναν χωματόδρομο και η σήμανση που υπάρχει στο σημείο μας δείχνει ότι πρέπει να στρίψουμε αριστερά και να ακολουθήσουμε την ελαφρώς κατηφορική πορεία του δρόμου.
Οδοιπορούμε για αρκετά λεπτά πάνω στον χωματόδρομο ώσπου να συναντήσουμε δεξιά μας ένα «τεχνικό» με μια μικρή βρυσούλα.

Αμέσως μετά το τεχνικό ξεκινάει ένας απότομα ανηφορικός δασόδρομος και οι σχετικές πινακίδες και σημάδια που υπάρχουν στο σημείο μας υποδεικνύουν να τον ακολουθήσουμε.
Ανεβαίνουμε τη πλαγιά που οδηγεί στη εκκλησία της Αναλήψεως. Λίγο πριν φτάσουμε στο εξωκκλήσι μπαίνουμε σύμφωνα πάντα με τα σημάδια, και πάλι στο μονοπάτι.

Φτάνοντας στην εκκλησία στρίβουμε δεξιά και αρχίζουμε να ανηφορίζουμε. Το μονοπάτι μας από εδώ και πέρα εξαιτίας της πυκνής βλάστησης αλλά και των πολλών πεσμένων κορμών κατά διαστήματα γίνεται αρκετά ασαφή. Υπάρχουν όμως και διακρίνονται στους κορμούς των δέντρων κάποια παλιά κόκκινα σημάδια που βοηθούν αρκετά τη πορεία μας.

Είμαστε πλέον στο τελευταίο στάδιο της διαδρομής μας και κινούμαστε ελαφρώς αριστερά και σχεδόν πάνω στο «λαιμό» της πλαγιάς. Ανηφορίζουμε προς τη κορυφή της «Γύφτισσας» περνώντας ανάμεσα από πολύ πυκνή βλάστηση αλλά και τα ίχνη από τις παλιές οχυρώσεις των Ελασιτών ανταρτών που τη περίοδο του εμφυλίου πολέμου έδωσαν σκληρές και αιματηρές μάχες στη περιοχή.
Μετά από πορεία περίπου 2 ½ ωρών φτάνουμε στη κορυφή της «Γύφτισσας».

Για την αιτία της ονομασίας της κορυφής αυτής υπάρχουν πολλές ιστορίες. Σύμφωνα με όσα μας είπαν ορισμένοι κάτοικοι της Καστάνιανης η κορυφή ονομάστηκε έτσι επειδή εκεί σκοτώθηκε στον πόλεμο κάποια γύφτισσα ενώ άλλοι υποστήριξαν πως οφείλεται στο ότι εκεί παλιότερα ανέβαινε και φώναζε κάποια Κονιτσιώτισα γύφτισσα, την εποχή που στη πόλη της άνοιγε το παζάρι και η ίδια γυρνούσε τα χωριά της περιοχής για να ενημερώσει γι' αυτό τους κατοίκους τους.