Κυριακή 24 Μαρτίου 2013

Ας πούμε ότι είναι ένα από τα καλά της κρίσης: Εντυπωσιακή μείωση των τροχαίων το 2012.


Ο βασικότερος λόγος, σύμφωνα με έρευνα, είναι οι περιορισμένες μετακινήσεις με Ι.Χ. σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια.

Αισθητά περιορισμένες είναι πλέον οι μετακινήσεις με Ι.Χ. ανά την επικράτεια, ενώ περισσότεροι από 612.000 οδηγοί έχουν καταθέσει τις πινακίδες κυκλοφορίας των οχημάτων τους για να γλιτώσουν τα τέλη κυκλοφορίας και τα λοιπά έξοδα.

Αυτός είναι ο βασικότερος λόγος για την εντυπωσιακή μείωση των τροχαίων ατυχημάτων το 2012, όπως προκύπτει από μελέτη που πραγματοποίησε ερευνητική ομάδα του Πολυτεχνείου Κρήτης. Η μείωση καταγράφεται σε όλες τις κατηγορίες των συμβάντων, όπως τροχαία με νεκρούς, βαριά τραυματίες κ.ά. Μάλιστα, για πρώτη φορά από το 1974, όταν ο συνολικός αριθμός νεκρών από τροχαία ήταν 943 άτομα και ο συνολικός αριθμός αυτοκινήτων που κυκλοφορούσαν στους δρόμους μόλις 650.000, τα θύματα είναι λιγότερα από 1.000 (συγκεκριμένα 976) με 5 εκατ. οχήματα σε κυκλοφορία.


Ο μεγαλύτερος αριθμός νεκρών από τροχαία που έχει καταγραφεί στη χώρα μας ήταν το 1998, όταν 2.229 άτομα άφησαν την τελευταία τους πνοή στους δρόμους. Το 2012 τα οχήματα διήνυσαν κατά μέσο όρο πολύ λιγότερα χιλιόμετρα σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, ενώ και η αγορά των νέων αυτοκινήτων μειώθηκε κατά 40% σε σχέση με το 2011.


«Ενα σημαντικό στοιχείο που προκύπτει από την έρευνα αφορά το γεγονός ότι η μείωση των ατυχημάτων καταγράφεται ταυτόχρονα με τη μείωση της αστυνόμευσης στους δρόμους. Αυτό μας κάνει να πιστεύουμε ότι αν υπήρχε καλύτερη αστυνόμευση τα θύματα από τα τροχαία θα ήταν ακόμα λιγότερα. Αξίζει να σημειώσουμε ότι η αστυνόμευση υστερεί σε μέρη όπου θα έπρεπε να είναι εντονότερη, όπως οι τουριστικοί προορισμοί κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού», λέει στην «Κ» ο Μιχαήλ Νικολαράκης, διδάκτωρ Πολυτεχνείου Κρήτης, μέλος της ομάδας που πραγματοποίησε την έρευνα. Τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας είναι οι Κωνσταντίνος Ζοπουνίδης (καθηγητής, διευθυντής Εργαστηρίου Συστημάτων Χρηματοοικονομικής Διοίκησης, ακαδημαϊκός), Μιχάλης Δούμπος (επίκουρος καθηγητής), Ανδρέας Δαριβιανάκης (υπαστυνόμος Α΄, μεταπτυχιακός φοιτητής).
Η σημαντική έλλειψη αστυνόμευσης που διαπιστώνεται στην έρευνα προκύπτει από τις μειωμένες καταγραφές παραβάσεων σε σχέση με τον αριθμό των ατυχημάτων. Μία από τις ελάχιστες παραβάσεις που εμφανίζει αξιοσημείωτη αύξηση είναι ο έλεγχος ΚΤΕΟ, γεγονός που επίσης συσχετίζεται με την οικονομική κρίση.
Επίσης, σε κάποιες περιοχές καταγράφονται πολλά ατυχήματα σε σχέση με τον μικρό αριθμό παραβάσεων, σηματοδοτώντας την αναποτελεσματικότητα των τροχονομικών ελέγχων.



Ανασφάλιστα αυτοκίνητα
Οι ερευνητές κάνουν έκκληση στους αρμόδιους φορείς για την αντιμετώπιση του προβλήματος των ανασφάλιστων αυτοκινήτων με μέτρα όπως μείωση των ασφαλίστρων, εντατικοποίηση των ελέγχων, ενημέρωση των οδηγών για τις επιπτώσεις σε περίπτωση ατυχήματος. «Οι ασφαλιστικές εταιρείες εξακολουθούν να μη συμμετέχουν ενεργά στις προσπάθειες μείωσης των ατυχημάτων και γενικότερα της πρόληψης. Η δραστηριοποίησή τους προς την κατεύθυνση αυτή θα βοηθούσε σημαντικά τόσο το κοινωνικό σύνολο, όσο και τις ίδιες τις ασφαλιστικές εταιρείες», αναφέρουν.
Παράλληλα, επισημαίνεται στην έρευνα η ανάγκη καταγραφής και συντονισμού των συλλόγων που ασχολούνται με την πρόληψη των τροχαίων, ενεργώντας αυτοβούλως και χωρίς καμία κατεύθυνση από το αρμόδιο υπουργείο. «Θα πρέπει από το υπουργείο που είναι αρμόδιο για την οδική ασφάλεια να γίνει μια καταγραφή αυτών των συλλόγων, να τους δίνονται κατευθυντήριες γραμμές δράσης, να συντονίζονται και σε συνεργασία με επιστήμονες του είδους να ενεργούν συντονισμένα και αποτελεσματικά», καταλήγει η έρευνα.


Δεν υπάρχουν σχόλια: