Κυριακή, 25 Οκτωβρίου 2015

Πέτρινα στολίδια. «Γέφυρα» υποστήριξης σε 17 ελληνικά γιοφύρια-μνημεία

 Γεφύρι Κοκκόρου, ηλικίας 265 ετών. Δίπλα βρίσκεται η σπηλιά όπου κρύφτηκε ο λήσταρχος Νταβέλης.


Γεφύρι Κοκκόρου, ηλικίας 265 ετών. Δίπλα βρίσκεται η σπηλιά όπου κρύφτηκε ο λήσταρχος Νταβέλης.


Στο μικροσκόπιο των επιστημόνων αναμένεται να τεθούν το επόμενο χρονικό διάστημα 17 πέτρινα γεφύρια της Ελλάδας, μερικά από τα ωραιότερα κομψοτεχνήματα λαϊκής έμπνευσης που ομορφαίνουν την ελληνική φύση.

Πρόκειται για γεφύρια ηλικίας μέχρι και 409 ετών που εντοπίζονται στους ποταμούς Αώο και Αραχθο και στην περιοχή του Ζαγορίου. Αυτό προβλέπει πρόταση ερευνητικού προγράμματος που κατατέθηκε πρόσφατα από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και το Πολυτεχνείο της Γένοβας στην Ευρωπαϊκή Ενωση.


Στόχος
«Επιλέξαμε τα 17 σημαντικότερα γεφύρια της περιοχής με σκοπό να τεκμηριώσουμε την κατάστασή τους αλλά και τον τρόπο δομήσεώς τους, κάτι που είναι πολύ σημαντικό για τους επιστήμονες» εξηγεί μιλώντας στο «Εθνος» η κ. Ελλη Βιντζηλαίου, καθηγήτρια στη Σχολή Πολιτικών Μηχανικών του ΕΜΠ και διευθύντρια του Τομέα Δομοστατικής. «Θέλουμε, επίσης, να εκτιμήσουμε τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν -αρκετά κινδυνεύουν από φυσικά φαινόμενα όπως πλημμύρες, παγετό ή και σεισμούς- και να προτείνουμε τη λήψη μέτρων. Νομίζω ότι ανεξαρτήτως έγκρισης της συγκεκριμένης πρότασης, μια τριμερής προγραμματική συμφωνία μεταξύ Περιφέρειας, υπουργείου Πολιτισμού και Πολυτεχνείου θα έπρεπε να γίνει ούτως ή άλλως».


Πλακίδα ή Καλογερικό. Τρίτοξο γεφύρι του 1814. Πήρε το όνομά του από τον ηγούμενο της Μονής Προφήτη Ηλία Βίτσας, Σεραφείμ, ο οποίος χρηματοδότησε την κατασκευή με 20.000 γρόσια
Πλακίδα ή Καλογερικό. Τρίτοξο γεφύρι του 1814. Πήρε το όνομά του από τον ηγούμενο της Μονής Προφήτη Ηλία Βίτσας, Σεραφείμ, ο οποίος χρηματοδότησε την κατασκευή με 20.000 γρόσια

Ενδεικτικό των αναγκών είναι ότι σε πρόσφατη ημερίδα για τις Γέφυρες Μνημειακού Χαρακτήρα, που διοργανώθηκε από το ελληνικό τμήμα της IABSE (The International Association for Bridge and Structural Engineering) με τη συμμετοχή διακεκριμένων καθηγητών, είχε επισημανθεί έντονα η αξία σύστασης ειδικής επιτροπής από την Πολιτεία για την καταγραφή και εξέταση των δεκάδων γεφυριών του 17ου, 18ου, 19ου αιώνα που βρίσκονται στην ελληνική επικράτεια.


 Αρτας, κατασκευή 1606. Η σημερινή μορφή είναι της οθωμανικής περιόδου.

Αρτας, κατασκευή 1606. Η σημερινή μορφή είναι της οθωμανικής περιόδου.

Πρόκειται, άλλωστε, για την προστασία του πολιτιστικού πλούτου της χώρας. «Σε αυτό» προσθέτει η κ. Βιντζηλαίου «οι Ιταλοί συνάδελφοί μου θα ήθελαν και τη συμμετοχή του κοινού. Σκέφτονται ότι θα μπορούσε να φτιαχτεί μια ιστοσελίδα -ενδεχομένως του Δήμου ή της Περιφέρειας- που θα λέει για παράδειγμα ''εσείς που κάνετε καγιάκ ή περπατάτε στην τάδε περιοχή, αν δείτε κάτι σε μια γέφυρα που σας φαίνεται βλάβη, στείλτε το σε μας ή τραβήξτε μια φωτογραφία και στείλτε την'' ή ο κόσμος να προσθέτει τεχνικές ή ιστορικές πληροφορίες που γνωρίζει. Από τις 100 πληροφορίες που θα λάβουμε, αν οι πέντε είναι εύστοχες, θα έχουμε καταφέρει πολλά. Θέλουμε ο πολίτης να αισθανθεί συμμέτοχος στη διάσωση των μνημείων...».


  Γεφύρι Βωβούσας. Χτισμένο το 1748 στον Αώο, με εντυπωσιακό ξύλινο περβάζι.

Γεφύρι Βωβούσας. Χτισμένο το 1748 στον Αώο, με εντυπωσιακό ξύλινο περβάζι.

Η λίστα με τα 17

Αώου και Αράχθου

  • Αρτας
  • Πλάκας
  • Παπαστάθη
  • Καμπέρ Αγά
  • Τσίπιανης
  • Κόνιτσας
  • Ζέρμας ή Κάντσικου
  • Κλειδωνιάς
Ζαγορίου

 Κόνιτσας. Το ψηλότερο μονότοξο των Βαλκανίων, του 1870.
Κόνιτσας. Το ψηλότερο μονότοξο των Βαλκανίων, του 1870.
  • Μίσιου
  • Νούτσου ή Κοκκόρου
  • Πλακίδα ή Καλογερικό
  • Μύλου
  • Κοντοδήμου ή Λαζαρίδη
  • Πιτσώνη
  • Πετσιώνη
  • Καλωτά
  • Βωβούσας

Δεν υπάρχουν σχόλια: