Τρίτη, 21 Φεβρουαρίου 2017

''Ο Μανδραγόρας και η όχεντρα της Ευτέρπης''. Παρουσιάστηκε το νέο βιβλίο του Ηπειρώτη συγγραφέα Μητς Μήτση, τη Δευτέρα 20 Φεβρουαρίου 2017, στο Πνευματικό Κέντρο Ηπειρωτών. Τα έσοδα των πωλήσεων διατέθηκαν προς ενίσχυση της Πανηπειρωτικής Συνομοσπονδίας Ελλάδος.



''Ο Μανδραγόρας είναι φυτό του γένους των δικοτυληδόνων. Περιλαμβάνει λίγα είδη πολυετών ποοδών φυτών με τοξικές και φαρμακευτικές ιδιότητες, ιθαγενή των παραμεσογείων περιοχών. Στην Ελλάδα βρίσκεται σε περιοχές της Θεσσαλίας της Πελοποννήσου στη Στερεά και στα νησιά του Αιγαίου, όπου είναι γνωστά με διάφορες κοινές ονομασίες, όπως καλάνθρωπος, αρκάνθρωπος, μανδραγούδα, αβγουδάτσα μεγαλοβοτάνι και άλλες.
Στους αρχαίους καιρούς πιστεύονταν ότι ο Μανδραγόρας είχε μαγικές δυνάμεις. Η διχαλωτή ρίζα του παρομοιάζονταν με ανθρώπινο σώμα και πίστευαν ότι είχε δυνάμεις από τα σκοτεινά πνεύματα της γης. Όταν το φυτό αποκοβόταν από τη γη μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για ευεργετικούς σκοπούς. Ακόμα από την εποχή της βίβλου στην Γένεση υπάρχουν αναφορές για την χρήση του Μανδραγόρα σαν αφροδισιακό και σαν βοτάνι για τεκνοποιία. Η Ραχήλ απελπισμένη που δεν έκανε παιδιά με τον Ιακώβ κατέφυγε στον μανδραγόρα για να γεννήσει τον Ιωσήφ.



Στο μεσαίωνα το φυτό ονομάζονταν "μήλο του σατανά" και πίστευαν ότι προκαλούσε τρέλα. Πίστευαν ότι κάτω από τα δέντρα που γίνονταν απαγχονισμοί φύτρωνε μανδραγόρας από το σπέρμα των κρεμασμένων. Ο μανδραγόρας ήταν βασικό συστατικό για τα μαντζούνια των μαγισσών της εποχής και το πιο κοινό παράδειγμα της κατάχρησης των φαρμακευτικών ιδιοτήτων των φυτών από αυτούς που είχαν εμμονές με τις μαγικές και οργιαστικές τελετουργίες με τις οποίες μερικά παραισθησιογόνα ναρκωτικά φυτά είχαν στενά συνδεθεί. Ο μανδραγόρας συνδέθηκε στενά με τον μεσαίωνα και πλήθος προλήψεων και αναφορών σχετικά με τις δυνάμεις του φυτού υπάρχει από εκείνα τα σκοτεινά χρόνια.
Η Ευτέρπη στην ελληνική μυθολογία ήταν μία από τις Μούσες, τις κόρες της Μνημοσύνης, με πατέρα τον Δία. Αποκαλούμενη η Δωρήτρια της Ευχαρίστησης, όταν αργότερα οι ποιητές όρισαν ρόλους σε κάθε μία από τις Μούσες, αυτή ήταν η μούσα της Μουσικής. Στους μεταγενέστερους κλασικούς χρόνους ονομάστηκε μούσα της λυρικής ποίησης και απεικονίστηκε κρατώντας έναν αυλό.




Ο Μανδαγόρας, το ελιξίριο της ζωής, ένας γενναίος πολεμιστής , αληθινός μαχητής της ζωής παλαίμαχος αλλά, όχι απόμαχος πολεμιστής ξέρει και κατακτά όλες τις μονομαχίες και το ομορφότερο κάστρο της ζωής. Την ομορφιά και τη δημιουργία. Μεταφορικά, ποιητικά και παραδοσιακά βλέπει, λειτουργεί και αντιμετωπίζει τα θέλγητρα, της Ευτέρπης, αλλά και τις άγνωστε ς καταστάσεις που συνυπάρχουν στο μύθο του Μανδαγόρα, όπως ακριβώς το λάλησε ποιητικά η παράδοση στο δημοτικό τραγούδι:

Κι είχε τον ήλιο πρόσωπο και το φεγγάρι στήθος
την όχεντρα την πλουμιστή κορδέλα στα μαλλιά της.''

(Απόσπασμα από την ομιλία του Αντιπροέδρου της Πανηπειρωτικής Συνομοσπονδίας Ελλάδος Κώστα Κωνή, στη παρουσίαση του βιβλίου)

Παρουσία πολλών Ηπειρωτών, πολλών βιβλιόφιλων, αλλά και αρκετών φίλων του Ηπειρώτη πολυγραφότατου συγγραφέα Μήτς Μήτση, έγινε τη Δευτέρα το απόγευμα, στο Πνευματικό Κέντρο των Ηπειρωτών, στην Αθήνα, η παρουσίαση του νέου λογοτεχνικού και όχι μόνο έργο του,  ''Ο Μανδραγόρας και η όχεντρα της Ευτέρπης''.



Οι συντελεστές της παρουσίασης του βιβλίου στην εκδήλωση ήταν.
Ο Πρόεδρος της Πανηπειρωτικής Γιώργος Δόσης, που ως οικοδεσπότης χαιρέτησε την εκδήλωση.








Οι, Χρήστος Μέγας δημοσιογράφος, που είχε και τον συντονιασμό της εκδήλωσης, Κώστας Κωνής οικονομολόγος Αντιπρόεδρος της Πανηπειρωτικής Συνομοσπονδίας Ελλάδος, Γιάννης Νάκης νομικός μέλος του Δ.Σ. της ΠΣΕ, Βασίλειος Βενέτης δικηγόρος επίτιμος Πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Πειραιώς.
Και ο ''προγονολάτρης'' συγγραφέας του βιβλίου, λαογράφος, ποιητής και ιδρυτής και δωρητής του Μουσείου Πολιτιστικής Κληρονομιάς στη Ζίτσα Ιωαννίνων Μητς Μήτσης.







Την εκδήλωση χαιρέτησαν και οι παρευρισκόμενοι, Γιάννης Μπαλάφας, Υφυπουργός Μεταναστευτικής Πολιτικής και Μιχάλης Καρχιμάκης πρώην Υφυπουργός Γεωργίας. Παρέμβαση έκανε η Ηπειρώτισσα συγγραφέας Άννα Μπουρατζή-Θώδα.



Στην ομιλία του ο συγγραφέας Μητς Μήτσης, μεταξύ των άλλων αναφέρθηκε και στην αναγκαιότητα οικονομικής στήριξης της Πανηπειρωτικής Συνομοσπονδίας Ελλάδος, αυτή τη περίοδο της οικονομικής κρίσης, όπου έχουν ελαχιστοποιηθεί οι ενισχύσεις  της Πολιτείας και οι χορηγίες των ιδιωτών. Τόνισε χαρακτηριστικά.
''Συμπατριώτισσες και συμπατριώτες, η μάνα μας η Πανηπειρωτική Συνομοσπονδία Ελλάδος, ''συνταξιούχος'' 80 χρόνων πλέον, αντί ξέγνοιαστη να γιορτάζει
την επέτειο της ίδρυσης της, δίνει και αυτή τον αγώνα της επιβίωσης. Αντιστέκεται σθεναρά στις σκληρές και απάνθρωπες συνθήκες που επιβάλλουν τα κέντρα της απόφασης του αφελληνισμού με την εφαρμογή των βάρβαρων, των ληστρικών μνημονίων, τόσο κατά του Έλληνα πολίτη, όσο και κατά του Πολιτισμού και της γλώσσας, όπου προσπαθούν με παντοίους τρόπους τον αφανισμό τους. Συμπατριώτισσες και συμπατριώτες, κόρες και γιοί της Πανηπειρωτικής, απόδημες οργανώσεις και όχι μόνο, γρηγορείτε. Μέλη των Δ.Σ. των Συλλόγων, Αδελφοτήτων, Ενώσεων και Ομοσπονδιών μελών της ΠΣΕ, ήρθε η ώρα, που θα δείξουμε έμπρακτα πιά, ο καθένας μας, το πόσο αγαπάμε την Ήπειρο, την Παράδοση και τον Πολιτισμό της. Ήρθε η ώρα της ευθύνης, ήρθε η ώρα του ιερού χρέους. Ήρθε η ώρα που όλοι τώρα, πρέπει να εκπληρώσουμε την υποχρέωση στη μητέρα Πανηπειρωτική. Σαν απόδημος Ηπειρώτης, όπως όλοι μας, αισθάνομαι παιδί της και πονάω γι΄αυτή. Με τη σκέψη και μόνο ότι σήμερα, δεν μπορεί να βάλει το τσουκάλι στη φωτιά για να φτιάξει λίγο τραχανά, ή ένα πιάτο ρεβίθια, αυτό το γεγονός με στενοχωρεί αφάνταστα, όπως άλλωστε κάθε συμπατριώτη. Και σύμφωνα με τις δυνατότητες μου, θέλω να συνεισφέρω. Γι' αυτό το λόγο τύπωσα το βιβλίο, τα έσοδα δε, από τις πωλήσεις του, στη σημερινή εκδήλωση, θα διατεθούν όλα για την Πανηπειρωτική μας''.



































































































































Την μουσική ευωχία των παρευρισκομένων, ικανοποίησε η ηπειρώτικη κομπανία των ''Λαλητάδων'', που έπαιξαν γνήσια και παραδοσιακά ηπειρώτικους σκοπούς.

Φωτο: Χριστόφορος Ευθυμίου
romiazirou.blogspot.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: