Η Πεμπτουσία, μίλησε με τον Σκηνοθέτη Νίκο
Παπακώστα για τη νέα του δουλειά.
Πεμπτουσία: Πώς ξεκίνησε η ιδέα για την παραγωγή
αυτού του ντοκιμαντέρ;
Ν. Παπακώστας: Μετά από αρκετά χρόνια
ξαναβρέθηκα στο Λονδίνο. Επισκέφτηκα, όπως κάνω κάθε φορά, το Βρετανικό Μουσείο
και χωρίς να το σκεφθώ πολύ αποφάσισα να κάνω ένα ντοκιμαντέρ, στα πλαίσια και
του διεθνούς κινήματος για την επιστροφή των Μαρμάρων. Έτσι λοιπόν άρχισα να
συγκεντρώνω υλικό και να ψάχνω ποιοι θα μπορούσαν να ενισχύσουν, με την παρουσία
τους, με το λόγο τους και με το κύρος τους την προσπάθεια αυτή. Είναι μια πολύ
μεγάλη έκπληξη και χαρά, να έχω μαζί μου τεράστιες προσωπικότητες, από πολλούς
χώρους.
Επιτρέψτε μου στο σημείο αυτό να τους
αναφέρω:
Θοδωρής Παπαγιάννης Γλύπτης, καθηγητής ΑΣΚΤ,
Ιδρυτής του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Ελληνικού Ιωαννίνων
Ξενοφών Μουσσάς, Αστροφυσικός, καθηγητής
Πανεπιστημίου Αθηνών
Νίκος Δεσεκόπουλος, Χαράκτης
Βλάσης Αγτζίδης, διδάκτωρ Σύγχρονης
Ιστορίας
Γεωργία Ζώη, Αρχιτέκτων – Ηθοποιός
Γιώργος Λεκάκης, Συγγραφέας
Cemil Turan Bazidi, Συγγραφέας-
Δημοσιογράφος
Λευτέρης Παπακώστας, Ιστορικός-
Συγγραφέας
Γιώργος Μπλάνας, Ποιητής
Αλέξανδρος Ασωνίτης, Συγγραφέας
Αριάδνη Παπαϊωάννου, Αρχιτέκτων –
Μουσειολόγος
Αντώνης Αντωνίου, Ηθοποιός –
Σκηνοθέτης
Γιάννης Δάλλας, ομ.καθηγητής Πανεπιστημίου
Ιωαννίνων, Ποιητής, Μεταφραστής αρχαίων λυρικών
Ισμήνη Τριάντη, Αρχαιολόγος – τ.
διευθύντρια του Μουσείου της Ακροπόλεως
Βασίλης Χατζηιακώβου, Εκδότης.
Επίσης, συνεργάστηκαν οι:
Γιάννης Γαβρίλης, Αφήγηση
Φώτης Λυμπέρης, Επεξεργασία ήχου
Φλώρα Αποστολοπούλου, Μεταφράσεις.
Πεμπτουσία: Έχετε επιλέξει λοιπόν ανθρώπους, που
έχουν διαπρέψει ο καθένας στον τομέα του.
Ν. Παπακώστας: Αυτός ήταν ο στόχος. Πιστεύω
ότι την ίδια αρμοδιότητα που έχει ένας αρχαιολόγος, μπορεί να έχει κι ένας
ποιητής. Την ίδια αρμοδιότητα έχει ένας διδάκτωρ σύγχρονης ιστορίας, όπως και
κάθε ένας που αγαπάει τον τόπο του και φροντίζει για τον πολιτισμό και γενικά
για την κληρονομιά μας.
Πεμπτουσία: Που έχουν γίνει τα γυρίσματα;
Ν. Παπακώστας: Έχουν γίνει σε πολλά μέρη.
Στο Λονδίνο, στην Αθήνα και αλλού.
Πεμπτουσία: Θα θέλαμε να μας μιλήσετε τώρα για το
ντοκιμαντέρ.
Ν. Παπακώστας: Ξεκινάμε από το 447 που
αρχίζει να κτίζεται ο Παρθενώνας, μέχρι το 1816 όταν ο Έλγιν πουλάει τη Συλλογή
των κλοπιμαίων στη βρετανική κυβέρνηση και στο βρετανικό μουσείο. Ξέρετε,
εκείνη την εποχή τα μεγάλα μουσεία αναζητούν αρχαιότητες από άλλες χώρες. Είναι
γνωστή η ιστορία του Έλγιν και η αδιανόητη κλοπή του.
Πεμπτουσία: κύριε Παπακώστα σε καιρούς κρίσης
όπως αυτή που διανύουμε, εσείς προχωρήσατε στην παραγωγή ενός ντοκιμαντέρ, χωρίς
καμία κρατική ή άλλη επιχορήγηση, με ένα επιτελείο εκλεκτών συνεργατών, οι
οποίοι προσφέρθηκαν εθελοντικά. Μοιάζει απίστευτο!
Ν. Παπακώστας: Θα είμαι ειλικρινής μαζί σας.
Ξέρετε, ως καλλιτέχνης, με την κρίση, είχα πάρα πολύ χρόνο για «ξόδεμα». Είπα να
κάνω κάτι που θα με τιμά. Έτσι το αποφάσισα. Το έκανα με αγάπη, αφοσίωση και
προσοχή, χωρίς εθνικιστικές κορώνες και άναρθρες κραυγές. Ξέρετε, είπαμε να
κάνουμε κάτι εθελοντικά και ο εθελοντισμός δεν έχει τιμή!
Πεμπτουσία: Τι θα θέλατε να πάρει μαζί του ο
θεατής του ντοκιμαντέρ;
Ν. Παπακώστας:Ότι τα Μάρμαρα πρέπει κάποτε να
γυρίσουν στον τόπο τους. Αυτό μόνο.
Πεμπτουσία: Ως προς τη διανομή της ταινίας, τι θα
γίνει μετά την προβολή της 1ης Μαρτίου;
Ν. Παπακώστας:Στόχος μας είναι η δωρεάν
διανομή σ’ όλα τα σχολεία και όλους τους πολιτιστικούς χώρους της Ελλάδας.
Πεμπτουσία: Αλήθεια κύριε Παπακώστα, από τη
στιγμή που αποφασίσατε την παραγωγή του ντοκιμαντέρ μέχρι την πραγματοποίησή
του, τι δυσκολίες αντιμετωπίσατε;
Ν. Παπακώστας:Αντιμετώπισα τρομακτικά
προβλήματα, από μία ομάδα ανθρώπων που ασχολούνται με την τέχνη και την
αρχαιολογία και κάποιοι απ’ αυτούς κατέχουν και υψηλές θέσεις. Ενοχλήθηκαν από
τον τίτλο του ντοκιμαντέρ. Ξέρετε πως κατέληξα σ’ αυτόν τον τίτλο; Είχα στο νου
μου δύο φράσεις: Του Γιάννη Ρίτσου ότι «Σε τούτα δω τα Μάρμαρα κακιά σκουριά δεν
πιάνει» και της Μελίνας Μερκούρη που είπε λίγο πριν το θάνατό της: «Ελπίζω να δω
τα Μάρμαρα πίσω στην Αθήνα προτού πεθάνω…Αν έχω πεθάνει και το μάθω, θα
αναστηθώ». Αν και πολλοί διαφωνούν με το δόκιμο ή όχι του όρου, οι συντελεστές
του έργου έχουν τη γνώμη ότι δείχνει την αγάπη και την τρυφερότητα που τα είχε
περιβάλει η Μελίνα και κυρίως ο ελληνικός λαός. Ο τίτλος του ντοκιμαντέρ αφορά
τα Μάρμαρα της Μελίνας και του Ρίτσου. Αυτό μόνο θέλω να πω.
Κατερίνα Χουζούρη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου