Σάββατο 27 Ιουλίου 2013

Μοντέλο ΕΡΤ σε ΕΑΣ, ΕΛΒΟ και ΛΑΡΚΟ!

                         Διάλυση στρατηγικών επιχειρήσεων και νέες χιλιάδες απολύσεις ετοιμάζει η Κυβέρνηση!

Σε τροχιά διάλυσης βάζει η κυβέρνηση τις στρατηγικού χαρακτήρα επιχειρήσεις Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ), Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων (ΕΛΒΟ) και ΛΑΡΚΟ, καθώς το βράδυ της Δευτέρας (22/7) ανακοίνωσε τη πρόθεσή της να προχωρήσει στην "αναδιάρθρωση" των εταιρειών , δρομολογώντας τη διάλυσή και τον "ξαφνικό θάνατο" τους, προχωρώντας σε χιλιάδες απολύσεις   όπως συνέβη και στην περίπτωση της ΕΡΤ.

Η κυβέρνηση, αποποιούμενη κάθε ευθύνης για την κατάσταση απαξίας στην οποία έχουν περιέλθει αυτές οι στρατηγικής σημασίας επιχειρήσεις,  σε ανακοίνωσή της κάνει λόγο για "ριζική αναδιάρθρωση των επί σειρά ετών ζημιογόνων κρατικών εταιρειών",και προχωρά σε πρόσληψη "εξειδικευμένων ανεξάρτητων σύμβουλων", προκειμένου να προβεί  στην ιδιωτικοποίησή τους ή ξεπούλημα των περιουσιακών τους στοιχείων.

Τα αποτελέσματα του πορίσματος των συμβούλων, καταλήγει η κυβερνητική ανακοίνωση, «θα οδηγήσουν σε οριστικές αποφάσεις της κυβέρνησης έως το τέλος Αυγούστου και την υλοποίησή τους έως το τέλος του τρέχοντος έτους».


Σε αυτό τον κύκλο των αναδιαρθρώσεων εν λειτουργία συμπεριλαμβανόταν αρχικά και η ΕΑΒ, καθώς οι αμυντικές βιομηχανίες πήγαιναν πακέτο. Ωστόσο, επειδή διανύουμε την καρδιά του καλοκαιριού και η εταιρεία έχει το κρίσιμο έργο της συντήρησης των πυροσβεστικών αεροσκαφών, κρίθηκε σκόπιμο να εξαιρεθεί από την παρούσα ταχεία διαδικασία που επέλεξε η κυβέρνηση για τις άλλες εταιρείες.

Το γεγονός ότι όλη η αξιολόγηση από τους συμβούλους και η λήψη των κυβερνητικών αποφάσεων τοποθετείται μέσα στον Αύγουστο δείχνει ότι η κυβέρνηση θέλει να πείσει την τρόικα πως είναι αποφασισμένη να έρθει σε σύγκρουση για να υλοποιήσει τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει. Παράλληλα, όμως, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, με αυτό τον τρόπο επιδιώκει να στείλει μήνυμα πως δεν θα σταματήσει μπροστά στις αντιδράσεις. Στον αρχικό σχεδιασμό του προγράμματος είχε συζητηθεί για τις τρεις εταιρείες αμυντικών συστημάτων να αναδιαρθρωθούν με μείωση του προσωπικού κατά 2/3. Ωστόσο, είχαν προβληθεί αντιρρήσεις και από την πρώην ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Αμυνας (Π. Παναγιωτόπουλος) αλλά και από τις διοικήσεις των εταιρειών για το εάν και κατά πόσον θα μπορούσαν να λειτουργούν ομαλά έπειτα από μια τέτοια σαρωτική εκκαθάριση.

Σήμερα έχει προγραμματιστεί να γίνει η πρώτη σημαντική σύσκεψη για το θέμα της ΛΑΡΚΟ με τη συμμετοχή του υπουργού Οικονομικών Γιάννη Στουρνάρα, του υφυπουργού Περιβάλλοντος-Ενέργειας Μάκη Παπαγεωργίου και του διευθύνοντος συμβούλου του ΤΑΙΠΕΔ Γιάννη Εμίρη. Πηγές από το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου έλεγαν χθες ότι η κατάσταση για τη μεγαλύτερη εταιρεία παραγωγής σιδηρονικελίου στην Ευρώπη είναι απελπιστική, σημειώνοντας πως παρά τις αλλεπάλληλες κρούσεις σε πιθανούς ενδιαφερόμενους επενδυτές, δεν υπάρχει καμία ανταπόκριση λόγω των πολύ μεγάλων υποχρεώσεων που κουβαλά. Η βιομηχανία που απασχολεί πάνω από 1.000 εργαζόμενους, βαρύνεται από υποχρεώσεις 300 εκατ. ευρώ, αντιμετωπίζει φορολογικές επιβαρύνσεις 190 εκατ. ευρώ, ενώ η Ε.Ε. έχει κινήσει διαδικασίες για την επιστροφή παράνομων κρατικών ενισχύσεων άνω των 105 εκατ. ευρώ.

Παράλληλα, το υψηλό κόστος παραγωγής (η εταιρεία μπαίνει μέσα 4.000 δολάρια για κάθε τόνο νικελίου καθώς παράγει προς 20.000 δολάρια και τον πουλά προς 16.000 δολάρια) έχει ως αποτέλεσμα η εταιρεία να συσσωρεύσει ζημιές που ξεπερνούν τα 170 εκατ. ευρώ.


Το καμπανάκι για την ιδιωτικοποίηση των Ελληνικών Αμυντικών Συστημάτων ΑΒΕΕ (ΕΑΣ) και της Ελληνικής Βιομηχανίας Οχημάτων ΑΒΕ (ΕΛΒΟ) έχει χτυπήσει προ πολλού. Η σταδιακή απαξίωση της αμυντικής βιομηχανίας και η «μεθοδευμένη» χρεοκοπία της, έτσι ώστε η ιδιωτικοποίησή της να φαντάζει ως η μόνη ενδεδειγμένη λύση, εξυπηρετούσε κάλλιστα το στόχο της τρόικας για άλλες 2.000 απολύσεις -μετά το κλείσιμο της ΕΡΤ- ώς το τέλος του χρόνου. Τα σενάρια που έβλεπαν τον τελευταίο καιρό το φως της δημοσιότητας μόνο ανησυχία ενέπνεαν στους 840 εργαζόμενους των ΕΑΣ και τους 350 της ΕΛΒΟ που όλο και πιο συχνά έβγαιναν πια στον δρόμο ζητώντας δεδουλευμένα μηνών και εργασιακή διασφάλιση. Κάποια από αυτά προέβλεπαν τη «σαλαμοποίηση» των ΕΑΣ και στη συνέχεια την τμηματική εκποίηση των «επιμέρους» στοιχείων τους, όπως επίσης και την «με το κομμάτι» πώληση της τεράστιας ακίνητης περιουσίας τους. Αλλες «διαρροές» μιλούσαν για αναδιάρθρωση των ΕΑΣ εν λειτουργία και συγχώνευσή τους με την ΕΛΒΟ και την ΕΑΒ (Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία Α.Ε.).

Τα ΕΑΣ, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, εμφανίζονται να χρωστούν πάνω από 1 δισ. ευρώ σε τραπεζικά δάνεια, αν και το λογιστήριο της εταιρείας διαθέτει στοιχεία που μπορούν να αποδείξουν πως τα χρέη της εταιρείας δεν είναι πάνω από 350 εκατ. Ενδεικτικοί των κυβερνητικών προθέσεων θεωρήθηκαν, από εργαζόμενους και αντιπολίτευση, και οι χειρισμοί σχετικά με τον κίνδυνο προστίμου ύψους 1 δισ. ευρώ από την Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ε.Ε. στη χώρα μας για παράνομη κρατική ενίσχυση της εταιρείας.

Ακίνητα φιλέτα.                                                                                                                                                                                                                                                                
Οι ελληνικές αρχές, όταν κλήθηκαν από την Επιτροπή, «δεν επικαλέστηκαν ούτε τεκμηρίωσαν τους ισχυρισμούς τους» σχετικά με την εφαρμογή του άρθρου 346 της Συνθήκης της Λισαβόνας περί λήψεως μέτρων για την προστασία εταιρειών ουσιωδών συμφερόντων εθνικής ασφάλειας. Οπως εκτιμήθηκε, εάν η κυβέρνηση επικαλούνταν το παραπάνω άρθρο, θα αναγκαζόταν να εξαιρέσει την ΕΑΣ ΑΒΕΕ από το ΤΑΙΠΕΔ, αφού έτσι θα αποδεικνυόταν ότι δεν πρόκειται για ιδιωτική αλλά για δημόσια περιουσία, με συνέπεια να μην μπορεί να πουληθεί η εταιρεία ή τα περιουσιακά της στοιχεία.
Να σημειωθεί ότι τα ακίνητα που έχει στην κατοχή της η ΕΑΣ ΑΒΕΕ είναι «φιλέτα», με κορυφαία την έκταση του παλιού «Μαρτσινιώτη» στον Υμηττό, ενώ ακολουθούν κτίρια σε περιοχές κορυφαίας εμπορικής αξίας, όπως είναι τα λιμάνια της Ελευσίνας, του Λαυρίου και του Αιγίου. Σύμφωνα με το μητρώο ακινήτων της εταιρείας, το σύνολό τους έχει εκτιμηθεί κοντά στα 325 εκατ. ευρώ.

Δεν υπάρχουν σχόλια: