Eντονότατες επικρίσεις κατά του οικονομικού
επιτελείου της κυβέρνησης διατυπώνει ο ανεξάρτητος βουλευτής Μίμης Ανδρουλάκης,
με επίκαιρη ερώτηση που κατέθεσε προς τον υπουργό Οικονομικών Γιάννη
Στουρνάρα. Μεταξύ άλλων, κάνει λόγο για αυτοπαγίδευση του οικονομικού επιτελείου
στα κατά φαντασίαν, όπως λέει, επιτεύγματα της «εσωτερικής
υποτίμησης»...
Το πλήρες κείμενο της
ερώτησης.
Το οικονομικό επιτελείο της Κυβέρνησης αντί να
εκπέμψει έγκαιρα σήμα υψηλού κινδύνου λόγω του "-30%, 30%" στα μεγέθη ΑΕΠ -
Aνεργία και να επιδιώξει τη μέγιστη δυνατή ευρωπαϊκή και διεθνή συναίνεση πάνω
σε μια πειστική ελληνική πρόταση -με πυρήνα το Εθνικό Σχέδιο Ανασυγκρότησης-
αντιδρά πάλι σπασμωδικά, τρέχει και δε φτάνει και μετεωρίζεται διαπραγματευτικά.
Στην πραγματικότητα αυτοεξαπατήθηκε και αυτοπαγιδεύτηκε καθώς τώρα οι εταίροι
πιστεύουν πράγματι, με βάση τη δική του ψευδή εικόνα, ότι η στρατηγική της
"εσωτερικής υποτίμησης" αρχίζει να αποδίδει καρπούς στην πραγματική οικονομία
και στο εμπορικό έλλειμμα και το μόνο που μένει είναι η συνέχιση και συνεπής
πράγματωσή της.
Αντίθετα, όπως αποδεικνύει και το έγκυρο για το Υπουργείο ΙΟΒΕ, η "εσωτερική υποτίμηση - ανταγωνιστικότητα των τιμών" δεν έφερε υποκατάσταση εισαγωγών και αύξηση εξαγωγών αγαθών και η προσωρινή βελτίωση στο εμπορικό έλλειμμα οφείλεται κυρίως σε άσχετους μ' αυτήν παράγοντες - στην υποχώρηση της εισαγωγής πλοίων και στην αύξηση στις εξαγωγές καυσίμων.
Αντίθετα, όπως αποδεικνύει και το έγκυρο για το Υπουργείο ΙΟΒΕ, η "εσωτερική υποτίμηση - ανταγωνιστικότητα των τιμών" δεν έφερε υποκατάσταση εισαγωγών και αύξηση εξαγωγών αγαθών και η προσωρινή βελτίωση στο εμπορικό έλλειμμα οφείλεται κυρίως σε άσχετους μ' αυτήν παράγοντες - στην υποχώρηση της εισαγωγής πλοίων και στην αύξηση στις εξαγωγές καυσίμων.
Η Ελλάδα ήταν γνωστό εκ των προτέρων ότι λόγω της
διάρθρωσης της οικονομίας της θα αδυνατούσε να αντιδράσει στην "εσωτερική
υποτίμηση" σαν μια μικρή εξαγωγική Γερμανία της προηγούμενης δεκαετίας. Η
συγκεκριμένη "εσωτερική υποτίμηση", η οποία επεκτείνεται σε γενική κατάρρευση
των αξιών όπως των ακινήτων, αντί να βάλει σε κίνηση διαδικασίες παραγωγικής
αναδιάρθρωσης -τη λεγόμενη "δημιουργική καταστροφή"- εξελίσσεται σε σκέτη
καταστροφή, κάνει μη βιώσιμο το υποτιθέμενο πρωτογενές πλεόνασμα του
προϋπολογισμού, διατηρεί αμετάβλητο το λόγο κατανάλωσης προς ΑΕΠ παρά τη
δραματική μείωση της εγχώριας ζήτησης και εντείνει το αποπληθωριστικό σπιράλ του
χρέους, δημόσιου και μη εξυπηρετούμενου ιδιωτικού.
Την ίδια στιγμή ο κλάδος της βιομηχανίας -με τις
περισσότερες διακλαδικές συνδέσεις, τη μεγαλύτερη επίδραση στην τεχνολογική
πρόοδο και παραγωγικότητα και με τις πολλαπλασιαστικές επιδράσεις στην εξωστρεφή
βιώσιμη ανάπτυξη- έχει περάσει το όριο της ανεπανόρθωτης συρρίκνωσης και
συντηρείται τεχνητά με ανανεώσεις δανείων. Σε λίγο, ακόμα και μια ενδεχόμενη
αύξηση της ζήτησης -εσωτερικής και κυρίως εξωτερικής- δε θα μπορεί να καλυφθεί
από τον κατεστραμμένο παραγωγικό ιστό και θα οδηγήσει εκ νέου στην αύξηση των
εισαγωγών, με ή χωρίς μνημόνια.
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
Θα παρουσιάσει στο Ελληνικό Κοινοβούλιο και στους εταίρους - κυβερνήσεις, κόμματα, κοινοβούλια, ευρωπαϊκούς και διεθνείς οικονομικούς οργανισμούς - μια ρεαλιστική εικόνα ανά κλάδο της οικονομίας ώστε μ' ένα τουλάχιστον πρόπλασμα Εθνικού Σχεδίου Ανασυγκρότησης να διεκδικήσει ουσιαστική στήριξη και δραστική απομείωση του χρέους;
Θα παρουσιάσει στη Βουλή σύντομα συγκριτική ανάλυση των τελικών αποτελεσμάτων σε Άμεσες Ξένες Επενδύσεις στη δεκαετία 2003-2013 σε σχέση με το κόστος σε road shows, ποικιλώνυμα συνέδρια, διαφημιστικές καμπάνιες, έξοδα εταιριών συμβούλων, δαπάνες γραφειοκρατικών οργανισμών εξαγωγών και επενδύσεων, πολυέξοδα ταξίδια υπουργών και αξιωματούχων που την τελευταία περίοδο καταλήγουν σε "περίεργες" πυκνές επαφές με διάσημους κερδοσκόπους βραχυπρόθεσμων τοποθετήσεων (hot money) που μπορούν ανά πάσα στιγμή να αποσταθεροποιήσουν την οικονομία και το τραπεζικό σύστημα με το ταχύτατο μπες - βγες τους; [naftemporiki]
Θα παρουσιάσει στο Ελληνικό Κοινοβούλιο και στους εταίρους - κυβερνήσεις, κόμματα, κοινοβούλια, ευρωπαϊκούς και διεθνείς οικονομικούς οργανισμούς - μια ρεαλιστική εικόνα ανά κλάδο της οικονομίας ώστε μ' ένα τουλάχιστον πρόπλασμα Εθνικού Σχεδίου Ανασυγκρότησης να διεκδικήσει ουσιαστική στήριξη και δραστική απομείωση του χρέους;
Θα παρουσιάσει στη Βουλή σύντομα συγκριτική ανάλυση των τελικών αποτελεσμάτων σε Άμεσες Ξένες Επενδύσεις στη δεκαετία 2003-2013 σε σχέση με το κόστος σε road shows, ποικιλώνυμα συνέδρια, διαφημιστικές καμπάνιες, έξοδα εταιριών συμβούλων, δαπάνες γραφειοκρατικών οργανισμών εξαγωγών και επενδύσεων, πολυέξοδα ταξίδια υπουργών και αξιωματούχων που την τελευταία περίοδο καταλήγουν σε "περίεργες" πυκνές επαφές με διάσημους κερδοσκόπους βραχυπρόθεσμων τοποθετήσεων (hot money) που μπορούν ανά πάσα στιγμή να αποσταθεροποιήσουν την οικονομία και το τραπεζικό σύστημα με το ταχύτατο μπες - βγες τους; [naftemporiki]
Η μείωση του ΑΕΠ σε μία χώρα υπό
χρεοκοπία ήταν η λογική πρώτη συνέπεια της συνδυασμένης πολιτικής της λιτότητας
και του οικονομικού εξορθολογισμού. Σοκάρει η μείωση κατά 25% του ΑΕΠ. Ίσως δε
θα έπρεπε, καθώς το αναπτυξιακό μοντέλο της χώρας βασίστηκε σε δανεικά. Προφανώς
και ήταν αναγκαία η λιτότητα το 2010, με έλλειμμα να αγγίζει το 16%. Άλλωστε, η
μείωση του ελλείμματος στην προκειμένη αλλά και κάθε περίπτωση κράτους υπό
χρεοκοπία γίνεται με μείωση των δαπανών και αύξηση των εσόδων διά των φόρων. Το
μίγμα καθορίζεται από την περίσταση. Όμως, εξηγήσαμε επανειλλημμένα ότι η μείωση
αυτή θα έπρεπε να συνδυαστεί με σαρρωτικές μεταρρυθμίσεις την πενταετία που θα
ακολουθούσε με σκοπό μία παραγωγική δημόσια διοίκηση, μία ανταγωνιστική εθνική
οικονομία και τη δημιουργία προϋποθέσεων για τον ερχομό ξένων επενδυτών. Η
προσπάθεια ήταν ημιτελής, η σημερινή συγκυβέρνηση διέκοψε το ρυθμό των
μεταρρυθμίσεων και επέστρεψε στον πελατειασμό, ο οποίος είναι και η αιτία του
κακού για τη χώρα.
Ως προς την «εσωτερική υποτίμηση», το βασικό
ερώτημα που προκύπτει είναι πώς η Ελλάδα θα γίνει πιο ανταγωνιστική όταν οι
περικοπές και γενικότερα οι πολιτικές λιτότητας εφαρμόστηκαν σε χώρες
ανταγωνιστικές προς την ίδια, όπως πχ η Πορτογαλία; Προφανώς, η εσωτερική
υποτίμηση από μόνη της δε βοηθάει. Ίσως, ο ξένος επενδυτής να επιλέξει την
Ελλάδα με μισθούς λίγο μεγαλύτερους από αυτούς των Βαλκανίων αλλά με
δυτικοευρωπαϊκή αντίληψη και δυτικούς ρυθμούς. Όμως, η σταθερότητα της χώρας, το
φορολογικό πλαίσιο και η πάταξη της γραφειοκρατίας είναι τα ζητήματα που πρέπει
να δούμε άμεσα. Ακόμη, η επισήμανση του Ανδρουλάκη για εθνικό σχέδιο
ανασυγκρότησης της χώρας με βάση ένα σχεδιασμένο αναπτυξιακό μοντέλο είναι to
the point και προφανώς γνωρίζουμε όλοι την αναγκαιότητά της. Είναι όμως μία
απόφαση πολιτική και όχι οικονομική. Η Ελλάδα θα πρέπει να παρουσιάσει σχέδιο
και να πάψει να εκλιπαρεί ως επαίτης για ''όχι άλλα μέτρα''.
- Καλή η κριτική στον Στουρνάρα αλλά και
βολική συγχρόνως. Αλλού πρέπει να γίνει κυρίως η κριτική αγαπητέ Μίμη, σε
πρόσωπα τα οποία και εσύ επένδυσες διά του λόγου σου, της στάσης σου και των
άρθρων σου και επιστρέφουν τη χώρα σε μετά-οθωμανικά χούγια. Κάνοντας τη σωστή
κριτική, θα αναλάβεις και συ το μερίδιο ευθύνης που σου αναλογεί. Ας πούμε τα
πράγματα με τ΄ όνομά τους. Αν δε δείξουμε τους πραγματικούς φταίχτες, το πολύ
στη θέση του Στουρνάρα να ΄ρθει ο Σταϊκούρας. Και;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου