Γράφει
η Κατερίνα Σχισμένου.
Μια Αγία
για την πόλη μας και αυτή κατατρεγμένη
και αφανής να υπομένει τις αδικίες του
κόσμου όλου έως ότου ανακηρυχθεί Αγία.
Η Αγία της πόλεως και της καρδιάς μας
μιας και πάντοτε μπορούμε και θα βρίσκουμε
-εκεί -καταφύγιο σ΄αυτήν.
Η Θεοδώρα
ήταν κόρη του Σεβαστοκράτωρος Ιωάννη
Πετραλίφα κυβερνήτη
της Θεσσαλίας και της Μακεδονίας και
της Ελένης που καταγόταν από αριστοκρατική
Οικογένεια στην Κωνσταντινούπολη.
Η Οικογένεια Πετραλίφα ήταν Ιταλικής
καταγωγής με γενάρχη τον Πέτρο του Αλίφα
από το Αλίφε, κοντά στην Καζέρτα,
συμμετείχε στις Νορμανδικές εισβολές
του Ροβέρτου
Γυισκάρδου και
κατόπιν εισήλθε στην Βυζαντινή υπηρεσία.
Η Θεοδώρα,
φύση ιδιαίτερα ευαίσθητη και αφιερωμένη
στο Θεό δεν μπορεί να ακολουθήσει τους
κοσμικούς ρυθμούς ζωής του συζύγου της
και γίνεται όλο και περισσότερο υπόδειγμα
αφιερωμένης και φιλάνθρωπης βασίλισσας.
Ο Μιχαήλ την εγκατέλειψε παρά την πρόωρη
εγκυμοσύνη της που είχε σαν αποτέλεσμα
να γεννηθεί γρήγορα ο διάδοχος του
Νικηφόρος και άρχισε να ζει με τις
ερωμένες, μια από αυτές ήταν η Αρτινή
αρχόντισσα Γαγγρινή την οποία μετέφερε
στα ανάκτορα. Η Θεοδώρα δεν μπόρεσε να
αντέξει την ντροπή και αυτοεξορίστηκε,
έζησε πέντε χρόνια κάτω από άθλιες
συνθήκες και φτώχεια σαν απλή χωρική
μονάχα από τα αγαθά που μπορούσε να της
προσφέρει η φύση. Σε αυτή την κατάσταση,
και ενώ συνέλεγε χόρτα την βρήκε ο ιερέας
του χωριού Πρένιστα στο σημερινό Κορφοβούνι
Άρτας,
την λεπτομέρεια αναφέρει αναλυτικά ο
βιογράφος της Ιώβ που την περιγράφει
σαν "λαχανευομένη". Η Θεοδώρα
αποκάλυψε στον ιερέα την ταυτότητα της,
ο ιερέας την πήρε μαζί του και έζησε υπό
την προστασία του το υπόλοιπο διάστημα
της εξορίας. O λαός της Άρτας με επικεφαλής
τους άρχοντες του αγανακτισμένος από
τη συμπεριφορά του Μιχαήλ εξεγέρθηκε,
ο Μιχαήλ Β΄ αναγκάστηκε να διώξει την
Γαγγρινή από τα ανάκτορα και να ζητήσει
από την Θεοδώρα να επανέλθει, από τότε
έζησαν μαζί μέχρι το τέλος της ζωής τους
Η Θεοδώρα
συνεχίζει το έργο της φιλανθρωπίας που
είχε ξεκινήσει ενώ ο Μιχαήλ επιδίδεται
σε έργα μετανοίας και έκτισε δύο ναούς,
τον ναό της Παντάνασσας στη δεξιά όχθη
του Άραχθου στην
τοποθεσία Βλαχιόρου (ο οποίος σήμερα
ονομάζεται ναός των Βλαχερνών), τη Μονή
Κάτω Παναγιάς,
τη Μονή του Αγίου Γεωργίου και τη Μονή
της Παναγίας της Παντάνασσας έξω από
την Φιλιππιάδα.
Η Θεοδώρα και ο Μιχαήλ αποκτούν άλλα
τέσσερα παιδιά, τον Ιωάννη, το Δημήτριο,
την Ελένη και την Άννα. Η Θεοδώρα σαν
σύζυγος Δεσπότη της Ηπείρου είχε στενούς
δεσμούς με τον παραδοσιακό εχθρό του
Δεσποτάτου την Αυτοκρατορία
της Νίκαιας.
Ο ιστορικός Γεώργιος
Ακροπολίτης που
έζησε την εποχή της καταγράφει ότι
συνόδευσε τον γιο της Νικηφόρο στον
αρραβώνα της και στην συνέχεια στον
γάμο της με την κόρη του Αυτοκράτορα
της Νίκαιας Θεοδώρου
Β΄ Λάσκαρη.
Η επίλυση των διαφορών ανάμεσα στα δύο
βασίλεια με την συμβολή της Θεοδώρας
είχε σαν αποτέλεσμα να επιλυθούν και
οι εκκλησιαστικές τους διαφορές, η
ειρήνη όμως δεν κράτησε πολύ. Η Θεοδώρα
ίδρυσε επίσης τον Ναό
του Αγίου Γεωργίου στην
πρωτεύουσα του Δεσποτάτου Άρτα που
έχει σήμερα το όνομα της. Η Θεοδώρα μετά
τον θάνατο του συζύγου της (1268) αποσύρθηκε
σαν μοναχή στον Ναό του Αγίου Γεωργίου
και έζησε μέχρι τον δικό της θάνατο
(1280), τάφηκε στον νάρθηκα του ναού.
Αυτή είναι
η Αγία μας που θα τιμούμε με ευσέβεια
και αγάπη έχοντας την βαθιά μέσα στην
καρδιά μας, γιατί εκτός από τον κοσμικό
της εορτασμό ή Αγία αυτή έχει να μας
διδάξει πολλά και σε μας τους αφανείς
και ασήμαντους.....
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου